Service/ help desk - ärendehantering

Permalänk
Jacob Fanboy

Service/ help desk - ärendehantering

Hej,

har senaste veckorna kollat på lite olika ärendehanteringssystem då vårt nuvarande inte håller måttet, har sökt en del på Google men hittar inga direkt åsikter kring de olika systemen.

Har demo kört JIRA, HelpRace, DeskPRO, Freshservice och LiveAgent men de flesta verkar dock sakna change och request hantering. Så frågan är om någon på SweC kan rekommendera ett schysst ärendehanteringssystem? Önskevärt är om det är ITIL fokuserat och behöver inte ha assets då vi har många kunder.

Tack på förhand
Mvh
Johan

Permalänk

Hej!

Har tidigare kört easit (http://easit.se/arendehantering/)
Det var helt ok för en it-avdelning för 1500 användare.

Permalänk
Medlem

Beror lite på. Kör Jira på jobbet och tycker det är mer för projekt än för servicedesk.

På tidigare jobb kördes Kayako men jag slapp supportbiten - så jag vet inte hur bra det fungerade men den är åtminstone riktad mot supportanvändande.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Multicast:

Hej!

Har tidigare kört easit (http://easit.se/arendehantering/)
Det var helt ok för en it-avdelning för 1500 användare.

Inte hört talas om men blir att undersöka, tusen tack!

Skrivet av zyberzero:

Beror lite på. Kör Jira på jobbet och tycker det är mer för projekt än för servicedesk.

På tidigare jobb kördes Kayako men jag slapp supportbiten - så jag vet inte hur bra det fungerade men den är åtminstone riktad mot supportanvändande.

/zyber

Kayako har jag tittat en del på men känner missnöje får användarna, har dock inte test kört det ännu. JIRA som jag har förstått är det absolut vanligaste dock väldigt besviken på vad jag såg, kan förstå ditt argument med att det är mer projekt orienterat.

Permalänk
Medlem

http://www.ca.com/se/en/intellicenter/ca-service-desk-manager...

Det är vad vi kör på jobbet. Den är ITIL-anpassad och har både Change och Request.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

På mitt jobb kör vi OTRS och det är nått vi gjort väldigt länge, det fungerar bra för den verksamhet vi har. Finns en demo och det är open source, eller så kan man köpa en business-version.

https://www.otrs.com/

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Vi kör jira med en plugin för Servicedesk. Fungerar mycket bra. Kan tänka mig att jira inte känns lämpligt utan den modulen. https://marketplace.atlassian.com/plugins/com.atlassian.servi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Service/ help desk - ärendehantering

Vi körde Nilex ärendehanteringssystem på en tidigare arbetsplats med stor IT-avdelning. Det finns möjligheter att boka demo på deras webbplats. www.nilex.se

Permalänk
Avstängd

Zendesk!

Visa signatur

Arbetar på www.beebyte.se
Högpresterande och högtillgängliga servrar i molnet

Permalänk
Medlem

Service manager, tidigare körde vi Nilex.

Vi arbetar helt processorienterat enligt ITIL och då underlättar Service manager en hel del.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kör på Easit på jobbet. Fungerar riktigt bra.
Vi började med det i våras och har hållit på att bygga upp det till precis så som vi vill ha det.
Bra support också

Permalänk
Medlem

vi kör med http://www.artologik.com/ på jobbet. Fungerar väl helt okej faktiskt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har kört lite olika, Best practical RT, JIRA med servicedesk plugin, BMC Remedy och några andra (som inte alls var intressanta nog att lägga på minnet)

RT känns lite gammalmodig och det kan vara svårt att få det bra. rekommenderar inte.

Jira med servicedesk är väldigt bra (det vi håller på att gå över till nu från RT).
Passar perfekt om alla användare använder Jira dagligen för dokumentering av problem osv inom deras område.

BMC Remedy är också väldigt bra, kan vara mycket att sätta sig in i. Men det kanske mest berodde på att det var väldigt stort företag med närmare 30.000 anställda och därav en hel del olika avdelningar inom IT.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

ServiceNow helt enkelt om du ska ha ett bra och skalbart system som kan göra mer än bara ärendehantering.
Men det beror ju självklart på budgeten...

Gartners Magic Quadrant ITSSM 2016