AMD Radeon "Fiji" döps till Fury – kostar över 10 000 kronor

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FredrikMH:

Ja om man behöver mer än 4GB så lär 390X ge bättre prestanda än ett GTX 980 med 4GB. Men har vi verkligen kommit till scenariot där 4GB grafikminne räknas till "för lite"?

Ska man lira i 4K så håller jag med om det. Men i 1440p och neråt är väl ändå 4GB mer än tillräckligt idag?

Ja det tycker jag också, uppriktigt sagt.
Men visst är det trevligt med mycket minne, då vet man ju att man har så man klarar sig. (*).

Skriver han som har 32 GiB arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Förstår inte hur ni resonerar. Enligt läckor presterar det överlag bättre än ett Titan X, samtidigt som det är billigare och har en helt färsk minnesteknik (inte billigt). Visst, det kommer troligen med "endast" 4 GB VRAM just för att första generationens HBM inte har större kapslar, men vad förhindrar AMD från att släppa en Fiji med 8 GB VRAM till hösten när andra generationens HBM massproduceras?

Tja, som sagt, en helt ny minnesteknik som inte är billig, samt 2 000kr billigare än Titan X i dagsläget om priset i artikeln stämmer. Det motiverar ett högt pris.

Dyrt och dyrt, knappt 17% billigare än Titan X i dagsläget om priset stämmer och enligt läckorna presterar det bättre samt att det använder en dyrare minnesteknik.

Det är troligt att AMD släpper en nedbantad version av Fiji (Fiji Pro) som enklare kan konkurrera med 980 Ti. Till en början kommer dock 980 Ti inte ha mycket mer konkurrens än 390X dock, men vi får se vad AMD har lyckas kräma ut från Hawaii

Tekniken är TOTALT ointressant för konsumenten. Teknikvalet är AMD's problem.

Konsumenten vill ha så bra Pris/Prestanda förhållande så kan Nvidia erbjuda samma prestanda för samma pris eller tom något högre pris fast med 3x mer minne så är det ju det ett mycket smartare vall.

Spelar igen roll att HBM minnen är en "ny" och dyr teknik, spelar igen roll att det har högre banbred, spelar ingen roll att AMD använder en interposter för att få både minneskapslar och GPU i en och samma förpackning och kan spara pengar på en billigare PCB istället.
Det spelar IGEN roll för slutkund om Ppris/Prestanda förhållandet är sämre och för lite ram ger kass prestanda I många tillämpningar.
Om 4Gb stämmer så kommer ju TITAN X sparka skiten ur kortet i SLI VS CF då oavset hur snabbt HMB är och oavset hur snabb GPU:n är så kommer latenserna och avsaknaden av bandbredd över PCI-E bussen totalt döda all prestanda Fury i teorin har.

Så Val av Teknik är AMD's problem att få lönsam. Nytt är inte alltid bättre om du inte kan tillverka det med konkurrenskraftiga specifikationer (tillräckligt med ram i detta fallet) och får yealds som ger ett pris som motsvarar konkurrerande produkter.

Så i detta fallet är det frågan om fördelarna av HBM med interposter överväger nackdelarna och utan att veta om kortet har 4 eller 8GB ram så är det just nu i limbo.

Det är HELT och hållet AMD's val och problem att få HBM och 2.5D tekniken med interposter att fungera från ett marknadsmässigt perspektiv. Folk ska inte behöva betala mer för "mindre" bara för att man använder en dyr och omogen teknik.

Fury är ett teknikdemo i dagsläget som visar vad vi kommer se som normen om 1-2 år. Men vid det laget är tekniken lönsam, nvidia, intel mm kommer använde tekniken till att från GPU:er till CPU:er och SoC's.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nME:

Kanske..

Det var en tid då AMD's processorer var snabbare, massivt strömsnålare och inte minst billigare. Inte så att det funkade särskilt mycket. Visst, nördar köpte, men inte alla andra.

(Intels massiva illegala mut-/hotverksamhet kan förstås ha haft nåt att göra med det, men när de blev avslöjade fick de ett rätt litet straff i jämförelse med vad de vunnit..)

Det är som nämnt innan i många andra trådar att det inte är detta som orsakade de stora problemen för AMD. Ironiskt nog var ATI ett ganska dåligt köp rent ekonomiskt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

kommer 8gb kort med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

WCCF Tech hävdar att det kommer tre varianter av Fury:
http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-specs-fiji/

Nu verkar det mer logiskt. Verkade konstigt att de skulle låta 980ti vara utan konkurrens i 7k-segmentet

Enda problemet är ju att om Fury Pro ligger på säg 7K med kanske 90% av Fury X prestanda (låt oss säga att den matchar 980Ti)... Så finns det ju ändå ingen anledning att köpa 10K korten. AMD skulle skjuta sig själva i foten lika illa som att försöka utmana Titan X med 4gb. Och det skulle ÄNDÅ inte ha en suck mot ett 980Ti för folk skulle ändå välja Nvidia om dom kosta lika mycket och prestera likadant. Dom skulle behöva sälja Fury Pro runt 5.5-6.5K för att folk skulle flockas till det. Vilket bara blir ännu värre för nästan samma kort uppe i 10K klassen.

Samma situation som Nvidia är i idag... Förutom att det inte finns nåt argument för 6 eller 12gb. Tänk om GTX980Ti för 7500kr har 6gb och Titan X för 11000kr också har 6gb. Skulle du köpa ett Titan X, lol?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ja om man behöver mer än 4GB så lär 390X ge bättre prestanda än ett GTX 980 med 4GB. Men har vi verkligen kommit till scenariot där 4GB grafikminne räknas till "för lite"?

Ska man lira i 4K så håller jag med om det. Men i 1440p och neråt är väl ändå 4GB mer än tillräckligt idag?

Jo, är inte frågan om det räcker, utan blir dumt att lansera ett toppkort med endast 4Gb ram när titan har 12GB, vad tror du folk kommer välja? Tyckte redan från börjat att staplat minne var lite förhastat när jag hörde om begränsningen.

Jag förstår om kortet är dyrt, men även en partnertillverkare till amd, har ju antytt att äntligen dags för steget till 4k (genom sin reklam). Skrev mer exakt så här "99% kör idag 1080p och nu är steget kommet för 4k" är så jag tolkar det hela.

Skrivet av Dance:

WCCF Tech hävdar att det kommer tre varianter av Fury:
http://wccftech.com/amd-radeon-fury-x-specs-fiji/

Nu verkar det mer logiskt. Verkade konstigt att de skulle låta 980ti vara utan konkurrens i 7k-segmentet

Jo, varit uppe i rykteskarusellen att att det troligen kommer mer än ett kort. Synd att det kommer med bara 4GB ram även om det troligen räcker för 4k (är så snabb bus så den hinner nog skyffla data fort nog, om gpu:n hinner med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

det är en halo-produkt, det främsta syftet är reklam. vad det kostar är mindre viktigt då nästan ingen kommer köpa det ändå. det intressanta blir hur det står mot titan x och sedan hur konkurrenten till 980 ti presterar och kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du menar HD3870, det kortet spöade 8800 GTS och kostade hälften så mycket, i panik fick Nvidia kontra med att släppa nästa års 9800GT i förväg och döpa om det till 8800 GT.

Nog för att vi vet att du försöker försvara Amd med alla medel men 3870 var paniksläppet efter debaclet med Hd 2900 korten. Nvidia hade ju suttit ohotade med sin 8000-serie i ett års tid så bollen låg i alla högsta grad hos Amd.

Dessutom släpptes 8800gt före Radeon 3800 korten.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är som nämnt innan i många andra trådar att det inte är detta som orsakade de stora problemen för AMD. Ironiskt nog var ATI ett ganska dåligt köp rent ekonomiskt.

Ja vad jag hört så hann dom inte få ut kretsar fort nog dessutom och dålig ledning som beslutade fel, som slutade kostsamt. AMD har efter det tagit ett dåligt beslut till och det är bulldozer. Men APU satsningen verkar dock ha löna sig (men lider av klen cpu i stället och är lite av en udda fågel i sammanhanget).

Men tror även mutan även spädde på problmet för AMD. Sen var det nog inget fel att köpa ATI över nvidia (förutom att dom köpte det för dyrt), Nvidia hade velat ta över verksamheten inte hamna under AMD, vad rykten säger då. Enligt mig hade det inte varit så bra om det blivit i den ordningen (fast ingen vet ju svaret:)).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är helvete vad det gnälls på AMD's prissättning. Ingen som klagar på nvidia över Titan? varför skulle inte AMD kunna ta ut 10k för sitt topkort? Folk på detta forumet är så Nvidiafierade så det är skrämmande.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Varför skulle inte Nvidia ha varit ett bättre köp,dom klarar ju bevisligen av att driva ett företag bra mycket bättre än Amd själva?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tEan:

Nog för att vi vet att du försöker försvara Amd med alla medel men 3870 var paniksläppet efter debaclet med Hd 2900 korten. Nvidia hade ju suttit ohotade med sin 8000-serie i ett års tid så bollen låg i alla högsta grad hos Amd.

Dessutom släpptes 8800gt före Radeon 3800 korten.

HD3870 kom iofs bara ett halvår senare, men det var ganska stora skillnader mellan HD2900 och HD3870.
GDDR3 vs GDDR4
512 bitars bus vs 256
80 nm vs 55 nm.

HD3870 var en ny generation.

8800 GT släpptes visserligen två veckor före HD3870 men tillgången var knapp ända in till nästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

HD3870 kom iofs bara ett halvår senare, men det var ganska stora skillnader mellan HD2900 och HD3870.
GDDR3 vs GDDR4
512 bitars bus vs 256
80 nm vs 55 nm.

HD3870 var en ny generation.

8800 GT släpptes visserligen två veckor före HD3870 men tillgången var knapp ända in till nästa år.

ÖÖh,ja. Du försöker att få det att låta som Nvidia skulle ha släppt 8800gt i panik när det var precis tvärtom.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tEan:

ÖÖh,ja. Du försöker att få det att låta som Nvidia skulle ha släppt 8800gt i panik när det var precis tvärtom.

Japp det var panik.
Om 8800GT

Citat:

The release of this card presents an odd dynamic to the graphics processing industry.
At an NVIDIA projected initial street price of around $200, this card outperforms the ATI flagship HD2900XT in most situations, and even NVIDIA's own 8800 GTS 640 MB (previously priced at an MSRP of $400).
The card, only marginally slower in synthetic and gaming benchmarks than the 8800 GTX, also takes much of the value away from NVIDIA's own high-end card.
This release was shortly followed by the (EVGA) 8800 GTS SSC (the original 8800 GTS re-released with 96+ (112) shader processor units), and ATI's counter, the HD 3800 series.

http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_8_series#8800_GT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WCCFtech... Tråkigt att de är enda sidan som lyfter detta rykte för de har i princip ingen trovärdighet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Viochee:

inte speciellt konstigt att nvidia satsar på 1080p då 99% av alla med en dator kör den upplösningen...

siffran är påhittad men nån kan säkert linka nå steam statistik eller liknande...

~35% använder 1920x1080 enligt Steam. Sen är det intressanta hur många som använder upplösningar över 1920x1200 och det verkar ju vara minimalt.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok,så när Nvidia ohotat suttit på tronen i ett år och tillslut börjar få lite motstånd från Ati/Amd bestämmer sej för att möta konkurrensen med nya kort så kallar du det panik....jösses,har vi en egen Charlie här på swec

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, är inte frågan om det räcker, utan blir dumt att lansera ett toppkort med endast 4Gb ram när titan har 12GB, vad tror du folk kommer välja? Tyckte redan från börjat att staplat minne var lite förhastat när jag hörde om begränsningen.

Jag förstår om kortet är dyrt, men även en partnertillverkare till amd, har ju antytt att äntligen dags för steget till 4k (genom sin reklam). Skrev mer exakt så här "99% kör idag 1080p och nu är steget kommet för 4k" är så jag tolkar det hela.

Jag pratade ju inte om Fury utan om 390X Men jag förstår vad du menar

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Det är helvete vad det gnälls på AMD's prissättning. Ingen som klagar på nvidia över Titan? varför skulle inte AMD kunna ta ut 10k för sitt topkort? Folk på detta forumet är så Nvidiafierade så det är skrämmande.

Well, det är inte priset för min del som känns det mest suspekta, utan mer hur AMD tänker denna gång på sin prissättning.
Tidigare har dem varit jävligt duktiga med att pressa priser på Nvidia.. dvs 290x vs 780ti.
Jag tror snarare att AMD kommer försöka köra med Nvidias marknadsföring, dra in cash ut i de sista och dra in så dem kan omsätta mer i forskning osv. Där Nvidia lägger väldigt mycket mer än AMD.

Dock det som jag hoppas blir intressant och hoppas är att i riktiga tester att AMD Fury *fiji* vinner över titan x, som gör att Nvidia prisdumpar sitt 980ti samt titan X mot dessa priser. dvs sänker ca 1000kr/kort.
För ska man vara helt ärlig, så är 980ti/Titan X nästan markand samma prestanda. dvs ca 4-5% mer på Titan x. och är 4000kr värt dessa 4-5% och 6gb vram mer? njae, tror inte det. Speciellt inte så bra som 980ti klockar.

Så vad ska man säga om prisplanen? AMD gör sig en tabbe i slutändan vad jag kan se, genom att försöka att komma in i samma liga som Nvidia med sina prissättningar. Jag tycker AMD ska köra på och försöka vinna mark på bra marknadsföring, lite lägre priser än Nvidia och få FIJI med bra drivare och visa upp råstyrka. För vad händer om AMD inte har råd att vara med i GPU leken längre?

Sen har alltid AMD och Nvidia varit olika bra på allt. Vissa titlar mot AMD, vissa mot Nvidia. Så jag säger, välj det kort som passar dig efter vad du spelar för spel. Jag spelar spel, där det egentligen är skitsamma, men har valt mitt 780ti jag använder idag då jag personligen alltid haft bättre tur med drivare och har känts betydligt mjukare i spel än vad AMD har känts. Men det är smaksak och kanske jag som inbillar mig.

Om jag får gissa prestanda i spel så kommer det se ut ungefär att dem prestera lika i slutändan, beroende på titel. Så vad är skillnaden mellan dessa aktörer? Noll.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tEan:

Ok,så när Nvidia ohotat suttit på tronen i ett år och tillslut börjar få lite motstånd från Ati/Amd bestämmer sej för att möta konkurrensen med nya kort så kallar du det panik....jösses,har vi en egen Charlie här på swec

Sweclockers Charlie?

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD vet att denna inte kommer sälja i några större mängder. De får prestige att ha det snabbaste kortet samt att de kommer ligga bra till inför nästa generation.

Permalänk
Medlem

Förmodligen mitt minst konstruktiva inlägg här på SweC men....
HAHAHAHAHAHAHAHAHA....

Fyfan... skulle ha köpt ett GTX 980 på rea som jag tänkte.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

@Ekorrism Du argumenterar vettigt så dg håller jag med, Men det är så fruktansvärt mycket hat mot amd överlag här på SweC så man blir lessen i ögat. Själv tycker jag bara det ska bli intressant att se hur fury presterar och bryr mig inte nämnvärt om jag har NV eller AMD i burken. Tycker alla gpu släpp är lika intressanta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

~35% använder 1920x1080 enligt Steam. Sen är det intressanta hur många som använder upplösningar över 1920x1200 och det verkar ju vara minimalt.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

väldigt många som kör 1366 x 768, antar att de flesta är laptops

Permalänk
Medlem

Gissningsvis presterar det bättre än Titan X (bara spekulationer) och i så fall är det inte konstigt om det går på 10.000SEK.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Viochee:

väldigt många som kör 1366 x 768, antar att de flesta är laptops

Väldigt troligt, ja. Speciellt med tanke på att det mest populära grafikkortet är HD4000 följt av HD3000.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Klart AMD vill tjäna lite pengar när de kan, precis som nVidia gör.
nVidia kommer dock sänka priset på Titan X, de har tjänat som tusan på det och kommer sätta press på AMD. Kommer kosta runt 7-8k inom några månader.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Gissningsvis presterar det bättre än Titan X (bara spekulationer) och i så fall är det inte konstigt om det går på 10.000SEK.

Men om den bara har 4gb minne kommer den matchas mot 980 ti hur man än vrider och vänder påt med tanke på att Titan X å 980 ti presterar i princip lika.

Permalänk
Medlem

var inte längesen de försökte ta 10k för en överklockad bulldozer också

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Varken Titan X eller Fury kommer att fylla på i kassan för Nvidia eller AMD. Om det endast är i top end segmentet som AMD kan konkurrera så ligger de dåligt till. Det är betydligt viktigare att få fram bra kort i de lägre prisklasserna om man vill redovisa positiva siffror. Det är mycket viktigare för AMD att få fart på 380 och 390-serierna.

Jupp, 3000:- är ungefär vad jag är beredd på att lägga, och jag prioriterar ljudnivå/förbrukning mer än 5% prestandaövertag...:|

Visa signatur