Spotify planerar prismatcha Apple Music

Permalänk
Medlem

OK tack för upplysningen, dock kvarstår frågan fortfarande hur Spotify kommer kunna matcha utbudet? Många artister lämnar de och fler lär det blir antar jag.

Skrivet av Zotamedu:

Det är nuvarande pris du tittar på. Om du fortsatt läsa artikeln står det så här:

"I ett uttalande till The Verge berättar Spotifys kommunikationsansvarige Jonathan Price att bolaget redan har liknande familjepriser i vissa marknader, någonting de väntar sig erbjuda på alla marknader inom en snar framtid. Det här uttalandet ses som ett direkt svar på Apples prissättning."

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du betalar genom reklam och information till google. För Radio betalar du till Radiotjänsten.
Vem använder Radio btw srsly.

Lyssnar periodvis rätt mycket på radio under arbetstid, främst P3 dokumentär. Får väl se till att utnyttja public service om man ändå betalar för det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Finally

Har tröttnat på Spotifys skitmjukvara, välkommnar lite nytt.
Sen har Itunes fler artister jag lyssnar på än Spotify.
Jag kommer inte säga upp mitt Spotify direkt utan prova 3 mån. först.

Google (music) försöker jag undvika av principiella skäl.

Det där med att Apple "låser" in folk i sitt ekosystem har hittills bara varit av godo för min del.
Lite som att man skulle bli sur för att inte alla får komma in i din gated community
Det finns en anledning till att du vill bo där.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KiXeR:

OK tack för upplysningen, dock kvarstår frågan fortfarande hur Spotify kommer kunna matcha utbudet? Många artister lämnar de och fler lär det blir antar jag.

Lär bli liknande problem för Apple om de inte går in och subventionerar vissa stora artister. Anledningen att vissa har lämnat är för att de säger att de tjänar bättre på iTunes men det är olika typer av plattformar. I och med det här kommer den totala försäljningen på iTunes dyka mer än den gjort tidigare. Har svårt att tänka mig att Apple har en signifikant högre ersättning per spelning än Spotify.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det skulle vara sweet! men skippa Bing som sökmotor till det bara...

Va.....visste inte att Bing var en sökmotor kan inte vara möjligt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbah99:

Har tröttnat på Spotifys skitmjukvara, välkommnar lite nytt.

Då ska jag göra din dag lite bättre! Här är Deezer. Jag bytte över efter den senaste Spotify-uppdateringen i början på året - och jag är helnöjd! Finns en fri provmånad. Bonustips: Går även att importera sina Spotify-listor med hjälp av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Apple kan naturligtvis sätta ett aggressivt pris för att svälta ut mindre konkurrenter. Känns som att Spotify snart kommer säljas, till Microsoft måhända, för hur länge kan de egentligen stå på egna ben och fortsätta blöda pengar?

Personligen känner jag mig fullständigt ointresserad av tjänster och produkter från Apple, dels av principiella anledningar och dels för att de enligt min erfarenhet sällan satsar på användarvänlighet utöver grundläggande, låsta gränssnitt. Å andra sidan har Spotify en del förbättringspotential.

Bra med konkurrens men jag gillar inte någon av Apples egna tjänster och jag tror inte dom kommer göra något attraktivt för mig i alla fall. Man hoppas ju dock att det inte går dåligt för Spotify och att som du sa Apple svälter dom genom att gå lite i förlust då dom ändå har så mycket pengar så dom kan slå ut konkurrenter på det sättet

Permalänk
Avstängd

Bra med lite konkurrens.
Jag använder Spotify men tycker att det suger.
Det var bra förr, men sen har dom förstört det.
Det går inte längre sortera efter rank/popularitet, och filtreringsmöjligheter har dom plockat bort.
Man kan filtrera i sina egna spellistor men det går inte längre att filtrera i sökningar.

Permalänk
Medlem

Spotify har en del avtal med skivindustrin och de har visst delägarskap också så kampen kan bli hård.
Några som är med är Universal Music Group, EMI Music, Warner Music Group* och Sony BMG.
Däremot har jag för mig att ekonomin i Spotify inte är den allra bästa även om de har starka sponsorer bakom sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Varför inte det? Ingen har prövat tjänsten och första 3 månaderna kommer vara gratis så why not? ;D Både Spotify och iTunes har dessa två band.

iTunes har men inte spotify. Abingdon boys school har endast ett compilationalbum på Spotify. Gillar inte att när man slutat betala försvinner det.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Varför slås andra aktörer ut bara för att en tjänst är inbyggd i OS:et? Du menar att det blir så lättillgängligt att folk kör på det som kommer med enheten utan att kolla upp alternativen?

Ok för att de har råd att förlora pengar på tjänsten tills de slagit ut alternativen och kan sedan härja fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Varför slås andra aktörer ut bara för att en tjänst är inbyggd i OS:et? Du menar att det blir så lättillgängligt att folk kör på det som kommer med enheten utan att kolla upp alternativen?

Folk är bekväma eller bryr sig inte om det finns alternativ om den dom kör fungera. Dessutom är många misstänksamma, speciellt om det är något nytt. Litar helt enkelt inte på det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Inget gratisalternativ? Hur tusan tänkte de att de skulle kunna konkurrera mot Spotify då?

Jag fortsätter nog använda Spotify iallafall.

Även om man mest använder den vanliga radion.

Permalänk
Medlem

Det går förstås att ropa "Hurra Apple" men hur mycket av kakan går till Apple och hur mycket går egentligen till dem som skapat musiken?

När det gäller pengar så känns det som att Apple är ganska duktiga på att roffa åt sig.

Jag har iofs ingen aning här hur mycket de får av Spotify, men känslan är inte att de får mer av Apple.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av patlan:

Billigare.... bara det att alla i familjen måste ha enheter som kostar över 6K/st...

Läs artikeln, snälla! Annars finns ju Iphone 5C för ~3000kr samt 4S för ~2500kr.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Varför slås andra aktörer ut bara för att en tjänst är inbyggd i OS:et? Du menar att det blir så lättillgängligt att folk kör på det som kommer med enheten utan att kolla upp alternativen?

Det räcker att kika på vilken dominans IE hade när Microsoft bundlade den med Windows. Vissa versioner har ett N, tex Windows 7 pro N där du får välja vilken webbläsare du vill installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar som att Telia köpt in sig på Spotify för drygt en miljard. Kanske en slant av det kan gå till att förbättra programmet en smula.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Helskotta. Jag hade gladjeligen betalat mer än 99kr i månaden för Spotify Premium. Alltså såpass mycket jag lyssnar hade jag kunnat tänka mig betala 299, bara artisterna faktiskt tjänar pengar är jag nöjd.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Delvis fel fråga

Skrivet av Strukt:

Men hur mycket betalar Apple til artisterna jämfört med Spotify? För spotify betalar riktigt dåligt.

Delvis fel fråga, eftersom Spotify betalar till skivbolagen som i sin tur betalar till artisterna.

Många artister, och speciellt för äldre material, ligger under gamla typer av avtal från CD/Vinyl tiden, där artisterna får "low singel digit %" av försäljningspriset för att skivbolagen skall stå för "tryck av plast", distribution dvs lastbilar, ersättning till återförsäljare osv. Dvs många kostnader som inte existerar idag, undrar varför artister bildar egna skivbolag........

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Verkar som att Telia köpt in sig på Spotify för drygt en miljard. Kanske en slant av det kan gå till att förbättra programmet en smula.

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

OK tack för upplysningen, dock kvarstår frågan fortfarande hur Spotify kommer kunna matcha utbudet? Många artister lämnar de och fler lär det blir antar jag.

Viktigt fråga, det är ju utbudet som avgör.

Enligt http://time.com/3910474/apple-record-labels/ och andra källor är avtalen inte klara med alla skivbolag, min personliga gissning är att Apple annonserat innan allt är klart för att sätta press på skivbolagen. Om det endast är ett eller två som inte är med skulle de framstå som "bad guys" den 30/6, inte Apple.

Permalänk
Medlem

@Zirk: Läste det på DI.se och lite andra tidningssajter.

Edit: En av artiklarna: http://www.di.se/artiklar/2015/6/10/sa-ska-telia-dra-nytta-av...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirk:

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/telia-koper-in-sig-i-spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

@Zirk: Läste det på DI.se och lite andra tidningssajter.

Edit: En av artiklarna: http://www.di.se/artiklar/2015/6/10/sa-ska-telia-dra-nytta-av...

Sorry missat det helt......

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Det räcker att kika på vilken dominans IE hade när Microsoft bundlade den med Windows. Vissa versioner har ett N, tex Windows 7 pro N där du får välja vilken webbläsare du vill installera.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om jag tycker liknelsen mot webbläsare mot musiktjänst är så bra, men kanske att det ligger något i det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vet inte om jag tycker liknelsen mot webbläsare mot musiktjänst är så bra, men kanske att det ligger något i det.

Det gäller i stort sätt allt. Har du ett OS (Windows) som följer med kommer Windows ha mycket större slagkraft än exempelvis Linux. Folk orkar inte / kan inte formatera om datorn och installera ett eget OS. Webbläsare är kanske inte lika stort att installera men bekvämlighet samt kunskap stoppar där också, man måste kunna känna till Chrome, Opera, Firefox och när man har exempelvis IE som standard varför byta om man tycker det funkar bra?

Samma sak gäller allt i stort sätt, när man får inbyggda program som funkar varför söka sig efter något annat? Är bara en liten del som faktiskt söker sig till alternativa produkter.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Spotify har en del avtal med skivindustrin och de har visst delägarskap också så kampen kan bli hård.
Några som är med är Universal Music Group, EMI Music, Warner Music Group* och Sony BMG.
Däremot har jag för mig att ekonomin i Spotify inte är den allra bästa även om de har starka sponsorer bakom sig.

EMI, Warner, Universal och SONY Music är inga sponsorer, det är endast avtal de har med dem annars skulle de inte få använda deras artister, så Spotify betalar dem och de får inte ett öre tillbaka från dem.

Skrivet av BrottOchStraff:

Tycker det är lite trist att både Google och Apple släpper fler och fler egna tjänster som är inbyggda i OS:et som man inte kan avinstallera, och på så sätt slår ut andra aktörer.

Apple Music är inte inbyggt i iOS, det är en egen app som även kommer till Windows och Android.

Skrivet av NidoKing:

Det går förstås att ropa "Hurra Apple" men hur mycket av kakan går till Apple och hur mycket går egentligen till dem som skapat musiken?

När det gäller pengar så känns det som att Apple är ganska duktiga på att roffa åt sig.

Jag har iofs ingen aning här hur mycket de får av Spotify, men känslan är inte att de får mer av Apple.

Hur mycket artisterna får är inget som Apple varken kan påverka eller styra, de betalar enligt avtal till skivbolagen sen är det skivbolagen som blåser artisterna, så har skivbranschen alltid sett ut och detta förändrar inget.
Vad menar du med att Apple bara roffar åt sig när det kommer till pengar? De ger en hel del, framför allt till apputvecklare

http://feber.se/mac/art/305394/apple_kper_upp_mnga_fretag/

Där verkar Google blåsa folk mer enligt en studie:
"Ios-utvecklare tjänar mest på Android
Det är mer lönsamt att utveckla för Apples Ios. Denna slutsats har blivit något av en refräng, vilken enligt Vision Mobiles studie, många utvecklare kommer att fortsätta sjunga ett bra tag till. Lite överraskande är samtidigt att den mobila webben – istället för Android – är den näst mest lönsamma plattformen. Cirka 55 procent av utvecklare som prioriterar Android tjänar nämligen mindre än 4 200 kronor i månaden (500 dollar) och endast 19 procent tjänar mer än 42 000 kronor i månaden (5 000 dollar). Enligt Vision Mobile kan siffrorna jämföras med vad en utvecklare som prioriterar Blackberry 10 eller Windows kan räkna med att tjäna. Android-intäkterna finns dock i och med att plattformen är störst av alla. Men de utvecklare som tjänar pengar på det är, lite överraskande, de som istället prioriterar Ios eller den mobila webben."

http://www.mobil.se/mobilbusiness/appar/s-mycket-tj-nar-v-rld...

Skrivet av LtnCharles:

Helskotta. Jag hade gladjeligen betalat mer än 99kr i månaden för Spotify Premium. Alltså såpass mycket jag lyssnar hade jag kunnat tänka mig betala 299, bara artisterna faktiskt tjänar pengar är jag nöjd.

Som sagt, det kvittar om du betalar 1000kr i månaden för Spotify så kommer inte artisterna tjäna mer än ifall du betalar 49kr i månaden

Skrivet av Zirk:

Ekonominyheterna och den ansvarige från Telia de intervjuvade om det, är det källa nog?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag tror konkurrens är bra för konsumenter, men eftersom det är en Apple-produkt är jag inte intresserad. Därutöver kommer de troligen aldrig leverera en Linux-klient, vilket är viktigt för mig.

Nej, Spotify funkar bra för mig, där kommer jag stanna. Sen vill jag ju stödja svenska företag, Apple behöver verkligen inte mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Jag tycker Spotify Connect börjar bli riktigt bra. Motsvarigheten i Apple Music kommer givetvis bli Airplay och vara låst till deras certifierade produkter. Nej tack.

Hur kommer applikationen fungera i PC och Mac? Ska det vara en fristående applikation eller kommer det vara inbyggt i iTunes?

Men är inte Spotify Connect låst till Spotify och deras certifierade produkter?

Vad är då skillnaden emot Apple?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är ju dock så till viss del även i Android och WP. Vissa inbyggda appar blir man inte av med. Lite som internet explorer i wondows, innan EU slog fast att det inte fick vara så. Kanske kommer någon liknande lagstiftning för mobila OS också.

Jo, den där domen var ju helt knäpp emot Microsoft. Alla, och då menar jag *alla, bundlar ju en webläsare med i sitt OS. Skulle dessutom vara rätt opraktiskt/dumt om det inte fanns med (hade ju blivit lite krångligare att installera en annan då).

Det som jag tycker är problem i iOS är att du inte kan installera någon annan komplett webläsare (bara andra skall till Apples). Det tycker jag är dåligt.

Även på Windows 8 så är det lite osmidigt då du tex inte kan sätta IE som standard i modern/metro samtidigt som du har tex Chrome som standard i desktop/win32.

Men att Microsoft fick på nöten och böter för att skicka med IE med Windows visar ju bara hur befängda våra EU-byråkrater är.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/