Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag förväntar mig att ha mitt paket dagen efter om jag beställer innan kl12 (förutsatt att butiken skickar det samma dag dvs), det har fungerat i många år nu, men då hette det posten.

Menar ni att jag ska förvänta mig sämre service av PostNord?

Nej. Alltid fått paketen snabbt. Dock så bor jag ju i en lite större "håla" (Lund).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det kan vara förnuftigt att kolla när paketet verkligen skickades. Ett par gånger har jag råkat ut för att paket skickats senare än vad butiken uppgett. De räknar med att kunna skylla på transportören vare sig det är DHL eller Postnord.

Observera också att paketet är inte skickat om det står "förhandsinformation mottagen".

Permalänk
Medlem

Jag menar från att posten har hämtat försändelsen, "elektronisk förhandsinformation mottagen" kan det ibland stå i dagar, då har ju inte posten hämtat ännu. Eller så har de tagit i emot försändelsen på ett felaktigt sätt och inte reggat det typ.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Kör en uppdatering idag aswell.

Paketet är borta fortfarande, postnord har ingen som helst info och jag har varit i kontakt med inet som tagit över fallet. Så vi får väl se vad som händer mellan inet och postnord nu

Visa signatur

Intel Core i7 4790K 4GHz, MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G, EVGA Supernova G1 650W, 80+ Gold, Modulär, HyperX Savage 16GB CL9 1600Mhz XMP, MSI Z97 GAMING 5.

Razer DeathStalker, Razer Kraken Pro, Razer Naga.

Permalänk
Medlem

Kollade min gamla tråd nu, mitt paket från Inet tog 11 dagar.
När jag ringde posten och Inet så visste det inget.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 2000+:

Jag menar från att posten har hämtat försändelsen, "elektronisk förhandsinformation mottagen" kan det ibland stå i dagar, då har ju inte posten hämtat ännu. Eller så har de tagit i emot försändelsen på ett felaktigt sätt och inte reggat det typ.

Speditionsföretagen har olika snabb service beroende på vad man betalar för så du ska nog inte bedöma per företag utan måste ange en specifik tjänst eftersom det kan innebära stor skillnad, alla ifrån leveranstid bestämd på minuten till 1 vecka i tolerans.
Vet du inte vad som är beställt så är det ingen ide att spekulera i om företaget håller sig inom beställd tidsspridning eller inte, för leveranstiden i sig säger ju ingenting när du inte vet vad "transportkunden" (butiken) beställt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Postnord har enorma problem i övergången med sitt bokningssystem. Vi upptäckte på jobbet att inte ett smack blev hämtat förrförra veckan, pågår fortfarande, bokningarna kommer tydligen inte fram i Menmon eller vad det heter..

Permalänk

Aldrig upplevt några problem. Alltid fått dagen efter om det skickats i tid. och så klart längre om det är högtider/röda dagar osv.

Har ett paket som anlände på Arlanda igår vid 12:01 idag 09:57 kunde jag hämta ut det i Örebro.
Alltid lika fascinerad över deras leverans tider.

Men givetvis tråkigt att ditt paket försvann uppdatera gärna tråden med hur det går.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan ju säga att det är inte bara Postnord som har problem.
Förra bredbands modemet skickades med DHL, inte nog med att det tog förbaskat lång tid. Det kom inte ens fram till mitt DHL ombud på den ön jag bodde på då
(en av Sveriges största öar med flera ombud för DHL)
utan jag fick åka flera mil till ett annat DHL ombud på fastlandet för att hämta ut mitt paket.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maryliato:

Tjena!

Beställde mina delar till ny dator på inet för ett par dagar sen, inet skickade dessa igår och jag har valt hemleverans då paketet väger 20-25 kg. Detta skickades från inet i göteborg och upp mot postnords central i härryda. Det har fortfarande inte kommit fram och det skall levereras hem till mig idag. Hur fan skall det gå ihop? Hur går jag tillväga? Varit i kontakt med kundservice som bara sa att det är inte deras problem och sen la på.

Lite hjälp?

Bara jag som upplever att deras hemsida är extremt långsam numera?!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

PostNord är värdelösa och speciellt i Härryda stannar paketen upp.
Ibland i ett dygn eller tills påstötning skett till dess kundservice.
Mindre paket kastas som om de ingick i någon sportgren !
Hårddiskar kommer nästan alltid fram skadade.
Alla paket senaste året har krosskador.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag förväntar mig att ha mitt paket dagen efter om jag beställer innan kl12 (förutsatt att butiken skickar det samma dag dvs), det har fungerat i många år nu, men då hette det posten.

Tveksamt, har fått paket från t.ex Komplett som anlänt dagen efter. Då skickas det t.om från Norge.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tveksamt, har fått paket från t.ex Komplett som anlänt dagen efter. Då skickas det t.om från Norge.

Komplett har egna bilar som fraktar från Norge till Sverige.
De lossar på postens terminal, så posten sköter därefter leveransen inrikes.

Har beställt på en Lördag och de har packat och kört paketet till Örebro.
Sedan har jag kunnat hämta redan på Måndagen.

Permalänk
Avstängd

Fick ett paket cirka 12:00 idag till Stockholmstrakten som också väger 25kg från inet, beställdes söndag eftermiddag och har gått genom Häryda och postnord, ej hemkörning dock. Kanske det som sinkar?

edit: vägde 16 kilo om det spelar någon roll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Komplett har egna bilar som fraktar från Norge till Sverige.
De lossar på postens terminal, så posten sköter därefter leveransen inrikes.

Har beställt på en Lördag och de har packat och kört paketet till Örebro.
Sedan har jag kunnat hämta redan på Måndagen.

Är ändå ganska bra imo att det körs Gbg-Kalix på en dag~.
Bara en sådär 130mil.
Har för mig att det stod Norge-Gbg på försändelsen. Är en bra bit hursomhelst.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tänka sig, någon som faktiskt förstått att det är posten som levererar paketen och INTE ÅF...
Läser för jämnan "Inet har så otroligt bra leveranstid, fick paketet dagen efter jag beställde. Komplett har sämst leveranstid.. Inet så mycket snabbare"- Till exempel.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Är ändå ganska bra imo att det körs Gbg-Kalix på en dag~.
Bara en sådär 130mil.
Har för mig att det stod Norge-Gbg på försändelsen. Är en bra bit hursomhelst.

"upp i det blå" som gäller för det avståndet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Också upplevt problem senaste tiden.

Köpte grejer inom Sverige i måndags förra veckan. Vanligtvis ser det ut såhär för mig: Beställningen sker dag 1, transport under dag 2 och dag 3 runt 15.00 finns paketet i min brevlåda/att hämta på ombud. Detta förutsatt att återförsäljaren skickar paketet dag 1.

Har fortfarande inte sett röken av några paket, och detta efter 6 arbetsdagar... Aldrig haft problem innan Postnord. Eller, ja, hade ett par skidor som försvann för massa år sen (dom dök aldrig upp, men återförsäljaren skickade ett par nya till mig.)

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Tänka sig, någon som faktiskt förstått att det är posten som levererar paketen och INTE ÅF...
Läser för jämnan "Inet har så otroligt bra leveranstid, fick paketet dagen efter jag beställde. Komplett har sämst leveranstid.. Inet så mycket snabbare"- Till exempel.

Ja självklart så levererar inte åf paketen till avhämtningsstället eller dörren, knappast någon som tror det. Men hänger väl en del på hur snabbt de packas och levereras till den aktuella leverantören?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja självklart så levererar inte åf paketen till avhämtningsstället eller dörren, knappast någon som tror det. Men hänger väl en del på hur snabbt de packas och levereras till den aktuella leverantören?

Förvånansvärt många som tror det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Bara jag som upplever att deras hemsida är extremt långsam numera?!

Nope. Jag med.

OnT: Min Nexus 4 som har varit på reparation skickades igår från Åkarps, nere i Skåne, och kunde hämta ut den efter 15 idag, som vanlig med Posten/PostNord. Har aldrig haft större problem med Posten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inet har en gräddfil hos posten så de får förtur på lastbilen.
Visste du inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är nog minst 50-70% på detta forum som tror det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Foxmaner:

Har aldrig förstått hur man kan "tappa bort" paket. Dom åker väll på rullband?

Inte bara, det finns människor och annat inblandat också. Kan även tillägga att maskinsorterad post är ganska dåligt sorterad då maskiner inte tänker längre än programmeringen räcker...

Skrivet av Liv&helvete:

Visserligen. Men det tycker jag inte ska ha någon betydelse vilken tjänst man tar eller anlitar. Skickar man en sak. eller om man beställer något, så ska det man skickar komma fram. Sen vet jag om att inget företag i världen kan vara exakt eller riktigt. Man kan få räkna med att saker och ting kan försvinna. Med någon procent per år, eller vad det nu kan vara.

Det är inte det jag retar upp mig på. Utan det är om jag nu skickar något, och det inte kommer fram. Hur kan jag då förlita mig på att nästa försändelse kommer fram ? Man vill gärna vara säker på att det man skickar, att det når dit det ska.

Betydelsen är om det går över natt eller tar flera dagar. T.ex. på PostNord finns MyPack (det vanligaste till privatkunder från företag) som har 1-3 arbetsdagars leveranstid, medan andra typer av paket från Posten kan ha både längre och kortare leveranstid. Nu fungerade inte postens hemsida så jag kunde inte få fram exakta namn och leveranstider...

Skrivet av 2000+:

Inte säkert att det håller alla gånger, de flesta skickar MyPack vilket betyder en angiven leveranstid på 1-3 arbetsdagar.

Skrivet av 2000+:

Om det kommer för mycket paket på en gång eller så så händer det att man inte registrerar alla paket på vägen in för att det helt enekt inte finns tid till det... Åtminstone var det så förr...

Skrivet av Pamudas:

Leveranstid är inte bara från leverantör till brevlåda, det är även behandling, paketering osv. Då kan leveranstid faktiskt bli bättre från vissa butiker än andra även om de använder precis samma tjänst. Beror också på när de har avtalat om att sista hämtningen av paket för dagen ska vara...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jobbar med Postnord dagligen då de är vår underleverantör (ett väldigt stort transportföretag) och de är fruktansvärda. Deras kundtjänst och filialer kommunicerar inte med varandra för fem öre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Beställde parfym som skickades med postnord, kom dagen efter från Stockholm till Göteborg

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har aldrig förstått hur man kan "tappa bort" paket. Dom åker väll på rullband?

Det är inte så svårt.

Jag arbetade under några år på godsmottagningen på ett företag. Vi tog varje dag emot ungefär 100 olika paket från Posten, Schenker, DHL, FedEx, Ups, TNT, budbilar med mera. Säg 500 paket på en vecka. Ungefär en gång i månaden hittade jag ett paket som inte alls skulle till oss. Det kunde till exempel vara en pall eller bur med 30 olika paket, och mitt i den pallen låg ett paket som skulle till ett helt annat ställe. Och det innebär att minst lika många av våra paket hamnade hos någon annan.

Det enda jag gjorde var att ta paketet till vår godsavsändning så fick berörd chaufför ta med sig det igen, men då kan det ha varit hos oss i flera dagar. Och om jag i stället hade kastat paketet i soptunnan så hade det godset aldrig kommit fram, och ingen hade vetat vart det tagit vägen.

Men jag kan inte påstå att posten var värre eller bättre än någon annat företag, utan alla transportörer gjorde fel ibland.

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att posten är långsamma.

Jag bor i ett mindre samhälle utanför Nyköping, och beställer ibland bilvårdsprodukter som skickas med DHL till mitt lokala ombud, som finns i ett annat samhälle en bit härifrån.
Vad hjälper det att godset skickas från företaget samma dag, när dem inte har daglig utkörning till mitt lokala DHL ombud! Jag kan se på internet att godset lämnat företaget i tid, men sen blir det liggande i Norrköping i flera dagar, innan det körs ut till mitt ombud. Och då först så kan jag åka dit och hämta ut paketet.

Skickas godset istället med Postnord eller Schenker så kommer det till ett annat samhälle, och dit har dem daglig utkörning.

Permalänk
Medlem

Jag håller på och bli vansinnig på Posten/Postnord, sålde en pryl på Tradera som jag ska boka frakt på men nu har deras bokningstjänst Skicka direkt legat nere i två dagar.

Vad ska jag göra liksom, ringde kundtjänst idag men de hade ingen aning om när tjänsten skulle börja fungera igen.
Någon annan som lyckats boka en frakt de senaste dagarna?

Det enda jag får upp är felmeddelande "Tjänsten Skicka Direkt är inte tillgänglig för tillfället till följd av tekniska störningar. Arbete pågår för att åtgärda detta."
Jag skulle visserligen kunna sätta på frimärken och bara dra iväg paketet men det blir dyrare och är ej spårbart vilket det är när man bokar frakten via hemsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av herakles:

Jag håller på och bli vansinnig på Posten/Postnord, sålde en pryl på Tradera som jag ska boka frakt på men nu har deras bokningstjänst Skicka direkt legat nere i två dagar.

Vad ska jag göra liksom, ringde kundtjänst idag men de hade ingen aning om när tjänsten skulle börja fungera igen.
Någon annan som lyckats boka en frakt de senaste dagarna?

Det enda jag får upp är felmeddelande "Tjänsten Skicka Direkt är inte tillgänglig för tillfället till följd av tekniska störningar. Arbete pågår för att åtgärda detta."
Jag skulle visserligen kunna sätta på frimärken och bara dra iväg paketet men det blir dyrare och är ej spårbart vilket det är när man bokar frakten via hemsidan.

Du får ju spårbar frakt via mobud också om du vill, kostar dock mer...