AMD Radeon 300-serien dyker upp i prislista

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att ingen nämnt dollarvärdet. Väldigt skillnad på det senaste året.

USD to SEK

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Varför dras minnesmängden ner mot 2 GB av samma kort?

380X 4GB
380 2GB <--
och
370X 4GB, högre minnesmängd på ett nedskalad kort.

Troligtvis för att det finns en marknad för folk som vill kunna nå 144hz+ för sina 1080p skärmar i enklare multi-player spel som CS:GO, Dota 2 etc. Och då behövs inte mer än 2GB och då går det att spara in lite pengar. Och sen finns det folk som vill kunna lira Witcher 3 tex. på höga inställningar med 30+ FPS och då krävs 4GB, men dom är inte sugna på att lägga upp så mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Är det inte mer relevant att jämföra med vad de gamla korten kostade som nya istället för att jämföra med de nedsatta priserna som dessa har idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Sapphire 290x OC är snabbare än 980 Ref i 4k och strax under ett eftermarknads 980. Så kan man få 980 prestanda för 5000 så kan man ju undra vad folk gnäller över? Sen är fortfarande 980 lite snabbare i 1080 och 1440p.

Men vi vet ju inget om vad för optimeringar AMD har gjort.

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/zardon/sapphi...

4K känns fortfarande rätt ointressant med ett kort, när inte ens Titan X orkar driva nya spel i närheten av 60fps så. Jag har full förståelse för att folk gnäller, jag tycker det är falsk marknadsföring med rebrands. Om det hade gått under namnet 290X Rev 2.0 eller liknande hade det varit mer förståeligt.

Jag som klockat mitt kort från 1100Mhz fabrik till 1387Mhz, kan jag då sälja det som 880 Ti? Jag tycker det är missvisande och beklagligt om det inte är något som skiljer sig annat än klockfrekvenserna. 290X orginal är fortfarande mest bang for the buck, utan tvekan, jag säger inget ont om kortet - däremot tycker jag det är fulspel av AMD.

Man lanserar två nya kort och "lurar" folk med uppskruvade frekvenser, något man kan göra själv. Men som sagt, vi vet ju inte så mycket än så det kanske finns annat också som presenteras om två veckor

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Spekulationer kommer nu att AMD uppgraderat minnesbandbredden på Tonga från 285 till 384bit. Detta från en bild på chippet som skickats ut i pressmaterial där det till synes sitter två extra MC.

https://forum.beyond3d.com/threads/amd-pirate-islands-r-3-ser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Det presterar som 980, kostar mindre men har dubbelt minne?

Men vad fan, släpp sargen för helvete! Jag frågade vad skillnaden var på 290X och 390X förutom uppskruvade frekvenser om du inte kan svara på frågan, blir så trött på folk som måste försvara nvidia eller amd och helt stört omöligt inte kan vara objektiva och föra en diskussion. JA, vi vet att är ett grymt prisvärt kort men det var inte min fråga.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vad är det för fel på folk? Vet ni hur 390x presterar? Kan ni se in i framtiden? Helvete vad ni lipar seriöst.

Med tanke på att 390X är ett rebrandad 290X så kan man spekulera relativt väl i hur det kommer att prestera. 8GB istället för 4GB VRAM kommer inte att ge dig mer FPS, och högre minnesklock ger en marginell ökning av FPS om ens något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Vänta med spänning när sweclockers sätter tänderna i kortet då får vi se hur vass den är
Väntar med spänning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@MaloW:

Okej.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det vet vi, det är bara Grenada som inte är testad sen innan.

Om du nu säger så.......

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Men vad fan, släpp sargen för helvete! Jag frågade vad skillnaden var på 290X och 390X förutom uppskruvade frekvenser om du inte kan svara på frågan, blir så trött på folk som måste försvara nvidia eller amd och helt stört omöligt inte kan vara objektiva och föra en diskussion. JA, vi vet att är ett grymt prisvärt kort men det var inte min fråga.

Var väl rykten i feb att det skulle vara en ny stepping av Hawaii gpun, som intels haswell refresh.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Det är rätt lustigt med vad Nvidia kommer undan med jämfört hur AMD behandlas.
GTX970 släpps med legendarisk utsträckning spoltjut, hysteriskt idiotisk minneshantering med Nvidia som försöker ljuga konsumenterna i ansiktet och kallar dess brister för "egenskaper". Svaret från gemene Nvidia-entusiast tycks bli att antingen rationalisera sitt inköp, blåneka om problemets existens eller göra ett sådan kraftig markering mot Nvidia som att istället köpa deras dyrare GTX980.

Medan AMD skändas för att 290X drar mer ström än två år modernare grafikkort eller att moderniseringen av 290X, under kultiveringsperioden av "Fiji", inte skänks bort.

Det fanns ju en mer nyanserad uppfattning om de olika fabrikaten till och med under G-8800 och HD-2000-åren, ju!

Skrivet av Chris_Kadaver:

Fortfarande mycket pengar för ett singel-gpu kort. Minns när HD 4870 var flaggskeppsmodell från AMD med singel-gpu. Kortet kostade någonstans runt 2000-2500:- vid lansering.

Ja, under den senaste finanskrisens första år, när dollarn låg på extra låga nivåer.
Det var 2008. Marknaden ser annorlunda ut idag.

Betänk också att HD4850/HD4870 konkurrerade med Nvidias 8800GTS 512MB och inte med 8800GTX/Ultra. Så det är många parametrar som inte alls överensstämmer med dagens marknadssituation.

Permalänk
Medlem

Sedärja! Billigare än väntat o allt! Härligt Amd!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

290 kretsen måste ju varit kostnadseffektiv ?! Annars varför göra detta eller ha de varit bättre strypa kommande monsterkortet ?? Men de måste ju prestera bättre än 290x , priser bör ju spegla hbm minnes kostnaden... Bli ju roligt se hur nya korten presterar..roligaste e ju titta på alla kommentarer ang. Priset o totalsågar lanseringen rakt av men ett titan x som kostar som Fem stycken 290x är det ingen som flännar över priset? Vad e detta om egentligen ?!

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

4K känns fortfarande rätt ointressant med ett kort, när inte ens Titan X orkar driva nya spel i närheten av 60fps så. Jag har full förståelse för att folk gnäller, jag tycker det är falsk marknadsföring med rebrands. Om det hade gått under namnet 290X Rev 2.0 eller liknande hade det varit mer förståeligt.

Jag som klockat mitt kort från 1100Mhz fabrik till 1387Mhz, kan jag då sälja det som 880 Ti? Jag tycker det är missvisande och beklagligt om det inte är något som skiljer sig annat än klockfrekvenserna. 290X orginal är fortfarande mest bang for the buck, utan tvekan, jag säger inget ont om kortet - däremot tycker jag det är fulspel av AMD.

Man lanserar två nya kort och "lurar" folk med uppskruvade frekvenser, något man kan göra själv. Men som sagt, vi vet ju inte så mycket än så det kanske finns annat också som presenteras om två veckor

Ja man får se. Swec artiken står det något löst om att dom filat på mer än klocken.

Är inte helt galet pris, minne är inte billigt. Sen om det är värt strax under 5000kr är svårt att svara på.

Men den största grejen dom bör fila på är watt förbrukningen. Ska det konkuera emot 980 så ska det inte dra mycket mer än det kortet. Annars får det vara bra mycket billigare för att dra köpare.

Kan ju inte säga om det är en flopp än. AMD har ju sett till att det ska vara tyst om kortet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Var väl rykten i feb att det skulle vara en ny stepping av Hawaii gpun, som intels haswell refresh.

Alright, får väl hoppas det ger en ytterligare prestandaskjuts då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

390X är gissningvis svaret på vanliga 980. Ska bli intressant och se om det kan slå det för då blir det väldigt prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

GTX970 släpps med legendarisk utsträckning spoltjut, hysteriskt idiotisk minneshantering med Nvidia som försöker ljuga konsumenterna i ansiktet och kallar dess brister för "egenskaper". Svaret från gemene Nvidia-entusiast tycks bli att antingen rationalisera sitt inköp, blåneka om problemets existens eller göra ett sådan kraftig markering mot Nvidia som att istället köpa deras dyrare GTX980.

Medan AMD skändas för att 290X drar mer ström än två år modernare grafikkort eller att moderniseringen av 290X, under kultiveringsperioden av "Fiji", inte skänks bort.

Det fanns ju en mer nyanserad uppfattning om de olika fabrikaten till och med under G-8800 och HD-2000-åren, ju!

det var ett jävla liv om 3,5gb vram på gtx 970, låtsas inte som något annat. amd får skit här för att de släpper ett gammalt grafikkort med nytt namn och mindre justeringar samtidigt som de passar på att höja priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Tycker det är intressant att ingen nämnt dollarvärdet. Väldigt skillnad på det senaste året.

USD to SEK

Det har ju redan påverkat 290/290X också och det man gör är ju att jämföra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja man får se. Swec artiken står det något löst om att dom filat på mer än klocken.

Är inte helt galet pris, minne är inte billigt. Sen om det är värt strax under 5000kr är svårt att svara på.

Men den största grejen dom bör fila på är watt förbrukningen. Ska det konkuera emot 980 så ska det inte dra mycket mer än det kortet. Annars får det vara bra mycket billigare för att dra köpare.

Kan ju inte säga om det är en flopp än. AMD har ju sett till att det ska vara tyst om kortet.

Nej, inte om det är mer än bara uppskruvade klockfrekvenser annars kostar ju ett 290x oc med 8gb ca 4600:- idag ungefär. Vi får avvakta tills E3 helt enkelt, men läcker säkert info innan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ja, under den senaste finanskrisens första år, när dollarn låg på extra låga nivåer.
Det var 2008. Marknaden ser annorlunda ut idag.

Betänk också att HD4850/HD4870 konkurrerade med Nvidias 8800GTS 512MB och inte med 8800GTX/Ultra. Så det är många parametrar som inte alls överensstämmer med dagens marknadssituation.

Att påstå att dom kom undan är väldigt konstigt då det har varit ett väldigt liv om saken. Sedan är det förståeligt att många, inklusive mig själv inte lämnar tillbaka korten då man kanske inte upplevt att dom har några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det var ett jävla liv om 3,5gb vram på gtx 970, låtsas inte som något annat. amd får skit här för att de släpper ett gammalt grafikkort med nytt namn och mindre justeringar samtidigt som de passar på att höja priset.

Ett jäkla liv, men ändå inte nämts en enda gång på 3 sidor av kommentarer... Medan grejer från 2-3 år bakåt i tiden jämnförs åt andra hållet.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ett jäkla liv, men ändå inte nämts en enda gång på 3 sidor av kommentarer... Medan grejer från 2-3 år bakåt i tiden jämnförs åt andra hållet.

varför skulle det nämnas här? vad nvidia gjorde med gtx 970 är inte relevant i en artikel om amd:s nya serie.

Permalänk
Medlem

@versions: Dra upp strömföbrukning för ett 2 år gammalt kort är inte det heller men ändå görs det. Sett folk som drar jämnförelser med priser från vad AMD släppte för 5 år sedan också.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

verkar mer & mer som att 290x är det man borde köpa om man ska köpa nytt(från AMD) & sen slänga på ett vattenblock så kommer man spöa 390x som bara är ett rebrandat 290x otroligt trist detta såg fram mot att 390x skulle vart Fiji med hbm minnen men så bidde inte verkligheten ,men var ju inte länge sen AMD började pusha för ersättaren till Fiji men då blir det Pascal dom ska slåss mot ser mörkt ut för AMD nu (man kan ju hoppas att man har fel dock bra med utveckling & konkurans.(om vi nu får någon))

P.S sitter bara med Nvidia kort men tyckte det var kul med HBM minnen & ny teknik med fiji (blev sugen ,nörd som man är),men som det ser ut så blev det helt ointressant (om ryktena nu stämmer) Ser fram mot nästa generation (ersättaren till fiji & pascal)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av foh668:

Är det inte mer relevant att jämföra med vad de gamla korten kostade som nya istället för att jämföra med de nedsatta priserna som dessa har idag?

390 och 390X ska enligt artikeln kosta 4200kr respektive 5000kr vilket är ungefär lika mkt som 290/290X kostade vid release (Om man räknar med att dollarn har gått upp ganska mkt senaste tiden)

Ingen kan ju veta till 100% men den verkar alltså som att AMD kommer att släppa samma kort (med lite högre klockfrekvenser och mer minne) ett och ett halvt år senare till samma pris som dom kostade 2013.

Sedan måste man ju även tänka på att 390/390X ersätter 280/280X med tanke på att Fiji hamnar utanför R9 300 namnschemat, Och dessa kort kostar betydligt mer än 280/280X gjorde vid release.

Man kan ju som sagt inte veta men allt verkar väldigt märkligt just nu, Vi får se hur det blir vid release

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

Förstår inte all gnäll. Ett 390X för 5000:- som ska slå 980 TI för 6500:- är väl helt jävla underbart?
Rebranded 280 dock är väl lite i överkant vad gäller pris. Men denna lansering handlar ju faktiskt mest om Grenada.

Skrivet av Adam West:

5000:- för ett 390X och folk klagar? Tyckte det var bra mycket billigare än jag tidigare hade räknat med.

Allt tyder ju på att 390X är ett upphottat 290X. Grenada = Hawaii. Grenada =/= Fiji.
290X kostar ju ca 3000 kr.

380 är Tonga alltså 285, 280 är Tahiti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd

Observera att detta är lanseringspriser. Skulle inte förvåna mig om 390X faller ned på kring 3500:- efter ett par månader. Vilket är helt okej.

Skrivet av Sisyfos:

2000kr extra för en BIOS-uppdatering med högre minnesfrekvens och 4GB extra VRAM *yippiiie* (R9 390X)

Haha. Är dock inte i klass med Nvidia som tar mer än 1000:- mer för mer vram på sina kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

kan det mycket väl göra. gtx 980 är ~10-15% snabbare än r9 290x enligt prestandaindex beroende på upplösning. mitt överklockade 290x får drygt 14k grafikpoäng i fire strike.

290x presterar likadant som 970, ett överklockat 970 presterar som ett default 980, ett överklockat 980 presterar betydligt bättre. För att inte tala om hur betydligt mer strömslukande 290x och säkert 390x kommer att vara. Hur du och resten av AMD fanboys vrider och vänder på det så har AMD skjutit sig själva i foten med den här lanseringen och förtjänar konkurs. Ta överpris för mediokra grafikkort är lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

verkar mer & mer som att 290x är det man borde köpa om man ska köpa nytt(från AMD) & sen slänga på ett vattenblock så kommer man spöa 390x som bara är ett rebrandat 290x otroligt trist detta såg fram mot att 390x skulle vart Fiji med hbm minnen men så bidde inte verkligheten ,men var ju inte länge sen AMD började pusha för ersättaren till Fiji men då blir det Pascal dom ska slåss mot ser mörkt ut för AMD nu (man kan ju hoppas att man har fel bra med utveckling & konkurans.)

Wow svårt att läsa det du skriver utan punkter eller komman. Om du ska köpa ett vattenblock och 290X så är du uppe i runt 4000 kr och 4 GB mindre minne.

Varför skulle inte Fiji vara verklighet?

Visa signatur