::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Medlem

::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

8.9 Miljarder transistorer...

Vattenkylningen ska hålla kortet i ~50c och under 32db med en kylkapacitet på 500w. Sjukt bra!

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en riktig "SCHTEKARE" det här kortet!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Hypotetisk prestanda som förutsätter att den kör samma/högre clock som 290X. Vilket är tveksamt om den fräser ifrån sig så mycket värme att dom inte ens kan göra ett normalkylt kort.

Permalänk
Medlem

@murklor:

Det kan ha en rimlig föklaring med att kortet är 17cm långt.. det betyder man har mindre kvadrat cm att placera heatpipes och flämsar på.. om man inte går på höjden istället..
Dessutom skall man väl ha vattenkylning för att det ska finnas utrymme för mycket överklockning.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Fury får mig bara tänka på deras Rage Fury-kort inklusive deras dual-gpu som bara fungerande med Win 9x (98/ME)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@murklor:

Det kan ha en rimlig föklaring med att kortet är 17cm långt.. det betyder man har mindre kvadrat cm att placera heatpipes och flämsar på.. om man inte går på höjden istället..
Dessutom skall man väl ha vattenkylning för att det ska finnas utrymme för mycket överklockning.

Det är inga problem att köra med kylning/kylflänsar som är större/längre än kortet. Det är ju t.o.m. en fördel. Problemet är väl snarare att AMD inte utvecklar kylning. Någon som utvecklar vattenkylning sålde väl in sig. Andra varianter kommer säkert längre fram.

Permalänk
Hjälpsam

Vilken skönhet!
Tänk på att det är både GPU och minne i samma krets.

https://forum.beyond3d.com/threads/amd-pirate-islands-r-3-ser...

Det är självaste Lisa Su som håller i kretsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

HBM samt ny teknik gör att drivrutinerna som vanligt tar tid att mogna helt då de först fokuserar på stabilitet sedan prestanda. skulle tro utvecklingen av kortet kommer öka dramatiskt under året.
så en 600mm2 kärna så ja, jag känner hopp.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det kommer bli en riktig "SCHTEKARE" det här kortet!

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

en ide om storleks skillnaden.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vilken skönhet!
Tänk på att det är både GPU och minne i samma krets.

http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/06/AMD-Fiji-GPU-High-Resolution-Shot.jpg
https://forum.beyond3d.com/threads/amd-pirate-islands-r-3-ser...

Det är självaste Lisa Su som håller i kretsen.

Lite starstruck perhaps

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inga problem att köra med kylning/kylflänsar som är större/längre än kortet. Det är ju t.o.m. en fördel. Problemet är väl snarare att AMD inte utvecklar kylning. Någon som utvecklar vattenkylning sålde väl in sig. Andra varianter kommer säkert längre fram.

Exakt. Dom kunde satt en fullstor kylare på halvkortet, bara dra ut kylflänsen bakåt. Det borde kyla ännu bättre än en normal fullstor kylare eftersom det ligger fritt. Man skulle tom kunna sätta push-pull fläktar på den! 3x fläktar, två på undersidan och 1 på översidan. Bygg in vattenkylningsblocket vet ja. Om kortet är så varmt att det _måste_ ha extern vattenkylning, då är det som sagt lite alarmerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Lite starstruck perhaps

Men man kan inte förneka att det är en snygg krets, jag själv tycker den ser riktigt läcker ut (om man nu kan säga så om GPUs).

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det är inte en ny R300. R300 kom inte bara innan konkurrenten, den var svalare och överlägset snabbare, en effektivare arkitektur och till ett bra pris.
Fiji kan bli snabbare än konkurrensen, men inte svalare. Och den är det inte lika elegant, den är en "bruteforcad" massiv krets. Fiji kommer kanske bli riktigt bra, bättre alternativ än Titan X och 980Ti, men det kommer inte bli det man minns tillbaka till om 15 år som en gyllene era för AMD.

Ser ingen anledning till varför Fiji ska klara av att vara 70% snabbare än 290X. Runt 53% räknar jag på vid 1050MHz, ROPS har ännu mer prestandaökning på över 100% men är sällan en begränsande faktor på samma sätt. Bandbredden begränsar inte 290X så mycket att skillnaden i Fiji skulle ge något direkt.

Jag gissar på runt 50% i praktiken i GPU-begränsade scenarion. Tillräckligt för att slå Titan X med en liten marginal.

Permalänk

Kan ju inte vänta tills tester kommer. AMD har ju varit riktigt snåla med läckor. Verkar inte ha släppt kretsen till dom som skiter i NDA:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på radiatorn Fiji WCE verkar använda så tycker jag det är lite för tidigt att utgå ifrån att kortet skulle bli extremt varmt. En 120 radiator är inte någon monsterkylning direkt. Sedan är ju frågan hur strömförsörjningen kyls på kortet, ingen fläkt tycks sitta på kortet och ventilationshål saknas. Möjligt att vattenblocket även kyler dessa antar jag.

Det enda som verkligen talar för hög strömförbrukning är att kortet har 2x 8pin ström. Men det är kortet inte direkt ensam om heller. Det mesta andra finns det inte så mycket bevis för så som jag ser det. Men snart nog så bör vi ju veta.

Permalänk
Medlem

OJ vad sugen , antingen byter ja ut mitt 290x mot ett fury fiji eller blir det ett 980ti , skall vattenkyla kortet

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Det var inte de jag syftade på heller. Klart att det går att göra kylflänsarna längre än kortet. Men då skulle de inte ha ett prestandakort som ligger troligen i det översta skiktet., som mäter ynka 17cm. Det var så jag menade.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Exakt. Dom kunde satt en fullstor kylare på halvkortet, bara dra ut kylflänsen bakåt. Det borde kyla ännu bättre än en normal fullstor kylare eftersom det ligger fritt. Man skulle tom kunna sätta push-pull fläktar på den! 3x fläktar, två på undersidan och 1 på översidan. Bygg in vattenkylningsblocket vet ja. Om kortet är så varmt att det _måste_ ha extern vattenkylning, då är det som sagt lite alarmerande.

Hur menar du extern vattenkylning?. Jag tänker, perfekt (om jag haft råd) att smacka in det här i ett lagom stort
chassi på en itx-bräda. Vad jag sett är det ju en 12cm rad på kortet, så därmed tror jag inte riktigt ditt resonemang
om överdriven värmeutveckling håller. Och vad är det som säger att det inte går att koppla in till en större loop,
ifall man känner att man behöver det? Det kanske tillochmed är så att den här kretsen överklockar nåt så sjukt
djävulskt att AMD inte kunde låta bli att bjussa på lite adekvat strömförsörjning och rejäla doningar till kylning,
något som man annars ser tillverkare ta fett extra betalt för?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Petterk:

Det var inte de jag syftade på heller. Klart att det går att göra kylflänsarna längre än kortet. Men då skulle de inte ha ett prestandakort som ligger troligen i det översta skiktet., som mäter ynka 17cm. Det var så jag menade.

Fast det är dålig marknadsföring, det är nog snarare att de inte utvecklar kylning själv och förlitat sig på en extern partner som inte vill göra annat än vattenkylning. Utan annan kylare får de ju köra på det. Marknadsavdelningen är ju inte med och utvecklar korten för den delen. De teknikinskränkta ingenjörerna har ingen anledning att göra det vattenkylt och förstår mycket väl att en specialutvecklad luftkylare skulle klarat det också. Fast de gör som sagt inte kylningen. Deras egna ingenjörer har ingen anledning att tänka "ooo vattenkylning, coooolt". Vattenkylning som OEM-kylare på processorer har snarare setts som ett misslyckande dessutom. Radiatorn är säkert inget kraftpaket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Men man kan inte förneka att det är en snygg krets, jag själv tycker den ser riktigt läcker ut (om man nu kan säga så om GPUs).

Tänkte mer på din uppenbara beundran av Lisa Su.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast det är dålig marknadsföring, det är nog snarare att de inte utvecklar kylning själv och förlitat sig på en extern partner som inte vill göra annat än vattenkylning. Utan annan kylare får de ju köra på det. Marknadsavdelningen är ju inte med och utvecklar korten för den delen. De teknikinskränkta ingenjörerna har ingen anledning att göra det vattenkylt och förstår mycket väl att en specialutvecklad luftkylare skulle klarat det också. Fast de gör som sagt inte kylningen. Deras egna ingenjörer har ingen anledning att tänka "ooo vattenkylning, coooolt". Vattenkylning som OEM-kylare på processorer har snarare setts som ett misslyckande dessutom. Radiatorn är säkert inget kraftpaket heller.

Som OEM dator hade det inte funkat så bra och dit kommer inte ens korten. Är bara till entusiaster som har råd som köper detta kort.

Ser snarare vattenkylning nödvändigt om man ska ha ett kompakt kort, jäkligt fint att bygga en HTPC med det kortet Ska komma något nedskalat kort som partnertillverkarna får hitta på egna kylare till.

Men även om jag själv inte gillar vattenkylare (mest för läckage och kan låta mer än luftkylare). Ser det inte som misslyckande, är inget fel att blanda in flera parter blir ju Win win. Sen så har det ju släppts kitt för vattenkylning av gpu:n till både 290x och nu 970,980. Så flera tycker det är bra med vattenkylning även på gpu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Som OEM dator hade det inte funkat så bra och dit kommer inte ens korten. Är bara till entusiaster som har råd som köper detta kort.

Ser snarare vattenkylning nödvändigt om man ska ha ett kompakt kort, jäkligt fint att bygga en HTPC med det kortet Ska komma något nedskalat kort som partnertillverkarna får hitta på egna kylare till.

Men även om jag själv inte gillar vattenkylare (mest för läckage och kan låta mer än luftkylare). Ser det inte som misslyckande, är inget fel att blanda in flera parter blir ju Win win. Sen så har det ju släppts kitt för vattenkylning av gpu:n till både 290x och nu 970,980. Så flera tycker det är bra med vattenkylning även på gpu.

Små radiatorer med högljudda fläktar är ingen uppenbar hit. Tunna och täta radiatorer presterar inte bra.

Sen var det inte fråga om OEM-datorer utan företeelsen av boxade kylare. T.ex. FX-9590, i7-3690X, osv och där är bara de slutna systemen sätt för de som levererar vattenkylningslösningar (under egna märken och OEM) att sälja in sig. De är ofta inte särskilt bra. De är alltid sämre än luftkylare. Ett annat misslyckande är när Apple sålde in G5 PowerMac en gång i tiden med vattenkylning, som de bytte mot luft i nästa "generation". Nästa generation av Intels "-E" serie körde inte heller boxade vattenkylare.

Hur ska vattenkylning och den awesomeness den kyler klara sig som marknadsjippo om nästa iteration av produkter kör luft med minst lika hög värmeutveckling. Det hör inte ihop med bra marknadsföring och användare bör se igenom det hela när det väl kommer ut en produkt som fungerar lika bra utan CLC. Då är den ju inte så tuff att den måste ha vattenkylning. Som sagt, förklaringen heter Asetek och Coolit. Inte att det krävs ur någon teknisk synpunkt eller att de utvecklat/designat egna bra kylare. Vill du ha färdiga CLC på grafik och processor visst, men det kan väl eftermarknadsmodeller fixa.

Dubbla radiatorer talar inte direkt för någon überkompakt lösning. En CLC på grafikkort och en annan på processor alltså. Ett luftkylt kort kan fortfarande vara ganska kort här. Sen är det ju inte som att det är någon single-slot lösning. Inte hade kortet behövt vara 40 cm långt heller för att kylas.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bascule666:

Tänkte mer på din uppenbara beundran av Lisa Su.

Lisa är en riktig Puma! 😍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tänkte mer på din uppenbara beundran av Lisa Su.

Min? Du får nog kolla vem du citera först och vem som citerade ditt citat, har inget med den första personen att göra, säger bara att kretsen är snygg.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Hur menar du extern vattenkylning?. Jag tänker, perfekt (om jag haft råd) att smacka in det här i ett lagom stort
chassi på en itx-bräda. Vad jag sett är det ju en 12cm rad på kortet, så därmed tror jag inte riktigt ditt resonemang
om överdriven värmeutveckling håller. Och vad är det som säger att det inte går att koppla in till en större loop,
ifall man känner att man behöver det? Det kanske tillochmed är så att den här kretsen överklockar nåt så sjukt
djävulskt att AMD inte kunde låta bli att bjussa på lite adekvat strömförsörjning och rejäla doningar till kylning,
något som man annars ser tillverkare ta fett extra betalt för?

Extern - sladdar till en radiator du sätter på 120mm fläktplats.

En "intern" vattenkylning skulle ju vara att klistra fast radiatorn på kortet.

För Fiji specifikt... så var ju extern helt onödigt. Dom kunde satt fast radiatorn på den "tomma" ytan bakom kortet och den skulle bara blivit lika lång som alla andra kort idag. Det skulle dessutom tillåtit dom att korta slangarna, sätta fasta fläktar och kanske tom gjort en ännu större radiator. Fan dom kunde tom kört med en 3 slots kylare som var lika fet som en 3x120mm radiator - jag har plats för ett fullstort 3 slots kort (eller 4 slots. där går gränsen, hehe), men jag har ingen plats för en 120mm radiator.

Men men, det spelar egentligen ingen roll. Bara tråkigt att AMD kommer med en sak som ger onödiga komplikationer i en tid då dom *verkligen* behöver det snabbaste, enklaste och billigaste för att få kunder. Jag hoppas dom kommer releasa en normal fullstor kort version samtidigt, annars får AMD mig bara att köpa Nvidia, lol.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pAcKiE:

Min? Du får nog kolla vem du citera först och vem som citerade ditt citat, har inget med den första personen att göra, säger bara att kretsen är snygg.

Jag syftade faktiskt också på kretsen i mitt första inlägg.
Onekligen en elegant lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Extern - sladdar till en radiator du sätter på 120mm fläktplats.

En "intern" vattenkylning skulle ju vara att klistra fast radiatorn på kortet.

För Fiji specifikt... så var ju extern helt onödigt. Dom kunde satt fast radiatorn på den "tomma" ytan bakom kortet och den skulle bara blivit lika lång som alla andra kort idag. Det skulle dessutom tillåtit dom att korta slangarna, sätta fasta fläktar och kanske tom gjort en ännu större radiator. Fan dom kunde tom kört med en 3 slots kylare som var lika fet som en 3x120mm radiator - jag har plats för ett fullstort 3 slots kort (eller 4 slots. där går gränsen, hehe), men jag har ingen plats för en 120mm radiator.

Men men, det spelar egentligen ingen roll. Bara tråkigt att AMD kommer med en sak som ger onödiga komplikationer i en tid då dom *verkligen* behöver det snabbaste, enklaste och billigaste för att få kunder. Jag hoppas dom kommer releasa en normal fullstor kort version samtidigt, annars får AMD mig bara att köpa Nvidia, lol.

Tja, jag tror ju att det kommer en annan variant av Fiji XT med luftkylning med. Detta är ju i linje med vad som talats om förut, dvs detta är WCE-varianten. Sen kommer det kanske andra intressanta variationer, om än i lägre prestanda/prisklasser:

http://wccftech.com/amd-tonga-gpu-die-shot-features-384bit-me...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

första bilden är falsk

73*1,45=105bps
73*1,53=112BPS

Sedan är frågan om det är stream processorer som begränsar prestandarden i dagens spel (jag tror inte det)

Nvidia ökade rasterenheter med 100% men cuda kärnorna bara marginellt mot titan black.

Så i Nvidias grafikkort ser man att det är raserenheterna som begränsar prestandaden inget annat.

980 har endast 2048 men 64 rasterenheter titan Black har 2880CUDA-kärnor men endast 48 rasterenheter ändå så är 980 snabbare.

Så frågan är om antalet stream processorer har så stor betydelse i spel nu när det ändå är så många.
Jag tror begränsningen finns på andra saker u GPUn.

Då det varit helt tyst från AMD så är det inte alls bra (eller riktigt illa) Att inte synas på de stora mässorna betyder att man som företag mår dåligt.
Jag kommer att vänta tills AMD kommer med sina nya kort innan jag väljer om det blir AMD eller Nvidia kort som jag ska köpa.

idag så är hela 9% av alla datorer som kört 3D mark snabbare än min http://www.3dmark.com/fs/3860802 (endast 20`000p i grafik)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090