Spotify planerar prismatcha Apple Music

Permalänk
Melding Plague

Spotify planerar prismatcha Apple Music

Apple går hårt ut med Apple Music med ett prispressat familjepaket väl under konkurrerande lösningar, någonting Spotify planerar kontra inom en snar framtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att de ska släppa det till Android!

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Apple kan naturligtvis sätta ett aggressivt pris för att svälta ut mindre konkurrenter. Känns som att Spotify snart kommer säljas, till Microsoft måhända, för hur länge kan de egentligen stå på egna ben och fortsätta blöda pengar?

Personligen känner jag mig fullständigt ointresserad av tjänster och produkter från Apple, dels av principiella anledningar och dels för att de enligt min erfarenhet sällan satsar på användarvänlighet utöver grundläggande, låsta gränssnitt. Å andra sidan har Spotify en del förbättringspotential.

Permalänk
Medlem

Direkt det blir konkurrens så gynnar det oss konsumenter. Härligt med billigare familjepaket.
Synd bara att det är Apple som konkurrerar och inte ett annat företag.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

Intressant att de ska släppa det till Android!

Vore rätt korkat att inte göra det med tanke på hur stor del av världens befolkning som använder Android.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Billigare.... bara det att alla i familjen måste ha enheter som kostar över 6K/st...

Permalänk
Skäggig legend

Artisterna går hit eller dit får bestämma hur tjänsten kommer bli. Jag tror att många kommer hoppa över till endast AppleMusic på sikt just för att det är en betaltjänst och inte semigratis. + att iTunes har ju som vi alla vet en heel del musik - borde ju ha mer än Spotify? Hoppas ACC kvalitén håller sig kvar!

Att de även väljer Android var skönt, annat vore ju idioti. Jag kommer absolut testa detta så fort det kommer, 3 månader är ju gratis så why not...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Frågan är om man kan jämföra så rakt av. I vår familj (5st) delar vi på ett vanligt konto utan större svårigheter. Vet att informationen inte är ute än men man borde jämföra i antal tillåtna syncade enheter och hur många som får lyssna online samtidigt. Det skulle ge en mer rättvis bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainJohanus:

Frågan är om man kan jämföra så rakt av. I vår familj (5st) delar vi på ett vanligt konto utan större svårigheter. Vet att informationen inte är ute än men man borde jämföra i antal tillåtna syncade enheter och hur många som får lyssna online samtidigt. Det skulle ge en mer rättvis bild.

Låter jobbigt att vara fem på ett konto - min musik på mobilen stoppas alltid direkt om frugan råkar knäppa igång Spotify på hemdatorn utan att logga in på sitt eget konto först.

Permalänk
Medlem

Utbud?

Priset är en sak, jag är mest nyfiken på vad det kommer vara för utbud i tjänsten. Samma som itunes eller annorlunda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Låter jobbigt att vara fem på ett konto - min musik på mobilen stoppas alltid direkt om frugan råkar knäppa igång Spotify på hemdatorn utan att logga in på sitt eget konto först.

Varje familjemedlem skaffar sina egna inloggningar, inte samma konto som du säger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av patlan:

Billigare.... bara det att alla i familjen måste ha enheter som kostar över 6K/st...

Skulle ju iofs släppas till både Windows och Android också...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av deltascu:

Priset är en sak, jag är mest nyfiken på vad det kommer vara för utbud i tjänsten. Samma som itunes eller annorlunda?

"stream from our iTunes library" antar allt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

"stream from our iTunes library" antar allt.

Bra för mig som lyssnar på knepig skit som "Stereopony" och "Abingdon boys school". Men kommer ändå inte abonnera på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndraBullar:

Apple kan naturligtvis sätta ett aggressivt pris för att svälta ut mindre konkurrenter. Känns som att Spotify snart kommer säljas, till Microsoft måhända, för hur länge kan de egentligen stå på egna ben och fortsätta blöda pengar?

Personligen känner jag mig fullständigt ointresserad av tjänster och produkter från Apple, dels av principiella anledningar och dels för att de enligt min erfarenhet sällan satsar på användarvänlighet utöver grundläggande, låsta gränssnitt. Å andra sidan har Spotify en del förbättringspotential.

Tror det är väldigt mycket detta. Apple undersöks redan för att ha försökt övertala företag att bli apple exklusiva och avbryta kontrakt med andra tjänster. Nu blir det inte lika billigt för de men jag är rätt säker att de räknar med att gå back tills det är väldigt få alternativ kvar. De har ju råd att döda i princip varje tjänst. Frågan är bara om de bedömer att det är värt det och om de kan hålla det hela utanför domstolar tills TTIP och TISA är underskrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Direkt det blir konkurrens så gynnar det oss konsumenter. Härligt med billigare familjepaket.
Synd bara att det är Apple som konkurrerar och inte ett annat företag.

Nja det kommer inte att gynna oss konsumenter i längden med så få aktörer. Det här sociala experimentet visar att alla är med och lägger bud tills det bara är 2 budläggare kvar. 200 kr auktioneras ut för 5 kr till en början och det slutar med att vinnaren får betala över 400 kr för att få 200 kr, där den som kommer 2:a måste betala hela sitt sista bud. Samma sak med Spotify och Apple där de lägger mer pengar än vad de tjänar tills någon ger sig, sen har den andre hela marknaden och kan lägga vilket pris de vill för att åter tjäna ihop sina pengar. Eftersom det är apple så kanske vi får betala 500 kr/mån om det slutar med att de har monopolet på största utbudet. Hjärnstorm - auktionen

Det jag funderar på är med den här prissättningen varför Taylor Swift och andra artister som har sagt att de gärna vill gå ifrån Spotify för att de inte får tillräckligt med pengar, varför skulle de då haka på Apple? Ska de blöda mer pengar åt artisterna?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Yooriitzz:

Bra för mig som lyssnar på knepig skit som "Stereopony" och "Abingdon boys school". Men kommer ändå inte abonnera på detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför inte det? Ingen har prövat tjänsten och första 3 månaderna kommer vara gratis så why not? ;D Både Spotify och iTunes har dessa två band.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Med Apples pengar borde dom kunna släppa detta helt gratis, och ändå betala artisterna.
Men rik vill väl ha ännu mera.

Antagligen siktar Apple på världsherravälde inom några år, personer och företag med storhetsvansinne brukar göra det
Men hit räknas fler inte bara Apple.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

MS kanske borded köpa Spotify och baka in det i Windows 10

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av BrottOchStraff:

MS kanske borded köpa Spotify och baka in det i Windows 10

Det skulle vara sweet! men skippa Bing som sökmotor till det bara...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Med Apples pengar borde dom kunna släppa detta helt gratis, och ändå betala artisterna.

Trodde du att Apple var någon slags välgörenhetsorganisations vars främsta uppgift var att förse snåla ungdomar med musik? I så fall får du nog läsa på lite.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite trist att både Google och Apple släpper fler och fler egna tjänster som är inbyggda i OS:et som man inte kan avinstallera, och på så sätt slår ut andra aktörer.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Alltid bra med mer konkurrens men samtidigt finns det en risk för att fler artister kommer fragmenteras ut över flera tjänster och då blir det knappast billigare för konsumenten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med Apples pengar borde dom kunna släppa detta helt gratis, och ändå betala artisterna.
Men rik vill väl ha ännu mera.

Enklare hantera om de tar avgift för det, då kan de ta summan de får in, dela upp per artist beroende på hur många ggr de spelas och ta sina 30% rakt av.

Hade de lagt det gratis hade de fått gissa hur många som skulle ha betalat om det kostat, vissa kanske bara hade kört den en dag i månaden och inte tyckt att det varit lönt betala för.

Plus att de får ytterliggare en siffra att skryta om på nästa presentation, hur många fler music users de har och hur de står i förhållande till spotify och tidal.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Tänker pröva det här. Problemet jag haft med Spotify är att inte all musik jag lyssnar finns. Då Apple Music tydligen ska använda iTunes biblioteket är det inte längre ett problem, då jag fortfarande inte lyssnat på en låt som inte finns på iTunes.

Tycker även om global radio grejen, ibland så vet jag inte vad jag ska lyssna på så då kan man bara köra igång den.

Connect grejjen är dock måttligt upphetsande. Den hade de fått skippa för min del.

I övrigt så är Musik appen mycket bättre. Har kört iOS 8.4 betan på min iPhone och Musik appen är väldigt väldigt mycket bättre än den som funnits tidigare, mycket tack vare queue-funktionen som jag saknat väldigt länge.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag gillar Spotify, känner många som jobbar där förmodligen mest därför. Men kommer byta till Apple ifall de släpper en bättre Androidklient... Antalet löppass där HELA min offline-mapp bara försvunnit mitt i ett löppass har hänt en gång för mycket nu... Med tre olika devices... Extra tråkigt när det händer på en 10h flygresa. Känns sjukt opålitlig mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men hur mycket betalar Apple til artisterna jämfört med Spotify? För spotify betalar riktigt dåligt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker det är lite trist att både Google och Apple släpper fler och fler egna tjänster som är inbyggda i OS:et som man inte kan avinstallera, och på så sätt slår ut andra aktörer.

Varför slås andra aktörer ut bara för att en tjänst är inbyggd i OS:et? Du menar att det blir så lättillgängligt att folk kör på det som kommer med enheten utan att kolla upp alternativen?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av patlan:

Billigare.... bara det att alla i familjen måste ha enheter som kostar över 6K/st...

ja men du "tjänar" ju 150 kr månaden :I

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Xyze:

Synd bara att det är Apple som konkurrerar och inte ett annat företag.

Varför det?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma