SSD-enheter spås nå samma prisnivå som hårddiskar 2016

Permalänk
Medlem

Så att skaffa sin första SSD till Windows 10 kanske inte är en så värst bra idé längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

För långtidslagring lämpar sig inte SSD:n om de inte ändrar tekniken så den klarar av att ligga spänningslös under en längre tid.

Men idag är den suverän som temp-disk för nedladdning.

Varför skulle SSD inte lämpa sig för det? Samt, hur länge är en lägre tid?

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TLovskog:

Varför skulle SSD inte lämpa sig för det? Samt, hur länge är en lägre tid?

Vet inte hur tillförlitligt detta är... http://www.ibtimes.co.uk/ssds-lose-data-if-left-without-power...

According to a recent presentation by Seagate's Alvin Cox, who is also chairman of the Joint Electron Device Engineering Council (JEDEC), the period of time that data will be retained on an SSD is halved for every 5 degrees Celsius (9 degrees Fahrenheit) rise in temperature in the area where the SSD is stored.

Consumer class SSDs can store data for up to two years before the standard drops, but when it comes to SSDs used by enterprises, the drives are only expected to retain data for a period of three months – a fact confirmed by Samsung, Seagate and Intel's own ratings on their products.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TLovskog:

Varför skulle SSD inte lämpa sig för det? Samt, hur länge är en lägre tid?

För att en SSD sparar data i form av elektrisk laddning och det går inte att hålla en laddning hur länge som helst. Grovt förenklat så är varje cell i en SSD ett litet batteri där man matar in en hög elektroner. Baserat på hur hög spänningen är får man sedan ut om det är en etta eller nolla (MLC och TLC har fler spänningsnivåer så man kan koda fler bitar med en cell). Fast med tiden kommer det läcka elektroner. Det går snabbare när cellerna är små, som i moderna SSDer och när de är slitna. Så en välanvänd SSD tappar laddning och därmed data snabbare. Eftersom MLC och TLC har fler spänningsnivåer så är även de känsligare än dyrare SLC. Detta gäller all form av NAND-baserad lagring. Så alla minneskort, USB-minnen med mera tappar data med tiden. Hur lång tid det tar beror på många faktorer så som ålder, typ, temperatur och kvalité. Även styrkretsen spelar viss roll beroende på hur mycket felkorrigering den gör. En modern SSD har väldigt mycket logik dedikerat enbart till felkorrigering. Ett USB-minne som kostar några tior är inte lika robust. När det gäller tiden så varierar det från år till månader eller veckor i värsta fall. Notera att detta primärt gäller när enheten inte är inkopplad. En moden SSD skriver hela tiden om all data internt för att hålla prestandan uppe vilket även förhindrar att data förstörs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GibForce:

Så att skaffa sin första SSD till Windows 10 kanske inte är en så värst bra idé längre?

Vad menar du, varför skulle det inte vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vet inte hur tillförlitligt detta är... http://www.ibtimes.co.uk/ssds-lose-data-if-left-without-power...

According to a recent presentation by Seagate's Alvin Cox, who is also chairman of the Joint Electron Device Engineering Council (JEDEC), the period of time that data will be retained on an SSD is halved for every 5 degrees Celsius (9 degrees Fahrenheit) rise in temperature in the area where the SSD is stored.

Consumer class SSDs can store data for up to two years before the standard drops, but when it comes to SSDs used by enterprises, the drives are only expected to retain data for a period of three months – a fact confirmed by Samsung, Seagate and Intel's own ratings on their products.

Jag misstänkte att det var det som spökade. Den presentationen har blivit fullständigt über vinklad. Presentationen verkar också ha tagits bort från JEDEC's sida. Det som figurerat som problem förutsätter en hel massa "if's" and "but's". Vinkling i värsta Aftonblads stil.

JEDECs dokument beskriver en teststandard för SSD som de skall klara. Antar att Samsung, Seagate och Intel hänvisar till den. Säger dock ingenting om hur det egentligen ser ut.

För att passera krävs att disk som har en aktiv temperatur på 40 grader och ligger avstängd i 30 grader skall klara sig i 52 veckor. Ligger den avstängd i 25 grader skall den klara 104 veckor, d.v.s 2 år. Kör du den aktivt i 55 grader och har den avstängd i 25 grader skall den klara sig 404 veckor, nästan 8 år.

Den som figurerat om dagar gäller om du kör disken i 25 grader i datorn och sedan lagrar den i 55 grader. Då skall den klara 1 vecka. Notera att det är ett overkligt scenario i riktiga världen. Det är vad testet säger, diskarna kan mycket väl klara sig år ändå.

Till slut så är detta diskar som redan har klarat sitt endurance test enligt JEDEC och är ordentligt genomkörda.

Inget jag skulle bry mig om för vanliga konsument SSD som sitter i en dator. Jag har haft en round-robin arkivering/backup på 256GB SSDer där de legat i 1år respektive 2 år utan ström och utan bekymmer på en enda bit.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att en SSD sparar data i form av elektrisk laddning och det går inte att hålla en laddning hur länge som helst. Grovt förenklat så är varje cell i en SSD ett litet batteri där man matar in en hög elektroner. Baserat på hur hög spänningen är får man sedan ut om det är en etta eller nolla (MLC och TLC har fler spänningsnivåer så man kan koda fler bitar med en cell). Fast med tiden kommer det läcka elektroner. Det går snabbare när cellerna är små, som i moderna SSDer och när de är slitna. Så en välanvänd SSD tappar laddning och därmed data snabbare. Eftersom MLC och TLC har fler spänningsnivåer så är även de känsligare än dyrare SLC. Detta gäller all form av NAND-baserad lagring. Så alla minneskort, USB-minnen med mera tappar data med tiden. Hur lång tid det tar beror på många faktorer så som ålder, typ, temperatur och kvalité. Även styrkretsen spelar viss roll beroende på hur mycket felkorrigering den gör. En modern SSD har väldigt mycket logik dedikerat enbart till felkorrigering. Ett USB-minne som kostar några tior är inte lika robust. När det gäller tiden så varierar det från år till månader eller veckor i värsta fall. Notera att detta primärt gäller när enheten inte är inkopplad. En moden SSD skriver hela tiden om all data internt för att hålla prestandan uppe vilket även förhindrar att data förstörs.

Bra inlägg och tack för att du tagit dig tiden. För min del är jag väl för trogen med FLASH teknologi efter många år i elektronik branschen.

Detta som nästan har blivit en vandringssägen om SSD är dock från artiklar som seriöst vinklat en, tydligen numera borttagen, presentation från JEDEC om hur man skall testa SSD diskar. Efter mycket wear skall de under lite realistiska förhållanden hålla informationen i 8år utan ström. Det som ofta hänvisats till är orealistiska förhållanden som jag ser normalt aldrig kan hända.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TLovskog:

Jag misstänkte att det var det som spökade. Den presentationen har blivit fullständigt über vinklad. Presentationen verkar också ha tagits bort från JEDEC's sida. Det som figurerat som problem förutsätter en hel massa "if's" and "but's". Vinkling i värsta Aftonblads stil.

JEDECs dokument beskriver en test standard för SSD som de skall klara. Antar att Samsung, Seagate och Intel hänvisar till den. Säger dock ingenting om hur det egentligen ser ut.

För att passera krävs att disk som har en aktiv temperatur på 40 grader och ligger avstängd i 30 grader skall klara sig i 52 veckor. Ligger den avstängd i 25 grader skall den klara 104 veckor, d.v.s 2 år. Kör du den aktivt i 55 grader och har den avstängd i 25 grader skall den klara sig 404 veckor, nästan 8 år.

Den som figurerat om dagar gäller om du kör disken i 25 grader i datorn och sedan lagrar den i 55 grader. Då skall den klara 1 vecka. Notera att det är ett overkligt scenario i riktiga världen. Det är vad testet säger, diskarna kan mycket väl klara sig år ändå.

Till slut så är detta diskar som redan har klarat sitt endurance test enligt JEDEC och är ordentligt genomkörda.

Inget jag skulle bry mig om för vanliga konsument SSD som sitter i en dator. Jag har haft en round-robin arkivering/backup på 256GB SSDer där de legat i 1år respektive 2 år utan ström och utan bekymmer på en enda bit.

I praktiken är det väl bara priset som gör att SSD inte är något förstahandsval för backup idag? Speciellt för oss vanliga konsumenter.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TLovskog:

Bra inlägg och tack för att du tagit dig tiden. För min del är jag väl för trogen med FLASH teknologi efter många år i elektronik branschen.

Detta som nästan har blivit en vandringssägen om SSD är dock från artiklar som seriöst vinklat en, tydligen numera borttagen, presentation från JEDEC om hur man skall testa SSD diskar. Efter mycket wear skall de under lite realistiska förhållanden hålla informationen i 8år utan ström. Det som ofta hänvisats till är orealistiska förhållanden som jag ser normalt aldrig kan hända.

Jo jag är medveten om att den rapporten har blivit väldigt överdriven men problematiken bygger ju i grunden på fysik som inte går att komma runt. Sen är det ju i praktiken ett ickeproblem för just SSD, i alla fall inom rätt många år då det helt enkelt är för dyrt att lagra data offline på SSD någon längre tid. Men USB-minnen är ju en annan fråga då de har billigaste möjliga flash och billigaste möjliga styrkretsar. Såg siffror från Kingston som sa 500 P/E för deras billigaste TLC. Så kontentan är väl att det är dumt att använda slitna USB-minnen som långtidslagring. Den dagen NAND blir så billigt att man kan använda det istället för externa hårddiskar för offline backup så har det nog hänt en del med hållbarheten också varpå de där siffrorna från JEDEC förblir irrelevanta. Verkar ju som det kommer dröja ett tag innan de pressar ner 3D-NAND till mindre noder utan de verkar satsa allt på att bygga på höjden. Så det kommer nog bli ett par år på ~40 nm snarare än ~19-16 med ökad hållbarhet som följd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

@Zotamedu:
Håller med. Allt bygger på fysik ... samt realistiska riskanalyser. USB minnen ser jag som kortlivade flyttbara prylar på samma sätt som 8", 5 1/4", 3.5" floppies en gång i tiden. Efter det CD skivor och nu USB.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

I praktiken är det väl bara priset som gör att SSD inte är något förstahandsval för backup idag? Speciellt för oss vanliga konsumenter.

Det är nog ganska troligt. Just nu i alla fall. Själv har jag SSD diskar med familjens foton i bankvalvet. Fast det är för att de är återanvända system diskar som är ersatta med större. Hade nog inte KÖPT SSD speciellt för det ändamålet.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClowneN:

Vad ska man med en SSD på flera TB till när man ändå inte bör lagra på en SSD? 90% av oss vanliga konsumenter är väl knappast i behov av såpass mycket lagring för C:? Visst tar spel etc mycket mera plats idag där ett spel kan vara på nästan 60GB men inte behöver vi flera TB stor SSD för det?

Eller har det ändrats angående att man inte bör lagra på en SSD, tänker torrent osv?

Torrents går bra om disken är stor och har mycket fritt utrymme det kallas over provisioning tror jag så ut av 1 TB bör du bara använda max 800GB (80%) för bästa prestanda och sedan fungerar windows bättre med fri plats på filsystem nivå också där du bör ha ca 20% ledigt så då har du ca 60% över för ytterligare skrivningar och trim, och ja räknar bara normala konsument ssd nu eftersom proffesionella ssd's redan har mera provisioning och klarar flera skrivningar.

Permalänk
Medlem

Jo säkert... Och en i7 kommer att kosta som en Atom nästa år. Och ett Titan kommer att kosta som ett R280.

Faktisk tillverkningskostnad har ingenting med vad en produkt saluförs för, se t.ex. på en iPhone6, halvkass hårdvara som konkurrenter springer cirklar runt. Men man kramar ut det som kreti och pleti är beredda att slanta för att få hålla i prylarna.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Har tänkt att göra ett helt nytt bygge runt slutet av 2016 i sammanhang med gymnasiearbete, med det sagt så är jag en person av yngre ålder med en mindre tillåtande budget där var hundring gör relativt stor skillnad.
Har egentligen inga större problem nuvarande läs/skrivhastigheter så jag skulle nog gott kunna vänta, och ifall pris per gig är bättre då så sparar jag lite på den fronten.
Insåg nu också att jag inte formulerade mig så värst tydligt i min första kommentar.
TL;DR Vill få ut så mycket som möjligt för pengarna även ifall jag behöver vänta.

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker när jag hör detta är hur sjukt bra och billigt det kommer bli att köpa mekaniska arkiverings diskar på 10TB+ inom kort.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClowneN:

Vad ska man med en SSD på flera TB till när man ändå inte bör lagra på en SSD? 90% av oss vanliga konsumenter är väl knappast i behov av såpass mycket lagring för C:? Visst tar spel etc mycket mera plats idag där ett spel kan vara på nästan 60GB men inte behöver vi flera TB stor SSD för det?

Eller har det ändrats angående att man inte bör lagra på en SSD, tänker torrent osv?

SSD går köra hårt som fan med. De lever tillräckligt så torrent och liknande är ingen fara.

Dock är deras förmåga att långtidslagra minst sagt tveksam. Det går att hålla informationen igång om den körs men en SSD bör inte användas för arkivering. Speciellt inte om den lagras i varmt.

Om du skriver data på din laptop idag (20-25°C vid skrivning) och sedan sticker på semester med bilen och glömmer laptopen i bilen (roligare att njuta av stranden och natt livet än leka med den) så är det stor risk att du kommer tillbaka till rätt många fel.

Permalänk
Medlem

3d nand var ju bara billigt när det kom, 1800kr för en 500gb sen gick den upp till 2200 och kostar nu ett år senare 2000kr.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Känns som det är på väg åt rätt håll i alla fall. Skulle aldrig rekomendera någon att köpa en dator med mekanisk disk. Det är helt olidligt när man vant sig med SSD.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

SSD går köra hårt som fan med. De lever tillräckligt så torrent och liknande är ingen fara.

Dock är deras förmåga att långtidslagra minst sagt tveksam. Det går att hålla informationen igång om den körs men en SSD bör inte användas för arkivering. Speciellt inte om den lagras i varmt.

Om du skriver data på din laptop idag (20-25°C vid skrivning) och sedan sticker på semester med bilen och glömmer laptopen i bilen (roligare att njuta av stranden och natt livet än leka med den) så är det stor risk att du kommer tillbaka till rätt många fel.

Nja, så illa tror jag inte att det är. Om du inte lämnar datorn i direkt solljus, med risk att plasten på datorn smälter om du är i något varmt land.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara så att hårddiskarna ökar i pris tills de når SSD nivåer 2016..!

Permalänk

SSD ftw

Hoppas dom blir biligare fort skulle vara kul att testa om det funkar bra att köra pci-e ssd raid 0 eller om detta ens går har inte så bra koll på pci-e ssd än :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Nja, så illa tror jag inte att det är. Om du inte lämnar datorn i direkt solljus, med risk att plasten på datorn smälter om du är i något varmt land.

Då tror du fel. Kolla upp JEDECs rapport om det hela. Inte någon rolig läsning. Krävs betydligt lägre temperaturer än den som smälter plasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Då tror du fel. Kolla upp JEDECs rapport om det hela. Inte någon rolig läsning. Krävs betydligt lägre temperaturer än den som smälter plasten.

Länktipps? måste ha inlogg för att kolla deras egna rapporter tydligen.
Det handlar dock av det jag kan se i 3eparts artiklar om många dagar innan man tappar något data, och då ganska många dagar:

Vid 85C så håller MLC minnet datat i 69 dagar.

Men helt klart inget bra alternativ för långtidarkivering. Men jag tror inte att man kan glömma datorn i bilen en solig dag komma tillbaka å den är död.

Har man datorn på 24/7 så är det ganska normalt att ligga på 40c (iaf jag gör det) då håller den all data i 10 år.

EDIT: Vet dock inte om jag förstår exakt terminologi i den artikeln. Tex. refererar de till "750- drive writes" menar de att det då fyllt disken med data 750ggr? och sen mätt powert off data retention?

http://www.rtcmagazine.com/articles/view/108055

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Då tror du fel. Kolla upp JEDECs rapport om det hela. Inte någon rolig läsning. Krävs betydligt lägre temperaturer än den som smälter plasten.

Krävs också att man kört slut på alla skrivcykler för att tiderna i den rapporten ska gälla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GibForce:

@Sveklockarn: Har tänkt att göra ett helt nytt bygge runt slutet av 2016 i sammanhang med gymnasiearbete, med det sagt så är jag en person av yngre ålder med en mindre tillåtande budget där var hundring gör relativt stor skillnad.
Har egentligen inga större problem nuvarande läs/skrivhastigheter så jag skulle nog gott kunna vänta, och ifall pris per gig är bättre då så sparar jag lite på den fronten.
Insåg nu också att jag inte formulerade mig så värst tydligt i min första kommentar.
TL;DR Vill få ut så mycket som möjligt för pengarna även ifall jag behöver vänta.

Visst, någon gång i framtiden kommer du få en mycket snabbare dator till en bråkdel av priset, men frågan är ju vad du vill ha för användarupplevelse nu? Hur det ser ut om 1½ år kan man bara spekulera i, och såna här spekulationer om prisutveckling återkommer alltid. Jag minns mycket väl hur begränsad budgeten var när jag var i din ålder, men hade jag kunnat få en lika stor prestandaförbättring som en SSD ger så hade jag inte väntat längre än absolut nödvändigt.

Idag får man en 250 GB SSD (t.ex. Crucial BX100 eller OCZ ARC 100) för knappt 900 spänn. Min första SSD var en 240 GB Intel 520 som jag köpte för ca tre år sedan, den kostade då ca 1900 kr hos Dustin. Priset ut till konsument har alltså högst halverats över tre års tid. Även om produktionskostnaden skulle börja sjunka väldigt mycket så skulle sjunker sannolikt inte konsumentpriserna mer än vad som behövs för att sälja tillräckligt många enheter.

Permalänk

Intressant, även om det inte troligt att det kommer kosta som en HDD.

Viktigaste på laptop för många är en Tb disk oavsett om man behöver eller inte. SSD ligger på 128Gb i laptop och är "för lite" enligt många.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrottOchStraff:

Länktipps? måste ha inlogg för att kolla deras egna rapporter tydligen.
Det handlar dock av det jag kan se i 3eparts artiklar om många dagar innan man tappar något data, och då ganska många dagar:
http://www.rtcmagazine.com/files/images/6307/RTC03-IWTW-Virtium-Fig2_large.jpg
Vid 85C så håller MLC minnet datat i 69 dagar.

Men helt klart inget bra alternativ för långtidarkivering. Men jag tror inte att man kan glömma datorn i bilen en solig dag komma tillbaka å den är död.

Har man datorn på 24/7 så är det ganska normalt att ligga på 40c (iaf jag gör det) då håller den all data i 10 år.

EDIT: Vet dock inte om jag förstår exakt terminologi i den artikeln. Tex. refererar de till "750- drive writes" menar de att det då fyllt disken med data 750ggr? och sen mätt powert off data retention?

http://www.rtcmagazine.com/articles/view/108055

http://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-ssd-data-r...
Det var den grafen jag tänkte på. Ja det är inte alltid illa och allt det där men lagrings tiderna är otillförlitliga jämfört med HDD.

Skrivet av Zotamedu:

Krävs också att man kört slut på alla skrivcykler för att tiderna i den rapporten ska gälla.

Det är sant att det påverkar en hel del men knappast så mycket att man inte behöver bry sig. I de flesta fall är det ingen fara men det är något att tänka på när man hanterar viktig data på en SSD som inte är igång ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Önskedröm, priser på hårddiskar faller ju också så 2016 kanske du får 5TB HD för 500 spänn. Tror inte SSD kommer ikapp förrän 2020.

Håller med.

Även om jag också vill önskedrömma så är denna nyheten baserat på "bull" - "shit".
Ja, 3D NAND kommer att bättra SSDerna.
Ja, man kommer kunna göra 2-3-4TB SSDer (kan redan nu, bla Samsung valde ju att inte släppa 2TB 850 trots att de kunde)
Ja, "vi" vill ha 10TB SSD @ 500MB/s+ 4k för säg 500kr...
Ja, SSDer blir vanligare för även gemene man.
Men varför tror ni att tillverkarna kommer att "ge bort" detta?!?!?

De kommer göra som de alltid gjort, mjölka, mjölka och göra grädde och sälja det med.
De kommer sälja 500GB för 1000kr i något år... och 1TB för 2000+.
Sen något(ra) år senare så får vi hela 1TB för 1000kr och 2TB för 2000kr..
O S V
Enda som talar för detta är att om det blir vanligare så kommer fler köpa det.
Problemet med detta är att en dag så behöver vi inte större... Varför köpa 2TB om du inte behöver det?

De tar steg för steg, för de tjänar mer på det.
Redan idag är det små marginaler på SSDer och du måste sälja många diskar för att gå runt.
De kommer inte ge denna marginal bort bara för att folk vill, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Samma pris skulle väl innebära att mekaniska hårddiskar helt skulle sluta säljas? Annars tror jag att mekaniska diskar även i fortsättningen blir billigare än SSD för vem skulle vilja betala samma pris för mekanisk disk som SSD? Men de mekaniska diskarna blir nog mer ämnade åt backuper eftersom SSD inte är optimalt om man lägger den på hyllan för långtidsförvaring.

SSD har fortfarande ett problem som inte lösts, det är långtidslagring när disken är strömlös.
Om en extern hårddisk ligger i ett skåp som backup något år är det inga problem, men är en SSD strömlös lika länge så kan det bli en mindre lyckad backup som man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

SSD har fortfarande ett problem som inte lösts, det är långtidslagring när disken är strömlös.
Om en extern hårddisk ligger i ett skåp som backup något år är det inga problem, men är en SSD strömlös några månader så blir det antagligen en mindre lyckad backup som man har.

Precis detta jag tänkte på när jag skrev att SSD inte är optimalt om man lägger den på hyllan för långtidsförvaring men bra att du förtydligade detta.