Datorn stänger av sig själv och startar ej upp igen utan en vilopaus när jag försöker spela (någorlunda) krävande spel

Permalänk
Avstängd

Datorn stänger av sig själv och startar ej upp igen utan en vilopaus när jag försöker spela (någorlunda) krävande spel

Hej gott folk.

Har haft min dator i lite över 3 år, aldrig haft några problem.
Men för ca 2 veckor sedan så gav grafikkortet upp (se tidigare tråd) och jag bytte då ut detta.
Nu har jag redan fått problem igen efter bara en kort tid.
Det hände igår när jag satt och spelade cs:go, fick en bluescreen och datorn stängdes av.
Efter en liten stund försökte den starta upp igen men kommer bara igång en ca 3-4 sekunder innan den stänger ner sig själv igen, för att sedan starta upp igen 3-4 sekunder osv osv ad infinitum. Gick bara att stänga av den genom att stänga av nätagget.
Det gick inte att starta om den förrän jag lät den vara avstängd ca 15minuter.
Fick ett critical error event id 41 kernel power i loggen när detta hände.

Idag har jag inte kört något spel förutom hearthstone, och ingenting hände.. förrän jag försökte mig på cs igen och samma sak hände efter ca 15minuter.

Jag har haft igång ett cpu temp program under dagen och har legat på stadiga 30 grader.
Under tiden jag spelade cs låg den på 50 grader.

Är det nätagget som spökar eller?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Skrivet av Qslig:

Hej gott folk.

Har haft min dator i lite över 3 år, aldrig haft några problem.
Men för ca 2 veckor sedan så gav grafikkortet upp (se tidigare tråd) och jag bytte då ut detta.
Nu har jag redan fått problem igen efter bara en kort tid.
Det hände igår när jag satt och spelade cs:go, fick en bluescreen och datorn stängdes av.
Efter en liten stund försökte den starta upp igen men kommer bara igång en ca 3-4 sekunder innan den stänger ner sig själv igen, för att sedan starta upp igen 3-4 sekunder osv osv ad infinitum. Gick bara att stänga av den genom att stänga av nätagget.
Det gick inte att starta om den förrän jag lät den vara avstängd ca 15minuter.
Fick ett critical error event id 41 kernel power i loggen när detta hände.

Idag har jag inte kört något spel förutom hearthstone, och ingenting hände.. förrän jag försökte mig på cs igen och samma sak hände efter ca 15minuter.

Jag har haft igång ett cpu temp program under dagen och har legat på stadiga 30 grader.
Under tiden jag spelade cs låg den på 50 grader.

Är det nätagget som spökar eller?

är det datorn i sign ? testa med nån annat nätagg ? låna från nån kompis ?
rensat datorn från damm ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

är det datorn i sign ? testa med nån annat nätagg ? låna från nån kompis ?
rensat datorn från damm ?

1. Ja
2. Har tyvärr inte tillgång till att testa ett annat nätagg
3. Ja den är hyffsat dammfri

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

1. Ja
2. Har tyvärr inte tillgång till att testa ett annat nätagg
3. Ja den är hyffsat dammfri

Installera om burken, se om det löser problemet och att den går igenom installation av Windows utan problem (installation av Windows är ett ganska bra sätt att se om hw är defekt)

Kan vara så att det är agget som gett sig, blir ju en del last på det när man kör ex.vis spel.
Kör igång prime95, se om den pallar det och testa även furmark.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kan ha varit nätagget som var anledningen till att ditt förra grafikkort dog, skulle ha varit försiktig med det nya kortet om jag vore du.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Skrivet av Lankus:

Kan ha varit nätagget som var anledningen till att ditt förra grafikkort dog, skulle ha varit försiktig med det nya kortet om jag vore du.

Det är troligtvis nätagget som strular för det är antingen det eller att datorn överhettar som brukar vara orsakerna till power cycling. Som Lankus sa kan det ha skett en överspänning som kan ha skadat grafikkortet.

Läs under "Spänningsavvikelser" och "Behöver jag uppgradera?" på http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/stromfo... så kan du få en uppfattning på vad som kan ha hänt.

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren gott folk.
Så ni tycker att jag bör springa iväg och köpa ett nytt nätagg alltså? Hade ju vart surt om problemet kvarstår efter ännu ett inköp. Funderar på att bara lämna in datorn på service för 500spänn... men då är man ju utan dator i typ 2 veckor, inte så roligt.
Detta nätagg duger/passar till min dator antar jag? http://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze-...

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Detta nätagg duger/passar till min dator antar jag? http://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze-...

Nej, CX och GS serierna från Corsair har folk typiska budget nätaggs fel. RM serien blev inte heller lika bra som folk hoppades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Tack för svaren gott folk.
Så ni tycker att jag bör springa iväg och köpa ett nytt nätagg alltså? Hade ju vart surt om problemet kvarstår efter ännu ett inköp. Funderar på att bara lämna in datorn på service för 500spänn... men då är man ju utan dator i typ 2 veckor, inte så roligt.
Detta nätagg duger/passar till min dator antar jag? http://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze-...

Skulle inte köpa ett sämre agg än du har i datorn nu.

Prova prime, furmark eller liknande. Är inte någon 100%ig garanti att det är agget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Qslig:

Tack för svaren gott folk.
Så ni tycker att jag bör springa iväg och köpa ett nytt nätagg alltså? Hade ju vart surt om problemet kvarstår efter ännu ett inköp. Funderar på att bara lämna in datorn på service för 500spänn... men då är man ju utan dator i typ 2 veckor, inte så roligt.
Detta nätagg duger/passar till min dator antar jag? http://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze-...

köp från Netonnet med fri frakt så kan du ju byta om det inte är problemet,
sen finns det ju en fördel att ha just extra Nätagg & något enkelt grafikkort som test delar hemma om din ekonomi klarar det.

CX är ju en nedgradering från ditt FD agg.. sen borde du väl ha garanti kvar på tesla agget ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Hej igen gott folk.

Vågade inte köpa ett nytt nätagg ifall problemet skulle kvarstå, och tur var det.
Lämnade in burken hos inet och idag fick jag veta att ena minnet var dåligt.
Tänkte bara berätta det ifall någon har liknande problem.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Hej igen gott folk.

Vågade inte köpa ett nytt nätagg ifall problemet skulle kvarstå, och tur var det.
Lämnade in burken hos inet och idag fick jag veta att ena minnet var dåligt.
Tänkte bara berätta det ifall någon har liknande problem.

Gött, skönt att du hitta felet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar