Dator för spel och bildredigering 11k

Permalänk
Medlem

Dator för spel och bildredigering 11k

Jag har börjat inse att det är dags att skaffa en egen dator nu och tänkte att hit kan man nog vända sig för att få lite hjälp. Jag vill framförallt kunna redigera bilder (använder Lightroom 5 och PSE 11) och spela en del spel. För tillfället är det mest World of Tanks, cities skylines och civilization 5 som spelas vilket jag inte tror är speciellt krävande egentligen. Budgeten är 11000-11500 kr utan OS, desto billigare desto bättre såklart

Jag har satt ihop ett paket, jag vet inte riktigt om det går att få ihop bättre eller ej för samma peng.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2857714&view=o

Egentligen är jag mest osäker när det gäller grafikkort och skärm. När det gäller grafikkort kan jag väl säga att den dator jag använder för tillfället har ett gtx 670 och det duger absolut för min del. Jag har tittat på gtx 960 också och jag har förstått det som att AMD har lanserat nya ikväll som kanske är något att ha. När det gäller skärm så vill jag ha en IPS-skärm (PLS är nästan samma sak va?) då jag förstått det som att det är bättre färgåtergivning på dem.

Sen har jag sett att Inet har ett paket med det här moderkortet och processorn som får ner priset lite.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8087428/2015-06-16
Skulle rekommendera detta system för dig. Du kan välja skärm själv.

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget!
Några funderingar bara, är det inte vettigt med 16 gb minne när man håller på med bildredigering?
Sen så vill jag ha någon form av ssd då jag sett på andra datorer vilken skillnad det gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

960? Nej tack. 290x har 75% mer FPS i genomsnitt och kostar 600-700kr mer... 280/280x kostar avesvärt mycket mindre och dem ligger också högre i FPS och har mer VRAM.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

i7 möjligtvis.. kort över 770-klassen. 16 ram + ssd.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du ska göra för bildredigering så kommer en i5 räcka gott, hade en 2500K ett bra tag som aldrig svek mig. 16gb ram är underbart vid bildredigering och vissa spel, och sen har jag även läst att förutom att ha en ssd som systemdisk så är det också värt att ha en extra ssd som scratch-disk, men det är inte helt nödvändigt. Jag har aldrig behövt det och får ändå saker gjorda relativt snabbt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Handlar mest om att redigera och hantera raw-bilder, de brukar ligga på 20-30 mb styck ungefär och då vill jag kunna redigera flera samtidigt vilket kan vara smidigt i vissa fall.

Jag antar att den kommer palla med att köra Lightroom/Photoshop på dubbla skärmar om man vill det? Även om det inte är aktuellt just nu så kan det bli det i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men passar grejerna jag länkade i första inlägget ihop och räcker nätaggregatet till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav32:

Men passar grejerna jag länkade i första inlägget ihop och räcker nätaggregatet till?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, delarna passar ihop. Om du inte har tänkt att överklocka är moderkortet du har valt onödigt dyrt, det skulle gå att spara in 500-700:- på det. Som man kan lägga på t.ex ett 290(X) från SweC marknad/tradera. För bildredigering av RAW räcker en i5 utan problem. Dock är 16GiB RAM något att föredra.

Det här skulle vara ett bättre nätaggregat. Bör räcka utan problem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=846234

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska överklocka men jag tänkte att det inte gör så mycket om möjligheten finns.

Att jag valde just det moderkortet beror på att Inet sålde det och processorn i paket för 3500 kr. Moderkortet tycker jag är lite svårt att välja eftersom det är lite svårt att förstå skillnaderna mellan dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav32:

Jag vet inte om jag ska överklocka men jag tänkte att det inte gör så mycket om möjligheten finns.

Att jag valde just det moderkortet beror på att Inet sålde det och processorn i paket för 3500 kr. Moderkortet tycker jag är lite svårt att välja eftersom det är lite svårt att förstå skillnaderna mellan dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kanske vill ta en titt på den här videon så du kan göra ett mer medvetet val. https://youtu.be/ZnaQyGAg8Eg

Har du tänkt att köra flera grafikkort? Hur många?
Är gränssnittet i UEFI viktigt?
Finns det några särskilda funktioner du behöver? M.2, ESATA eller USB 3.1?

Om du kan svara på de frågorna kan jag göra en mer korrekt rekommendation av moderkort. Väldigt många köper nämligen onödigt dyra moderkort. (Betalade inte fullpris på mitt, ifall någon vill skämta om min signatur )

Permalänk
Medlem

@fufuheo:
Jag har bara tänkt köra ett grafikkort. När det gäller de andra sakerna du räknar upp vet jag inte riktigt vad allt vilket tyder på att jag inte behöver det
USB 3.1 verkar ju nice men egentligen tror jag att det räcker med 3.0.

Efter att ha kollat på videon kan jag väl säga att jag inte har några större behov egentligen. Jag vill ha möjlighet att koppla in i alla fall tre hårddiskar, och jag behöver ett gäng USB-portar men inget annat egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dav32:

@fufuheo:
Jag har bara tänkt köra ett grafikkort. När det gäller de andra sakerna du räknar upp vet jag inte riktigt vad allt vilket tyder på att jag inte behöver det
USB 3.1 verkar ju nice men egentligen tror jag att det räcker med 3.0.

Efter att ha kollat på videon kan jag väl säga att jag inte har några större behov egentligen. Jag vill ha möjlighet att koppla in i alla fall tre hårddiskar, och jag behöver ett gäng USB-portar men inget annat egentligen.

Då skulle jag rekommendera att du köper ett billigare moderkort. Här är ett moderkort som kan överklocka, har 4 SATA portar och ett bra UEFI som kostar 790 kronor. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2692879

EDIT: Av någon anledning kommer jag alltid på mer att skriva efter jag har skickat meddelandet. Hursomhelst, eftersom att du inte vill köra flera grafikkort kanske det kan vara intressant att ta en titt på mITX chassin och moderkort, så kan man få en lite mindre dator.
Det här moderkortet kan inte klocka men är billigare och kan vara intressant ifall du vill att datorn ska vara lite mindre. ATX känns lite överflödigt när du inte har några planer på att köpa fler grafikkort. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2106789

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se verkar det lite dåligt med ljuddämpade chassin som är mindre, men det kan hända att jag helt enkelt missat dem

Nu när 300-serien kommit ut i butik också funderar jag på om det är bättre att satsa på ett R7 370 istället, det verkar ju till och med vara lite bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat runt lite har jag sett att R9 280, R7 370 4gb och R9 380 2gb kostar ungefär lika mycket, men vilket är att föredra egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com