Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Du får ju spårbar frakt via mobud också om du vill, kostar dock mer...

Ja, det är väl typ minst dubbla priset att skicka med företagspaket eller vad det heter. Den jag brukar använda heter Brev Skicka Lätt kostar 59 kr och när den fungerar så är den mycket bra, paketet kommer fram dagen efter.

Jag har använt Schenker en del också kostar 10 kr mindre med Tradera rabatt, men då kan det ibland ta 1 vecka innan köparen får sina grejer. Schenker har dessutom mycket färre ombud så säljer man till någon i Norrland är det inte ovanligt det är flera mil till närmsta ombud.

Permalänk
Medlem

Har bara haft en erfarenhet av Postnord egentligen.. Beställde en SSD-disk som skickades ut med Postnord. Fick spårnings-ID skickat till mig och började spåra försändelsen.. När den hade kommit till Göteborg på måndagen verkade den ha legat kvar där i fyra dagar innan den skickades vidare. Från att den lämnade avsändaren tills att den kom till mig i brevlådan tog totalt en vecka och det var ingen storhelg i anslutning till leveransen. Verkar ju så där?

Permalänk
Avstängd

Man får vara försiktig med att kritisera posten (postnord) på sweclockers, dom är lätt ett av Sveriges sämsta företag men finns ju knappt någon konkurrens så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maryliato:

Uppdatering!

Varit i kontakt med postnord under morgonen och paketet är borta...

Inväntar paket jag med från Inet med postnord. Mitt paket är också borta... Finns inte, kaput, nada, fenito, zero

2015-06-22 18:30 Härryda, -Försändelsen transporteras
2015-06-22 09:28 Inet.se, -Elektronisk förhandsinformation har mottagits

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

allvarligt, kan vissa inte ens vänta 5 dagar? *suck*

Permalänk
Medlem

Har paketet kommit till rätta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Visst kan jag vänta i fem eller fler dagar, om jag vet att paket finns. Men nu vet inte ens Postnord vart paketet är...

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Som arbetande på kundtjänst med leveranser.

Nej, folk orkar knappt vänta 24h på att paketet skall vara framme. Det finns seriöst folk som förväntar sig att paket skall kunna komma fram samma dag som det skickas.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Visst kan jag vänta i fem eller fler dagar, om jag vet att paket finns. Men nu vet inte ens Postnord vart paketet är...

Sålänge vi inte har gps trackers på lastbilarna som alla har tillgång till att se så kommer vi aldrig få veta vart exakt just ditt paket finns någonstans. Så hur ska postnord veta exakt vart paketet är när det ligger som "transporteras". tänk några sekunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Sålänge vi inte har gps trackers på lastbilarna som alla har tillgång till att se så kommer vi aldrig få veta vart exakt just ditt paket finns någonstans. Så hur ska postnord veta exakt vart paketet är när det ligger som "transporteras". tänk några sekunder...

Rutten för paket är som följer. Härryda, Örebro, Östersund och slutligen mitt postombud.
Mellan Härryda och Örebro är det ca 25-30mil beroende på vilken väg lastbilen tar. Är det först rimligt att att det ska ta snart mer än fem dagar för paketet att ta sig från Härryda till Örebro? Jag har dessutom ett ärende hos Postnord och två personer där är inkopplad för att hjälpa mig. Båda två har varit i kontakt med personal på båda postterminalen i Härryda och Örebro, men!, ingen kan lokalisera paketet...

Så ja, jag har tänkt efter sekundrar, minuter, timmar och nu i dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@willaim: Det handlar väl kanske egentligen inte om X antal dagar fram och tillbaka, utan att det verkar ha skett en betydande försämring i leveranstid och det är väl det som är anmärkningsvärt. Företag som verkar på den fria marknaden brukar förbättra och effektivisera sin verksamhet över tid, inte försämra den. Men så agerar statliga bolag lite på andra villkor också och kan ineffektivisera hur mycket man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isaver:

@willaim: Det handlar väl kanske egentligen inte om X antal dagar fram och tillbaka, utan att det verkar ha skett en betydande försämring i leveranstid och det är väl det som är anmärkningsvärt. Företag som verkar på den fria marknaden brukar förbättra och effektivisera sin verksamhet över tid, inte försämra den. Men så agerar statliga bolag lite på andra villkor också och kan ineffektivisera hur mycket man vill.

Det där har du missuppfattat. Det är fri konkurrens på logistikmarknaden och har varit hela tiden. Jag hävdar dessutom att det inte skett en betydande försämring. T ex privatpaket går snabbare idag än de gjorde för några år sedan.

Frågan är ju också vad transportföretaget åtagit sig. Det behöver inte vara garanterad leverans dagen efter. Läs produktvillkoren.

Permalänk
Medlem

Jag brukar beställa från Inet Tidigt en måndag T.e.x och då skickas det samma dag och jag brukar då ha det Tisdag vid kl 13:00 på postombudet. Då är det paket

Jag bor i Hudiksvall.

Vad jag vet att Östersund och uppåt i Landet kan det ta en extra arbetsdag att få paket levererade

Jag har inte varit med om att det ska ta så många dagar för att paketet ska komma fram. 4-5 arbetsdagar eller mer

Har även beställt från Thomann i Tyskland och då tog det max 3 arbetsdagar för att få paketet. Då tar Postnord över leveransen från utlandet när försändelsen når Malmö

Permalänk
Medlem

Hur gick det för TS? Hittade dom ditt paket?

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Jag tror vi har olika syn på vad begreppet 'fri marknad' innebär.

Angående leveranstid så har jag, mig veterligen, inte förväntat mig leverans dagen efter. Jag fick vänta på mitt paket i sju dagar, varav fyra dagar så låg paketet i Göteborg (enligt spårningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man får vara försiktig med att kritisera posten (postnord) på sweclockers, dom är lätt ett av Sveriges sämsta företag men finns ju knappt någon konkurrens så...

Hehe, det är lite deras grej lever på att det inte finns någon vettig konkurrens. Dock gillar jag Posten bättre än Schenker, skickade ett paket 22 juni, idag ser jag att paketet blivit sorterat i Spånga, preliminär leverans 29 juni.
Alltså 1 veckas leveranstid är inte ok inom Sverige, tar det mer än 3 vardagar tycker jag det är för dåligt.

När Posten fungerar som det ska kommer paketet nästan alltid fram dagen efter och det finns det ingen annan tjänst som klarar, då får man boka egen budbil som kör paketet direkt till mottagaren

Permalänk
Avstängd

För folk som undrar så har de bytt hemsida och uppdaterat lite grejer, det strular tydligen en del plus att stackarna på kundtjänst inte riktigt lärt sig hitta heller. Därför saker ligger nere, och självklart vet inte den personen på kundtjänst när saker kommer fungera igen, inte riktigt det dom pysslar med. Om de vet när det fungerar igen så sätter de nog ut nånting på hemsidan eller liknande.

Min flickvän sommarjobbar på deras kundtjänst, så ring till henne och skäll på att paketen inte kommer fram

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av isaver:

@Hubertus: Jag tror vi har olika syn på vad begreppet 'fri marknad' innebär.

Angående leveranstid så har jag, mig veterligen, inte förväntat mig leverans dagen efter. Jag fick vänta på mitt paket i sju dagar, varav fyra dagar så låg paketet i Göteborg (enligt spårningen).

Då vore det ju väldigt bra om du redde ut vad du menar med fri marknad. Om du inte känner för det blir det bara ett nonsenssvar du levererat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Då vore det ju väldigt bra om du redde ut vad du menar med fri marknad. Om du inte känner för det blir det bara ett nonsenssvar du levererat.

Fri marknad är en marknad utan statlig intervention. Därför agerar ett statligt ägt bolag inte på en fri marknad. Om du vill veta mer finns det mycket information på Wikipedia om vad fri marknad innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isaver:

Fri marknad är en marknad utan statlig intervention. Därför agerar ett statligt ägt bolag inte på en fri marknad. Om du vill veta mer finns det mycket information på Wikipedia om vad fri marknad innebär.

Du gör en logisk saltomortal. Det som avgör om det är en fri marknad är inte bara avsaknad av statlig intervention. Det är också avsaknad av monopol och kartellbildningar. Principen är att alla företag ska agera på lika villkor. Då spelar ägandet ingen roll. Däremot arbetar statliga myndigheter efter helt andra regler. Det är en av orsakerna bakom Postens bolagisering en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du gör en logisk saltomortal. Det som avgör om det är en fri marknad är inte bara avsaknad av statlig intervention. Det är också avsaknad av monopol och kartellbildningar. Principen är att alla företag ska agera på lika villkor. Då spelar ägandet ingen roll. Däremot arbetar statliga myndigheter efter helt andra regler. Det är en av orsakerna bakom Postens bolagisering en gång i tiden.

Jag diskuterar gärna i en separat tråd om du har lust! Så vi inte går allt för OT och förstör tråden med politik och ekonomi. På så sätt kan vi undvika att simplifiera problematiken och gå mer in på djupet i vad en fri marknad innebär och på vilket sätt Postnord inte är en aktör på en fri marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isaver:

Jag diskuterar gärna i en separat tråd om du har lust! Så vi inte går allt för OT och förstör tråden med politik och ekonomi. På så sätt kan vi undvika att simplifiera problematiken och gå mer in på djupet i vad en fri marknad innebär och på vilket sätt Postnord inte är en aktör på en fri marknad.

Jag kan bara konstatera att du är urusel på att argumentera för din sak.

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna få en update ifrån ts?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag kan bara konstatera att du är urusel på att argumentera för din sak.

Erbjudandet kvarstår om du är intresserad.

Permalänk
Medlem

Beställde en sak från NetOnNet i Onsdags (24:e). De hade den inte i butik, utan den skulle levereras hem.
Jag frågar, hur lång tid, han säger 3-5 arbetsdagar. Jag tänkte.. tja.. jag behöver den, men hade helst haft den snabbare, men låt gå.

Fick idag (ca 2 tim sedan) ett SMS från Postnord:
Ditt paket från NetonNet finns nu....

Så jag kan inte direkt påstå att det har gått långsamt med ca 48 timmars leverans.

De har då på 2 dagar hunnit ta paketen hos NetOnNet, få ut den till Postnord, skicka den till min stad, få ut den till mitt ombud, där ombudet hunnit scanna in det. Först då får man SMSet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dblood:

Som arbetande på kundtjänst med leveranser.

Nej, folk orkar knappt vänta 24h på att paketet skall vara framme. Det finns seriöst folk som förväntar sig att paket skall kunna komma fram samma dag som det skickas.

Haha vilka nötter:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

postnord är ökända för o inte kunna göra sitt job så, kolla efter en vecka om de inte anlänt o kontakta inet.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att ni som gnäller antingen är otroligt otåliga och inte har en susning om leveransvillkoren på sakerna ni beställer. Eller har råkat ut för något misstag.

Misstag gör alla, både privatpersoner och företag oavsett namn eller ursprung. Ni verkar dock missa att posten hanterar miljontals försändelser varje dag och att det tyvärr mer ett fåtal av dessa uppkommer bekymmer så som att paket "kommer bort". Såhär i sommartid så är det dessutom väldigt många vikarier, både på golvet och som chefer vilket ställer till det ytterligare, lixom hos dem flesta företag.

Att ditt paket har "kommit bort" kan mycket väl bero på att Inet kanske inte lyckats fästa adresskortet ordentligt, eller att adresskortet på annat sätt blivit skadat. Isåfall skickas ditt gods för besiktning och man försöker ta reda på vems paketet är vilket kan ta tid.

Vad gäller konkurrens med posten så ligger det ju till på följande vis att posten har ett statligt uppdrag att vara rikstäckande, något som INGET annat transportföretag i dagsläget har. Det är nog inget företag som vill distribuera gods som dom förlorar pengar på, något som posten MÅSTE göra för att fullfölja sitt uppdrag. Dv.s leverera paket och brev mitt ute i ingenstans dit INGET annat företag kör dagliga transporter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Att ditt paket har "kommit bort" kan mycket väl bero på att Inet kanske inte lyckats fästa adresskortet ordentligt, eller att adresskortet på annat sätt blivit skadat. Isåfall skickas ditt gods för besiktning och man försöker ta reda på vems paketet är vilket kan ta tid.

Mitt paket har iaf kommit till rätta. Det visade sig att mitt paket hade placerats längts bak i lastbilen men pallyft framför. Därav missade man mitt paket. Jag är mest glad över att paket har kommit fram Paket väntar fint på terminalen i Östersund

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Posten/Postnord blivit totalt värdelösa.

Skickat runt 25 paket under 3 månader nu.
Leveranstid allt från 1 dag till 2 månader.

Nu ligger deras "skicka lätt" funktion nere igen, inne på dag 3.
För någon vecka sen, drog dom pengar 6 ggr för EN fraktlapp.

Sidan är megaslö titt som tätt, skicka lätt funktionen krånglar i tid och otid.

Köparen fick sitt paket till ombudet, tog 4 dagar för posten att skicka mail trots att butiken scannat in och jag fått mail att det kommit till ombudet (Kollade adressen att den var ätt osv).

Många som har fått vänta på paket länge läser jag.
Börjat gå över mer och mer till schenker.

Så jag har inget förtroende att deras service tar 1-2 dagar med spårbarfrakt.

Visa signatur

| Steam - Toivo |