Datorn startar inte efter nedstängning med startknappen.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte efter nedstängning med startknappen.

Hej,

Stängde av datorn med startknappen tidigare idag. När jag nu kom hem efter jobbet vill den inte starta igång. Har nyligen bytt nätagg då jag haft liknande problem innan. Denna gång så får jag ändå lampor samt fläktor mm att hoppa igång i någon sekund innan den dör, det är typ som att nåt kortsluter datorn. Håller man in knappen är det samma effekt men att den dör med 1 sekunds mellanrum. När mitt tidigare nätagg pajade så fick jag inget liv i datorn alls. Bytte nätagget och då fungerade det som vanligt tills nu.

Har provat koppla ur allt med bara ström till moderkort med CPU men det är ingen skillnad.

Frågan är nu varför den inte startar? Är det ett dåligt nätagg igen efter bara 1-2 veckor? Är det något i datorn som orsakar att detta händer? Har ju garanti kvar på nätagget men det känns tveksamt att det skulle gå sönder så fort.

Detta nätagg är det som jag har: http://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/coolermast...

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Vila i frid

Låter moderkort eller grafikkort. Prova först med annat/inbyggd grafik innan du slänger ut $tålar på nytt mb. För säkerhets skull, prova med ett tredje nätaggregat. Nätagg för temporära felsökningar kan du låna från gammalt fungerande härke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Låter moderkort eller grafikkort. Prova först med annat/inbyggd grafik innan du slänger ut $tålar på nytt mb. För säkerhets skull, prova med ett tredje nätaggregat. Nätagg för temporära felsökningar kan du låna från gammalt fungerande härke.

Har provat med ett svingammalt 300w aggregat nu och det går ändå få liv i moderkortet med processor. Så det verkar faktiskt vara ännu ett nätaggregat som rykt. Är det troligt att någon annan komponent i datorn kan orsaka detta eller händer det att man kan köpa nätagg som havererar efter någon vecka bara?

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

Har provat med ett svingammalt 300w aggregat nu och det går ändå få liv i moderkortet med processor. Så det verkar faktiskt vara ännu ett nätaggregat som rykt. Är det troligt att någon annan komponent i datorn kan orsaka detta eller händer det att man kan köpa nätagg som havererar efter någon vecka bara?

Är ju mer budget agget du köpt, kan ju orsaka det hela. Men låter ändå lustigt att det bråkar så här fort. Låter som något annat fel som strömspickar eller kablar inte sitter i ordentligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är ju mer budget agget du köpt, kan ju orsaka det hela. Men låter ändå lustigt att det bråkar så här fort. Låter som något annat fel som strömspickar eller kablar inte sitter i ordentligt.

Ännu ett tillägg. Mitt gamla nätaggregat fungerar nu... en sak som är konstigt är att en chassifläkt som följde med (sitter bak på datorn på ett fractal) snurrar inte riktigt, verkar som den inte får tillräckligt med ström.

Men iaf så funkar det gamla nätagget som va helt kaputt innan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan det va cmos batteriet som spökar?

edit: fläkten verkar vara kass, har flyttat till andra pins på MB, och den snurrar knappt. kan det vara en trolig orsak till kortslutning?
edit2: alla nätagg fungerar, måste vara CMOS batteri, eller fläkten som orsakat detta. Kan inte komma på annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munib:

kan det va cmos batteriet som spökar?

edit: fläkten verkar vara kass, har flyttat till andra pins på MB, och den snurrar knappt. kan det vara en trolig orsak till kortslutning?
edit2: alla nätagg fungerar, måste vara CMOS batteri, eller fläkten som orsakat detta. Kan inte komma på annat

Är troligen styrning på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar