Lenovo y50-70 - Väldigt imponerad av denna dator! Hands-on Review!

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

Hejsan!
Det finns inte så mycket skrivet om just denna laptop i helhet då den är rätt ny på svenska marknaden, så tänkte jag skriver en liten review om hur jag uppfattar datorn som privatperson och kanske lite mindre cyniskt än de stora review sajterna

Är stolt ägare av "instegsmodellen" för 8990:-, vill man så kan man kliva upp ända mot 11.500:-. Det du får för 2500kr mer är en 256gb SSD, 16Gb(istället för 8) RAM och 4Gb (istället för 2Gb) GTX 860m versionen. Beställer man direkt från Lenovo eller vissa utländska butiker kan man även få en modell med Touch-screen.

Kort om specs;
15.6" Matt TN-LED
i7 4710QM
8Gb 1600MHz RAM
GTX 860m 2Gb
500Gb SSHD (8gb SSD cache)
---------------

Första titt och design:

Redan när jag packade upp datorn så kändes det som kvalité, baksidan av skärmen i 'brushed aliminum' och den 'rubber' liknande ytan vid handledsstödet kändes riktigt välkommet och rätt så premium. Den allmänt snygga gaming designen utan att gå över till discoparty gör att denna maskin är något jag kommer utan problem kunna ha på kontor eller dylik miljö utan att skämmas. Datorn är i mitt tycke väldigt tunn och lättviktig (i jämförelse med andra speldatorer i prisklassen), speciellt efter att ha gått från en ASUS g53sw.
USB, HDMI, Ethernet och laddning sker på vänster sida av datorn, mycket trevligt om man är högerhänt, ger gott om utrymme för musen på höger sidan. Ljud/Mic och en "Always-On" USB finner du på högersidan, sitter dock rätt högt upp, så har inte haft problem med att musen krockar med något som sticker ut.
Utblåset sitter i center på baksidan av datorn och insug strax under, ger mycket god ventilation för datorn och håller vilande händer svettfria även under längre spelande och load på systemet.

Dold text

Start av datorn:

Startknappen ligger till höger tillsammans med en "One-Button-Recovery" knapp för återställning av datorn.
Första uppstarten av datorn var otroligt seg, tog mig säkert 15 min att komma igenom "initial setup", vet inte exakt vad detta beror på - Men segt som attan gick det vilket som, vet inte om det beror på att alla Lenovo saker skulle installeras och att SSHD cachen skulle hinna skriva ihop sig.

Dold text

I Windows:

Väl inne i Windows bemöts jag av det i mitt tycke hemska Windows 8.1 "ModernUI", så det första jag gjorde var att bege mig mot Ninite.com för att ladda ner ClassicShell och annat som jag vill ha (Chrome, DropBox, Steam o.s.v.).
Gick sedan in på Lenovo's hemsida och laddade ner de senaste Drivers. Det som sedan görs är att ladda ner GeForce updates och alla Windows updates, detta tog mig ca. 1 timme på 8mbi/s internet lina.

Nästa steg var att ta bort all bloat som kom med som jag inte ville ha, enda som jag behöll var Lenovo Update, Energy Manager, Lenovo EasyCamera och Lenovo Settings.

Dold text

Prestanda:

Spelande; Denna datorn levererade mer än vad jag kunde önska mig i denna prisklass! Började med att dra ner BF4, WoW, Diablo 3 och Planetside 2 - Inget av dessa spel kunde inte spelas på max, alt. default high och hålla sig på 60fps. Trodde BF4.a skulle knäcka denna, men icke - Default High, Siege of Shanghai 32p Rush/CQ, aldrig under 60fps utom när skyskrapan föll, fick då dipp ner på runt 48fps.

OC & temps; Många säger att man inte ska överklocka laptops, själv ser jag inget problem med det om det finns utrymme att leka på
CPU och RAM är låst, men GPU'n är delvis upplåst, så gav mig på den (finns vissa laptops som kommer med upplåst volt o.s.v. Denna gjorde dock inte det).

Jag kör stabilt just nu +135MHz på Core offset, vilket resulterar i 1164MHz Core (max som går, måste använda moddat BIOS för att gå högre). Sedan +300MHz på Mem-Clock, vilket ger 5300MHz. Finns folk med moddat BIOS som nått 250~ Core och 800~ Mem på GTX 860m stabilt, kräver dock upplåsta sliders och volt reglage.

Temps under BF4 spelande hamnar på peak 59c på GPU och 64c på CPU, mycket acceptabelt för att vara en laptop. Vid detta skede så börjar GPU fläkten rampa upp och kan höras, denna laptop har dubbla fläktar - varav GPU fläkten går igång när GPU'n når 55c om jag inte missminner mig.

Här kommer lite 3D Mark resultat med, FireStrike (icke extreme);
Laptop utan OC - 3643p
Laptop med OC - 4049
Som lite referens så kan ni få se min stationära dator med.
Stationär dator, 1st R9 280x - 7279p
Stationär dator, 2st R9 280x - 10913p
Stationär dator [sign], GTX 780 - 9035p

Dold text

Skärmen:

Jadu.. här ser man varför datorn är så billig, skärmen är under alla standarder för en Gaming Laptop. Färger känns urvattnade, betraktningsvinklar är urusla. Det enda positiva denna skärm har är att den är matt och har bra ljusstyrka.
Rekommenderar den som kan att byta skärmen mot någon bättre, guide på hur man gör finns här. Jämförelse på denna skärm och en bättre IPS panel som man kan byta till finns här.

Dold text

Ljud och tangentbord:

Ljud;
JBL högtalarna som sitter i denna laptop är de bästa laptop-högtalarna jag hört, de har hög volym utan att skära och den inbyggda subwoofern är tillräcklig, kanske inte för musik, men duger helt klart för att få en bra känsla när det smäller och pangar på slagfältet eller under filmtittande.

Tangentbord;
Tangentbordet kommer med röd bakgrundsbelysning och 3 lägen, helt av, dimmed eller full. Detta kan du snabbt ändra genom att hålla in [FN] knappen och sedan trycka mellanslag för att bläddra genom dem (av>dimmed>full>av). Tycker själv dimmed räcker då full kan bli rätt så ljust om man sitter i ett mörkt rum. Känslan på tangentbordet är varken från eller till, knapparna är vanliga membran (ej mekaniska), men har ändå en lätt taktil känsla, de är dock snäppet små, men det är en smäll man får ta för ett full-sized tangentbord på en 15.6" laptop.
Tangenterna eller själv datorn flexar inte det minsta när man skriver eller spelar heller, vilket ger en riktigt härlig premium känsla för något som inte är allt så premium - Har dock märkt att Ghosting kan förekomma i och med om jag skriver väldigt snabbt så kan den skippa en bokstav ibland.

Dold text

Batteri:

Batteritiden är helt OK, lyckats spela runt 1½ - 2 timmar på batteriet, har ej hunnit testa batteritiden för mediakonsumption eller slösurfande. Medföljande mjukvara från Lenovo (Energy Manager) är riktigt bra, du kan ställa in olika profiler beroende på hur du använder datorn. Just nu har jag så att batteriet inte laddar fören det når 55%, vilket förlänger livet på batteriet om du har den ikopplad längre perioder i vägguttaget.

Dold text

Summering:
+ Utmärkt bas-hårdvara för pengarna (i7 q4710m + gtx 860m), klarar alla dagens spel på high utan problem.
+ Snygg design, känns premium både till känslan och utseendet.
+ Bra ljud för en laptop.
+ Bra temperaturer och överklockningsmöjligheter.

+/- Tangentbordet är relativt standard.
+/- Batteriet är OK.
+/- Kommer en hel del bloat, men vissa saker är faktiskt riktigt trevligt att använda.

- Trots att det är en SSHD, så är den slö som rinnande smör i solsken. Rekommenderar att köpa till en 256/512Gb SSD och klona till istället.
- Skärmen knappt "duger". Varmt rekommenderar att köpa en annan panel och byta själv för några hundralappar, då det inte är värt att köpa den dyrare datormodellen med QHD panel för över 3000kr mer.

Update:
Dessa modeller av skärmar är konfirmerade och av hög kvalité för byte av skärm;
AUO: B156HAN1.2 / B156HAN01.1 / B156HAN01.2
LG: LP156WF4 (SP) (D1) / LP156WF4 (SP) (B1)

Det finns 3 saker som krävs av skärmen;
1. Det är 4.st skruvhål, 1st i vardera hörn och inga snabbfästen.
2. 30pin-connector.
3. Skärmen du ska ha måste ha LVDS-connection, inte eDP.

Dold text

-----------------------------------------------------

Detta är min första review jag någonsin skrivit om hårdvara, så tar tacksamt emot all feedback jag kan få! Hoppas även att den kommer till nytta för någon som är i tankarna om att inhandla en spel-laptop under 10,000kr.

Om ni saknar något, tveka inte på att nämna det så ska jag se om jag kan fixa det och lägga till!

Dold text

Mycket bra recension. Tittar själv på en Lenovo Y50-70.

Sakligt, personligt och även lite tips och trix.

Lyfter på hatten!

/Daniel

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Keellan:

Är skärmarna man ser på Ebay för 680 kronor någon billigare kopia? Eller fungerar de lika bra som en från laptopsceen.com och kostar 1100 kronor?

Till exempel denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/Compatible-LG-LP156WF4-SP-D1-15-6-L...

Nevermind. Började tänka på hur mycket jag kommer spela med den och insåg att det inte kommer hända så ofta. Så jag gick ner en storlek och satsade på portabilitet, skärm och batteritid. Slutade med att jag blev ägare till en Asus Zenbook 13.3". i5 4200U, 6GB RAM, GF 840M 2GB, 500GB HDD men ska slänga in en SSD.

Kan tyvärr inte svara på det då jag inte beställt skärmar som inte varit exakta modellerna jag länkat. Finns vissa återförsäljare på ebay som säljer skärmar med samma modellbetäckning o.s.v. som dem på laptopscreens.com, men har inte vågat chansa själv

Hehe okej!

Skrivet av Modellören:

jag funderar på en ännu bilgare..jag ska inte gejma. Bara kolla film..och surf mest.

Vad tror ni om en i3-4030U...

Kör ju på en ASUS 1215b nu och det är en eee brazoz seashell... Som börjar flaska något.

Tycker att det är svårt när det finns så otroligt många olika modeller att välja på--Får liksom inget grep.

Om det enda du ska göra är att kolla film och surfa så lär vilken laptop som helst fungera, föredraget är ju en laptop med IPS-panel iaf

Skrivet av Arrhenius:
Dold text

Mycket bra recension. Tittar själv på en Lenovo Y50-70.

Sakligt, personligt och även lite tips och trix.

Lyfter på hatten!

/Daniel

Tackar så mycket!

Om du har några funderingar så tveka inte på att fråga, så ska jag försöka svara så gott det går ~

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har haft min lenovo nu i 3+ månader, fortfarande riktigt nöjd. Jag har lirat / lirar spel som, WoW, SWTOR, Heroes of the Storm, GW2, Smite och BF4 och tycker laptopen levererar bra ifrån sig. Inte lika bra som en Asus G751 men det är en helt annan prisklass och annat kort. Jag köpte denna för jag ville ha mindre, hade innan asus g75 (17 tums) men ville ha 15 för att kunna ta med på tjänsteresor etc samt flytta runt i lägenheten.

till detta köpte jag en zenlap stativ, ett av mina bästa köp någonsin.
http://www.zenlap.se/laptop-stativ-16-17-inches/zenlap-lapmat...

Innan körde jag med ikea och ett stativ där benen är rätt korta och måste "stå" på soffan vilket är dåligt för det blir inte så stabilt. Zenlap kan man modda och min zenlap står på golvet, sedan skjuter jag bara in fötterna under soffan, så nu kan man lira från soffan, rätt så bekvämt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Har haft min lenovo nu i 3+ månader, fortfarande riktigt nöjd. Jag har lirat / lirar spel som, WoW, SWTOR, Heroes of the Storm, GW2, Smite och BF4 och tycker laptopen levererar bra ifrån sig. Inte lika bra som en Asus G751 men det är en helt annan prisklass och annat kort. Jag köpte denna för jag ville ha mindre, hade innan asus g75 (17 tums) men ville ha 15 för att kunna ta med på tjänsteresor etc samt flytta runt i lägenheten.

till detta köpte jag en zenlap stativ, ett av mina bästa köp någonsin.
http://www.zenlap.se/laptop-stativ-16-17-inches/zenlap-lapmat...

Innan körde jag med ikea och ett stativ där benen är rätt korta och måste "stå" på soffan vilket är dåligt för det blir inte så stabilt. Zenlap kan man modda och min zenlap står på golvet, sedan skjuter jag bara in fötterna under soffan, så nu kan man lira från soffan, rätt så bekvämt.

Härligt att du är nöjd och den uppfyller dina krav!

Hmm.. synd att stativet (zenlap) var så dyrt haha, kör med ett sådant där Ikea bort man kan skjuta in, inte allt för bekvämt om man ska vara ärlig.

-----------------

Lär nu ställa en fråga till alla som äger denna laptop har, har ni stött på några problem? Själv har jag haft en kalas-resa med olika problem senaste tiden, börjar fundera om jag fått ett måndags-ex eller något som inte uppdagats fören nu

*Mitt tangentbord började strula, fick lämna in på RMA och fick det bytt. Det intressanta med detta var att driversen för TouchPaden slutade fungera då det inte är samma enhet längre.. så misstänker att de bytt touch-enhet också. Dock kan jag inte använda 2-finger scroll längre.

*Formaterade datorn nyligen, installerade senaste drivers för allt o.s.v. Men kan nu inte överklocka grafikkortet alls... Nvidia Inspector kan jag inte röra slidesen i, både EVGA Precision och MSI Afterburner resettar slidesen när jag trycker apply.. Börjar misstänka att det är ett problem med antingen senaste Nvidia drivrutinen, eller att Lenovo har släppt någon ninja-patch genom Windows Update som låst ner överklockningsförmågan - Alt. att grafikkortet är fysiskt trasigt.

http://i.imgur.com/MEv7YiF.png

Dold text

Någon som kan hjälpa till att kolla om eran modell överklockar eller ej?

*Jag har även problem med mitt Wi-Fi.. rätt som det är så spikar pingen iväg i intervaller, har testat olika drivers och så. Problemet uppstår inte när jag kör genom en Wi-Fi sticka via USB.

http://imgur.com/Hn4Mgwx

http://imgur.com/UDyKinn

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kan inte svara om överclockingssgrejen då jag aldrig gjort det men på wifi för längesedan hade jag problem på en annan dator och då var det energispar funktionen som ställde till det, den var i bockad av någon sjuk anledning.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Kan inte svara om överclockingssgrejen då jag aldrig gjort det men på wifi för längesedan hade jag problem på en annan dator och då var det energispar funktionen som ställde till det, den var i bockad av någon sjuk anledning.

http://i.imgur.com/5H71f3R.png

Testat det där redan, samt stängt av HTV-funktionen, men verkar inte hjälpa alls "/

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Testat det där redan, samt stängt av HTV-funktionen, men verkar inte hjälpa alls "/

Så efter en liten tids användning av datorn är du lika nöjd med datorn?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nombah:

Så efter en liten tids användning av datorn är du lika nöjd med datorn?

Jag är otroligt nöjd med datorn överlag, iaf sett till prislappen

Misstänker att jag fått ett måndags ex eller något, för inga av dessa problem fanns innan jag lämnade in tangentbordet på RMA (capslock knappen slutade inte lysa), så funderar på att kontaka inet och reklamera hela datorn igen. Men det tar 4-6 veckor för Lenovo med sina reparationer, så det får vänta tills mina studier är avklarade till sommaren.

Då blir det även byte av skärm, och förhoppningsvis en 512gb/1Tb SSD med

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Jag är otroligt nöjd med datorn överlag, iaf sett till prislappen

Misstänker att jag fått ett måndags ex eller något, för inga av dessa problem fanns innan jag lämnade in tangentbordet på RMA (capslock knappen slutade inte lysa), så funderar på att kontaka inet och reklamera hela datorn igen. Men det tar 4-6 veckor för Lenovo med sina reparationer, så det får vänta tills mina studier är avklarade till sommaren.

Då blir det även byte av skärm, och förhoppningsvis en 512gb/1Tb SSD med

Tycker det är lite intressant att du fortfarande är nöjd fast du behöver byta skärmen och hdd, vilket med gör en MER kostnad vilket gör att datorn hamnar i en annan prisklass. Samt att din garanti slutar att gälla.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nombah:

Tycker det är lite intressant att du fortfarande är nöjd fast du behöver byta skärmen och hdd, vilket med gör en MER kostnad vilket gör att datorn hamnar i en annan prisklass. Samt att din garanti slutar att gälla.

Skärm och HDD är något jag till 9 av 10 gånger byter iaf, "alla" paneler i stock är oftast rent skit oavsett prisklass när det kommer till "gaming laptops" (halv-taskiga TN paneler).
Samma sak om man får med en SSD som stock, oftast är det någon generisk Samsung/Toshiba disk som är betydligt långsammare än tex. en Samsung 840 pro eller Intel 530.

Jag är nöjd med helhetsprestandan i denna datorn, det är mycket hårdvara för pengarna om man säger så. Allt som går att byta, dvs. RAM, skärm och HDD är något jag vilket som skulle bytt på vilken annan laptop som helst i 9-12k klassen, det är svårare att byta CPU/GPU.

Och när det kommer till garanti så behöver man inte bryta den genom att byta dessa saker, klisterlapparna för garanti sitter på sådana ställen att de inte behöver tas bort, eller kan lyftas med (skärmens lapp sitter på själva kabeln, så är man försiktig så bryts det inte alls och man kan enkelt byta tillbaka till gamla panelen vid eve. RMA).

Edit: Så mitt val av uppgradering är kanske lite bortskämt, jag är till 99% säker att en vanlig svensson skulle vara nöjd då datorn presterar samma som tex. en asus dator för 11-12k när det kommer till spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot

Det kommer komma en uppdaterad review som jag kommer länka i första posten, men känner att jag inte kan skriva klart den då jag just nu lider av problem som andra inte verkar göra (vilket inte skulle rättfärdiga produkten i mitt tyckte).
Enda problemet som jag kan hitta är Wi-fi dilemmat, och det har med intels wi-fi chip att göra överlag verkar det som, då folk rapporterar om liknande eller andra problem(dålig wi-fi range mm.) på HP's support angående vissa av deras modeller.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hittade precis denna annonsen;
http://www.blocket.se/malmo/Lenovo_Y50_70_i7__8GB__1TB_SSH__G...

Jag ska mest titta på film och surfa och sånt.
Är det en bra deal?

Och kan du länka den exakta ips panelen du ska köpa från laptopscreens?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Drte:

Hittade precis denna annonsen;
http://www.blocket.se/malmo/Lenovo_Y50_70_i7__8GB__1TB_SSH__G...

Jag ska mest titta på film och surfa och sånt.
Är det en bra deal?

Och kan du länka den exakta ips panelen du ska köpa från laptopscreens?

Den där annonsen kändes jävligt skum, helt ny dator för 4000kr under inköpspris?

Sedan skulle jag säga att datorn är i överklass för filmtittande. Batteritiden är sådär (normal) och skärmen är som sagt inget vidare för mycket mer än till spelande. Tror du skulle trivas mer med en ultrabook eller macbook air/pro om du bara ska slösurfa och kolla film

[återkommer med panel länk]

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ska ringa och fråga om han har kvar den och om han har så ska jag fråga varför han säljer den för det priset..

Och om den panelen du ska länka,
har du köpt den och installerat den ?

Jag ska använda datorn för allt, så ska använda den mycket typ lite spelande,multitaskande,titta på filmer,youtube och arbeta på den så behöver en snabb och en bra data och tycker denna är bra.

Om jag bytade panelen när jag har den kommer ju datan vara perfekt för allting, ?[/QUOTE]

Permalänk
Medlem

Hur är touch panelen? På y510p så är den inte alls bra

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gootch:

Hur är touch panelen? På y510p så är den inte alls bra

Menar du på själva skärmen eller Touchpad?

För de lägre modellerna med 1080p display har ingen touch skärm. Touchpaden tycker jag är stabil och responsiv, inget direkt att klaga på med den

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag är nöjd med min, bra dator för priset man betalar.
Helt ok TN-panel imo.

Ett problem jag har är att SSHDn går ner i viloläge såfort den inte används, riktigt störande.
Tex när jag programmerar/Skriver i word så slutar disken att spinna när jag skriver/codar.
Och när jag ska spara/kompilera så tar det ca 3 sek för hårddisken att spinna upp igen, och hela datorn fryses under processen.
Kanske inte låter som ett jätteproblem men det är riktigt störande moment i användarupplevelsen.
Har inte hittat någon lösning på problemet, har stängt av alla energisparfunktioner jag har hittat :/
Men i för sig har jag inte letat överdrivet mycket efter lösningar heller
Blir nog en SSD inom kort iaf.

För övrigt en bra dator, har inte upplevt några nätverksproblem hittils som andra har haft i tråden :/
Kan rekommendera den för folk som kan leva med TN-paneler och SSD-uppgraderingar!

Permalänk
Moderator
Moderator

http://imgur.com/eJfAg3S

Ni med Lenovo Y50-70, ser era power/hdd/sleep-led osv ut som dessa sett ovanifrån?
Det vill säga att det är som en liten springa nedanför dioderna där lite ljus skiner igenom (antagligen svårt att se i ett ljust rum).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

http://imgur.com/eJfAg3S

Ni med Lenovo Y50-70, ser era power/hdd/sleep-led osv ut som dessa sett ovanifrån?
Det vill säga att det är som en liten springa nedanför dioderna där lite ljus skiner igenom (antagligen svårt att se i ett ljust rum).

Kollade på min nu men jag kunde inte se något sådant. Förvisso nu på ljusan dagen men det fanns inte någon antydan till det alls vad jag kunde se.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Daemon:

http://imgur.com/eJfAg3S

Ni med Lenovo Y50-70, ser era power/hdd/sleep-led osv ut som dessa sett ovanifrån?
Det vill säga att det är som en liten springa nedanför dioderna där lite ljus skiner igenom (antagligen svårt att se i ett ljust rum).

Min bild?

Skrivet av T.N.T:

Kollade på min nu men jag kunde inte se något sådant. Förvisso nu på ljusan dagen men det fanns inte någon antydan till det alls vad jag kunde se.

Kolla gärna när du kommer hem, fått flera förfrågningar via PM 'om det ska se ut sådär' nämligen själv.

Trodde först det blev sådär när jag monterade bort undersidan och satte i en SSD, men eftersom flera undrar så kan jag anta att det är så på alla eller ett mindre fabrikationsslarv vid montering av dessa datorer. Nämligen inget som påverkar funktion eller släpper in damm i datorn.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av T.N.T:

Kollade på min nu men jag kunde inte se något sådant. Förvisso nu på ljusan dagen men det fanns inte någon antydan till det alls vad jag kunde se.

Kan nog vara svårt att lägga märke till i dagsljus.

Skrivet av phoenixdisciple:

Min bild?

Kolla gärna när du kommer hem, fått flera förfrågningar via PM 'om det ska se ut sådär' nämligen själv.

Trodde först det blev sådär när jag monterade bort undersidan och satte i en SSD, men eftersom flera undrar så kan jag anta att det är så på alla eller ett mindre fabrikationsslarv vid montering av dessa datorer. Nämligen inget som påverkar funktion eller släpper in damm i datorn.

Ja, mycket möjligt att det är.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Min bild?

Kolla gärna när du kommer hem, fått flera förfrågningar via PM 'om det ska se ut sådär' nämligen själv.

Trodde först det blev sådär när jag monterade bort undersidan och satte i en SSD, men eftersom flera undrar så kan jag anta att det är så på alla eller ett mindre fabrikationsslarv vid montering av dessa datorer. Nämligen inget som påverkar funktion eller släpper in damm i datorn.

Skrivet av Daemon:

Kan nog vara svårt att lägga märke till i dagsljus.

Jo alltså jag var ju inte utomhus och kollade, men inte kolmörkt i rummet menade jag

Permalänk
Medlem

Nu tittade jag lite till, och det enda jag kan se är lite ljus i skarven under HDD-leden. Dock inte lika mycket som på bilden, och bara i en speciell vinkel.

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovo Y50-70 med en ssd som blivit vansinnigt seg. Vad jag förstår så är det en Samsung 840 fast OEM. Jag gissar att de kan lida av samma problem som 840 men hittar ingen firmware update för den. Är det någon som kan ge mig insikt i om detta fel finns på Lenovo, om det finns en uppdatering eller om jag är ute och felsöker fel sak. Det kan ju lika gärna vara ett disken håller på att gå sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hejsan!

Det finns inte så mycket skrivet om just denna laptop i helhet då den är rätt ny på svenska marknaden, så tänkte jag skriver en liten review om hur jag uppfattar datorn som privatperson och kanske lite mindre cyniskt än de stora review sajterna

Är stolt ägare av "instegsmodellen" för 8990:-, vill man så kan man kliva upp ända mot 11.500:-. Det du får för 2500kr mer är en 256gb SSD, 16Gb(istället för 8) RAM och 4Gb (istället för 2Gb) GTX 860m versionen. Beställer man direkt från Lenovo eller vissa utländska butiker kan man även få en modell med Touch-screen.

Kort om specs;
15.6" Matt TN-LED
i7 4710QM
8Gb 1600MHz RAM
GTX 860m 2Gb
500Gb SSHD (8gb SSD cache)
---------------

Första titt och design:

Redan när jag packade upp datorn så kändes det som kvalité, baksidan av skärmen i 'brushed aliminum' och den 'rubber' liknande ytan vid handledsstödet kändes riktigt välkommet och rätt så premium. Den allmänt snygga gaming designen utan att gå över till discoparty gör att denna maskin är något jag kommer utan problem kunna ha på kontor eller dylik miljö utan att skämmas. Datorn är i mitt tycke väldigt tunn och lättviktig (i jämförelse med andra speldatorer i prisklassen), speciellt efter att ha gått från en ASUS g53sw.
USB, HDMI, Ethernet och laddning sker på vänster sida av datorn, mycket trevligt om man är högerhänt, ger gott om utrymme för musen på höger sidan. Ljud/Mic och en "Always-On" USB finner du på högersidan, sitter dock rätt högt upp, så har inte haft problem med att musen krockar med något som sticker ut.
Utblåset sitter i center på baksidan av datorn och insug strax under, ger mycket god ventilation för datorn och håller vilande händer svettfria även under längre spelande och load på systemet.

Dold text

Start av datorn:

Startknappen ligger till höger tillsammans med en "One-Button-Recovery" knapp för återställning av datorn.
Första uppstarten av datorn var otroligt seg, tog mig säkert 15 min att komma igenom "initial setup", vet inte exakt vad detta beror på - Men segt som attan gick det vilket som, vet inte om det beror på att alla Lenovo saker skulle installeras och att SSHD cachen skulle hinna skriva ihop sig.

Dold text

I Windows:

Väl inne i Windows bemöts jag av det i mitt tycke hemska Windows 8.1 "ModernUI", så det första jag gjorde var att bege mig mot Ninite.com för att ladda ner ClassicShell och annat som jag vill ha (Chrome, DropBox, Steam o.s.v.).
Gick sedan in på Lenovo's hemsida och laddade ner de senaste Drivers. Det som sedan görs är att ladda ner GeForce updates och alla Windows updates, detta tog mig ca. 1 timme på 8mbi/s internet lina.

Nästa steg var att ta bort all bloat som kom med som jag inte ville ha, enda som jag behöll var Lenovo Update, Energy Manager, Lenovo EasyCamera och Lenovo Settings.

Dold text

Prestanda:

Spelande; Denna datorn levererade mer än vad jag kunde önska mig i denna prisklass! Började med att dra ner BF4, WoW, Diablo 3 och Planetside 2 - Inget av dessa spel kunde inte spelas på max, alt. default high och hålla sig på 60fps. Trodde BF4.a skulle knäcka denna, men icke - Default High, Siege of Shanghai 32p Rush/CQ, aldrig under 60fps utom när skyskrapan föll, fick då dipp ner på runt 48fps.

OC & temps; Många säger att man inte ska överklocka laptops, själv ser jag inget problem med det om det finns utrymme att leka på
CPU och RAM är låst, men GPU'n är delvis upplåst, så gav mig på den (finns vissa laptops som kommer med upplåst volt o.s.v. Denna gjorde dock inte det).

Jag kör stabilt just nu +135MHz på Core offset, vilket resulterar i 1164MHz Core (max som går, måste använda moddat BIOS för att gå högre). Sedan +300MHz på Mem-Clock, vilket ger 5300MHz. Finns folk med moddat BIOS som nått 250~ Core och 800~ Mem på GTX 860m stabilt, kräver dock upplåsta sliders och volt reglage.

Temps under BF4 spelande hamnar på peak 59c på GPU och 64c på CPU, mycket acceptabelt för att vara en laptop. Vid detta skede så börjar GPU fläkten rampa upp och kan höras, denna laptop har dubbla fläktar - varav GPU fläkten går igång när GPU'n når 55c om jag inte missminner mig.

Här kommer lite 3D Mark resultat med, FireStrike (icke extreme);
Laptop utan OC - 3643p
Laptop med OC - 4049
Som lite referens så kan ni få se min stationära dator med.
Stationär dator, 1st R9 280x - 7279p
Stationär dator, 2st R9 280x - 10913p
Stationär dator [sign], GTX 780 - 9035p

Dold text

Skärmen:

Jadu.. här ser man varför datorn är så billig, skärmen är under alla standarder för en Gaming Laptop. Färger känns urvattnade, betraktningsvinklar är urusla. Det enda positiva denna skärm har är att den är matt och har bra ljusstyrka.
Rekommenderar den som kan att byta skärmen mot någon bättre, guide på hur man gör finns här. Jämförelse på denna skärm och en bättre IPS panel som man kan byta till finns här.

Dold text

Ljud och tangentbord:

Ljud;
JBL högtalarna som sitter i denna laptop är de bästa laptop-högtalarna jag hört, de har hög volym utan att skära och den inbyggda subwoofern är tillräcklig, kanske inte för musik, men duger helt klart för att få en bra känsla när det smäller och pangar på slagfältet eller under filmtittande.

Tangentbord;
Tangentbordet kommer med röd bakgrundsbelysning och 3 lägen, helt av, dimmed eller full. Detta kan du snabbt ändra genom att hålla in [FN] knappen och sedan trycka mellanslag för att bläddra genom dem (av>dimmed>full>av). Tycker själv dimmed räcker då full kan bli rätt så ljust om man sitter i ett mörkt rum. Känslan på tangentbordet är varken från eller till, knapparna är vanliga membran (ej mekaniska), men har ändå en lätt taktil känsla, de är dock snäppet små, men det är en smäll man får ta för ett full-sized tangentbord på en 15.6" laptop.
Tangenterna eller själv datorn flexar inte det minsta när man skriver eller spelar heller, vilket ger en riktigt härlig premium känsla för något som inte är allt så premium - Har dock märkt att Ghosting kan förekomma i och med om jag skriver väldigt snabbt så kan den skippa en bokstav ibland.

Dold text

Batteri:

Batteritiden är helt OK, lyckats spela runt 1½ - 2 timmar på batteriet, har ej hunnit testa batteritiden för mediakonsumption eller slösurfande. Medföljande mjukvara från Lenovo (Energy Manager) är riktigt bra, du kan ställa in olika profiler beroende på hur du använder datorn. Just nu har jag så att batteriet inte laddar fören det når 55%, vilket förlänger livet på batteriet om du har den ikopplad längre perioder i vägguttaget.

Dold text

Summering:
+ Utmärkt bas-hårdvara för pengarna (i7 q4710m + gtx 860m), klarar alla dagens spel på high utan problem.
+ Snygg design, känns premium både till känslan och utseendet.
+ Bra ljud för en laptop.
+ Bra temperaturer och överklockningsmöjligheter.

+/- Tangentbordet är relativt standard.
+/- Batteriet är OK.
+/- Kommer en hel del bloat, men vissa saker är faktiskt riktigt trevligt att använda.

- Trots att det är en SSHD, så är den slö som rinnande smör i solsken. Rekommenderar att köpa till en 256/512Gb SSD och klona till istället.
- Skärmen knappt "duger". Varmt rekommenderar att köpa en annan panel och byta själv för några hundralappar, då det inte är värt att köpa den dyrare datormodellen med QHD panel för över 3000kr mer.

Update:
Dessa modeller av skärmar är konfirmerade och av hög kvalité för byte av skärm;
AUO: B156HAN1.2 / B156HAN01.1 / B156HAN01.2
LG: LP156WF4 (SP) (D1) / LP156WF4 (SP) (B1)

Det finns 3 saker som krävs av skärmen;
1. Det är 4.st skruvhål, 1st i vardera hörn och inga snabbfästen.
2. 30pin-connector.
3. Skärmen du ska ha måste ha LVDS-connection, inte eDP.

Dold text

-----------------------------------------------------

Detta är min första review jag någonsin skrivit om hårdvara, så tar tacksamt emot all feedback jag kan få! Hoppas även att den kommer till nytta för någon som är i tankarna om att inhandla en spel-laptop under 10,000kr.

Om ni saknar något, tveka inte på att nämna det så ska jag se om jag kan fixa det och lägga till!

Dold text

Jag har en fråga angående det trådlösa nätverkskortet i din dator, jag har nämligen samma modell fast med 16GB RAM och 4GB videominne.

När jag fick datorn och testade det trådlösa nätverkskortet så hade jag runt 40 Mbit/s hastighet NER och 9Mbit/s UPP vilket jag inte brydde mig så mycket om just då, men på senare tid så råkade jag testa det trådlösa nätverkskortet igen och mätte hastigheterna 35 Mbit/s NER och 8.5 Mbit/s UPP.

Denna gång tyckte jag det var konstigt med tanke på att jag har 100/10 uppkoppling och förväntade mig mycket högre, jag hade samma uppkoppling när jag mätte första gången.

Efter att jag googlat runt lite så hittade jag ett kommando man kör i CMD: "netsh wlan show drivers".
Bland dessa resultat finns det en specifik rad som är intressant, "Radio types supported" och mitt visade "802.11n 802.11b 802.11g"

Enligt sidan som visade detta kommando (http://grok.lsu.edu/Article.aspx?articleId=17341) så betyder detta att mitt nätverkskort inte stödjer Dual-Band och kan därför endast köra 2.4 GHz.
Mina förväntningar var att kunna köra både 2.4GHz och 5GHz :/

Mitt nätverkskort är ett Realtek RTL8723BE Wireless LAN 802.11n

Min fråga till dig är ifall du har samma problem med samma nätverkskort eller ifall du har ett annat och/eller har problem med det

Permalänk
Medlem

Angående nätverket så har jag samma på min.
Finns olika varianter av Y50 med bättre kort i som stödjer båda banden + AC.
Går inte bara byta heller då BIOS inte tar emot det.
Realtek kortet är skräp, intel är mycket bättre
Jag får väl typ 13mb/s upp och ned

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kiane:

Jag har en Lenovo Y50-70 med en ssd som blivit vansinnigt seg. Vad jag förstår så är det en Samsung 840 fast OEM. Jag gissar att de kan lida av samma problem som 840 men hittar ingen firmware update för den. Är det någon som kan ge mig insikt i om detta fel finns på Lenovo, om det finns en uppdatering eller om jag är ute och felsöker fel sak. Det kan ju lika gärna vara ett disken håller på att gå sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör själv en 850 EVO och min dator är blazing fast. Boot på runt 10s cooldboot och inte något problem väl inne i Windows på den fronten.

Skrivet av Imbhaa:

[SPOILER]Jag har en fråga angående det trådlösa nätverkskortet i din dator, jag har nämligen samma modell fast med 16GB RAM och 4GB videominne.

När jag fick datorn och testade det trådlösa nätverkskortet så hade jag runt 40 Mbit/s hastighet NER och 9Mbit/s UPP vilket jag inte brydde mig så mycket om just då, men på senare tid så råkade jag testa det trådlösa nätverkskortet igen och mätte hastigheterna 35 Mbit/s NER och 8.5 Mbit/s UPP.

Denna gång tyckte jag det var konstigt med tanke på att jag har 100/10 uppkoppling och förväntade mig mycket högre, jag hade samma uppkoppling när jag mätte första gången.

Efter att jag googlat runt lite så hittade jag ett kommando man kör i CMD: "netsh wlan show drivers".
Bland dessa resultat finns det en specifik rad som är intressant, "Radio types supported" och mitt visade "802.11n 802.11b 802.11g"

Enligt sidan som visade detta kommando (http://grok.lsu.edu/Article.aspx?articleId=17341) så betyder detta att mitt nätverkskort inte stödjer Dual-Band och kan därför endast köra 2.4 GHz.
Mina förväntningar var att kunna köra både 2.4GHz och 5GHz :/

Mitt nätverkskort är ett Realtek RTL8723BE Wireless LAN 802.11n

Min fråga till dig är ifall du har samma problem med samma nätverkskort eller ifall du har ett annat och/eller har problem med det

[/SPOILER]

Skrivet av Fantomen:

Angående nätverket så har jag samma på min.
Finns olika varianter av Y50 med bättre kort i som stödjer båda banden + AC.
Går inte bara byta heller då BIOS inte tar emot det.
Realtek kortet är skräp, intel är mycket bättre
Jag får väl typ 13mb/s upp och ned

Dold text

Har Intel's chip, och det är långt ifrån bra... hastigheten är bra, mäter runt 68mbi/s på en 100/10 lina, men rätt som det är så dör internet helt ett par sekunder i intervaller. Har gjort lite research om det tydligen sitter samma chip i ett par HP datorer som folk skriver väldigt hett om på HP's forum.

Ska prata med Lenovo och se vad de säger om man kan skicka in för att få det bytt eller så.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

extern

Om jag kopplar in en extern skärm på 24" kommer prestandan att bli sämre om jag spelar tex bf 4 ? jag kan inte så mycket om detta så skulle villja ha hjälp. Jag funderar på att köpa denna men skulle vilja ha den som en stationär dator då jag inte har så mycket plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Hejsan!

Det finns inte så mycket skrivet om just denna laptop i helhet då den är rätt ny på svenska marknaden, så tänkte jag skriver en liten review om hur jag uppfattar datorn som privatperson och kanske lite mindre cyniskt än de stora review sajterna

Är stolt ägare av "instegsmodellen" för 8990:-, vill man så kan man kliva upp ända mot 11.500:-. Det du får för 2500kr mer är en 256gb SSD, 16Gb(istället för 8) RAM och 4Gb (istället för 2Gb) GTX 860m versionen. Beställer man direkt från Lenovo eller vissa utländska butiker kan man även få en modell med Touch-screen.

Kort om specs;
15.6" Matt TN-LED
i7 4710QM
8Gb 1600MHz RAM
GTX 860m 2Gb
500Gb SSHD (8gb SSD cache)
---------------

Första titt och design:

Redan när jag packade upp datorn så kändes det som kvalité, baksidan av skärmen i 'brushed aliminum' och den 'rubber' liknande ytan vid handledsstödet kändes riktigt välkommet och rätt så premium. Den allmänt snygga gaming designen utan att gå över till discoparty gör att denna maskin är något jag kommer utan problem kunna ha på kontor eller dylik miljö utan att skämmas. Datorn är i mitt tycke väldigt tunn och lättviktig (i jämförelse med andra speldatorer i prisklassen), speciellt efter att ha gått från en ASUS g53sw.
USB, HDMI, Ethernet och laddning sker på vänster sida av datorn, mycket trevligt om man är högerhänt, ger gott om utrymme för musen på höger sidan. Ljud/Mic och en "Always-On" USB finner du på högersidan, sitter dock rätt högt upp, så har inte haft problem med att musen krockar med något som sticker ut.
Utblåset sitter i center på baksidan av datorn och insug strax under, ger mycket god ventilation för datorn och håller vilande händer svettfria även under längre spelande och load på systemet.

Dold text

Start av datorn:

Startknappen ligger till höger tillsammans med en "One-Button-Recovery" knapp för återställning av datorn.
Första uppstarten av datorn var otroligt seg, tog mig säkert 15 min att komma igenom "initial setup", vet inte exakt vad detta beror på - Men segt som attan gick det vilket som, vet inte om det beror på att alla Lenovo saker skulle installeras och att SSHD cachen skulle hinna skriva ihop sig.

Dold text

I Windows:

Väl inne i Windows bemöts jag av det i mitt tycke hemska Windows 8.1 "ModernUI", så det första jag gjorde var att bege mig mot Ninite.com för att ladda ner ClassicShell och annat som jag vill ha (Chrome, DropBox, Steam o.s.v.).
Gick sedan in på Lenovo's hemsida och laddade ner de senaste Drivers. Det som sedan görs är att ladda ner GeForce updates och alla Windows updates, detta tog mig ca. 1 timme på 8mbi/s internet lina.

Nästa steg var att ta bort all bloat som kom med som jag inte ville ha, enda som jag behöll var Lenovo Update, Energy Manager, Lenovo EasyCamera och Lenovo Settings.

Dold text

Prestanda:

Spelande; Denna datorn levererade mer än vad jag kunde önska mig i denna prisklass! Började med att dra ner BF4, WoW, Diablo 3 och Planetside 2 - Inget av dessa spel kunde inte spelas på max, alt. default high och hålla sig på 60fps. Trodde BF4.a skulle knäcka denna, men icke - Default High, Siege of Shanghai 32p Rush/CQ, aldrig under 60fps utom när skyskrapan föll, fick då dipp ner på runt 48fps.

OC & temps; Många säger att man inte ska överklocka laptops, själv ser jag inget problem med det om det finns utrymme att leka på
CPU och RAM är låst, men GPU'n är delvis upplåst, så gav mig på den (finns vissa laptops som kommer med upplåst volt o.s.v. Denna gjorde dock inte det).

Jag kör stabilt just nu +135MHz på Core offset, vilket resulterar i 1164MHz Core (max som går, måste använda moddat BIOS för att gå högre). Sedan +300MHz på Mem-Clock, vilket ger 5300MHz. Finns folk med moddat BIOS som nått 250~ Core och 800~ Mem på GTX 860m stabilt, kräver dock upplåsta sliders och volt reglage.

Temps under BF4 spelande hamnar på peak 59c på GPU och 64c på CPU, mycket acceptabelt för att vara en laptop. Vid detta skede så börjar GPU fläkten rampa upp och kan höras, denna laptop har dubbla fläktar - varav GPU fläkten går igång när GPU'n når 55c om jag inte missminner mig.

Här kommer lite 3D Mark resultat med, FireStrike (icke extreme);
Laptop utan OC - 3643p
Laptop med OC - 4049
Som lite referens så kan ni få se min stationära dator med.
Stationär dator, 1st R9 280x - 7279p
Stationär dator, 2st R9 280x - 10913p
Stationär dator [sign], GTX 780 - 9035p

Dold text

Skärmen:

Jadu.. här ser man varför datorn är så billig, skärmen är under alla standarder för en Gaming Laptop. Färger känns urvattnade, betraktningsvinklar är urusla. Det enda positiva denna skärm har är att den är matt och har bra ljusstyrka.
Rekommenderar den som kan att byta skärmen mot någon bättre, guide på hur man gör finns här. Jämförelse på denna skärm och en bättre IPS panel som man kan byta till finns här.

Dold text

Ljud och tangentbord:

Ljud;
JBL högtalarna som sitter i denna laptop är de bästa laptop-högtalarna jag hört, de har hög volym utan att skära och den inbyggda subwoofern är tillräcklig, kanske inte för musik, men duger helt klart för att få en bra känsla när det smäller och pangar på slagfältet eller under filmtittande.

Tangentbord;
Tangentbordet kommer med röd bakgrundsbelysning och 3 lägen, helt av, dimmed eller full. Detta kan du snabbt ändra genom att hålla in [FN] knappen och sedan trycka mellanslag för att bläddra genom dem (av>dimmed>full>av). Tycker själv dimmed räcker då full kan bli rätt så ljust om man sitter i ett mörkt rum. Känslan på tangentbordet är varken från eller till, knapparna är vanliga membran (ej mekaniska), men har ändå en lätt taktil känsla, de är dock snäppet små, men det är en smäll man får ta för ett full-sized tangentbord på en 15.6" laptop.
Tangenterna eller själv datorn flexar inte det minsta när man skriver eller spelar heller, vilket ger en riktigt härlig premium känsla för något som inte är allt så premium - Har dock märkt att Ghosting kan förekomma i och med om jag skriver väldigt snabbt så kan den skippa en bokstav ibland.

Dold text

Batteri:

Batteritiden är helt OK, lyckats spela runt 1½ - 2 timmar på batteriet, har ej hunnit testa batteritiden för mediakonsumption eller slösurfande. Medföljande mjukvara från Lenovo (Energy Manager) är riktigt bra, du kan ställa in olika profiler beroende på hur du använder datorn. Just nu har jag så att batteriet inte laddar fören det når 55%, vilket förlänger livet på batteriet om du har den ikopplad längre perioder i vägguttaget.

Dold text

Summering:
+ Utmärkt bas-hårdvara för pengarna (i7 q4710m + gtx 860m), klarar alla dagens spel på high utan problem.
+ Snygg design, känns premium både till känslan och utseendet.
+ Bra ljud för en laptop.
+ Bra temperaturer och överklockningsmöjligheter.

+/- Tangentbordet är relativt standard.
+/- Batteriet är OK.
+/- Kommer en hel del bloat, men vissa saker är faktiskt riktigt trevligt att använda.

- Trots att det är en SSHD, så är den slö som rinnande smör i solsken. Rekommenderar att köpa till en 256/512Gb SSD och klona till istället.
- Skärmen knappt "duger". Varmt rekommenderar att köpa en annan panel och byta själv för några hundralappar, då det inte är värt att köpa den dyrare datormodellen med QHD panel för över 3000kr mer.

Update:
Dessa modeller av skärmar är konfirmerade och av hög kvalité för byte av skärm;
AUO: B156HAN1.2 / B156HAN01.1 / B156HAN01.2
LG: LP156WF4 (SP) (D1) / LP156WF4 (SP) (B1)

Det finns 3 saker som krävs av skärmen;
1. Det är 4.st skruvhål, 1st i vardera hörn och inga snabbfästen.
2. 30pin-connector.
3. Skärmen du ska ha måste ha LVDS-connection, inte eDP.

Dold text

-----------------------------------------------------

Detta är min första review jag någonsin skrivit om hårdvara, så tar tacksamt emot all feedback jag kan få! Hoppas även att den kommer till nytta för någon som är i tankarna om att inhandla en spel-laptop under 10,000kr.

Om ni saknar något, tveka inte på att nämna det så ska jag se om jag kan fixa det och lägga till!

Dold text

Jättebra recenssion! Den enda som tog upp JBL-högtalarna vilket var de jag ville läsa om.
Jag köpte mig en y50-70 idag på öppningserbjudandet hos Inet i Barkarby idag, men har inte hunnit öppna den ännu.
Men har dock hunnit sätta mig och läsa lite om datorn. Hittade flertalet recensioner som tar upp samma saker som du, men också några som tar upp ett hårdvaruproblemet som är att gångjärnen går sönder efter ett tag.

Är det någon annan som har haft detta problem, eller en antydan till detta problem? Och går det på garantin om den går sönder?

Visserligen över ett år gammal, men ett sådant inlägg från usa(som antagligen inte har några bra ganratier, men vad vet jag): https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-P-Y-and-Z-series/Y50-70-T...

Permalänk
Medlem

Någon som vill vara med på ett köp av ips-skärmar? Tänkte beställa från laptop screen.com. Priset blir då ca 750-800kr per skärm. Ingen tull eftersom de har lager i UK.
Denna ska ha lägst responstid av de skärmar man kan byta till enligt en tråd jag läst i.
http://www.laptopscreen.com/English/screen-part-number/B156HA...

Hör av er via pm om någon är intresserad. Jag bor i sthlm.

Obs. Man får mängdrabatten redan vid beställning av 2 skärmar, så söker minst en ☺

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX