Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SweClockers samtalar med Seasonic – oro för övergång till 12 volt

Permalänk
Melding Plague

SweClockers samtalar med Seasonic – oro för övergång till 12 volt

SweClockers rundar av och avslutar bevakningen från Computex 2015 med ett besök vid nätaggregatstillverkaren Seasonics huvudkontor i Taipei.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vadå övergång till 12 volt, har jag missat något;O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Vadå övergång till 12 volt, har jag missat något;O?

känner samma sak!?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Va kul! där skulle man vilja vara en fluga på väggen
12 volt biten är lite främmande och det ska bli intressant att få höra mer om det i framtiden.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Fast det behövs väl ändå ett nätaggregat som omvandlar nätspänningen till 12 V. Antar det menas att det räcker med en enda 12 V lina och all annan omvandling sker på själva moderkortet.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zero Walker:

Vadå övergång till 12 volt, har jag missat något;O?

Tror det syftas på att ha en nätdel som enbart omvandlar till 12V, och sedan låta moderkortet i sig omvandla vidare ner till 3,3V och 5V.

Om detta är fallet kan förhoppningsvis Seasonic få in foten i dörren och bidra med omvandlingsdelen på moderkortet, som vissa tillverkare gör med mer påkostat integrerat ljud idag.

Permalänk
Medlem

Det här väl mest Server relaterat till att börja med?

Permalänk

Var ju något nytt I för sig har det ju hela tiden gått mer åt det hållet. Förr var belastningen mer på 3,3 volt och 5 volt och mindre på 12 volt, nu är det tvärt om Men att helt fasa ut 3,3 och 5 volt visste jag inte var planen.

Frågan är då om moderkorten då på sikt blir dyrare i stället (låter mest troligt)? I för sig smidigt med bara en kabel till hårddiskar/ssd:er och dvd-spelare.

Sen frågan är hur mycket kvalitén kan bli lidande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jaha, säger som andra... 12V? Va? Nu får ni allt följa upp med en artikel för att förklara vad det här är och vad det innebär för både branschen och konsumenten

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Om inte vägguttaget byter till 12 V lär vi fortfarande behöva bra och effektiva nätdelar. Visst nätdelen kanske inte behöver ge 3.3V och 5V som nu men ärligt talat är det knappast det viktiga med en nätdel och MBO växlar dessa spänningar till vad CPU behöver hur som helst (finns väl ingen CPU eller minne som kör i 3.3V).

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Fast det behövs väl ändå ett nätaggregat som omvandlar nätspänningen till 12 V. Antar det menas att det räcker med en enda 12 V lina och all annan omvandling sker på själva moderkortet.

Precis. grafikkort t.ex matas endast med 12 volt och även moderkortet matas med 12 volt idag med (fast har även andra linor med 3,3 och 5 volt). Så redan idag omvandlas strömmen från t.ex 12 volt.

Så du har rätt viss omvandling måste ske i agget, men kommer vara betydligt enklare konstruktioner än idag. Sen är frågan om även kvalitén blir sämre på kuppen eller om man köper dom billigaste aggen. Risken i början i alla fall kan det bli en del bränder på grund av dumsnålhet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror inte kvalitén kommer lida, då det idag är 12 volt som är viktigast.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Laine:

Tror det syftas på att ha en nätdel som enbart omvandlar till 12V, och sedan låta moderkortet i sig omvandla vidare ner till 3,3V och 5V.

Om detta är fallet kan förhoppningsvis Seasonic få in foten i dörren och bidra med omvandlingsdelen på moderkortet, som vissa tillverkare gör med mer påkostat integrerat ljud idag.

Läste precis om det på Wikipedia.

Verkar ju intressant, vet inte hur det kommer värma moderkortet men det har dom nog tänkt ut.
Och mindre kablar och krimskrams i PSUn tackar man inte nej till:)

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tror inte kvalitén kommer lida, då det idag är 12 volt som är viktigast.

Självklart kan det vara så, men tror det kommer bli ny djungel vilka agg som inte är skräp:) Trenden har ju gått åt det hållet billigare agg, med tveksam insida.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Blir det inte då att varje gång man köper ett nytt moderkort, köper man komponenter som omvandlar till 5v och 3,3? Känns lite onödigt när nätaggregat idag håller ganska länge

Permalänk
Medlem

Min sneda hjärna tänkte direkt. "Oh. Om nätagget behöver ta hand om mindre jobb så kan det ju bli mkt mindre".

Men för mig låter det mer som om moderkortet blir dyrare o får mer saker som kan paja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen direkt koll men redan idag så tar ju moderkortet hand om det mesta av strömomvandlingen ändå.

Vilka komponenter i datorn är det som faktiskt använder 3 och 5 volt?
Grafikkort och processor matas redan idag med 12 volt ifrån nätaggregatet och omvandlas på respektive kretskort.
Och övriga komponenter drar inte särskilt mycket ström och det går att anpassa...

Permalänk
Medlem

Inte insatt i detta sedan tidigare. Hur/var konverteras det från 230V till 12V utan ett nätagg? En stor omvandlare på kabeln, så som till laptops?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

12 volt, 12 schmolt!

Gå över till 230v direkt istället.

Enklare, plus håller noobsen borta från systembyggande...

Permalänk
Medlem

Om man tänker på lagring etc, måste SSDer och hårddiskar få ström matade till sig genom SATA kontakten eller någon ny slags standard? Så det skulle markant öka kostnad av moderkort och sata-kontroller. Vilket skulle limitera antalet diskar på "vanliga" icke extrema entusiast-moderkort (under 4000) till kanske två SATA eller motsvarande framtids-standard.

Nej det är en alldeles för stor ändring för att ske inom en lång framtid.

Skulle inte förvåna mig om en sådan framtid backas av skivindustrin etc

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide, men ju mer jag tänker efter så låter det dumt. Dyrare moderkort, viktigare med ett bra moderkort så inte spänningsdelen är dålig, viktigare med bra chassi ventilation då moderkortet får ännu mer varma komponenter. Det kommer även fortfarande vara viktigt med ett kvalitets nätagg så inte ingående spänning är dålig även om priset kommer falla på dessa. visst mer och mer använder enbart 12v men de komponenter som inte gör det kommer då behöva en större regulator än de har idag, tänk bara RAM som kommer behöva sänka spänningen från 12V ner till under 1,5V. Det sker inte utan förluster men förhoppningsvis är detta en bra bit in i framtiden så det kommit mer effektiva komponenter.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_%28computer%29...

"12 V–only supplies

Since 2011, Fujitsu and other Tier 1 manufacturers[10] have been manufacturing systems containing motherboard variants which require only a 12 V supply from a custom made PSU (typically rated at 250–300 W). DC-DC conversion, providing 5 V and 3.3 V, is done on the motherboard; the proposal is that 5 V and 12 V supply for other devices, such as HDDs, will be picked up at the motherboard rather than from the PSU itself (though this does not appear to be fully implemented as of January 2012).

The reasons given for this approach to power supply are that it eliminates cross-load problems, simplifies and reduces internal wiring which can affect airflow and cooling, reduces costs, increases power supply efficiency and reduces noise by bringing the power supply fan speed under the control of the motherboard. Other advantages it offers is the potential ability to power a PC off a sealed lead-acid 12 V battery, or from automotive power without using a power inverter.[citation needed]

At least two of Dell's business PCs introduced in 2013, the Optiplex 9020 and Precision T1700, ship with 12 V–only power supplies and implement 5 V and 3.3 V conversion exclusively on the motherboard."

Permalänk
Inaktiv

Det här har jag väntat på länge, att kunna driva allt bara från en 12V-lina. Mycket enklare. Mycket effektivare. Idag används knappt +5V, -5V, -12V och +3.3V, det mesta fixas från 12V ändå. Vissa av spänningarna behövdes för mekanisk hårddisk, vissa behövdes för RS-232. Moderkortet yxar ju ändå till den viktigaste spänningen, den som driver CPU, lika gott att det får göra det lilla som är kvar. Nu slipper man den där klumpiga ATX-kontakten med dito kabel. Inte lika komplicerat i gränssnittet mellan kragg och moderkort, mycket fler alternativ till val av kragg än att hela tiden vara bunden till den där jämrans ATX-standarden.

Grymt bra med en övergång till bara 12V.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart kan det vara så, men tror det kommer bli ny djungel vilka agg som inte är skräp:) Trenden har ju gått åt det hållet billigare agg, med tveksam insida.

Fast det är ju betydligt enklare att designa ett nätagg för en spänning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon214822:

Det här har jag väntat på länge, att kunna driva allt bara från en 12V-lina. Mycket enklare. Mycket effektivare. Idag används knappt +5V, -5V, -12V och +3.3V, det mesta fixas från 12V ändå. Vissa av spänningarna behövdes för mekanisk hårddisk, vissa behövdes för RS-232. Moderkortet yxar ju ändå till den viktigaste spänningen, den som driver CPU, lika gott att det får göra det lilla som är kvar. Nu slipper man den där klumpiga ATX-kontakten med dito kabel. Inte lika komplicerat i gränssnittet mellan kragg och moderkort, mycket fler alternativ till val av kragg än att hela tiden vara bunden till den där jämrans ATX-standarden.

Grymt bra med en övergång till bara 12V.

Bara att bli av med 24-pin ATX-kabeln hade varit helt underbart. Borde ju räcka med en till 8-pin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det är inte bara att agget slipper hantera flera olika spänningar. Nätagg med högre spänning och därmed mindre ström för att uppnå samma effekt är mycket billigare. Seasonic är väl helt enkelt oroliga att inte längre kunna kränga kostsamma agg.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Varför ens hänga kvar vid 12V? Borde ökas till minst 24V vilket skulle leda till halverat antal Ampere per watt och därmed
klenare kablar. Laptops brukar väl köra 19V, så jag röstar för 24, eller rentav den gamla telecom standarden 48V.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

visst mer och mer använder enbart 12v men de komponenter som inte gör det kommer då behöva en större regulator än de har idag, tänk bara RAM som kommer behöva sänka spänningen från 12V ner till under 1,5V.

Jag har inte så mycket koll, vad är det moderkortet tar för spänning ifrån nätagget idag till RAM?
3.3 som den sedan sänker till 1.5?
Blir det mycket större förluster och värmeutveckling på moderkortet om det tog 12 volt och gjorde till 1.5 volt?
RAM är ju ganska strömsnålt ändå och moderkortet klarar ju av att göra den omvandlingen för processorn som har mångfalt många fler ampare.
Jag förstår inte alls hur det skulle bli ett större problem för just RAM.
Men så har jag rätt dålig koll på det här också, men skulle gärna vilja ha det mer förklarat isåfall, vad är det jag inte tänker på?

Skrivet av Schnitz:

Det är inte bara att agget slipper hantera flera olika spänningar. Nätagg med högre spänning och därmed mindre ström för att uppnå samma effekt är mycket billigare. Seasonic är väl helt enkelt oroliga att inte längre kunna kränga kostsamma agg.

Ja, det var väl bara den oron dom gav uttryck för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, säger som andra... 12V? Va? Nu får ni allt följa upp med en artikel för att förklara vad det här är och vad det innebär för både branschen och konsumenten

Som trickysaer säger, ni får gärna följa upp med en artikel om detta.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk

Låter bra. Hårdvarumässigt så är redan huvudsyftet med moderkortet att finfördela och bibehålla korrekta spänningar till samtliga kontakter. Moderkorten borde varken bli dyrare eller mer komplexa att tillverka. Samtidigt så blir nätaggregatet bättre och vi får en mycket bättre sladd däremellan.