Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dvärgen:

Logga ut och in. Hände samma för mig

Att något sånt simpelt kunde lösa mitt problem. En får tacka

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Jag kan ju göra mitt första inlägg i tråden med att berätta att jag precis har påbörjat min resa i Halo-universumet. Spelar just nu Anniversary versionen av 1:an.
Min fråga är då, är detta det bästa i serien eller vad har jag att förvänta mig av serien i framtiden?
Jag efterfrågar svar på både story och speltekniska utvecklingen.
Spoilers undanbedes!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag kan ju göra mitt första inlägg i tråden med att berätta att jag precis har påbörjat min resa i Halo-universumet. Spelar just nu Anniversary versionen av 1:an.
Min fråga är då, är detta det bästa i serien eller vad har jag att förvänta mig av serien i framtiden?
Jag efterfrågar svar på både story och speltekniska utvecklingen.
Spoilers undanbedes!

Personligen tyckte jag tvåan var bäst, 3an nära. Det du har att förvänta dig är mer variaton av gameplay, i tvåan introduceras dual weild och bordning av fordon bla.

Skulle någon vilja lira Halo 5 Betan? Behöver teama upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Jag kan ju göra mitt första inlägg i tråden med att berätta att jag precis har påbörjat min resa i Halo-universumet. Spelar just nu Anniversary versionen av 1:an.
Min fråga är då, är detta det bästa i serien eller vad har jag att förvänta mig av serien i framtiden?
Jag efterfrågar svar på både story och speltekniska utvecklingen.
Spoilers undanbedes!

Välkommen! Jag håller med personen ovan, Halo 2 var enligt mig det bästa spelet sett till singleplayer. Trean spenderade jag dock flest timmar i, och singleplayern i 3:an kommer på plats 2. Multiplayer var nog bäst i Halo 3 enligt mig dock, då det var där jag började spela online istället för bara co-op med vänner & familj, utan jag började skaffa nya vänner via Live och hade kul på nya sätt. Fast jag gillade också multiplayer i Reach, så jag saknar det på min One.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Personligen tyckte jag tvåan var bäst, 3an nära. Det du har att förvänta dig är mer variaton av gameplay, i tvåan introduceras dual weild och bordning av fordon bla.

Skulle någon vilja lira Halo 5 Betan? Behöver teama upp.

Vad skönt att DW introduceras i tvåan, blev rätt less på att det inte gick i 1:an då jag sett de andra Halo spelen på film.
Tänkte lira 2:an på PC, för originalet kom till första Xbox va?

Skrivet av Flygman:

Välkommen! Jag håller med personen ovan, Halo 2 var enligt mig det bästa spelet sett till singleplayer. Trean spenderade jag dock flest timmar i, och singleplayern i 3:an kommer på plats 2. Multiplayer var nog bäst i Halo 3 enligt mig dock, då det var där jag började spela online istället för bara co-op med vänner & familj, utan jag började skaffa nya vänner via Live och hade kul på nya sätt. Fast jag gillade också multiplayer i Reach, så jag saknar det på min One.

Tack så mkt!
Då har jag mkt att se fram emot iallafall, jag har inga planer på online i dagsläget så det får vänta lite!

Reach har jag inte fått kläm på, det omnämns bara snabbt i 1:an.
Är Reach en prequel eller?

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shamzin:

Tänkte lira 2:an på PC, för originalet kom till första Xbox va?

Är Reach en prequel eller?

Ja och ja.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Halo 3 har ju "The Covenant", vilket gör Halo 3 automatiskt till den bästa kampanjen i serien.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shamzin:

Vad skönt att DW introduceras i tvåan, blev rätt less på att det inte gick i 1:an då jag sett de andra Halo spelen på film.
Tänkte lira 2:an på PC, för originalet kom till första Xbox va?

Tack så mkt!
Då har jag mkt att se fram emot iallafall, jag har inga planer på online i dagsläget så det får vänta lite!

Reach har jag inte fått kläm på, det omnämns bara snabbt i 1:an.
Är Reach en prequel eller?

Reach är en prequel till Halo 1 samt en planet i världen.

Permalänk
Medlem

Då kommer min nästa fråga:
Kan man spela Halo 4 utan att ha spelat 2:an och 3:an?
En vän till mig som undrar och vill låna 4:an av mig under tiden jag spelar de andra...

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shamzin:

Då kommer min nästa fråga:
Kan man spela Halo 4 utan att ha spelat 2:an och 3:an?
En vän till mig som undrar och vill låna 4:an av mig under tiden jag spelar de andra...

Kan kan man, men man tappar lite bakgrundshistoria till vem Master Chief och Cortana är samt hur de hamnat där de är.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Kan kan man, men man tappar lite bakgrundshistoria till vet Master Chief och Cortana är samt hur de hamnat där de är.

Då kommer jag rekommendera att han lugnar sig lite:) Tack för info!

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ja, jag hade inte velat spela 4:an utan de andra innan. Kommer inte förstå mycket, och han kommer ha spoilers som han inte vill veta om när han kör de tidigare.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem

Liten sammanställning av mina reflektioner från betan:

Positiva:

  • Mindre auto aim. Det märks helt klart att det är svårare att sikta. Snipern är t.ex. inte lika bra i närstrid som den kunde vara i tidigare spel. Helt klart något som kommer öka skillnaden mellan bra och dåliga spelare.

  • Man tappar "smart scope" om man blir träffad. Även något som kommer öka skillnaden mellan bra och dåliga spelare.

  • Climber. Rörligheten över kartorna har ökat avsevärt. Frustrationen från att fastna i små hörn, eller hoppa lite för snett är som bortblåst.

  • Thruster. För en som använde thruster 95% av tiden i Halo 4 passar detta som handen i handsken. Många användningsområden, från att snabbt undvika en fiendes attacker till att minska avståndet för en svärdsving eller hoppa över stora klyftor.

  • Dedikerade servrar. Har bara märkt av nätverksproblem typ 2 gånger under hela min speltid, och båda gångerna var det bara mindre lag i 2 sekunder. Matcherna känns väldigt konsekventa och jag tycker aldrig det har varit något tvekan om mina skott har träffat fienden eller ej.

  • Map control. Att kontrollera strategiska punkter är något som man helt klart behöver tänka på. Inte särskilt balanserat när det finns 3st power wepons och det är AR start dock, uppenbarligen.

  • Chatter. Att höra spelarna prata (NPCer, inte P12or) är något som är väldigt användbart om man inte har mick, men vill ändå ha en hyfsad överblick av slagfältet. Att veta att medspelaren har plockat upp rocket eller att fienden har en sniper gör att dumma risker minimeras, även om man inte sitter i ett färdigt party. Jag hoppas däremot att detta inte gäller i Breakout (tänkte inte på det) eller MLG eftersom det då mest bara blir överflödigt brus som kan störa mer än det hjälper om man redan sitter i en chat.

  • Rank. Det finns en XP-rank som säger hur mycket du har spelat och som används för att låsa upp utrustning (endast estetiskt). Sen finns det även en skill-rank för varje spellista som säger hur bra du är i förhållande till resten av spelarbasen. Jag tycker skill-ranken både verkar enklare och tydligare än Halo 2/3-rankerna. Detta är något som kommer motivera många spelare och förmodligen öka chanserna att Halo 5 kommer spelar i många år framöver.

Negativa:

  • Musiken som spelas när man dör. Efter 3 dödsfall i min första match var jag irriterad på den.

  • När man blir beskjuten så känns det som att det är svårare att sikta.

  • Headshot bonus med automatvapen. Detta har gjort att tiden det tar att döda folk med automatvapen är VÄLDIGT inkonsekvent. Dock så kände jag inte av det lika mycket idag när jag spelade, så det kan hända att de har ändrat det i senaste uppdateringen.

  • Bländad av ljus. Inte något som jag har märkt av så mycket, men på en av forge-banorna så var det speciellt irriterande i vissa sammanhang.

  • Onödigt mycket små föremål på vissa ställen. Mer än en gång har jag fastnat i ett hörn, eller blivit blockerad från att använda thruster för att det stod en liten låda i vägen.

Likgiltiga:

  • Banorna. Överlag så tycker jag banorna känns ganska bra. Dock så känns sight-lines (svenskt ord?) lite för stora ibland om man har BR som startvapen. Skyskrape-natt-banan tycker jag däremot är dåligt designad. Mitten av banan är i princip oanvänd eftersom det inte finns någon motivation att gå ner dit.

  • Breakout. Har bara kört 4 matcher och kan tänka mig att det kan bli lite av en hardcore-spellista. Tyvärr så gjorde headshot bonusen det ospelbart för mig, blev alldeles för frustrerad.

  • Suddig bild när man använder gravity lift. Från början var jag negativt inställd till det hela, men efter lite funderingar så förstår jag att det är för att balansera risk/reward.

  • Kill cams. Personligen så föredrar jag nog att kunna rotera kameran runt sitt lik när man dött, men skulle inte vara hela världen om det försvann.

Sammanfattningsvis så känns betan som ett snabbare spel än föregångarna och skillnaden mellan bra och dåliga spelare kommer förmodligen att öka.

Vad är era tankar kring det hela? Kan det vara det här spelet som vänder Halos neråtgående trend?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

[*]Thruster. För en som använde thruster 95% av tiden i Halo 4 passar detta som handen i handsken. Många användningsområden, från att snabbt undvika en fiendes attacker till att minska avståndet för en svärdsving eller hoppa över stora klyftor.

Väldigt bra skrivet. Håller med dig om allt.
Förutom Thruster. Eller allt som har med armor abilities att göra.
Tycker personligen att sånt ska försvinna omgående.
Har alltid tyckt att det är fusk.
Är väldigt glad att man kunde välja bort dessa abilities i MCC. Man kanske hade det alternativet i 4:an?

Visa signatur

Xbox live: micke9900, Playstation network: BLACKARMY-AIK

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke990:

Väldigt bra skrivet. Håller med dig om allt.
Förutom Thruster. Eller allt som har med armor abilities att göra.
Tycker personligen att sånt ska försvinna omgående.
Har alltid tyckt att det är fusk.
Är väldigt glad att man kunde välja bort dessa abilities i MCC. Man kanske hade det alternativet i 4:an?

Det fanns spellistor utan AA i Halo 4, ja.

Angående att du tycker det är fusk, har du lust att utveckla? Armor Abilities som du känner igen dem från Halo Reach eller Halo 4 är borta. Alla nuvarande "förmågor" har alla tillgång till hela tiden oavsett, så grundförutsättningarna är alltid identiska i varje match. Jag tror därför inte att det kommer gå att välja bort dessa förmågor i Halo 5 eftersom de numera är inbakade som grundförmågor tillsammans med t.ex. springa, hoppa och slå.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det fanns spellistor utan AA i Halo 4, ja.

Angående att du tycker det är fusk, har du lust att utveckla? Armor Abilities som du känner igen dem från Halo Reach eller Halo 4 är borta. Alla nuvarande "förmågor" har alla tillgång till hela tiden oavsett, så grundförutsättningarna är alltid identiska i varje match. Jag tror därför inte att det kommer gå att välja bort dessa förmågor i Halo 5 eftersom de numera är inbakade som grundförmågor tillsammans med t.ex. springa, hoppa och slå.

Jag menar att i tidigare Halo så hade man endast en eller två overshields och cloaking "bollar" utspridda på kartan.
Det jag inte gillar är att man har tillgång till dessa olika förmågor (springa konstant, cloaking, extra ammo, mm) hela tiden. Det gör att man kan använda dom när man vill och hur man vill. Visst dom måste laddas om en stund. Jag gillade "bollarna" mer. Det blev dessutom ett litet race varje gång spelarna skulle ta dom. Så är inte fallet idag. Det enda man ska ha tillgång till är de som finns på kartan/banan från start. Spelaren ska starta med en assault rifle/dmr/battle rifle, en pistol och ett par granater inget mer. Vill man ha nånting annat så får man leta reda på det.
Slagfältet blir inte riktigt rättvist när vissa spelare har förmågorna med sig hela tiden och andra inte har nånting (som med mig). Jag varken kan eller vill använda dessa.

hmm tror att jag har blandat ihop alla Halo. Kom precis på att man har allt med sig i 5:an (som du sa) Men jag fick hur som helst fram min åsikt.
Detta gäller ändå i MCC.
Halo 5 ser på det sättet bättre ut, att man har dessa med sig hela tiden. Men att man ska leka wrestling stjärna hade dom kunnat skippa.

Visa signatur

Xbox live: micke9900, Playstation network: BLACKARMY-AIK

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Skulle vara trevligt med en till beta med dessa nya förändringar.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Buck är med i Locke's "Team Osiris".

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2015/06/09/july-cover-revealed-halo-5-guardians-923520.aspx

På måndag smäller det!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Hört rykten att det går att klara igenom halo 2 på legendary med scarab gun skull och få achievement, nån som vet om det stämmer?

Permalänk
Entusiast

Kommer det finnas någon split-screen över huvud taget i Halo 5?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kommer det finnas någon split-screen över huvud taget i Halo 5?

Är ganska säker på att det är ingen splitscreen i kampanjen men att man kommer kunna spela två (inte fyra) på multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kommer det finnas någon split-screen över huvud taget i Halo 5?

Ingen splitscreen i campaign är bekräftat. Xbox one är för klen för att driva H5 i split på samma konsol.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hattifnatten:

Ingen splitscreen i campaign är bekräftat. Xbox one är för klen för att driva H5 i split på samma konsol.

Varför sänker de bara inte grafiken när man kör två då? Hellre det än ingen split-screen alls.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför sänker de bara inte grafiken när man kör två då? Hellre det än ingen split-screen alls.

Bra fråga. Jag gissar på att de vill kunna marknadsföra spelet som 1080p/60fps.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Bra fråga. Jag gissar på att de vill kunna marknadsföra spelet som 1080p/60fps.

Varför inte kompromissa? 900p/30~60fps borde väl ändå räcka för splitscreen?
Sån jävla bullshit av 343i.. Dom förstör Halo sakta men säkert

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

343i.. Dom förstör Halo sakta men säkert

Jag tycker det är problematiskt att de gör Halo-serien gradvis allt mer likt många andra populära fps-spel. Jag spelar Halo för att det är Halo, inte för att jag vill spela någon futuristisk TitanDuty med Masterchief i huvudrollen.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hedersmedlem

Lite tyst i den här tråden på sistone? Bara en månad kvar ungefär. Tagga till!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Casgar vi är taggade, bara att vi inte uttrycker det så mycket. Bokade faktiskt Limited Edition idag också

För er som missat så har Säsong 2 av Hunt the Truth börjat
https://www.youtube.com/watch?v=YQshaabbh8w

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Bra fråga. Jag gissar på att de vill kunna marknadsföra spelet som 1080p/60fps.

Skrivet av makarickiri:

Varför inte kompromissa? 900p/30~60fps borde väl ändå räcka för splitscreen?
Sån jävla bullshit av 343i.. Dom förstör Halo sakta men säkert

Spelet kommer ha dynamic resolution vilket betyder när de är mycket som händer på skärmen kommer det gå från 1080 till 900, i vissa fall 720 för att hålla 60fps.