AMD Radeon 300-serien dyker upp i prislista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

290x presterar likadant som 970, ett överklockat 970 presterar som ett default 980, ett överklockat 980 presterar betydligt bättre. För att inte tala om hur betydligt mer strömslukande 290x och säkert 390x kommer att vara. Hur du och resten av AMD fanboys vrider och vänder på det så har AMD skjutit sig själva i foten med den här lanseringen och förtjänar konkurs. Ta överpris för mediokra grafikkort är lurendrejeri.

här har du siffror. gtx 970 är svagare än r9 290x i 1080p och 290x drar iväg mer och mer i högre upplösningar. ditt otrevliga snack om fanboys kan du hålla för dig själv, försök att skriva ett vettigt inlägg utan att hoppa till personangrepp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

verkar mer & mer som att 290x är det man borde köpa om man ska köpa nytt(från AMD) & sen slänga på ett vattenblock så kommer man spöa 390x som bara är ett rebrandat 290x otroligt trist detta såg fram mot att 390x skulle vart Fiji med hbm minnen men så bidde inte verkligheten ,men var ju inte länge sen AMD började pusha för ersättaren till Fiji men då blir det Pascal dom ska slåss mot ser mörkt ut för AMD nu (man kan ju hoppas att man har fel dock bra med utveckling & konkurans.(om vi nu får någon))

Suck. Så problemet är att Fiji inte kommer att heta 390X? Snack om att leta saker att gnälla på. Fiji kommer att lanseras just efter sommaren. Pascal är för tusan över ett år bort. Fram tills dess har nog AMD börjar fila på ersättaren till Fiji.

Eftersom Fiji kommer att hamna utanför namnschemat och dessutom ha HBM minnen. Så inte mycket rätt i din kommentar.

PS. Komma och punkt gör det mycket enklare att läsa din kommentar eftersom det inte får ens ögon att blöda.

Skrivet av Србо:

290x presterar likadant som 970, ett överklockat 970 presterar som ett default 980, ett överklockat 980 presterar betydligt bättre. För att inte tala om hur betydligt mer strömslukande 290x och säkert 390x kommer att vara. Hur du och resten av AMD fanboys vrider och vänder på det så har AMD skjutit sig själva i foten med den här lanseringen och förtjänar konkurs. Ta överpris för mediokra grafikkort är lurendrejeri.

Kan ju lugnt säga dig att långt ifrån alla GTX 970 kan klocka så bra att man hamnar i GTX 980 oklockade nivåer. Sedan att du påstår att AMD förtjänar konkurs får en bara att undra om du kan tänka längre än näsan räcker. Om AMD (mot all förmodan skulle försvinna från marknaden utan att bli uppköpta) så skulle du inte kunna få dina kära Nvidiakort för något mindre än astronomiska summor. Sedan mediokra kort? Snacka om att inte kunna se förbi sina färgade glasögon. Om AMDs kort är mediokra.. Vad är då Nvidias eftersom AMDs förra generation fortfarande håller gentemot GTX 970?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Wow svårt att läsa det du skriver utan punkter eller komman. Om du ska köpa ett vattenblock och 290X så är du uppe i runt 4000 kr och 4 GB mindre minne.

Varför skulle inte Fiji vara verklighet?

Fiji är inte 390x utan Fury för att ta ut högre priser precis som titan är för Nvidia

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Fast är 390X verkligen en rebrand i ordets rätta bemärkelse? Gpu-kretsen har inte samma namn (Grenada), och så vitt jag vet har väl ingen någonsin bytt namn på gpu-kretsen om den inte har några förändringar?

Men jag antar att det "bara" handlar om optimeringar för lägre strömförbrukning. Vilket kanske inte är så "bara".

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att se hur många som "vet" hur detta presterar sitter på Nvidia-kort och hur många som tror på det sitter på AMD-kort..

Nog om det, känns som att AMD vill återta tronen för mest minne på GPUerna (bortsett Titan-modeller), det brukar ju fungera på Elgiganten så varför inte här? Vad köper du helst för dina 5000, 4 GB eller 8 GB VRAM? Tycker det verkar lite som Nvidias strategi med att ha ett Titan och antyda att det som är under det i prestanda är dåligt. AMD kommer nu säga att allt under 8 GB är så långt från framtidssäkrat som det går (om inte Fiji har 4 GB så klart, då blir det svårare).
AMD har ju legat för Nvidia de senaste generationerna, 7970 med 3 GB mot 680 med 2 GB, R9 290 (X) med 4 GB mot 780 (Ti) med 3 GB och nu R9 390(X) med 8 GB mot 980 med 4 GB och 980 Ti med 6 GB. De kanske vinner någon på det? Andrahandsvärdet kanske håller längre?

Sen kanske detta är ett strategibyte, försöka få folk att köpa den dyra fina produkten istället för den tråkiga billiga även om prestanda per krona är bättre i den billiga.

Ska bli väldigt intressant att se vad 390X går för men kanske framförallt Fiji. Och om Tonga fungerar tillräckligt bra nu för att få kallas GPU.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fiji är inte 390x utan Fury för att ta ut högre priser precis som titan är för Nvidia

What??? Det har jag aldrig skrivit...? Fiji är ett arkitektur namn Fury blir ett produktnamn. De är samma, men varför skulle de inte släppa Fiji/Fury frågade jag?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Det blir inte många mer fps genom att byta från ett r9 290x OC till en r9 390x, däremot blir det 5000:- dyrare. Värt? Lika bra att spara lite mer och köpa en 980Ti om man nu vill ha det snabbast singel gpun på marknaden. Om man ens funderar på att köpa en r9 390x så är det lika bra man köper en r9 290/r9 290x i dagsläget.

Mitt tips till de som vill uppgradera, köp en r9 29xx ny eller beggad, ni kommer ej ångra er. Oslagbar prestanda för pengarna!!1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Fantastiskt att se hur många som "vet" hur detta presterar sitter på Nvidia-kort och hur många som tror på det sitter på AMD-kort..

Nog om det, känns som att AMD vill återta tronen för mest minne på GPUerna (bortsett Titan-modeller), det brukar ju fungera på Elgiganten så varför inte här? Vad köper du helst för dina 5000, 4 GB eller 8 GB VRAM? Tycker det verkar lite som Nvidias strategi med att ha ett Titan och antyda att det som är under det i prestanda är dåligt. AMD kommer nu säga att allt under 8 GB är så långt från framtidssäkrat som det går (om inte Fiji har 4 GB så klart, då blir det svårare).
AMD har ju legat för Nvidia de senaste generationerna, 7970 med 3 GB mot 680 med 2 GB, R9 290 (X) med 4 GB mot 780 (Ti) med 3 GB och nu R9 390(X) med 8 GB mot 980 med 4 GB och 980 Ti med 6 GB. De kanske vinner någon på det? Andrahandsvärdet kanske håller längre?

Sen kanske detta är ett strategibyte, försöka få folk att köpa den dyra fina produkten istället för den tråkiga billiga även om prestanda per krona är bättre i den billiga.

Ska bli väldigt intressant att se vad 390X går för men kanske framförallt Fiji. Och om Tonga fungerar tillräckligt bra nu för att få kallas GPU.

värt att notera att skillnaden i minnesmängd på korten kan bli viktigare i framtiden. idag är det ingen direkt skillnad på 6gb och 8gb för de flesta men tittar du tillbaka på 290x och 780 (ti) så lämnar 3gb inte alltid stora marginaler, i synnerhet i högre upplösningar än 1080p. kikar vi ännu längre tillbaka och jämför 7970/280x och 680/770 så är 2gb faktiskt ganska lite idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Suck. Så problemet är att Fiji inte kommer att heta 390X? Snack om att leta saker att gnälla på. Fiji kommer att lanseras just efter sommaren. Pascal är för tusan över ett år bort. Fram tills dess har nog AMD börjar fila på ersättaren till Fiji.

Eftersom Fiji kommer att hamna utanför namnschemat och dessutom ha HBM minnen. Så inte mycket rätt i din kommentar.

PS. Komma och punkt gör det mycket enklare att läsa din kommentar eftersom det inte får ens ögon att blöda.

Kan ju lugnt säga dig att långt ifrån alla GTX 970 kan klocka så bra att man hamnar i GTX 980 oklockade nivåer. Sedan att du påstår att AMD förtjänar konkurs får en bara att undra om du kan tänka längre än näsan räcker. Om AMD (mot all förmodan skulle försvinna från marknaden utan att bli uppköpta) så skulle du inte kunna få dina kära Nvidiakort för något mindre än astronomiska summor. Sedan mediokra kort? Snacka om att inte kunna se förbi sina färgade glasögon. Om AMDs kort är mediokra.. Vad är då Nvidias eftersom AMDs förra generation fortfarande håller gentemot GTX 970?

Är inte fel i mina kommentarer vad jag sett (förutom att det blev oläsligt med för få punkter & komman)
Men nåt är skummt när AMD själva redan börjat prata om ersättaren till fiji
(såg fram mot ny teknik & nya prestandahopp vilket vi inte verkar få)
Så upprepar att jag ser fram mot ersättaren till Fiji & på Pascal.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

här har du siffror. gtx 970 är svagare än r9 290x i 1080p och 290x drar iväg mer och mer i högre upplösningar. ditt otrevliga snack om fanboys kan du hålla för dig själv, försök att skriva ett vettigt inlägg utan att hoppa till personangrepp.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9931?key=64fc30920a7cb10ef66e49aa56b121de
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9932?key=538c3451f4482920ec19c0541798b39d

Kan bero på lite datorkonfiguration och mjukvara. GTX 970 ligger några procent före i 1080p men 290X kommer ikapp i höga upplösningar.
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980_Ti/...

Permalänk
Medlem

Nån som har gälla på att Grenade är en Copy/paste av Hawaii XT?
Känns ju som dom borde gjort mer än höjt minnet om de bytt namn på kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

What??? Det har jag aldrig skrivit...? Fiji är ett arkitektur namn Fury blir ett produktnamn. De är samma, men varför skulle de inte släppa Fiji/Fury frågade jag?

Dom kommer släppa fiji som fury istället för som det sades förut som 390x fattar inte hur folk kan missförstå en så mycket.
(ska bli bättre på att sätta punkter & stycken & komman)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Är inte fel i mina kommentarer vad jag sett (förutom att det blev oläsligt med för få punkter & komman)
Men nåt är skummt när AMD själva redan börjat prata om ersättaren till fiji
(såg fram mot ny teknik & nya prestandahopp vilket vi inte verkar få)
Så upprepar att jag ser fram mot ersättaren till Fiji & Pascal.

Med de kriterierna så är det något skumt att Nvidia började prata om Pascal innan de lanserade Maxwell. Det handlar helt enkelt om att kort i 16nm faktiskt står för dörren och därför är dessa kort lanserade för att brygga klyftan och få sina kunder nöjda. Båda sidorna har siktat på 16nm (Pascal i Nvidias fall och R9 4xx i AMDs fall) och vill därför börja marknadsföra dem redan nu.

Skrivet av Ase:

Dom kommer släppa fiji som fury istället för som det sades förut som 390x fattar inte hur folk kan missförstå en så mycket.

Så problemet är alltså (för dig) att kortet inte heter 390X?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminex:

390X = 290X(Nästan) om du frågar mig så är 5000kr för den kretsen ett rent rån när man kan köpa ett 290X för 2500kr idag med lite tur..

Kom ihåg Fiji != 390X den kommer ha ett annat namn likt Titan korten.

Skrivet av versions:

vad är det här för fantasipriser för ett rebrandat 290x 8gb?

Ett 290X med 8GB ligger idag mellan 4700 - 5600kr beroende på modell. Om 390X 8GB presterar som ett GTX980 så är det väl ett helt ok pris i mina ögon.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Ett 290X med 8GB ligger idag mellan 4700 - 5600kr beroende på modell. Om det presterar som ett GTX980 så är det väl ett helt ok pris i mina ögon.

Nu tror jag inte det finns plats för sådana optimeringar att 390X kan prestera som ett GTX 980. Kan ju ha fel men jag ser det scenariot som ganska icke trovärdigt eftersom det med största sannolikhet handlar om ett rebrandat Hawaii med optimeringar och en viss överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Nån som har gälla på att Grenade är en Copy/paste av Hawaii XT?
Känns ju som dom borde gjort mer än höjt minnet om de bytt namn på kretsen.

Vilket skämt! AMD vafan? Blir ju bara larvigt att jämföra r9 290 vs 390 och 290x mot r9 390x
Är ju knappast så att det blir revulotionerande prestandaökningar för man har 8gb minne vs 4gb..och höjer hastigheten från 5 ghz till 6ghz..fortfarande samma antal stream processorer. Och jag antar att de inte kommer höja core clock något märkvärdigt..Blir ingen större skillnad på 100mhz hit o dit

HOPPAS jag har fel.

http://www.nordichardware.se/Computex-2015/redaktionen-hittar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med de kriterierna så är det något skumt att Nvidia började prata om Pascal innan de lanserade Maxwell. Det handlar helt enkelt om att kort i 16nm faktiskt står för dörren och därför är dessa kort lanserade för att brygga klyftan och få sina kunder nöjda. Båda sidorna har siktat på 16nm (Pascal i Nvidias fall och R9 4xx i AMDs fall) och vill därför börja marknadsföra dem redan nu.

Så problemet är alltså (för dig) att kortet inte heter 390X?

Nä problemet är att amd inte kommer med tillräckligt mycket nytt för mig, är bara fiji som är intressant.
Ett rebrandat 290x =390x ,även om dom förbättrat det på flera punkter, så är det för mig inte värt en uppgradering.
Sitter i dagsläget på en Titan & har inte bekymmer med nåt spel än så länge.
Däremot så var jag väldigt intresserad av fiji (furu,pga all ny teknik) men det verkar inte bli det prestandahopp jag önskade.

Det jag vill se är högre prestanda & bättre spelupplevelse.
P.S även ett titan x är för liten uppgradering för att jag ska köpa nytt ,så kanske du förstår mig bättre

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Ett 290X med 8GB ligger idag mellan 4700 - 5600kr beroende på modell. Om 390X 8GB presterar som ett GTX980 så är det väl ett helt ok pris i mina ögon.

Skönt att en del kan tänka här på forumet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Troligtvis för att det finns en marknad för folk som vill kunna nå 144hz+ för sina 1080p skärmar i enklare multi-player spel som CS:GO, Dota 2 etc. Och då behövs inte mer än 2GB och då går det att spara in lite pengar. Och sen finns det folk som vill kunna lira Witcher 3 tex. på höga inställningar med 30+ FPS och då krävs 4GB, men dom är inte sugna på att lägga upp så mycket pengar.

Har du sett någon som behövt 4GB VRAM för t.ex witcher3? Kanske i 4K eller 3x1080p.
2560x1440 allt ultra och jag gick inte ens över 2GB. Då använda redan 400-500MB vram före spelet startas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Suck
Nu blir jag ledsen när 390X inte var med Fiji.
Blev glad när jag läste artikeln men inte i forumsdelen när jag förstog att Fiji inte var med i listan och troligen så kommer Fiji kosta en bit över 5000kr.

Någon som vet när Fiji kommer?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magicwille:

Vi får väl se hur 390x presterar, men 5k för ett high-end kort är väl inte så farligt..

Kan bara hålla med, presterar det i stil med gtx980ti (hoppas) och kostar 2500-3000kr mindre så ja tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Suck
Nu blir jag ledsen när 390X inte var med Fiji.
Blev glad när jag läste artikeln men inte i forumsdelen när jag förstog att Fiji inte var med i listan och troligen så kommer Fiji kosta en bit över 5000kr.

Någon som vet när Fiji kommer?

Som jag förstått det så ska Fiji konkurera med 980ti & ha ett liknande pris
(troligtvis lite billigare,dom hade satsat på att ligga på ett högre pris & konkurera mot titan x men så verkar inte bli fallet (rykten))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Sorry förstår dig fortfarande inte, du skrev att Fiji inte skulle lanseras och jag undrade hur du kom till den slutsatsen. Sen vet jag inte hur du spann vidare. Kalla arkitekturen Fiji vad du vill, hur kommer det sig att den inte ska lanseras enligt dig när AMD själv säger att den 16:e Juni kommer vi får se det...???????????

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

En av de mer intressanta frågorna är väl ändå hur/om de har lyckats göra något vettigare av Tonga kretsen.

Permalänk
Medlem

Det är många som säger att 390X kanske kommer prestera som ett 980, vilket skulle rättfärdiga priset på 5000 kr. Problemet med det är att oavsett om kortet presterar som ett 980 eller inte så finns 290X fortfarande för 1500-2000 kr mindre, och om det överklockas kommer det med största sannolikhet att prestera som ett 390X.

AMD konkurrerar alltså inte huvudsakligen mot Nvidia utan mot sig själva (390X vs 290X) genom att sätta dessa priser. På grund av det är 5000 kr för ett 390X ett värdelöst pris, och rebrandingen ser mest ut att ha som syfte att lura kunder att 390X skulle vara mycket bättre än 290X på grund av hur mycket dyrare det är.

...Om nu denna prislista stämmer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Sorry förstår dig fortfarande inte, du skrev att Fiji inte skulle lanseras och jag undrade hur du kom till den slutsatsen. Sen vet jag itne hur du spann vidare. Kalla arkitetkturenFiji vad du vill, hur kommer det sig att den inte ska lanseras enligt dig när AMD själv säger att den 16:e Juni komemr vi får se det...???????????

Jag har aldrig sagt /skrivit att fiji inte ska lanseras,(det ska väl lanseras i juni under spelmässan)
det jag skrev är att dom ändrat från att förr kallas 390x till att i nuläget kallas Fury.
(vilket jag trodde att alla i denna tråden redan visste)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Syyynd:

En av de mer intressanta frågorna är väl ändå hur/om de har lyckats göra något vettigare av Tonga kretsen.

Mycket intressant, den prisklassen är ju lite mer human, Tonga är också AMDs nyaste arkitektur efter Fiji.
Ett R9 380x med 4 GiB kan bli ett bra starkt alternativ, speciellt om det sjunker lite i pris.

En till intressant fråga är hur mycket lyft Curaco/Pitcarn fått, fixar det numera True Audio och Freesync?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

När man för en gångs skull funderar på att byta sida (från Nvidia till AMD, pga att dom kommer med ny teknik) Så blir man påhoppad & missförstådd på allt man skriver.
Det känns som att detta är det mest infekterade forumet jag varit med om.
Men som jag sagt tidigare ser fram mot ersättaren till Fiji & Pascal men lär väl vara lika infekterat då oxå.
Det känns precis som att snacka med en Applenörd om fördelarna med en pc ja eller konsoller mot pc & telefoner likaså.
Men summa sumarum roligt med ny hårdvara & nya tekniker.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag har aldrig sagt /skrivit att fiji inte ska lanseras,(det ska väl lanseras i juni under spelmässan)
det jag skrev är att dom ändrat från att förr kallas 390x till att i nuläget kallas Fury.
(vilket jag trodde att alla i denna tråden redan visste)

Trodde jag också att dom flesta hunnit uppfatta.

Amd Fury är det nya kortet med Fiji kretsen och 4 GB Hbm minnen och ska presenteras på E3 den 16 Juni.

Detta var tänkt att gå upp mot Titan X med ett pris strax under ca 799 Usd men nu släpptes 980 Ti.

Så Amd fick tänka om och kapa sina marginaler och konkurrera mot 980 Ti = 649 Usd.

Dock kommer detta kort bara sälja med referens design och sluten vattenkylning och partner tillverkarna kommer inte få fria händer från början som Nvidia ger till 980 Ti korten.

Bara detta gör att jag känner att Nvidia har ett stort övertag.

Förhoppningsvis släpper dom på detta senare.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar tills korten och recensionerna är ute innan jag bestämmer mig för att det är AMD´s självmordslansering.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz