Priserna på DDR4-minne i fritt fall

Permalänk
Medlem

Jag betalade över 5 lax för mina 32GB... Fast kan inte påstå att jag inte förväntade mig att priserna skulle falla, det är teknik. Billigare, bättre och i större volym är budorden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Datavetare

Huvudpoängen med DDR4 är inte högre prestanda, som redan påpekats är latens ofta viktigare för datorer till skrivbordet och latensen för total slumpmässig minnesaccess (som då missar cache) har varit relativt konstant på runt 50-70ns under väldigt många år, de marginella förbättringar man fått i RAM-latens äts upp av ökad latens av allt fler cache-nivåer.

Vinsten med DDR4 är främst lägre strömförbrukning, vilket är uppenbart värdefullt för bärbara enheter men är också värdefullt på servers då det möjliggör större mängd RAM per server (perf/W är otroligt viktigt i dagens datacenter då kostnad för ström är den enskilt största utgiftsposten där).

Den ökade bandbredd man får är inget CPU-delen har någon större nytta av, det program som inte har cache-hit-rate på nära 100% kommer prestera uselt, så cache-systemet tar hand om majoriteten av alla accesser från CPU-delen + latens är typiskt flaskhals, inte bandbredd (Haswell har dubbelt så hög bandbredd mot L1/L2-cache jämfört med Ivy Bridge men samma latens, vi vet ju hur relativt prestanda mot Ivy Bridge är här...).

Däremot har vissa I/O-enheter nytta av bandbredden, på konsumentprodukter är det främst iGPUn och på servers kommer den till nytta för en rad olika I/O-enheter (nätverkskort, diskkontrollers m.m). Men även här börjar det krypa in olika former av cache som minskar vikten av hög bandbredd, iGPU har saker som eDRAM och Xeon E5/E7 kan sedan Sandy Bridge köra DMA till/från L3-cache via en finess som kallas DDIO (på 10Gbit/s NICs ger DDIO upp till 80% bättre prestanda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har det någonsin varit någon stor skillnad i det praktiska? Tänkte som övergången mellan DDR 1 och DDR 2, DDR 2 och DDR 3 etc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Vad jag minns från när AMD bytte från DDR till DDR2 så var DDR snabbare än DDR2 när man ställde in båda systemen på samma CAS och Clock som båda systemen klarade (tex CL3 och 300Mhz). Men det kan ha att göra med att DDR2-minnescontrollen inte var mogen i det skedet.

Det stämmer bra.

Skillnaden var att DDR2 släpptes i 400Mhz med Cas 3-4 vs DDR1 som också kunde nå 400Mhz, men cas 2. På den tiden var dessutom CPUerna sämre på att förutspå nästa behov, vilket gjorde att latency var otroligt viktigt för effektiv hastighet när CPU "fastnade" och fick vänta på RAMet för den data den skulle ha inte låg i de små 128-512kb cachena på CPUn.

Tog till Core2Duo då DDR2 började nå 667+ hastighet som DDR2 fick lite "fart", och kunde jämföras. DDR2 gjordes för att det skulle vara billigt att tillverka, inte snabbt. DDR3 tog snabbt över för det var betydligt effektivare (1066/1333 vs DDR2 som i max OC kunde nöd o näppe nå 1066 med usel Cas nivå (jämfört med DDR3 iaf). Det var tom bättre att sätta sync RAM och FSB och köra så låga Cas tider som gick, istället för att köra 800+ Mhz och sämre latency.

Idag är, som tidigare skrivet ovan, CPUerna betydligt bättre på att för-hämta data till cache och de har enorm cache jämfört. Så det påverkar betydligt mindre än det gjorde då, samt att de har flera kärnor så att inte allt "låser" i väntan på data. Dessutom är hela systemet mycket mer optimerat, både med UDMA, AHCI och PCIe direkt portar, så CPUn har faktiskt mindre avbrott idag än den hade förr, samtidigt som moderna 3D GPUer drar runt GUI för Windows (vilket 2D och CPUn gjorde i XP o tidigare). Kombinera allt och du har effektivare system på alla nivåer som gör att vi inte behöver 32GB RAM @ 4000Mhz Cas 2...

Permalänk
Medlem

http://www.hardwaresecrets.com/understanding-ram-timings/3
Väldigt bra förklarat hur timings funkar. Speciellt den här biten

Citat:

SDRAM, DDR, DDR2, and DDR3 memories implement burst mode, where data stored in the next addresses can exit the memory at only one clock cycle. So, while the first data would delay CL clock cycles to exit the memory, the next data would be delivered right after the prior data that has just come out from the memory, not having to wait for another CL cycle. Also, DDR, DDR2, and DDR3 memories deliver two data per clock cycle, and that is why they are labeled as having twice their real clock rate.

Mao, om du fortsätter att läsa data så spelar CL timing ingen roll alls, om tiden är mindre än vad det tar att föra över en burst.

Permalänk
Medlem

Dags för samsung och börja göra CPU'er och GPU'er för laptops/stationära så vi kan pressa ner priserna på nvidia och intel som börjar bli lite väl dyra nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Dags för samsung och börja göra CPU'er och GPU'er för laptops/stationära så vi kan pressa ner priserna på nvidia och intel som börjar bli lite väl dyra nu

Skickades från m.sweclockers.com

Kom ihåg att svenska kronan är svag, det är därför det har blivit dyrare

Permalänk
Medlem

Hur länge kan DDR-3 stickor överleva om dom får sitta fastmonterade på sin plats hela tiden utan att någonsin tagas ut ur sin slot?
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

DDR4 ecc fortfarande mycket dyrare än ddr3. Buhuu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag betalade över 5 lax för mina 32GB... Fast kan inte påstå att jag inte förväntade mig att priserna skulle falla, det är teknik. Billigare, bättre och i större volym är budorden.

Jag betalade drygt 3800kr förra veckan för 32gb Kingston fury black 2666 mhz. Förväntar mig att priset är halverat igen till hösten

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lifooz:

Hur länge kan DDR-3 stickor överleva om dom får sitta fastmonterade på sin plats hela tiden utan att någonsin tagas ut ur sin slot?
/Lifooz

I evigheter. Halvledare har en förmåga att hålla väldigt länge om de inte misshandlas. När det gäller elektronik brukar det vara mekaniska komponenter som ger upp eller elektrolytkondensatorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Dags för samsung och börja göra CPU'er och GPU'er för laptops/stationära så vi kan pressa ner priserna på nvidia och intel som börjar bli lite väl dyra nu

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och för Google att göra en "Windows-kopia" (nu menar jag inte Chrome) så vi får lite vettig konkurrens på PC OS. I dagsläget kan ju MS göra som dom vill, vilket marks.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Dags för samsung och börja göra CPU'er och GPU'er för laptops/stationära så vi kan pressa ner priserna på nvidia och intel som börjar bli lite väl dyra nu

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung kommer säkert att köpa AMD för att få all IP. Detta vore väldigt intressant för cpu och gpu marknaden eftersom Samsung har egna fabriker och nu är ledande tillsammans med Intel på 14nm och till och med kanske slår Intel till 10nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Samsung kommer säkert att köpa AMD för att få all IP. Detta vore väldigt intressant för cpu och gpu marknaden eftersom Samsung har egna fabriker och nu är ledande tillsammans med Intel på 14nm och till och med kanske slår Intel till 10nm.

Hoppas de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Snart dags för en uppgradering då kanske

Visa signatur

Ryzen 9 5900x Radeon 6900XT Liquid Devil
G.skill Royal RGB 3600 16gb CL16
LG CX48 OLED Corsasir STRAIFE Logitech Pro X superlight med Powerplay musmatta
Valve Index