Windows uppdateringar misslyckas, attackerad av GNU Bash CVE-2014-6271

Permalänk
Medlem

Windows uppdateringar misslyckas, attackerad av GNU Bash CVE-2014-6271

Efter av att monterat ihop datorn igår så fungerade allting fungerade finfint tills idag. Använde ett gammalt OS från min gamla dator (Windows 7). Nu när jag skulle stänga av datorn är det inte helt ovanligt att man får uppdateringar, denna gång var det 190 uppdateringar. Detta tog en stund, men sedan när jag skulle sätta på datorn igen så ville den inte "Konfiguera windows uppdateringar" utan stannade på 0% tills "Det gick inte att kofniguera windows-uppdateringar Ändringar återsälls." Inte nog med det så har Norton Virusskydd uppmanat mig om att jag har blivit attackerad av GNU Bash CVE-2014-6271 vilket jag googlade som tydde på någonting allvarligt.

Intel core i5 4690k
xfx radeon r9 390
ballistixsport 8gb
z97-e
samsung evo 850 250gb

edit: nu när jag öppnar google chrome kommer följande meddelande upp:

Anslutningen är inte privat

"Det är möjligt att hackare försöker stjäla dina uppgifter från accouns.google.com (till exempel lösenord, meddelande eller kreditkort."

Edit: Verkar som om min Windows brandvägg är inaktiverad och den går inte att aktivera då det ser ut som om det blockeras av Norton. "Det här inställningarna hanteras av programmet Norton Internet Security.

Edit2: Av 190 uppdateringar så lyckades cirka 15, 140-150 misslyckades, resterande "väntar".

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning till varför du inte installerar om Windows? Om jag eller någon som frågat mig om råd hamnat i en liknande situation så skulle jag bara installera om Windows. Med tanke på vad som står på spel i dagens läge (bank, CSN, försäkringskassa etc. etc.) så litar jag inte för fem öre att antivirus faktiskt rensar bort en infektion till 100%.

Det är ungefär det jag gör om jag stöter på problem med Windows i största allmänhet. Generellt sett så är det helt enkelt snabbare att bara starta om från början och om det är som så att problemen kvarstår så har man mer eller mindre uteslutit mjukvarufel och kan direkt ge sig på att felsöka hårdvaran.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS