Windows 10 Home-användare påtvingas automatiska uppdateringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Ingen som klagar på att deras Mobil appar updateras eller att en ny OS version där uppdateras. Skulle bli förvånad om de lanserade en uppdatering som b0rkar 3:dje parts mjukvara.

Precis som jag har kontroll på vad som sker med min dator har jag avaktiverat automatiska uppdateringar i Play Store. Jag uppdaterar appar manuellt och har automatiskt backup på de appar jag använder frekvent så jag kan backa en version ifall någon ballar ur, samt installerar alltid OS-uppdateringar manuellt via ADB (har nexus). Bara för att vanligt folk har sånt på automatik legitimerar det inte att man tar bort valmöjligheten att avaktivera det för de som INTE vill ha det på automatik.

Permalänk
Medlem

Om jag tex sitter mitt i en raid i World of Warcraft, kan det hända att windows säger, dags för uppdatering och startar om datorn utan en chans att förhindra det?

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Microsoft kommer sälja mer än en $99-uppgradering från Home till Professional.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är jättebra ! Slipper man att de okunniga sprider virus hejvilt för att deras Windows inte är patchat. Företag och organisationer kör inte Home så det är inget bekymmer. Man styr helt själv hur man uppdaterar sin maskinpark centralt via system center. Windows har bra stöd för metered connections så de som sitter med mobila bredband behöver ej oroa sig. Mycket obefogat lip i tråden från folk som antar saker och inte har koll.. \ systemteknikern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Förstår inte varför detta skulle vara något dåligt? Svenssons där ute har en stor tendens att inte uppdatera sitt OS alls. Detta är bara positivt i mina ögon.

Ja för vanliga Svenssons är det ju bra, om nu inte "en färsk uppdatering kan bryta kompatibilitet med mjukvara från tredjepart och orsaka instabilitet" Mindre bra, tycker jag.

Då det hänt innan, och jag är säker på att många kommer att riva av sig håret, p g a kompatibilitet med mjukvara från tredjepart inte uppdaterat sin egenmjukvara, och vad händer då ? Ja det vet vi väl alla

Kan hända Svensson, kan hända Swecare

/ Det blir Windows 10 Enterprise här!!

Lika säkert som en häst skiter vart den vill

§5
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Folk i denna tråden verkar tro att majoriteten av windowsanvändare är tech-gurus. Det är jättebra att uppdateringar påtvingas. Kommer stoppa extremt mycket trojaner etc. Kommer att spara pengar i hela samhället i slutändan om folk slutar få onödiga problem för att dom inte vet hur man uppdaterar eller hur viktigt det är.

Permalänk
Medlem

I Windows 8.1 idag så brukar man ju bli notifierad om att en uppdatering finns tillgänglig och kommer installeras automatisk om ett visst antal dagar om man inte gör det själv.
Gör de likadant i Windows 10 ser jag inga större problem med det här egentligen. Borde väl vara rätt vettigt ur ett säkerhetsperspektiv också?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Verkar stämma rätt bra med Microsoft nya inriktning. Allt blir enklare och simplifierat. Systemet blir mer slutet och styrs mot att användaren får mindre kontroll.

Permalänk
Medlem

För folk som är oroliga för att drivrutiner ska uppdateras automatiskt, kommer det inte bara vara så kallade viktiga uppdateringar som kommer vara påtvingade? Kanske ser annorlunda ut i win10?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Supreme22:

Nej du bör istället försöka se till att mor får en skaplig upplevelse på internet. Att köra begränsad data idag är lite som att ta en taxi till gallerian.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Detta kan bli ett enormt problem för Microsoft om de inte tänker igenom detta riktigt noga. Med tanke på hur många som faktiskt sitter med mobilt bredband och har små dataplaner så borde ju Microsoft ta sig en funderare om detta verkligen är rätt väg att gå. Har du otur så försvinner ju 200-300 MB bara så där.

Har hon otur så kan en uppdatering ta upp emot 100-200 MB.

tja motiverar flera att skaffa fiber helt plötsligt förutom för streaming då

Nä men du har rätt, ofta över 100Mb per gång en uppdatering kommer.

Skrivet av Gelantious:

Ha automatiska uppdateringar aktiverade från början, med möjlighet att stänga av. Precis som med Win 7.
Svårare än så är det inte.

Men ja, var ju klart att MS skulle klydda till något. Precis när man tror dom lärt sig något från fiaskot med 8:an så kommer detta.
Bortse från störmomentet att deras uppdatering kan sabotera programvara/drivrutiner, för att inte tala om jobbiga omstarter. Så är det lite foliehat varning med då dom kan tvinga in i stort sett vad som helst på alla datorer i världen. NSA osv...

Och det händer rätt ofta att dom släpper buggade uppdateringar som saboterat datorer så man manuellt fått avinstallera / reparera för att ens få datorn att starta utanför felsäkert läge. Kan tänka mig hur det blir när dom tvingar ut en sån uppdatering och en vacker dag så är alla Windows 10 datorer nere. Inte en fråga om, utan när det kommer hända med ett sånt här system....

Precis men för mig flyter det på fint, dock installerar windows 7 inte alla uppdateringar utan ibland får installera dom manuellt.

Skrivet av l4nky:

Folk i denna tråden verkar tro att majoriteten av windowsanvändare är tech-gurus. Det är jättebra att uppdateringar påtvingas. Kommer stoppa extremt mycket trojaner etc. Kommer att spara pengar i hela samhället i slutändan om folk slutar få onödiga problem för att dom inte vet hur man uppdaterar eller hur viktigt det är.

Dock som nämns här så kan den även skapa problem, speciellt tvångsuppdatering av drivers.

Vanliga Svenssons har fobi av uppdateringar, just för dom vet det kan skapa problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Verkar stämma rätt bra med Microsoft nya inriktning. Allt blir enklare och simplifierat. Systemet blir mer slutet och styrs mot att användaren får mindre kontroll.

Att tro att Windows någonsin varit något annat än enkelt, slutet och noll användarkontroll måste typ vara definitionen av "lurad".

Permalänk
Snusfri

Helt klart förstårligt faktiskt.
99% av Svenssons kommer att köra med Home på sina laptops där risken för att mystiska 3'e parts prylar finns som kan bråka är minimal, där är det smart att låta Windows sköta uppdateringar själv så att de alltid har de senaste uppdateringarna.

Hos de mer teknikinsatta (de flesta på Swec tex) som sitter på Pro och även använder mer obskyra programvaror och hårdvara ges en tidsfrst för att se att uppdateringarna inte strular till det.

Sedan för Enterprise (företag) så är det ännu mer frivilligt då en strulande uppdatering kan kosta en hel del pengar.

Visst vore det trevligt att själv kunna få välja i alla versioner som tidigare, men jag förstår helt klart varför MS tagit denna riktning och är inte emot den nämnvärt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Verkar stämma rätt bra med Microsoft nya inriktning. Allt blir enklare och simplifierat. Systemet blir mer slutet och styrs mot att användaren får mindre kontroll.

Nya inriktning? Tycker det gått åt det hållet sedan man satt med 3.1...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är inte riktigt lika negativ som jag hade varit för 3-4 år sen, har migrerat nästan allt till en lokal linux server, är typ bara slö surf och spelande som sker på windows.
Att ha en dator som spontant startar om när den tycker det dags att uppdatera är helt underkänt på alla nivåer, något som är en konstant i windows system när man bara låter den uppdatera som den vill.

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls hur SweC presenterar nyheten.
Den borde vara positiv med ett kort stycke på slutet som nämner att funktionen kan vara en nackdel i några få specifika fall. Inte tvärtom.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Stod det någonstans om att den både uppdaterar&startar om i samma veva? Ypperligt är ju om den uppdaterar sig själv automatiskt men man får välja om man vill starta om manuellt eller automatiskt. Åtminstone det borde man ju kunna få välja tycker jag.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Gillar inte alls hur SweC presenterar nyheten.
Den borde vara positiv med ett kort stycke på slutet som nämner att funktionen kan vara en nackdel i några få specifika fall. Inte tvärtom.

Hade dom skrivit den som en fantastisk nyhet istället för neutral som den är nu, hade väl folk kommit in och anklagat redaktionen för att vara köpt utav Microsoft på samma sätt som det är vissa som tror att Nvidia pröjsar pengar då och då. (en gång eftersom det var en stickad nallebjörn på bild i Nvidias färger, haha).

Skrivet av Mordrana:

Stod det någonstans om att den både uppdaterar&startar om i samma veva? Ypperligt är ju om den uppdaterar sig själv automatiskt men man får välja om man vill starta om manuellt eller automatiskt. Åtminstone det borde man ju kunna få välja tycker jag.

Vissa sitter på rätt dålig uppkoppling och ska en nedladdning tankas automatiskt så kan onlinespelande bli lidande. Alla sitter inte på bra linor trots att det är 2015.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Hade dom skrivit den som en fantastisk nyhet istället för neutral som den är nu

"Neutral", jo tjena.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tennix:

Så gott var "gratis"
Nej det kommer bli linux på HTPC:n då jag inte tänker sitta någon timme då och då och stirra på en aktivitetshanterare med en CPU på 100%. Senaste uppdatering tog även tid för min vanliga dator att tugga sig igenom.

Man ställer ju in den så den installerar uppdateringarna när man stänger av datorn. Då får den jobba på bäst den vill medans man ligger och sover.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer att funka bra för dom flesta MS användarna bra att dom har låst uppdateringen .

Har många som jag har hjälp för dom kommer inte in på typ bank sidan och andra sidor med säkerhets kod en Windows uppdatering har missat massa viktiga uppdateringar, frågar man dom så nä jag hade annat att göra med datorn så jag bocka bort det...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

"Neutral", jo tjena.

Ser inte hur den här artikeln är mer negativ än någon annan som skrivs.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Förstår inte hur folk tänker.. Vill ni inte ha alternativ att välja emellan?

Permalänk
Medlem

Hoppas att ingen lyckas hacka M$ Update. Kaxigt att slå ut 80% av världens datorer på en gång.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Med tanke på att MS flera gånger den senaste tiden pushat ren reklam som "viktiga" uppdateringar så är det här mycket dåliga nyheter.
Om det bara handlade om uppdateringar som faktiskt kom användare till godo så blir det ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Hoppas att ingen lyckas hacka M$ Update. Kaxigt att slå ut 80% av världens datorer på en gång.

Var det inte något sådant som hände med blaster för många herrans år sedan?

edit. När jag tänker efter var det nog inte via windows update.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Hatar dock den förjävligt störande rutan som konstant kommer upp som ber om att få starta om datorn. Man kan dock fördröja omstarten med max 4 timmar i taget, men då måste man trycka på en knapp.

Det är bara att ignorera rutan utan att välja tid och jobba vidare, den lägger sig inte "always on top". Det funkar i Windows 7 Professional iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk

Funkar säkert fint för de flesta. Dock sitter jag själv på mobilt bredband just nu så för mig skulle det inte kännas så bra. Har dock gjort så att jag gått till "tjänster" och inaktiverat windows update tjänsten helt enkelt. Detta i senaste win 10 builden. Tidigare i Windows 7 körde jag valet "sök efter uppdateringar men låt mig välja när de ska laddas ner och installeras"

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Kommer bli många supportärenden typ "min laptop åt upp halva min mobila surfpott och allt jag gjorde var att kolla jobb email".

Att det är på som default är kanske bra men det borde faktiskt finnas en funktion att stänga av eller åtminstonde senarelägga det. Tror MS får backa på den här.