Leta reda på WWAN kort

Permalänk
Medlem

Leta reda på WWAN kort

Hej, vänder mig hit eftersom det är Ubuntu som är installerat på den laptop som WWAN kortet sitter i.

Kort historia, fick hem kortet, körde in det i laptop, funkade sådär, sas att det skulle bli bättre med ny firmware (måste göras från win 7 sp installerar), uppgraderar firmware, kortet försvinner i win 7, installerar ubuntu men hittar inget i /dev/ när jag gör en ls -l

Kan jag leta reda på vad som sitter på den interna usb interfacet? Som jag förstått det ska WWAN porten vara usb 2.0

Modemet jag köpte är ett sierra wireless MC7710 och laptopen är en lenovo x230

Risken finns att jag brickat det men innan jag ev skickar iväg det vill jag testa allt.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

@Chichin:

Lista alla USB-enheter gör du med lsusb och vill du ha lite mer utförlig information kan du lägga till -v på slutet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack @CryingFreeman:

Tog kortet till jobbet och helt plötsligt dök det upp där, stoppade in det i en HP maskin, fick inte till det att funka på en debian riktigt men installationen såg det iallafall, stoppade in det i en win burk o nu syns det där o funkar?? Ska ta hem o testa igen på en win 10 installation, testade för övrigt med mitt gamla 3G kort som funkade utmärkt, så inget fel på mini-pci porten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, fick in kortet i datorn och windows hittade kortet hur fint som helst. Så startade jag om datorn och vips, kortet är borta igen.

La ned datorn i sleepmode och skulle sedan starta datorn och där dök kortet upp igen?? Det finns i ungefär 10 sek o sen försvinner det igen?? Så, vad är det som stänger av kortet??

Någon som har nån ide??

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

@Chichin

On topic: Kan det vara nåt energisparläge som ställer till med problem?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*
/moderator

@Chichin

On topic: Kan det vara nåt energisparläge som ställer till med problem?

Jag gissar på det men innan jag bootade om så ändrade jag inställningen i enhetshanteraren att win inte fick stänga av kortet för att spara energi.
Har lyckats testa på en annan laptop nu också och inget fel där, kortet funkar hur fint som helst så problemet verkar relaterat till just Lenovo:S X230

Visa signatur