::: Radeon Fury / Fiji XT diskussionstråd :::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flopper:

demo alla kort idag men benchmarks lär dröja dock.

Om det nu är denna datum och tid som gäller lär tester dyka upp senare ikväll morron bittida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Blir det inga test resultat ikväll?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@MarkSix

Vet vi inte, håll utkik på länken här;

http://www.twitch.tv/amd

Kanske att dem visar lite jämförelser emot Titan X och 980ti i bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Oui.

Att AMD är ett amerikansk företag och att det litar på en webbtidning/entusiastforum från Sverige. Alltså att språkbarriären inte spelar någon större roll ifall det sitter seriöst folk på andra sidan världen som respekterar regler (NDA) som AMD har satt upp.

Jo, även kinesiska tidningar/tidskrifter. har för mig chiphell är hemmahörande där och dom verkar ju läcka utan problem (därför dom antagligen inte fått något kort att testa):D Sen är det ju annan sida som börjat bryta NDA i stället, när chiphell inte fick några förbands exemplar längre.

Skrivet av TobiasJ:

Jag menar att författare av foruminlägg verkar hålla Sweclockers högt som en källa av tillförlitlig och opartisk information. Vad gäller amd kan jag knappast uttala mig om, men om det nu är så att Sweclockers fått ett kort och andra inte fått det, så talar väl det för att det finns fler som värderar denna site högt.

Men vi håller på att lämna ämnet, som ju är Fiji. Skall bli rasande intressant läsning medan jag lägger barnen ikväll:)

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, tycker dom är rätt opartiska. Men är lite vinklade åt grönt och blått (om du hänger med på vad jag menar). Sen vissa tester är inte så genomgående och tar med vissa negativa aspekter i betyget (speciellt nätaggregat).

Men deras grafikkortsrecensioner stämmer rätt bra, men tar inte med amd kort utan stockkylare i senare recensioner är rätt synd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Lols.

$649 för ett Fury X

Ligger det långt bakom Titan X i prestanda tro?

Á la specs så ser det ju helt sjukt bra ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santrik:

Lols.

$649 för ett Fury X

Ligger det långt bakom Titan X i prestanda tro?

Á la specs så ser det ju helt sjukt bra ut.

$549 för fiji pro 14 juli.
superb

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Very good indeed!

Permalänk
Avstängd

Tidiga data kan ej bekräfta äkthet dock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Sista benchen bevisar att prestandan klappar ihop även för Fury och GTX980Ti när vram tar slut. 390X äger sönder dom, lol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av murklor:

Sista benchen bevisar att prestandan klappar ihop även för Fury och GTX980Ti när vram tar slut. 390X äger sönder dom, lol.

Antagligen med ospelbar fps.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

AMD visade precis upp ett kort med två Fiji-kärnor borta på http://www.twitch.tv/pcgamer!
Såg ut att vara fyra kapslar per kärna, så antagligen 4GB där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

AMD visade precis upp ett kort med två Fiji-kärnor borta på http://www.twitch.tv/pcgamer!
Såg ut att vara fyra kapslar per kärna, så antagligen 4GB där också.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

​​​AMD Catalyst™ Display Driver version 15.15
​Supported Products
AMD Radeon™ R7 300 Series
AMD Radeon™ R9 300 Series
AMD Radeon™ R9 Fury X

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Radeon-300...

Bör ju snart komma till övriga kort med.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vet inte om dom snackat om detta tidigare.

Men det var på E3 "Pc Gaming Show".
Då pratade hon om, Den snabbaste GPU som finns,"DUAL FIJI GPU CARD" bla bla.
Citat från Twitter "What's in the box? The fastest graphics card in the world."

https://twitter.com/AMDRadeon/status/610999414602084353/photo...

Ska se om jag inte kan hitta en VOD ifrån Twitch när det nämndes, istället för en "Twitter" grejs.

Forwarda till 2h, 52min, 00sec ==> "DUAL FIJI GPU CARD"

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

Är det önsketänkande och/eller jag som inte ser skillnad på komponenterna, eller har den fyra kapslar till höger om den högra kärnan plus åtta ovanför kärnorna? 6GB/kärna? Ser dock lite konstigt ut med den assymetriska placeringen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

-UPPDATERING-

Uppdaterad lite text/bilder i huvudposten. Jag tror som jag sagt att det kommer prestera över Titan X i dom flesta fall trots sina 4GB. Ingengörerna har definitivt bollat med idén mellan 8GB GDDR5 och 4GB HBM, tänk på det... Det ser också ut som att dom använder sig av en ny Tesseleringsenhet och en uppdaterad texturkomprimering tillsammans med helt omarbetade rasterenheter. Detta tillsammans med den extrema minnesbandbredd korten besitter så ska det inte ha några problem i dom flesta spel i 4K.

Jag räknar på minst 45% + några procent extra för den ökade frekvensen, samt högre minnesbandbredden. Det som också återstår är som sagt alla andra förbättringar som gjorts i arkitekturen. Dom kommer prestera något i hästväg dessa kort. 8.9 Miljarder transistorer... 8.6TFLOPS...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Då jag sitter med en QNIX 2710@96Hz som enbart har Dual DVI anslutning och vad som presenterats hittills med Fury så saknas DVI anslutning.
Hur troligt är det att det kommer att komma kort med DVI? Olika tillverkare brukar väl sy ihop sina egna anslutningar rätt rejält vilket även borde gälla Fury?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Då jag sitter med en QNIX 2710@96Hz som enbart har Dual DVI anslutning och vad som presenterats hittills med Fury så saknas DVI anslutning.
Hur troligt är det att det kommer att komma kort med DVI? Olika tillverkare brukar väl sy ihop sina egna anslutningar rätt rejält vilket även borde gälla Fury?

Finns adapters annars för typ ~200kr DP till DVI dual link:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...

HDMI till DVI dual link:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/disp...

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tack! Ingen risk till att det kan börja till att strula med mer än 60Hz? Det har ju varit lite kinkigt med kablaget tror jag..?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Tack! Ingen risk till att det kan börja till att strula med mer än 60Hz? Det har ju varit lite kinkigt med kablaget tror jag..?

Personligen hatar jag DP, men jag ser inga problem om du kör med HDMI porten och en sån adapterkabel som du ser är pin kompatibel med dual-link DVI, dvs 9.9Gbps. Fungerar säkert utmärkt med dom andra DP portarna också, men jag personligen hade kört HDMI porten. Typ denna för 70 spänn... http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Personligen hatar jag DP, men jag ser inga problem om du kör med HDMI porten och en sån adapterkabel som du ser är pin kompatibel med dual-link DVI, dvs 9.9Gbps. Fungerar säkert utmärkt med dom andra DP portarna också, men jag personligen hade kört HDMI porten. Typ denna för 70 spänn... http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hdmi...

HDMI stödjer väl bara 60 Hz?

red: Ping @Kenta42.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Grymt!
Då bör det finnas nån eventuell lösning att sitta kvar med Qnix och 1440p och ett Fury i framtiden utan att behöva sänka uppdateringsfrekvensen.

Tusen tack för input!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Uppdaterad lite text/bilder i huvudposten. Jag tror som jag sagt att det kommer prestera över Titan X i dom flesta fall trots sina 4GB. Ingengörerna har definitivt bollat med idén mellan 8GB GDDR5 och 4GB HBM, tänk på det... Det ser också ut som att dom använder sig av en ny Tesseleringsenhet och en uppdaterad texturkomprimering tillsammans med helt omarbetade rasterenheter. Detta tillsammans med den extrema minnesbandbredd korten besitter så ska det inte ha några problem i dom flesta spel i 4K.

Jag räknar på minst 45% + några procent extra för den ökade frekvensen, samt högre minnesbandbredden. Det som också återstår är som sagt alla andra förbättringar som gjorts i arkitekturen. Dom kommer prestera något i hästväg dessa kort. 8.9 Miljarder transistorer... 8.6TFLOPS...

Lit svårt att avgöra också vart de ligger med drivrutiner i dagsläget.
mest stabilitet eller har de börjat kunna optimera för mer prestanda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Lit svårt att avgöra också vart de ligger med drivrutiner i dagsläget.
mest stabilitet eller har de börjat kunna optimera för mer prestanda?

AMD har jobbat hårdare än någonsin med sina drivrutiner nu det sista till alla GCN baserade GPU'er. Dom kommer skina i DX12 / Win 10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick ingen hjälp i artikelns diskussionstråd så provar här istället (vill inte starta en helt ny tråd). Jag är ganska grön på GPU-fronten och det lutar åt att Fury X eller Fury blir mitt första gamingkort. Jag har en i7 3770 (ej K) men i ett MB med endast PCIe 2.0 x16, detta: https://www.asus.com/Motherboards/P8H67/

Jag undrar om det kommer bli en noterbar flaskhals? Grafikbandbredd är rappakalja för mig. Jag äger i dagsläget ingen 4k-skärm men tanken är att det ska införskaffas framöver så jag vill vara hyfsat framtidssäker. Jag kan såklart köpa nytt MB men hade helst sluppit montera om.

Tack!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av 2good4you:

AMD har jobbat hårdare än någonsin med sina drivrutiner nu det sista till alla GCN baserade GPU'er. Dom kommer skina i DX12 / Win 10.

Det intrycket har jag också fått.
14.12 var ett stort steg frammåt, nästa WHQL kommer också att bli det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Fick ingen hjälp i artikelns diskussionstråd så provar här istället (vill inte starta en helt ny tråd). Jag är ganska grön på GPU-fronten och det lutar åt att Fury X eller Fury blir mitt första gamingkort. Jag har en i7 3770 (ej K) men i ett MB med endast PCIe 2.0 x16, detta: https://www.asus.com/Motherboards/P8H67/

Jag undrar om det kommer bli en noterbar flaskhals? Grafikbandbredd är rappakalja för mig. Jag äger i dagsläget ingen 4k-skärm men tanken är att det ska införskaffas framöver så jag vill vara hyfsat framtidssäker. Jag kan såklart köpa nytt MB men hade helst sluppit montera om.

Tack!

2.0 16x kommer inte flaska kortet noterbart i 99% av alla scenarion. En 3770 är fortfarande en mycket snabb CPU i spel. Kör hårt på Fury X!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är intressant är att det är 2x8 pin ström och en vattenkylning som kan ta 500W, samtidigt som kortet bara drar 275W. Det lutar åt att AMD förberett för monstruös överklockning.

En annan sak som alla missar i debatten om 4 gig HBM och 4k, är att AMD implementerat ny testurkomprimering som minskar minnesanvändningen upp till 30%, för att inte tala om alla fräsha förbättringar i DX12 som minskar minnesanvändningen. Bland annat så har DX12 och Vulkan stöd för tiled resources, vilket skär ned på mängden minne som behövs även det.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Det jag tycker är intressant är att det är 2x8 pin ström och en vattenkylning som kan ta 500W, samtidigt som kortet bara drar 275W. Det lutar åt att AMD förberett för monstruös överklockning.

En annan sak som alla missar i debatten om 4 gig HBM och 4k, är att AMD implementerat ny testurkomprimering som minskar minnesanvändningen upp till 30%, för att inte tala om alla fräsha förbättringar i DX12 som minskar minnesanvändningen. Bland annat så har DX12 och Vulkan stöd för tiled resources, vilket skär ned på mängden minne som behövs även det.

Ja och texturer är ju inte det som gör 4K tyngre än 1080P heller. Det enda som egentligen ökar minneskravet är om man kör med MSAA, vilket man inte riktigt behöver i samma utsträckning i 4K, och den belastningen borde dessutom gå att dela mellan GPU:er i DX12.

Permalänk
Avstängd

Roy talks a bit

Visa signatur