Måste win 10 erbjudandet accepteras inom ett år, eller innan launch?

Permalänk
Medlem

Måste win 10 erbjudandet accepteras inom ett år, eller innan launch?

Hej,

Jag har windows 7 på min jobbdator men skulle vilja installera windows 10. Jag har därför köpt en windows 8.1 retail licens som jag skulle vilja använda för att få tillgång till erbjudandet att uppgradera till 10. Jag vill däremot inte alls ha windows 8.1. Min fråga är därför: Måste jag installera windows 8.1 och acceptera uppgraderingen innan launch den 29 juli 2015, eller räcker det med att jag efter launch installerar 8.1 och sedan accepterar erbjudandet och uppgraderar.

Eller med andra ord: Windows 10 erbjudande sägs vara i ett år. Är det ett erbjudande man kan acceptera inom ett år från launch, eller ett erbjudande som är giltigt i ett år, förutsatt att man tackade ja till uppgraderingen före launch?

Permalänk
Medlem

Windows 7 ägare får också Windows 10 gratis. Du har 1 år på dig att uppgradera gratis.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Läs detta
http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=wi...

Kostar det verkligen inget att uppgradera?

Nej. Windows 10 är en kostnadsfri uppgradering för kvalificerade enheter med Windows 7 SP1, Windows 8.1 Update och Windows Phone 8.1. Erbjudandet gäller ett år efter att Windows 10 har släppts. När du har uppgraderat kan du utnyttja alla fördelar med nya Windows 10.

Så har du SP1 alltså Säkerhets paketet 1 i Windows 7 som du självfallet borde ha så är det lugna puckar!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Windows 7 ägare får också Windows 10 gratis. Du har 1 år på dig att uppgradera gratis.

Skrivet av Bean:

Kostar det verkligen inget att uppgradera?

Nej. Windows 10 är en kostnadsfri uppgradering för kvalificerade enheter med Windows 7 SP1, Windows 8.1 Update och Windows Phone 8.1. Erbjudandet gäller ett år efter att Windows 10 har släppts. När du har uppgraderat kan du utnyttja alla fördelar med nya Windows 10.

Så har du SP1 alltså Säkerhets paketet 1 i Windows 7 som du självfallet borde ha så är det lugna puckar!

Ja det där har jag läst, men det besvarar ju inte frågan om erbjudandet att uppgradera måste accepteras före launch.

Alternativ 1: Alla 7 eller 8.1-ägare får inom ett år från launch välja om de vill uppgradera kostnadsfritt. Erbjudandet måste accepteras innan utgången av året.

Alternativ 2: Alla 7 eller 8.1-ägare får inom et år från launch välja om de vill uppgradera kostnadsritt, förutsatt att erbjudandet accepterats innan launch.

Jag tror och hoppas att det är alternativ 1 som är det korrekta, men jag vet inte. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Erbjudandet gäller under ett år, blir nog inte mycket klarare än så.

Det känns rätt orimligt att man skulle vara tvungen att acceptera före launch men för alla andra som accepterat skulle det gälla ett år, tycker du inte själv det låter konstigt?

Särskilt som tanken med det hela är att i princip få bort Windows 7/8/8.1 från alla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikl567:

Erbjudandet gäller under ett år, blir nog inte mycket klarare än så.

Det känns rätt orimligt att man skulle vara tvungen att acceptera före launch men för alla andra som accepterat skulle det gälla ett år, tycker du inte själv det låter konstigt?

Särskilt som tanken med det hela är att i princip få bort Windows 7/8/8.1 från alla datorer.

Hmm jo, du har rätt. Det låter ganska orimligt. Tack

Permalänk
Avstängd

Som redan konstaterat - det finns inte tvång att använda "reservationsappen" innan lansering.
Sen vad gäller 1 år fri uppgradering så vet jag att det pratas internt om att det kanske förlängs.
Det handlar om att få så många som möjligt att byta upp sig inom ett år. Så officiellt så har man sagt ett år.