Old school Cherry mekaniskt tangentbord

Permalänk
Medlem

Old school Cherry mekaniskt tangentbord

Har två stycken mekaniska mini-tangentbord. Cherry ML4100

Den första är G84-4100PPMDE.
Den har Windows 95-loggan på Windows-tangenterna, så jag skulle tro att den är från mitten av 90-talet. (första ML4100 kom 1996).
Tysk layout.

Den andra är G84-4100PRMNO. Den ser likadan ut förutom att den är svart och har modernare Windows-logga.
Norsk layout.

Budgivning!

Läs hela annonsen här

Permalänk

Intressant, vet inte priset på en sådan raritet men kan börja med 160kr+ frakt för norska modellen.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem

200 Kr+ frakt på Norrmannen

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Vet du vilka brytare det handlar om? Kanske bara fanns en modell på den tiden, men frågar i alla fall för säkerhets skull. Fungerar den tyska modellen? Vet du om det fungerar till en USB-port med adapter?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

220+frakt för norrbagen

Visa signatur

Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Skrivet av mibsweden:

Vet du vilka brytare det handlar om? Kanske bara fanns en modell på den tiden, men frågar i alla fall för säkerhets skull. Fungerar den tyska modellen? Vet du om det fungerar till en USB-port med adapter?

borde vara Cherry ML brytare, de som testat dem säger att de liknar lite bruna MX brytare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Cherry ML på Deskthority's Wiki för de som vill läsa mer.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Jag har samma tangentbord, fast engelsk layout. Tänkte använda det till min Surface PRO men det funkar dessvärre _inte_ med USB-adapter. Jag kollade noga och just den modell jag har funkar inte med USB, men vissa ml4100 gör det. Så TS får kolla modellnumret och sen titta i tabellen här.

http://www.cherry.de/PDF/DE_Compact-Keyboard_G84-4100.pdf

Mitt tangentbord är nytt (inköpt Mars, men det står nåt /03 i modellbeteckningen) och oanvänt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Intressant

Lägger 250+ frakt på tysken, alternativt 550+ frakt för båda två.

Permalänk
Medlem

Kul att se dessa, jag har själv ett!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

ML brytare som sagt. Den tyska modellen har inte stöd för usb-adapter enligt cherry. Hittar ingen info om den svarta, ska testa den med en adapter lite senare idag. Och ja den tysk fungerar (med ps2 alltså).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag har samma tangentbord, fast engelsk layout. Tänkte använda det till min Surface PRO men det funkar dessvärre _inte_ med USB-adapter. Jag kollade noga och just den modell jag har funkar inte med USB, men vissa ml4100 gör det. Så TS får kolla modellnumret och sen titta i tabellen här.

http://www.cherry.de/PDF/DE_Compact-Keyboard_G84-4100.pdf

Mitt tangentbord är nytt (inköpt Mars, men det står nåt /03 i modellbeteckningen) och oanvänt.

Om du använder en aktiv adapter så bör det fungera. Annars kan man bygga en Soarers converter, vilket jag gjorde till mitt jag hade förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Om du använder en aktiv adapter så bör det fungera. Annars kan man bygga en Soarers converter, vilket jag gjorde till mitt jag hade förut.

Säker på det? Enligt tabellen jag länkade så säger ju cherry själva att det inte funkar med adapter.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

En sån här bör funka när inte en "vanlig" adapter gör susen. Vissa tangentbord kräver lite extra för att omvandla signalerna.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Säker på det? Enligt tabellen jag länkade så säger ju cherry själva att det inte funkar med adapter.

Jag tror att de syftar på en passiv adapter. Men det kan vara så att vissa aktiva inte klarar av ISO specifika tangenter. Så full funktionalitet kanske man inte får. Det som garanterat funkar är en soarers. Bästa "adaptern" i min mening. Inte speciellt svår att göra heller.

Skrivet av deeyay:

En sån här bör funka när inte en "vanlig" adapter gör susen. Vissa tangentbord kräver lite extra för att omvandla signalerna.

http://i.imgur.com/G2lwTt8.jpg

Antar att den är en "blue cube"? Även om den är svart?
Blue cube anses ju vara den bästa aktiva adaptern.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Beltet:

Jag tror att de syftar på en passiv adapter. Men det kan vara så att vissa aktiva inte klarar av ISO specifika tangenter. Så full funktionalitet kanske man inte får. Det som garanterat funkar är en soarers. Bästa "adaptern" i min mening. Inte speciellt svår att göra heller.

Antar att den är en "blue cube"? Även om den är svart?
Blue cube anses ju vara den bästa aktiva adaptern.

Det är en "blue cube" ja. Den är blå men rätt mörkblå så det ser ut som den är svart på fotot. Fick med den när jag köpte ett Model M en gång i tiden.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch