För många av dagens spel så funkar det, men för att göra ett väldigt extremt exempel:
Du har ett rum i ett spel som använder 4gb minne. Majoriteten av detta är pga att ~3gb är texturer (rummet har *jäkligt* nicea texturer ) medans ~1gb är det som behövs för 4K upplösning.
Du går in i nästa rum som har helt andra texturer. Men du har bara 4gb minne på kortet. Det betyder att dom resterande 3gb texturerna i andra rummet inte finns cacheade. Så du måste slänga ut allt i minnet och ladda 3gb texturer igen när du går in i nästa rum. Användning för 4K upplösning ändras inte, så det är inte 4K som begränsar det. Droppa till 2K och du skulle ändå inte få plats med texturerna i minnet (skulle kräva samma 6gb).
Om du hade haft 8gb minne på kortet kunde båda rummens 6gb texturer ligga färdiga att användas.
Om dom optimerar det så måste det flyta på perfekt mellan ram och vram i samma hastighet som vram kör. Sen om vi går ännu mera extremt kan vi ju anta att dina texturer inte ens får plats att cacheas i ram utan måste hämtas från hdd först. Dvs det skulle bli extremt laggigt. Jag tvivlar inte på att dom kan optimera det... frågan är bara hur länge det håller. Optimera 6gb ner till 3gb, nästa år kommer 6gb optimerat utrymme krävas igen. Fury kommer säkert inte lida av 4gb idag eller nästa år. 3 år från nu? När spel designats med dagens 6-8gb kort i ultra settings?
TL;DR
Du kan aldrig ha tillräckligt mycket minne. Vad tror du folk sa när 32mb Geforce 256 DDR släpptes? Då var ju nåt som tex 256mb vram helt löjligt, skulle ju aldrig kunna utnyttjas på en miljon år.