Lenovo y50-70 - Väldigt imponerad av denna dator! Hands-on Review!

Permalänk
Medlem

Hallå allesammans,

Funderar starkt på att köpa en nyare variant av denna med GTX 960M men med en i5-4210H som är 2-kärnig. Denna går lös på 8000 kr, och har en IPS-panel. Tror ni att i5:an kommer bottle-necka datorn?

Länk: http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbar-speldator/l...

Kul att tråden fortfarande lever dessutom! Alltid trevligt med folk som är dedikerade.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har med i5 och är nöjd med datorn. Hur vet du att den du kikar på har IPS?

Jag var och hämtade en på Netonnet av exakt samma modell och den hade inte IPS.

#15505372

Jag köpte panel till min, kan inte rekommendera skräpet (enligt mig) som sitter i standard.

Lite bilder där jag jämför panelen jag köpt mot frugans LP156WF4 som också är poppis att stoppa i denna och ungefär av samma kvalitet som Lenovo stoppar i de modeller som verkligen har IPS. Lillpojkens dator med en riktigt vass TN är också med för jämförelsens skull, det sitter en B156HW01 V0 i den.

http://forum.notebookreview.com/threads/y50-replacement-displ...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DanneCool:

Hallå allesammans,

Funderar starkt på att köpa en nyare variant av denna med GTX 960M men med en i5-4210H som är 2-kärnig. Denna går lös på 8000 kr, och har en IPS-panel. Tror ni att i5:an kommer bottle-necka datorn?

Länk: http://www.siba.se/datorer/barbara-datorer/barbar-speldator/l...

Kul att tråden fortfarande lever dessutom! Alltid trevligt med folk som är dedikerade.

Tjena!

För spel så räcker gott och väl en i5.a till
Skulle dock rekommendera en modell med i7.a om du planerar att göra saker som rendering av video eller dylikt.

Och ja det är riktigt kul!
Trodde inte att tråden skulle ta fart såhär med så mycket entusiasm från folk när jag skrev den från början

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ilstallione:

#15505372
Jag köpte panel till min, kan inte rekommendera skräpet (enligt mig) som sitter i standard.

Lite bilder där jag jämför panelen jag köpt mot frugans LP156WF4 som också är poppis att stoppa i denna och ungefär av samma kvalitet som Lenovo stoppar i de modeller som verkligen har IPS. Lillpojkens dator med en riktigt vass TN är också med för jämförelsens skull, det sitter en B156HW01 V0 i den.

http://forum.notebookreview.com/threads/y50-replacement-displ...

Såg riktigt bra ut det där!

Blir förmodligen en sådan panel för min del med (när jag väl tar mig tiden att faktiskt göra det haha..)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Såg riktigt bra ut det där!

Blir förmodligen en sådan panel för min del med (när jag väl tar mig tiden att faktiskt göra det haha..)

Ja, panelen är verkligen super och jag rekommenderar den starkt. Såg att laptopscreen har några kvar i lager så skynda skynda

Själv kommer jag eventuellt att byta till en HP Omen då jag kan köpa en sån till riktigt rätt pris, den har bra panel standard tydligen. Får se vad jag kan få för denna dock, inte helt lätt att sälja så pass nytt och få tillbaka en vettig summa.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ilstallione:

Ja, panelen är verkligen super och jag rekommenderar den starkt. Såg att laptopscreen har några kvar i lager så skynda skynda

Själv kommer jag eventuellt att byta till en HP Omen då jag kan köpa en sån till riktigt rätt pris, den har bra panel standard tydligen. Får se vad jag kan få för denna dock, inte helt lätt att sälja så pass nytt och få tillbaka en vettig summa.

Får man fråga varför du ska köpa en Omen när det är samma hårdvara under huven, men kostar 1/3 extra vad Lenovo datorn kostar?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag har med i5 och är nöjd med datorn. Hur vet du att den du kikar på har IPS?

Jag var och hämtade en på Netonnet av exakt samma modell och den hade inte IPS.

#15505372

Oj, såg just att du har rätt. Det står inget om att det är IPS på den jag kollade på, så jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån. Hursomhelst, vad kostar det att byta skärmen på den, och var köpte du din? Tacksam för svar!

Skrivet av phoenixdisciple:

Tjena!

För spel så räcker gott och väl en i5.a till
Skulle dock rekommendera en modell med i7.a om du planerar att göra saker som rendering av video eller dylikt.

Och ja det är riktigt kul!
Trodde inte att tråden skulle ta fart såhär med så mycket entusiasm från folk när jag skrev den från början

Jo, det enda som oroar mig är just att i5:an är 2-kärnig, medan i7:an är 4-kärnig. Frågan är dock hur stor roll detta spelar i moderna spel, då de inte verkar så pass optimerade för 4-kärniga processorer än (kan ha fel).

Tack för svaren!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Står i valet mellan denna och Asus G551JW, hittar fördelar och nackdelar på båda där Lenovon har 4GB grafikminne och Asus har IPS-skärm. Båda kostar runt 11k, frågan är dock om man behöver 4GB grafikminne på ett GTX 960m

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Får man fråga varför du ska köpa en Omen när det är samma hårdvara under huven, men kostar 1/3 extra vad Lenovo datorn kostar?

Jag får ett snuskigt bra pris på en Omen som är demo-ex, i princip jämnt byte beroende på vad jag får för denna.

Skrivet av DanneCool:

Oj, såg just att du har rätt. Det står inget om att det är IPS på den jag kollade på, så jag vet inte riktigt var jag fick det ifrån. Hursomhelst, vad kostar det att byta skärmen på den, och var köpte du din? Tacksam för svar!

Jo, det enda som oroar mig är just att i5:an är 2-kärnig, medan i7:an är 4-kärnig. Frågan är dock hur stor roll detta spelar i moderna spel, då de inte verkar så pass optimerade för 4-kärniga processorer än (kan ha fel).

Tack för svaren!

laptopscreen.com köpte jag från.

https://www.laptopscreen.com/English/screen-part-number/B156H...

Gick inte helt smärtfritt, tog mer än två veckor innan jag fick den, de fick till slut skicka ut en ny då fraktbolaget de använder gjorde bort sig totalt. Med frakt och moms slutade notan på cirka 1150 svenska.
Jag personligen tror att ett GTX960M blir en flaskhals innan en mobil i5:a blir det. Dock helt taget ur luften så kolla upp det om det är något du oroar dig för. Är säkert mycket beroende på vilket spel du ska spela, jag spelar endast WoT som går på en kärna så det spelade inte så stor roll. Gör inget annat krävande på datorn heller så för min del var det solklart.

Skrivet av sQuille:

Står i valet mellan denna och Asus G551JW, hittar fördelar och nackdelar på båda där Lenovon har 4GB grafikminne och Asus har IPS-skärm. Båda kostar runt 11k, frågan är dock om man behöver 4GB grafikminne på ett GTX 960m

4gb grafikminne på ett GTX960M känns mer som ett försäljningsargument än en nödvändighet och hade hamnat långt ner på min lista av prioriteringar vid köp. Jag hade inte köpt Lenovo´n utan att räkna in en skärmuppgradering om den inte har IPS från början.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DanneCool:

Jo, det enda som oroar mig är just att i5:an är 2-kärnig, medan i7:an är 4-kärnig. Frågan är dock hur stor roll detta spelar i moderna spel, då de inte verkar så pass optimerade för 4-kärniga processorer än (kan ha fel).

Tack för svaren!

Kom även ihåg att i5.an har HT (HyperThreading), så blir som en 4.a kärnig processor(2 cores, 4 threads), på samma vis som mobila i7.or blir som 8.a kärniga (4 cores, 8 threads).

Men som tidigare nämdes; Tror grafikkortet ger upp långt innan processorn i spel faktiskt när det kommer till kritan

Skrivet av ilstallione:

Jag får ett snuskigt bra pris på en Omen som är demo-ex, i princip jämnt byte beroende på vad jag får för denna.

4gb grafikminne på ett GTX960M känns mer som ett försäljningsargument än en nödvändighet och hade hamnat långt ner på min lista av prioriteringar vid köp. Jag hade inte köpt Lenovo´n utan att räkna in en skärmuppgradering om den inte har IPS från början.

Hmm.. Har faktiskt inte kollat något om Omen (visste inte om att den existerade förens nu faktiskt), vad är det som gör att den särskiljer sig från tex. Lenovo datorn du har eller någon Asus/MSI dator i samma prisklass?
Tänkte eftersom den kör fortfarande samma CPU/GPU, vad det är som lockar till ett byte.

Sedan 4Gb kan variera om man värderar det eller inte, tex. i GTA5 så stryper dessa 2Gb för texturer trots att rent prestandamässigt så orkar kortet med mer. Så antar att det beror på vad man spelar och med vilka settings man vill ha.
Men rent generellt är det inte mycket som stoppas av 2Gb, det är ju om man ska ha just en massa högupplösta texturer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Ordinarie pris på Omen är över 15000, jag får den för ungefär hälften.

Skillnaden på Omen och Y50-70 är väl egentligen byggkvalitet samt vikt. Tyvärr tappar man det numeriska tangentbordet på Omen och får istället några fjantiga programmerbara knappar på vänster sida om tangentbordet.

Kunde vara kul att testa en sån med tanke på priset, jag är dock väldigt nöjd med min Lenovo så spelar väl egentligen ingen roll.

http://www.notebookcheck.net/HP-Omen-Notebook-Review.134844.0...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@phoenixdisciple
@ilstallione

Tack för era svar! Skulle man kunna få fråga er om ni upplevt några problem med "thermal throttling" på denna dator, samt om den är tyst i idle? Vore nämligen intressant att veta, då denna dator (beroende på svaren) skulle kunna vara väldigt intressant.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Hedersmedlem

Min throttlar aldrig, har testat med både Burn test och Furmark. Den är tyst i idle men med jämna mellanrum spinner någon fläkt upp till ett hörbart vinande, till exempel vid surfande och liknande lätt. Helt idle utan något igång upplever jag den som knäpptyst.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Min throttlar aldrig, har testat med både Burn test och Furmark. Den är tyst i idle men med jämna mellanrum spinner någon fläkt upp till ett hörbart vinande, till exempel vid surfande och liknande lätt. Helt idle utan något igång upplever jag den som knäpptyst.

Låter strålande, får se om det inte blir denna dator trots allt. Det enda som talar emot är att jag redan har en bra bärbar som vi får se vad jag ska göra med. Tack för svaren iallafall, jag återkommer när/om jag köpt en sådan-här!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Testpilot

Hejsan alla Lenovo y50-70 ägare!

Har nu en fråga... någon som kan skicka mig original partitionerna för Lenovo Y50-70?
Eller om någon kan skicka mig en kopia på en kloning från original installationen om någon gjorde backup på det?

Lång historia kort;
Uppdaterade senaste BIOS på min Lenovo y50-70 (BIOS 3.0.0) som ska ge Windows 10 stöd (Ny boot logo mm).
Efter det så slutade datorn att boota från min SSD som satt i, totalt vägrade helt enkelt. Spelar ingen roll om jag försöker boota och installera om W8.1/W10 från en USB - Den bootar inte något som inte är original disken helt enkelt.

Satte därför tillbaka min gamla 500Gb SSHD som kom med dator, dumfan som man är så har man råkat tagit bort partitionerna på den disken, så kan inte använda Lenovo's inbyggda repair eller reset alls heller...
Nu den står bara och tuckar på "Can't initialize repair, missing partition (och en massa skit text)).

Behöver därför nu antingen en original disk med partitionerna kvar på (om någon vill sälja mig), eller om någon kan skicka mig alla partitioner (de dolda med) så jag kan lägga in dem på min disk, eller skicka mig en kloning på deras disk som jag kan använda till att formatera om datorn med iaf, bara så jag kommer in i Windows och kan börja uppgradera till W10 och köra en reset därifrån helt enkelt.

(Edit: kommer in i BIOS och sådant, men kan inte boota från något, kommer till repair biten med original disken som längst).

Tackar på förhand!
Mvh

Dold text

Update: Datorn nu på väg till Inet/Lenovo för reparation

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Hej.

Hur har de gått?

Skrivet av phoenixdisciple:

Hejsan alla Lenovo y50-70 ägare!

Har nu en fråga... någon som kan skicka mig original partitionerna för Lenovo Y50-70?
Eller om någon kan skicka mig en kopia på en kloning från original installationen om någon gjorde backup på det?

Lång historia kort;
Uppdaterade senaste BIOS på min Lenovo y50-70 (BIOS 3.0.0) som ska ge Windows 10 stöd (Ny boot logo mm).
Efter det så slutade datorn att boota från min SSD som satt i, totalt vägrade helt enkelt. Spelar ingen roll om jag försöker boota och installera om W8.1/W10 från en USB - Den bootar inte något som inte är original disken helt enkelt.

Satte därför tillbaka min gamla 500Gb SSHD som kom med dator, dumfan som man är så har man råkat tagit bort partitionerna på den disken, så kan inte använda Lenovo's inbyggda repair eller reset alls heller...
Nu den står bara och tuckar på "Can't initialize repair, missing partition (och en massa skit text)).

Behöver därför nu antingen en original disk med partitionerna kvar på (om någon vill sälja mig), eller om någon kan skicka mig alla partitioner (de dolda med) så jag kan lägga in dem på min disk, eller skicka mig en kloning på deras disk som jag kan använda till att formatera om datorn med iaf, bara så jag kommer in i Windows och kan börja uppgradera till W10 och köra en reset därifrån helt enkelt.

(Edit: kommer in i BIOS och sådant, men kan inte boota från något, kommer till repair biten med original disken som längst).

Tackar på förhand!
Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som gjort uppdateringen till Windows 10 och fått 3-fingers swipe att fungera som tidigare, det vill säga framåt och bakåt i till exempel webläsare? Efter uppdateringen så tappade jag den funktionen och istället blev det växla mellan program när jag gjorde 3-fingers swipe åt sidorna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Arrhenius:

Hej.

Hur har de gått?

Skickades från m.sweclockers.com

Inet godtog datorn på RMA och ska fixa allt (Mic ingången för mig funkar inte heller, så det är vad som supporten sa åt mig att skriva i min RMA rapport).

Så väntar nu 2-4 veckor på en fixad dator

Skrivet av ilstallione:

Någon som gjort uppdateringen till Windows 10 och fått 3-fingers swipe att fungera som tidigare, det vill säga framåt och bakåt i till exempel webläsare? Efter uppdateringen så tappade jag den funktionen och istället blev det växla mellan program när jag gjorde 3-fingers swipe åt sidorna.

Visste inte ens att 3-finger Swipe fanns på denna dator

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Som grädde på moset tändes även en röd pixel nu på min nya B156HAN01.2.

F-n vad trött jag blir...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

@phoenixdisciple:

Vart hittade du biosuppdateringen? Hittade massa andra drivisar men inte den.
Vad gör biosuppdatering mer än byter logga?

Permalänk
Hedersmedlem

Bios hittade jag om jag sorterade på Win8, finns inte om du sorterar på Win 10.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ilstallione:

Som grädde på moset tändes även en röd pixel nu på min nya B156HAN01.2.

F-n vad trött jag blir...

Oh, det var ju sjukt surt!

Sitter den på ett märkbart ställe eller något man inte kommer bry sig om när man spelar?

Skrivet av Arrhenius:

@phoenixdisciple:

Vart hittade du biosuppdateringen? Hittade massa andra drivisar men inte den.
Vad gör biosuppdatering mer än byter logga?

Som ovan skrev, under Windows 8(8.1) sortering.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter inte så den märks under spel men det stör mig ändå vid vanligt användade av datorn som är det jag har den till i huvudsak. Lagt upp ett ärende på laptopscreen.com så får vi se hur de hanterar det. Köpte där och inte ebay för att vara säker på kvalitet och support, ebay hade varit ~300 kr billigare.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Got it!

Installerade och de funkar

Skrivet av phoenixdisciple:

Oh, det var ju sjukt surt!

Sitter den på ett märkbart ställe eller något man inte kommer bry sig om när man spelar?
Som ovan skrev, under Windows 8(8.1) sortering.

http://i.imgur.com/tWQci7X.png

Permalänk
Medlem

Nån som har denna o haft problem med wifin att den glitchar och kopplar ifrån / laggar osv?

Törs man köpa datorn ?

Permalänk
Hedersmedlem

Inga problem med Wifi men tangentborden verkar vara den svaga länken, fick ganska många i retur på jobbet på grund av tangenter som hoppade av. Även min egen har en tangent som tar ett litet skutt och lossnar delvis ibland men det är nollan på numeriska delen så jag struntar i att skicka in den då jag milt sagt är lite skeptisk till vissa "serviceteknikers" behandling av kunders datorer.
I övrigt känns datorn ganska solid faktiskt, särskilt om man väger in prestandan för priset.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

har fortfarande kvar min Lenovo y50-70. Jag bytte dock till SSD och satte in 16gb minne. funkar rätt bra. Märker dock att fläkten går igång vid spel och ibland blir tangentbordet lite varmt. Kör även win10 på den. Funderar på att köpa byta skärm på den eller koppla den till en större skärm när jag lirar.

Permalänk
Medlem

Efter dock uppgradering till win10 har jag märkt att dust removal inte finns kvar mer. den gillade jag skarpt, någon som har något annat program för att rensa fläktarna

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om det är någon annan som har samma problem som jag med denna dator. Använder min dator nästan uteslutande till CSGO, och ganska ofta tappar jag kontakten med shift- och ctrl-tangenten (vilket inte är optimalt för er som förstår). Får liksom släppa och trycka ner igen. Känns som att det är glapp på nåt sätt. Nån annan som märkt detta?
Jag får även små fryslagg titt som tätt, i kanske nån sekund eller ibland mer. Hur ser det ut för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Frakko:

Efter dock uppgradering till win10 har jag märkt att dust removal inte finns kvar mer. den gillade jag skarpt, någon som har något annat program för att rensa fläktarna

Skulle hellre rekommendera kompressor eller tryckluft på burk, får förmodligen ut mer skit på det viset

Skrivet av T.N.T:

Tänkte kolla om det är någon annan som har samma problem som jag med denna dator. Använder min dator nästan uteslutande till CSGO, och ganska ofta tappar jag kontakten med shift- och ctrl-tangenten (vilket inte är optimalt för er som förstår). Får liksom släppa och trycka ner igen. Känns som att det är glapp på nåt sätt. Nån annan som märkt detta?
Jag får även små fryslagg titt som tätt, i kanske nån sekund eller ibland mer. Hur ser det ut för er?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle formatera om datorn om jag vore du till att börja med, låter mer som problem med mjukvara än något annat. Om datorn inte fått sig en smäll - vill minnas att hårddisken sitter under CTRL/SHIFT tangenterna, det skulle förklara eventuella frysningar och att tangenterna strular samtidigt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >