Lenovo y50-70 - Väldigt imponerad av denna dator! Hands-on Review!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kofoot65:

Om jag kopplar in en extern skärm på 24" kommer prestandan att bli sämre om jag spelar tex bf 4 ? jag kan inte så mycket om detta så skulle villja ha hjälp. Jag funderar på att köpa denna men skulle vilja ha den som en stationär dator då jag inte har så mycket plats

Kör själv en extern Acer skärm på 1080p (21.5") och det är inga problem alls! Enda du gör är att stänga locket på laptopen så körs allt via den externa skärmen som vanligt

Skrivet av AkkiSan:

Jättebra recenssion! Den enda som tog upp JBL-högtalarna vilket var de jag ville läsa om.
Jag köpte mig en y50-70 idag på öppningserbjudandet hos Inet i Barkarby idag, men har inte hunnit öppna den ännu.
Men har dock hunnit sätta mig och läsa lite om datorn. Hittade flertalet recensioner som tar upp samma saker som du, men också några som tar upp ett hårdvaruproblemet som är att gångjärnen går sönder efter ett tag.

Är det någon annan som har haft detta problem, eller en antydan till detta problem? Och går det på garantin om den går sönder?

Visserligen över ett år gammal, men ett sådant inlägg från usa(som antagligen inte har några bra ganratier, men vad vet jag):
https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Y50-70-T...

Härligt att du fann läsning värd!

Såg att de reade ut dessa idag till vad som måste vara en förlustaffär för dem, härligt att du joinar "klubben" hehe.

Vad gäller gångtjärnen har jag själv inte sett en enda antydan på att de skulle vara på väg att vika sig, inte ens efter att monterat av understycket 3 gånger (byte av disk osv), tycker rent generellt byggkvalitén är ypperlig för en dator i denna prisklass.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Beställde precis hem två stycken skärmar från laptopscreen. Stod att de skulle anlända nu på torsdag.

Eftersom det var 6-12 veckor ETA på Glossy tog jag två stycken Matte.
Denna skärm:
https://www.laptopscreen.com/English/screen-part-number/B156H...

Återkommer hur som haver när jag bytt min med resultat!

§9
Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad enligt §9*

Citat:

§ 9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Jag har fastnat för den här datorn, och har hittat den på alina.se för 8990:-
Dock med lite annat under huven, bland annat en ips skärm och ett annat nätverkskort som varit det största missnöjet hos folk som köpt den datorn.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=59428102#prodinfo

Jag är lite nyfiken över att höra om det fortfarande är ett kap för det priset och det innehållet?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jamenvisst:

Dock med lite annat under huven, bland annat en ips skärm och ett annat nätverkskort som varit det största missnöjet hos folk som köpt den datorn.

Jag är lite nyfiken över att höra om det fortfarande är ett kap för det priset och det innehållet?

Skärmen verkar vara något bättre utan att vara jättebra.

Citat:

In the case of the current Y50-70 we would tend to go for the UHD version. This decision relies, however, on the fact that we had to choose the lesser evil, not on the fact that the UHD display of the test device convinced us. The slightly better brightness, the improved color representation as well as the high resolution that offers at least advantages in terms of office use - even though there might not be any advantages in terms of gaming - compensate for the disadvantage of a glossy display surface, especially if the device is used indoors.

http://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-Y50-70-59424712-N...

För en bra i7 med 860 GTX och 4k så är det svårslaget prismässigt iaf.
Närmsta konkurrenter med liknande förutsättningar ligger på omkring 11000 och då har de ett svagare grafikkort, 850M.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Något man bör ha i åtanke om man skall spela på den är att skärmen endast går i 48hz. Läst på forum att folk stört sig på det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xeter:

Något man bör ha i åtanke om man skall spela på den är att skärmen endast går i 48hz. Läst på forum att folk stört sig på det.

Gäller det även om byter skärm?
Hur mycket påverkar det spelande att skärmen är låst i 48hz?

Läst lite om UHD skärmen och folk har haft problem med att det blir en svart ram runt bilden om man sänker upplösningen till 1080p i spelet och har det på 4k i windows. Tror det gällde DirectX11 spel.

Som man ser i denna video från 6min:
https://www.youtube.com/watch?v=vjRJde3Im1I

Hur stor skillnad gör 2gb vs 4gb videominne? Om övriga specsen är identiska.

Blev lite osäker på datorn nu när jag läste lite om skärmen, så jag funderar på att kanske köpa en billigare variant med 1080p skärm istället.
Men den har man läst en hel del dåligt om.
Tror inte jag skulle beröras speciellt mycket av att skärmen är låst i 48hz, men däremot kvalitén i övrigt på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jamenvisst:

Gäller det även om byter skärm?
Hur mycket påverkar det spelande att skärmen är låst i 48hz?

Läst lite om UHD skärmen och folk har haft problem med att det blir en svart ram runt bilden om man sänker upplösningen till 1080p i spelet och har det på 4k i windows. Tror det gällde DirectX11 spel.

Som man ser i denna video från 6min:
https://www.youtube.com/watch?v=vjRJde3Im1I

Hur stor skillnad gör 2gb vs 4gb videominne? Om övriga specsen är identiska.

Blev lite osäker på datorn nu när jag läste lite om skärmen, så jag funderar på att kanske köpa en billigare variant med 1080p skärm istället.
Men den har man läst en hel del dåligt om.
Tror inte jag skulle beröras speciellt mycket av att skärmen är låst i 48hz, men däremot kvalitén i övrigt på skärmen.

48hz gränsen gäller uhd skärmen. 1080p-skärmen går i 60hz. Hurvida det är att spela på 48hz har jag ingen uppfattning om, så vill inte uttala mig om det. Men om jag tar min 27" så märker jag skillnad när jag kör den i 60hz kontra 96hz. Vet inte om det är placebo eller ej, men känns som det är bättre flyt i spel, helt klart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xeter:

48hz gränsen gäller uhd skärmen. 1080p-skärmen går i 60hz. Hurvida det är att spela på 48hz har jag ingen uppfattning om, så vill inte uttala mig om det. Men om jag tar min 27" så märker jag skillnad när jag kör den i 60hz kontra 96hz. Vet inte om det är placebo eller ej, men känns som det är bättre flyt i spel, helt klart.

Har du bytt skärm än och är det värt det? Du hade en extra skärm du vill bli av med va?

Jag tror nog jag skippar UHD versionen iaf, och försöker hitta en billigare och eventuellt byta skärm och hd:n.

Permalänk
Medlem

Hoppar in lite här i tråden då jag också funderat på denna dator. Är ute efter en fin bärbar dator som klarar på de senaste spelen på relativt höga inställningar, vilket denna ska klara av!

Alina kör en drive på en modell med riktigt bra specs: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=59428102

+ProcessorIntel® Core™ i7 Mobile 4710HQ
+GrafikkortnVIDIA GeForce GTX 860M 4 GB
+Minne16 GB
-Lagring1 008 GB Hybrid
+Mekanisk disk Ja 1 000 GB
+Solid-State disk Ja 8 GB
Hybrid Ja
Optisk enhet Nej
+Bildskärm15,6" (3840 x 2160)

Som jag fattat det är det UHD-versionen med 4k upplösning. Hittar dock inte jättemycket när man söker på själva artikelnumret (59428102)

Vad jag har förstått så är skärmen låst till 48hz. Är det BEDRÖVLIGT att spela med det eller klarar man sig? Såg en video där man kunde stäng av Vsync när man spelade, vilket skulle få upp FPS:en, fungerar det på riktigt?. Och om jag pluggar in en extern skärm, då skiter den väl i 48hz låsningen?

Har också läst att det ska vara vissa problem med skalning (utan extern skärm dvs), dvs att om jag har 4k-upplösning på skrivbordet och kör 1080p i spelen, så skalar den inte om utan bilden hamnar mitt i med svarta ramar runt omkring. Har lenovo löst detta nu eller är det fortfarande problem?

Känner mig väldigt sugen på denna modell, då den är ganska kraftfull och har dubbla ram och dubbla minne på GFX gentemot andra modeller till samma pris.

Är det något fuffens med denna eller är det bara att köra på?

Tack på förhand / noob

edit:

Siba har en liknande modell med nästintill samma specs, med renodlad SSD 256 gb istället för hybrid. 1080p-skärm också, så man slipper det eventulle omskalningsproblemet
http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/visa-alla-barbara-...

Vilken av dessa skulle ni föredra?

Permalänk
Medlem

Den från Siba med SSD alla gånger! Hybriddisken är sjukt slö! Satte in ssd direkt i min.

Skrivet av gzola:

Hoppar in lite här i tråden då jag också funderat på denna dator. Är ute efter en fin bärbar dator som klarar på de senaste spelen på relativt höga inställningar, vilket denna ska klara av!

Alina kör en drive på en modell med riktigt bra specs: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=59428102

+ProcessorIntel® Core™ i7 Mobile 4710HQ
+GrafikkortnVIDIA GeForce GTX 860M 4 GB
+Minne16 GB
-Lagring1 008 GB Hybrid
+Mekanisk disk Ja 1 000 GB
+Solid-State disk Ja 8 GB
Hybrid Ja
Optisk enhet Nej
+Bildskärm15,6" (3840 x 2160)

Som jag fattat det är det UHD-versionen med 4k upplösning. Hittar dock inte jättemycket när man söker på själva artikelnumret (59428102)

Vad jag har förstått så är skärmen låst till 48hz. Är det BEDRÖVLIGT att spela med det eller klarar man sig? Såg en video där man kunde stäng av Vsync när man spelade, vilket skulle få upp FPS:en, fungerar det på riktigt?. Och om jag pluggar in en extern skärm, då skiter den väl i 48hz låsningen?

Har också läst att det ska vara vissa problem med skalning (utan extern skärm dvs), dvs att om jag har 4k-upplösning på skrivbordet och kör 1080p i spelen, så skalar den inte om utan bilden hamnar mitt i med svarta ramar runt omkring. Har lenovo löst detta nu eller är det fortfarande problem?

Känner mig väldigt sugen på denna modell, då den är ganska kraftfull och har dubbla ram och dubbla minne på GFX gentemot andra modeller till samma pris.

Är det något fuffens med denna eller är det bara att köra på?

Tack på förhand / noob

edit:

Siba har en liknande modell med nästintill samma specs, med renodlad SSD 256 gb istället för hybrid. 1080p-skärm också, så man slipper det eventulle omskalningsproblemet
http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/visa-alla-barbara-...

Vilken av dessa skulle ni föredra?

Permalänk

Hej.

Har med köpt denna modellen efter den schyssta recensionen i början. Stort tack!

Ont: Håller med förgående skrivare. Ssd i denna är ett måste nästan. Hybriddisken är tröstlöst slö. Alternativet är att du köpet en ssd löst och byter själv. Inte alls svårt.

/Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeter:

Beställde precis hem två stycken skärmar från laptopscreen. Stod att de skulle anlända nu på torsdag.

Eftersom det var 6-12 veckor ETA på Glossy tog jag två stycken Matte.
Denna skärm:
https://www.laptopscreen.com/English/screen-part-number/B156H...

Återkommer hur som haver när jag bytt min med resultat!

Ryker garantin på laptopen när man byter skärm??

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gizmo_8:

Ryker garantin på laptopen när man byter skärm??

Det sitter en sticker på kontakten på original panelen, lämnar du den intakt så försvinner inte någon garanti.

Kom ihåg att du lär sätta tillbaka original panelen bara om du ska skicka in datorn för att garantin ska gälla!

Här har du en video som visar hur du ska göra (2.50 pratar han om stickern).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte y50-70 med ultra hd för någon vecka sedan. Det ända jag har att påpeka är att den gula färgen är senapsgul.

Det jag undrar är det samma problem med den gula färgen på dom datorerna i y50 serien eller är det bara den med ultra hd. Om det är det, skulle detta försvinna om man byter panel?

Permalänk

Hej.
Hur är de med era intel wireless-AC 3160? , mitt tappar ofta mottagning. Hade problem igår att streama ett klipp från svtplay.se. Hackade så mycket att jag fick byta dator.

Har testat med diverse inställningar och googlat runt på lenovoforum etc. Verkar vara ett välkänt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrhenius:

Hej.
Hur är de med era intel wireless-AC 3160? , mitt tappar ofta mottagning. Hade problem igår att streama ett klipp från svtplay.se. Hackade så mycket att jag fick byta dator.

Har testat med diverse inställningar och googlat runt på lenovoforum etc. Verkar vara ett välkänt problem.

Mitt trådlösa fungerar alldeles utmärkt. Aldrig brutits eller liknande. Tråkigt att din inte fungerar som det skall!

Bytte skärm på min igår till en matt ips-skärm. Vilken skillnad! Som natt och dag. Betraktningsvinklar, ljusstyrka, färger och bild är precis som det ska vara på en bra ips-panel. Märker inte av några eftersläpningar i spel heller.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Xeter:

Bytte skärm på min igår till en matt ips-skärm. Vilken skillnad! Som natt och dag. Betraktningsvinklar, ljusstyrka, färger och bild är precis som det ska vara på en bra ips-panel. Märker inte av några eftersläpningar i spel heller.

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/gzhywgzhjuslll/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/dexxfvtlgak/

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/melsieqopwrphv/

Härligt att se att det gick bra för dig!

Synd att du inte fick med några 'före bilder' bara

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Arrhenius:

Hej.

Jag trodde jag hade detta problem, visade sig vara routern som inte gillade min Laptop eller vice-versa.

Nu på annan router funkar det utan problem med Lenovo'n, även på längre distanser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Härligt att se att det gick bra för dig!

Synd att du inte fick med några 'före bilder' bara

Jag vet... Kom på det när det var bytt

Men ni som redan har den kanske kan dra några liknande foton från de vinklar jag tagit?

För övrigt om någon vill ha en film eller fler foton osv, så hojta till.

Visa signatur

Permalänk

Edit

Permalänk
Medlem

Hej hur lyckas man komma in i bios på lenovo vet inte vilket kommandå dem kör ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pompa_kumla:

Hej hur lyckas man komma in i bios på lenovo vet inte vilket kommandå dem kör ?

När datorn är avstängd eller i viloläge, trycka på Lenovo's "OneKeyRecovery" som sitter bredvid powerknappen.

Från Lenovo's manual;
-8. Novo button-
"When the computer is off or in hibernation mode, press
this button to start the Lenovo OneKey Recovery System
or the BIOS setup utility, or to enter the boot menu."

http://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/lenovo_y40-70...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var visst f2 som gick till bios tack ändå nu rullar den med en 850 pro ssd istället

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeter:

Jag vet... Kom på det när det var bytt

Men ni som redan har den kanske kan dra några liknande foton från de vinklar jag tagit?

För övrigt om någon vill ha en film eller fler foton osv, så hojta till.

Har du bilder eller videos får du gärna dela dem med mig har funderat länge på matt ips byte och skulle vilja se lite före/efter pics. En fråga också: får du ut 60hz när du byter från en uhd till fhd skärm som stödjer 60Hz??:)
Tack!

Permalänk

Hej,

Alla som har problem med den trådlösa NIC:en! Tappar mottagning uppkopplad till trådlöst nätverk alltså. Gör så här:

Börja med att köra ping 8.8.8.8 -t i CMD. Klicka därefter på nätverksikonen vid klockan.

(Har du windows 8 så kommer den då att söka efter nya trådlösa nätverk och här kommer du se att den spikar och du tappar uppkopplingen när du spelar, har du windows 7 måste du även klicka på refresh-knappen för att den ska söka efter nya nätverk. Du får samma symptom hur som helst när datorn söker efter trådlösa nätverk).

Jag hittade en lösning genom att använda registret. Så länge du är uppkopplad mot ett nätverk kommer Windows inte söka efter trådlösa nät och du kommer inte tappa uppkopplingen. För att hitta trådlösa nät måste du manuellt stänga av "Wi-fi" och aktivera det igen i Windows 8 eller trycka på refresh i Windows 7. Inte så knepigt.

1. Öppna registret. (regedit kan man söka på).

2. Gå till 'HKEY_LOCAL_MACHINE \ System\ CurrentControlSet \ Control \ Class \ {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318} [Expandera 4d36e.... mappen]

3. Där inne finns ett antal mappar med nummer 0000, 0001, 0002, etc. Kolla igenom dessa tills du hittar Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260 (eller 3160) i registret.

4. När du hittat enheten, leta upp ett värde som kallas "ScanWhenAssociated".

5. Hittar du detta värde, sätt det till 0 som hexadecimal. Hittar du det inte, klicka på redigera högst upp, välj "Nytt"och därefter DWORD (32-bitars) värde. Byt namnet på detta värde till ScanWhenAssociated (exakt som skrivet). Dubbelkolla att värdet är satt till 0 som hexadecimal.

6. Starta om maskinen, förändringen slår inte igenom innan du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robztah:

Har du bilder eller videos får du gärna dela dem med mig har funderat länge på matt ips byte och skulle vilja se lite före/efter pics. En fråga också: får du ut 60hz när du byter från en uhd till fhd skärm som stödjer 60Hz??:)
Tack!

Hjälpte precis en medlem från forumet att byta skärm. Innan bytet tog jag kort på våra datorer sida vid sida. Original vs IPS-matte

Obs, högsta ljusstyrka på båda skärmarna samt tagna i en ljus miljö med dagsljus.

Kanske blev lite dåliga bilder, men de togs lite hastigt utan att jag kollade om de blev bra. Men man ser ju skillnaden om vi säger så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej! en liten fråga fick min Y50 Idag, och märkte att den har dubbla grafik kort ett Intel HD och Gefroce 960M hur vet jag vilken som används för spel ? för att skärmen använder Intel HD kortet. Och kan man ändra det?

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig recension, stort tack för den @phoenixdisciple!

Fick min dator idag, i5, 500Gb snåldisk och GTX860. Använde den nån timme sen gav jag upp och beställde en panel från laptopscreen, tack för den länken @Xeter. Dock stod det " compatible with p/n B156HAN01.2". Får hoppas det inte kommer något skräp nu...

Min dator har 1X8Gb minne, förlorar jag något på att inte köra dual channel?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ilstallione:

Trevlig recension, stort tack för den @phoenixdisciple!

Fick min dator idag, i5, 500Gb snåldisk och GTX860. Använde den nån timme sen gav jag upp och beställde en panel från laptopscreen, tack för den länken @Xeter. Dock stod det " compatible with p/n B156HAN01.2". Får hoppas det inte kommer något skräp nu...

Min dator har 1X8Gb minne, förlorar jag något på att inte köra dual channel?

Tackar så mycket!

Angående skärmen; Om de 3 punkterna jag skrev i huvudinlägget stämmer med skärmens specs ska det inte bli något problem
Att köra single-channel är inte något du kommer märka i vardagligt bruk, knappt syntetiska tester.

Visa signatur