Intel Kaby Lake är inhoppare till Cannonlake – introduceras sent 2016

Permalänk
Melding Plague

Intel Kaby Lake är inhoppare till Cannonlake – introduceras sent 2016

Efterträdaren till Intels processorfamilj Skylake lanseras inte förrän hösten 2016, vilket antyder om att övergången till 10 nanometer dröjer till sent 2017.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of Traditions

Tja, en 2700k verkar inte ha några problem att hålla sig tills dess, så bara att fortsätta vänta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tja, en 2700k verkar inte ha några problem att hålla sig tills dess, så bara att fortsätta vänta.

Sitter i en liknande sits med en överklockad 2600k men är ändå sugen på en 6700k och lite ddr4.

Permalänk
Medlem

^ Min 2500k verkar klara sig fint hittills. Inte sugen på DDR4 heller eftersom det är så dyrt jämfört med de 16 GB DDR3 jag köpte för 700 spänn för 4 år sen.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk

Sjukt vad cpu utvecklingen har stagnerat, Det hände väldigt mycket mellan år 2000 och ~2010 men sedan dess har det varit långsamt, Inte för att det direkt behövs mer prestanda men det är ändå tråkigt att det står så pass stilla.

Jag vill se en ny processor som fullkomligt sopar mattan med föregående generation likt grafikkortsmarknaden. Men det ser ju inte så ljust ut just nu.

Det positiva är väl att dom som köpte Sandy Bridge år 2011 verkligen har fått valuta för sina pengar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Sjukt vad cpu utvecklingen har stagnerat, Det hände väldigt mycket mellan år 2000 och ~2010 men sedan dess har det varit långsamt, Inte för att det direkt behövs mer prestanda men det är ändå tråkigt att det står så pass stilla.

Jag vill se en ny processor som fullkomligt sopar mattan med föregående generation likt grafikkortsmarknaden. Men det ser ju inte så ljust ut just nu.

Det positiva är väl att dom som köpte Sandy Bridge år 2011 verkligen har fått valuta för sina pengar

Som sagt "Fysikens lagar sätter käppar i hjulen" - lite knepigt att få ut de käpparna... :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av riiga:

^ Min 2500k verkar klara sig fint hittills. Inte sugen på DDR4 heller eftersom det är så dyrt jämfört med de 16 GB DDR3 jag köpte för 700 spänn för 4 år sen.

Finns ingen anledning att uppgradera såvida du inte verkligen behöver fler kärnor. Jag hoppar över Skylake och tar nästa när DDR4 blir tvunget. Det är ingen direkt skillnad mellan 4790k och 6700k. Faktum är att 4790k är lite snabbare, iaf om man inte ägnar sig åt överklockning.

Permalänk
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Finns ingen anledning att uppgradera såvida du inte verkligen behöver fler kärnor. Jag hoppar över Skylake och tar nästa när DDR4 blir tvunget. Det är ingen direkt skillnad mellan 4790k och 6700k. Faktum är att 4790k är lite snabbare, iaf om man inte ägnar sig åt överklockning.

Skulle gärna vilja se de tester som visar att 4790k är snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Finns ingen anledning att uppgradera såvida du inte verkligen behöver fler kärnor. Jag hoppar över Skylake och tar nästa när DDR4 blir tvunget. Det är ingen direkt skillnad mellan 4790k och 6700k. Faktum är att 4790k är lite snabbare, iaf om man inte ägnar sig åt överklockning.

Nu ska man inte lita allt för mycket på läckta benchmarks men alla jag har sett visar på att 6700k är 5-10% snabbare än 4790k, som i sin tur är några procent snabbare än 3770k som i sin tur är något snabbare än 2700k...
Sitter man på en Sandy Bridge lär nog skillnaden upp mot 6700k ligga på runt 25%. Det är inte kattskit.

Permalänk
Medlem

För mig blir det en uppgradering iaf. Sitter på en i5 750 så det kommer nog bli en redig prestandaökning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Sjukt vad cpu utvecklingen har stagnerat, Det hände väldigt mycket mellan år 2000 och ~2010 men sedan dess har det varit långsamt, Inte för att det direkt behövs mer prestanda men det är ändå tråkigt att det står så pass stilla.

Jag vill se en ny processor som fullkomligt sopar mattan med föregående generation likt grafikkortsmarknaden. Men det ser ju inte så ljust ut just nu.

Förr när man krympte tekniken så fick man gott om utrymme för att vrida upp klockfrekvenserna, men där har det mer eller mindre tagit stopp nu tack vare att det blir svårare och svårare att krympa tekniken. Och skulle man vrida upp klockfrekvenserna i samma takt som man gjort tidigare utan att kunna göra den mer energisnål genom att krympa den så kommer det produceras enormt mycket värme i datorn, och då har man istället behövt satsa på flera kärnor. Men även där stötte man på problem med att kärnorna hade svårt att kommunicera med varandra och det är inte förrän nu, nästan 10år senare, när man släpper DX12 och Vulkan som man får en riktig lösning på problemet och kan börja ta vara på alla kärnor i processorn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Finns ingen anledning att uppgradera såvida du inte verkligen behöver fler kärnor. Jag hoppar över Skylake och tar nästa när DDR4 blir tvunget.

Har dom bestämt redan att Kaby Lake kommer släppas med 6 kärnor?
Eller är det bara spekulationer...
Låter intressant

Permalänk
Medlem

Om Intel's Cannonlake försenas till H2 2017, så innebär det at Samsung faktiskt kan vara först med 10nm.

Om sammarbetet Global Foundries/Samsung fortsätter (GF verkar inte lyckas med så mycket på egen hand) -OCH- AMD levererar med sin Zen på 14nm så ser framtiden riktigt lovande ut.
Då har vi, för första gången på länge, riktig konkurens på x86-sidan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gender Bender:

Förr när man krympte tekniken så fick man gott om utrymme för att vrida upp klockfrekvenserna, men där har det mer eller mindre tagit stopp nu tack vare att det blir svårare och svårare att krympa tekniken. Och skulle man vrida upp klockfrekvenserna i samma takt som man gjort tidigare utan att kunna göra den mer energisnål genom att krympa den så kommer det produceras enormt mycket värme i datorn, och då har man istället behövt satsa på flera kärnor. Men även där stötte man på problem med att kärnorna hade svårt att kommunicera med varandra och det är inte förrän nu, nästan 10år senare, när man släpper DX12 och Vulkan som man får en riktig lösning på problemet och kan börja ta vara på alla kärnor i processorn.

Vad du beskriver är något som är känt under namnet Dennard scaling, eller rättare sagt "breakdown of Dennard scaling" något som hände runt 2005. Innan haveriet för Dennard scaling så kunde vinsten i perf/W som kom med mindre tillverkningsnod användas till att höja frekvensen, något som ökade enkeltrådprestanda.

Att multicore-CPUer dök upp även på konsumentprodukter just runt 2005 var en direkt konsekvens av att Dennard scaling upphörde. Frågan om vi inte nu också passerat punkten där även Moores lag, om inte helt upphört, i alla fall inte håller sitt tidigare tidsschema. Dels drar tiden ut mellan krympningarna, dels så skenar kostnaderna för att utveckla varje ny nod och Moores lag handlar främst om tiden till fördubbling av den mest ekonomiskt fördelaktiga transistordensitet är ca två år.

DX12 kommer inte vara den silverkula som många hoppas på. Liknande teknik som DX12 finns redan för 10,40,100GBit/s nätverk där enklare fall uppvisade upp mot x10 bättre prestanda mot traditionella metoder + skalbarheten över CPU-kärnor var också mycket högre. Problemet är bara att så fort man gör något icke-trivialt utöver skicka/ta-emot nätverkstrafik så är skillnaden i prestanda/skalbarhet inte alls på samma nivå.

Är också betydligt mer komplicerat (=dyrare) att jobba med lågnivå APIerna. Här kan man hoppas att den komplexiteten kan hanteras i spelmotorerna och kanske inte direkt hamna på varje spelutvecklare. Ska också bli intressant att se hur DX12 hanterar nyare GPU-designer, en fördel med en relativt högnivå abstraktion som DX11 och tidigare är att man har möjligheten att hantera/optimera för skillnader i HW med driverkod. Nu måste all sådan anpassning göras av det som körs ovanpå DX12.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Finns ingen anledning att uppgradera såvida du inte verkligen behöver fler kärnor. Jag hoppar över Skylake och tar nästa när DDR4 blir tvunget. Det är ingen direkt skillnad mellan 4790k och 6700k. Faktum är att 4790k är lite snabbare, iaf om man inte ägnar sig åt överklockning.

Och detta baserar du på några läckta benchmarks från i våras? Vi är inte ens säker på om dessa benchmarks var sanna, men om de vore det så kommer mycket att ha ändrats sen dess. Vi kommer ha en slutgiltig version av Windows 10 och DX12. Vi kommer ha riktiga drivrutiner som släpps med moderkorten när de blir tillgängliga i augusti. Och vi kommer ha riktiga tester utförda av seriösa sidor att gå på.

All prestandaökning ligger inte enbart i processorn. Styrkretsen spelar även roll. Så tro inte på 5-10% prestandaökning som många påstår innan vi har det officiellt bekräftat. Nu tvivlar jag på att vi lär se en enorm prestandaökning, men innan vi har det svart på vitt så kan vi bara spekulera. Det är sällan en generationsskillnad är lockande att uppgradera till, utan Skylake kommer nog mest att tilltala de som sitter på Nehalem/Westmere och Sandy Bridge/Ivy bridge.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Om Intel's Cannonlake försenas till H2 2017, så innebär det at Samsung faktiskt kan vara först med 10nm.

Fast Samsungs "10nm" är dock mer lik Intels existerande 14nm än Intels 10nm. Nanometerbenämningarna säger inte så mycket nuförtiden, de är mest en marketing gimmick.

Det mått som är mest relevant nuförtiden när det gäller tillverkningsteknik är GP x M1P (Gate Pitch x Metal 1 Pitch), och där leder Intel överlägset:

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Det får iaf Zen på 14nm att se mer lovande ut.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dead71:

För mig blir det en uppgradering iaf. Sitter på en i5 750 så det kommer nog bli en redig prestandaökning

Skickades från m.sweclockers.com

bara att överklocka så är det lugnt, sitter själv på en oklockad i7 860 och klarar mig idag, kör dock med bara 60hz skärm men om jag klockar den så når jag 120/144

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Sjukt vad cpu utvecklingen har stagnerat, Det hände väldigt mycket mellan år 2000 och ~2010 men sedan dess har det varit långsamt, Inte för att det direkt behövs mer prestanda men det är ändå tråkigt att det står så pass stilla.

Jag vill se en ny processor som fullkomligt sopar mattan med föregående generation likt grafikkortsmarknaden. Men det ser ju inte så ljust ut just nu.

Det positiva är väl att dom som köpte Sandy Bridge år 2011 verkligen har fått valuta för sina pengar

Jag tycker att det hände mycket innan år 2000 också.
Under 90 talet gick jag från 486 DX2 66MHz -> Pentium 133MHz -> Pentium MMX 233MHz -> K6-3 450MHz.
I grova drag dubblering av klockfrekvensen vid varje byte gör en viss skillnad... och detta var bara på typ 3-4 år eller något sånt.

Däremot efter Core 2 känns det som att utvecklingen har bromsats in och ännu mer efter Sandy Bridge.
Samma utveckling från Sandy Bridge till Skylake, så skulle Skylake vara på typ en 25GHz eller så.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att den kommer även som k-modeller och släpps kompatibel med Z170 till socket 1151.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Fast Samsungs "10nm" är dock mer lik Intels existerande 14nm än Intels 10nm. Nanometerbenämningarna säger inte så mycket nuförtiden, de är mest en marketing gimmick.

Det mått som är mest relevant nuförtiden när det gäller tillverkningsteknik är GP x M1P (Gate Pitch x Metal 1 Pitch), och där leder Intel överlägset:

https://i.imgur.com/bST69S8.png

GPxM1P är en brutal förenkling av bilden.
Din tabell är hämtad från semiwiki, och om du läser lite noggrannare ser du att de faktiskt saknar data för sina beräkningar. Betyder inte att deras antaganden är åt pipan, bara att tabellen måste tas med en rejäl nypa salt och med insikt om att man jämför äpplen med jordgubbar med ett alldeles för enkelt mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad händer sen då? När man inte kan krympa mer? Gjorde en snabb googling men hittade inget speciellt mer än att moores lag börjar gå mot sitt slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Vad händer sen då? När man inte kan krympa mer? Gjorde en snabb googling men hittade inget speciellt mer än att moores lag börjar gå mot sitt slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom kommer inte kunna krympa mycket mer, dom får hitta ersättningar till hur dom bygger nu.
Sluta använda Silicon (kommer inte på namnet). Finns massa olika vägar att gå, men inget som direkt är runt hörnet va ja vet.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Vad händer sen då? När man inte kan krympa mer? Gjorde en snabb googling men hittade inget speciellt mer än att moores lag börjar gå mot sitt slut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Zero Walker:

Dom kommer inte kunna krympa mycket mer, dom får hitta ersättningar till hur dom bygger nu.
Sluta använda Silicon (kommer inte på namnet). Finns massa olika vägar att gå, men inget som direkt är runt hörnet va ja vet.

Det vankas grafen, i alla fall om man ska tro IBM och några andra. Grafen har många roliga egenskaper, bland annat en teoretisk frekvens på 300-1000 GHz. Dock kommer det nog dröja ett tag innan vi når dit då grafen är otroligt dyrt och svårt att arbeta med.

Någon mer teknik kunnig inom ämnet skulle kunna ge mer konkret info har själv bara läst en del artiklar och lite grundläggande om just grafen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Walker:

Dom kommer inte kunna krympa mycket mer, dom får hitta ersättningar till hur dom bygger nu.
Sluta använda Silicon (kommer inte på namnet). Finns massa olika vägar att gå, men inget som direkt är runt hörnet va ja vet.

Kisel. Idag använder man kisel och man spekulerar att det ska ersättas med grafen i framtiden.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Det vankas grafen, i alla fall om man ska tro IBM och några andra. Grafen har många roliga egenskaper, bland annat en teoretisk frekvens på 300-1000 GHz. Dock kommer det nog dröja ett tag innan vi når dit då grafen är otroligt dyrt och svårt att arbeta med.

Någon mer teknik kunnig inom ämnet skulle kunna ge mer konkret info har själv bara läst en del artiklar och lite grundläggande om just grafen.

Tror nog att Kisel kommer att användas i många år till. Lite som SSD kontra HDD. Trots att SSD funnits på marknaden i över 5 år till överkomliga priser (relativt iof.) så har ändå SSDn inte kommit i närheten av pris per GB kontra HDD och HDD existerar fortfarande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Tumnus:

Tror nog att Kisel kommer att användas i många år till. Lite som SSD kontra HDD. Trots att SSD funnits på marknaden i över 5 år till överkomliga priser (relativt iof.) så har ändå SSDn inte kommit i närheten av pris per GB kontra HDD och HDD existerar fortfarande.

Verkar som man ännu inte lyckats tillverkare grafentransistorer med "rätt" egenskaper för att fungera om byggstenar i logiska kretsar, dock något det jobbas på (artikel från januari 2014)

"Moving forward, it’s important to note that we’re still very much talking about an analog chip (man pratar om grafenkretsen artikeln handlar om). IBM Research still hasn’t found a way of giving graphene the all-important bandgap that is required for the fabrication of digital logic, and thus graphene-based computer processors. For next-gen processors, IBM seems to be focused on carbon nanotubes, which can have a band gap, over graphene."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Wasted Hobbit:

Det vankas grafen, i alla fall om man ska tro IBM och några andra. Grafen har många roliga egenskaper, bland annat en teoretisk frekvens på 300-1000 GHz. Dock kommer det nog dröja ett tag innan vi når dit då grafen är otroligt dyrt och svårt att arbeta med.

Jag skulle nöja mej med en tjugofem gigahertzare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Det vankas grafen, i alla fall om man ska tro IBM och några andra. Grafen har många roliga egenskaper, bland annat en teoretisk frekvens på 300-1000 GHz. Dock kommer det nog dröja ett tag innan vi når dit då grafen är otroligt dyrt och svårt att arbeta med.

Någon mer teknik kunnig inom ämnet skulle kunna ge mer konkret info har själv bara läst en del artiklar och lite grundläggande om just grafen.

Problmet jag sett är att få ut ett tillförlitligt svar. Om jag inte fattar det fel är det 3 lägen i stället för 2 dessutom (inte bara 1 och 0:a). Men kan a blandat ihop det med något annat med, var ett tag sen jag läste om grafen.

Hörde att man på kisel kunde gå ner till 6nm innan det tog helt stopp (om jag inte har fel), men troligen för dyrt för att vara försvarbart.

under 20nm ger oss både för och nackdelar. Svårare att klocka och enkeltrådsprestandan kommer inte gå så mycket högre med nuvarande teknik. Men ger oss där emot kretsar som kräver mindre ström och i teorin billigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det får iaf Zen på 14nm att se mer lovande ut.

Jag tror garanterat det är annat än 14nm som kommer påverka ZEN prestanda. Intel i samma nm vinner rätt stort mot AMD.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan med gott samvete sitta kvar på mitt gamla härke ett tag till då.
Börjar bli till åren kommen men håller sig rätt bra ännu.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.