vilken temperatur ska jag kolla på för denna processorn? i7 4790K hjälp.

Permalänk
Avstängd

vilken temperatur ska jag kolla på för denna processorn? i7 4790K hjälp.

Tjena jag har fått hem min nya Intel i7 4790K nu och undrar igentligen vilka temperaturer man ska gå på för att kolla hur varm den är i spelandet så jag lägger upp en bild åt er här som jag är osäker på vilket av det som jag har markerat är vad man ska gå på? processorn körs med en ny installerad H80i GT vatten kylare. Med vänlig hälsning gamerfx

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Core#0,1,2,3 ska du hålla koll på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willaim:

Core#0,1,2,3 ska du hålla koll på

okej! och den översta på hela bilden är för hela cpun då eller? eller hur man ska säga?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

okej! och den översta på hela bilden är för hela cpun då eller? eller hur man ska säga?

Precis, det är snittemperaturen över alla kärnor Det kommer vara ungefär samma temp för alla kärnor, är det dock någon eller några som sticker iväg långt över de andra så är det en indikation på att kylpastan är dåligt applicerad. Då får du tvätta med kemiskt ren sprit och applicera nytt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Precis, det är snittemperaturen över alla kärnor Det kommer vara ungefär samma temp för alla kärnor, är det dock någon eller några som sticker iväg långt över de andra så är det en indikation på att kylpastan är dåligt applicerad. Då får du tvätta med kemiskt ren sprit och applicera nytt

jag kör med detta detta är väl bra? http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...
jag körde prime95 igår och tror det var den översta CPU allra längst upp på hela bilden som tempen stack till 70 grader är det för högt? har inte klockat processorn.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Den rengöringen funkar, ett tips är dock att köpa kemiskt ren isopropanol i framtiden istället, det är billigare
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Den rengöringen funkar, ett tips är dock att köpa kemiskt ren isopropanol i framtiden istället, det är billigare
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-li...

får ta å beställa en sån och testa
går det inte med nån sprit på ica då kommer inte ihåg vad det heter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

får ta å beställa en sån och testa
går det inte med nån sprit på ica då kommer inte ihåg vad det heter?

T-röd eller liknande går utmärkt eller oljefri aceton eller kemisk ren bensin.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

T-röd eller liknande går utmärkt eller oljefri aceton eller kemisk ren bensin.

är t röd bättre än dom två flaskorna jag länka? har dom här hemma och tycker skiten luktar för mycket citron

Visa signatur

Permalänk

Ska du testa processorn så kör inte senaste Prime95, dem går över anledningarna här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maltafalas:

Ska du testa processorn så kör inte senaste Prime95, dem går över anledningarna här

nä jag tycker också det progammet tar lite väl för mycket av processorn. Vad ska man stress testa med annars om man ska börja klocka alltså? OCCT är det utmärkt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

är t röd bättre än dom två flaskorna jag länka? har dom här hemma och tycker skiten luktar för mycket citron

Dom duger bra!

Skrivet av GamerFX:

nä jag tycker också det progammet tar lite väl för mycket av processorn. Vad ska man stress testa med annars om man ska börja klocka alltså? OCCT är det utmärkt?

https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Asus kör själva Realbench som du ladda ner via deras RoG hemsida. Vid över/underklockning rekommenderas minst 12h stress testande för att säkerställa stabilitet.

4790k går varm då limmet de har använt mellan processor och kåpan är rätt dåligt samt att att den redan är uppskruvad till 4ghz. Den är relativt törstig så vcore brukar oftast ligga mellan 1.1-1.2 i stock beroende på kvaliten i silikonet du har fått i processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Asus kör själva Realbench som du ladda ner via deras RoG hemsida. Vid över/underklockning rekommenderas minst 12h stress testande för att säkerställa stabilitet.

4790k går varm då limmet de har använt mellan processor och kåpan är rätt dåligt samt att att den redan är uppskruvad till 4ghz. Den är relativt törstig så vcore brukar oftast ligga mellan 1.1-1.2 i stock beroende på kvaliten i silikonet du har fått i processorn.

men den presterar grymt mycket bättre än min tidigare fx 8350 har gjort massa tester och jämnfört och känns som ett helt annat bättre flyt i spelen jag spelar nu än tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

jag kör med detta detta är väl bra? http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...
jag körde prime95 igår och tror det var den översta CPU allra längst upp på hela bilden som tempen stack till 70 grader är det för högt? har inte klockat processorn.

Isopropanol som föreslagits redan är bra stuff, 100 spänn för en liter (lär räcka en livstid) är dessutom rätt bra pris Som andra sagt så är Prime95 inte att föredra, men det är främst de senare versionerna, finns en äldre som går bra att använda med Devils Canyon, men Intel Burn Test som föreslagits är helt okey.

Jag är dock inte jättemycket för desa syntetiska tester för stabilitet. 12h, visst men då lutar det åt någon som absolut aldrig får ha något fel, som att man använder datorn i sitt arbete t ex med tunga renderingar eller så. 1h duger alldeles utmärkt. Använder du datorn för vanligt bruk samt spel t ex så kommer processorn sannolikt aldrig belastas i närheten så tungt.

Värmeutvecklingen du får när du kör dessa tester är högre än vad som blir när du spelar t ex. Däremot får man ta i beaktning att vid spelande så värmes även luften upp inuti datorn av grafikkortet. Precis som det är viktigt att ha en bra kylare på processor och grafikkort är det också viktigt med bra luftgenomströmning i lådan, bra fläktar och att kabeldragning inte är ett ormbo som hindrar luftflödet.

70 grader är absolut ingen fara, när det kryper över 80 då är det dags att börja se över vad man kan göra för att få ned temperaturerna. Tänk också på att luften i rummet datorn står i också spelar roll, nu i sommartider när det blir varmare så blir det även varmare i lådan mot hur det är på vintern så har man överklockat och vill ha en tempgrens på säg 80 grader så får man tänka på att justera det mot hur varmt det är nu och hur varmt det kan tänkas bli.

Håller rummet 21 grader just nu men blir kanske 25 riktigt varma sommardagar så får man nöja sig kanske med 75-76 grader istället för att klara av 80 dessa varma sommardagar. 80 är dock ingen temperatur man behöver bli orolig för men när det börjar bli 85-90 då är är det dags att börja bli lite orolig och se över kylpasta, kabeldragning, underklocka/klocka ned eller fundera på alternativ kylning/nytt chassi/fler chassifläktar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Håller rummet 21 grader just nu men blir kanske 25 riktigt varma sommardagar så får man nöja sig kanske med 75-76 grader istället för att klara av 80 dessa varma sommardagar. 80 är dock ingen temperatur man behöver bli orolig för men när det börjar bli 85-90 då är är det dags att börja bli lite orolig och se över kylpasta, kabeldragning, underklocka/klocka ned eller fundera på alternativ kylning/nytt chassi/fler chassifläktar

Devils Canyon bör ej köras över 74 grader 24/7. Kan vara värt att tänka på

Bästa tipset är att dra ned vcoren då BIOS brukar ge för mkt kräm till denna processor när den är inställd på Auto. Mitt BIOS t.ex. gav processorn 1.26 i vcore för stock på 4ghz, helt galet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Devils Canyon börjar throttla vid temperaturer över 74 grader om IHS är påslaget (vilket är default). Kan vara värt att tänka på

Bästa tipset är att dra ned vcoren då BIOS brukar ge för mkt kräm till denna processor när den är inställd på Auto. Mitt BIOS t.ex. gav processorn 1.26 i vcore för stock på 4ghz, helt galet!

vad ska jag ställa ner vcoren på istället då? och vilket är IHS för nåt i bios?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Devils Canyon börjar throttla vid temperaturer över 74 grader om IHS är påslaget (vilket är default). Kan vara värt att tänka på

hur stänger jag av IHS då? vart hittar jag detta i bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

hur stänger jag av IHS då? vart hittar jag detta i bios?

IHS går inte att stänga av. Finns en inställning i BIOS som gör att datorn inte throttlar vid TJmax men den är bara för de som använder flytande kväve till kylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

IHS ska du INTE stänga av.

fick ju en känsla från dig att stänga av det.? är värt att tänka på sa du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

fick ju en känsla från dig att stänga av det.? är värt att tänka på sa du?

Det jag mena är att det är värt att tänka på att processorn kan ta skada av att köras 24/7 vid för höga temperaturer Bäst är att googla runt lite o läsa om över/under klockning innan man försöker sig på det. Finns tusentals guider med information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Det jag mena är att det är värt att tänka på att prollen throttlar över 74 grader. IHS finns för att okunninga inte ska kunna starta en brand i sin dator. Bäst är att googla runt lite o läsa om över/under klockning innan man försöker sig på det. Finns tusentals guider med information.

har du processorn eller hur vet du det att den gör det eller tror du på vad dom flesta säger? jag kom upp till 66-67 grader med stock kylaren eftersom jag inväntade på min h80i gt då men nu har jag den och går aldrig upp till 60 grader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

har du processorn eller hur vet du det att den gör det eller tror du på vad dom flesta säger? jag kom upp till 66-67 grader med stock kylaren eftersom jag inväntade på min h80i gt då men nu har jag den och går aldrig upp till 60 grader.

Tror du mig inte så googla som jag tipsade dig om. Läs min första post i denna tråd för svar om jag har prollen eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av beejac:

Det jag mena är att det är värt att tänka på att prollen throttlar över 74 grader. IHS finns för att okunninga inte ska kunna starta en brand i sin dator. Bäst är att googla runt lite o läsa om över/under klockning innan man försöker sig på det. Finns tusentals guider med information.

Vad jag vet så betyder IHS = Integrated Heat Spreader vilket inte går att "stänga" av i bios/UEFI. Så vad är det för IHS du menar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad jag vet så betyder IHS = Integrated Heat Spreader vilket inte går att "stänga" av i bios/UEFI. Så vad är det för IHS du menar?

Nä du har förstås rätt. Däremot är det en funktion för thermal throttling i mitt BIOS som går under namnet IHS någonting. Oavsätt ska man inte leka med något av dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

Tror du mig inte så googla som jag tipsade dig om. Läs min första post i denna tråd för svar om jag har prollen eller inte.

det är lugnt! är iaf inget man kan stänga av så. Tackar för alla svar jag har fått hur som helst så är jag sjukt nöjd med moderkortet och prollen får aldrig fps drops längre vilket jag fick förut med fx 8350 och med mitt 290X och kör far cry 4 på ultra lätt nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Jag trodde att 4690k hade problem med limmet men att de lödde fast 4790k. Fel av mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag trodde att 4690k hade problem med limmet men att de lödde fast 4790k. Fel av mig?

Nää det var bara ett rykte. 4790k har tyvärr ett rätt dåligt lim som även rapporterats ha luftbubblor på enstaka prollar som lett till dålig kylförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Nää det var bara ett rykte. 4790k har tyvärr ett rätt dåligt lim som även rapporterats ha luftbubblor på enstaka prollar som lett till dålig kylförmåga.

Aha, trist... Jag som funderade på att snart köpa en 4790K av just den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Aha, trist... Jag som funderade på att snart köpa en 4790K av just den anledningen.

Ryktas om att Broadwell 5775C ska ha rätt bra OC potential. Du kanske kan kolla in den då det är samma socket.