Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Jag är väldigt säker på att du har fel!
Kolla bara på dina:
In the last 24 hours, 12 544 people bought the game.
Så lite siffror.....
(jag kör på xbox pris och billigaste pricerunner 154-289 (men slår på 150Kr)
inom 24 timmar har 12 544 köpt 150Kr, ok (?)
12 544 * 150Kr = 18 81600Kr
Så än en gång, jag inte bara tror, jag vet om att du har fel

Nej, Minecraft kommer dö ut så småning om, det är bara en fråga om det sker inom något år eller om det tar 10 år.

För räknar man på dina siffror om de säljer för 1.9 miljoner kronor/dag, så ska du först dra bort runt 20% moms (genomsnitt, då vissa länder har högre eller lägre moms) då är vi nere på 1.5 miljoner ungefär, ur det så ska det betalas löner, kostnader för servrar, bandbredd, skatter etc, så ur de 1.5 miljonerna så är det en bråkdel kvar till slut när alla kostnader är betalda.

Ställ det då i motsvarighet mot att Microsoft köpte Mojang för 18 Miljarder kronor.
Vilket om vi säger att de gör en inkomst (ren vinst) på 1 miljon kronor/dag så tar det ändå 49 år innan de fått igen summan på sålda spel, sedan tillkommer intäkter för merchendise, och andra licenser (ex om någon gör en film osv).

Så det är nog inte bästa köpet Microsoft gjort, då det kommer ta väldigt lång tid innan de får igen pengarna, om de någonsin får igen dem.

Sen ser man till Mojang AB´s bokslut för året 2013 så gjorde de en vinst på strax över 2.2 Miljoner kronor /dag, men då vi inte vet hur deras omsätning var 2014 (eller blir 2015) så är det svårt att förutse den.
Mne om vi räknar på 2013 års omsättning att det är samma 2014, så skulle det likväl ta 22 år för Microsoft att få igen pengarna (beräknat på en vinst på 816 Miljoner kronor /år) vilket säkert kommer sjunka ju mer åren går, då det kommer säljas färre spel då intresset svalnat, etc.

Så än en gång så har jag inte fel

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Haha. Tror du ens på att DX12 skulle ge 820% ökning?

Det är kul att du först anklagade Microsoft för att hitta på siffror för att marknadsföra DirectX 12. Diverse spelutvecklare hittar visst på siffror med Rolig du.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det är kul att du först anklagade Microsoft för att hitta på siffror för att marknadsföra DirectX 12. Diverse spelutvecklare hittar visst på siffror med Rolig du.

Precis, DX12 kommer inte i närheten av den stora ökningen, det kommer handla om några % i ökning, inte direkt som kommer märkas av som "wow, jag blåstes av stolen av skillnaden mellan DX10/DX11 och nya DX12".

En sak får man ge Microsoft, att de är bra på marknadsföring och skapa en "hype" kring DX12 att det är "det bästa sedan 3D lanserades" ungefär på samma sätt som de hypade W8 som sedan föll pladask.

Så bra att du själv tog upp att spelutvecklarna hittar på siffror, för det är precis det som de gör. De visar upp ett "best case" scenario, vilket inte återspeglar hur det i praktiken kommer att ge i ökning. Men som sagt, marknadsföring.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, Minecraft kommer dö ut så småning om, det är bara en fråga om det sker inom något år eller om det tar 10 år.

För räknar man på dina siffror om de säljer för 1.9 miljoner kronor/dag, så ska du först dra bort runt 20% moms (genomsnitt, då vissa länder har högre eller lägre moms) då är vi nere på 1.5 miljoner ungefär, ur det så ska det betalas löner, kostnader för servrar, bandbredd, skatter etc, så ur de 1.5 miljonerna så är det en bråkdel kvar till slut när alla kostnader är betalda.

Ställ det då i motsvarighet mot att Microsoft köpte Mojang för 18 Miljarder kronor.
Vilket om vi säger att de gör en inkomst (ren vinst) på 1 miljon kronor/dag så tar det ändå 49 år innan de fått igen summan på sålda spel, sedan tillkommer intäkter för merchendise, och andra licenser (ex om någon gör en film osv).

Så det är nog inte bästa köpet Microsoft gjort, då det kommer ta väldigt lång tid innan de får igen pengarna, om de någonsin får igen dem.

Sen ser man till Mojang AB´s bokslut för året 2013 så gjorde de en vinst på strax över 2.2 Miljoner kronor /dag, men då vi inte vet hur deras omsätning var 2014 (eller blir 2015) så är det svårt att förutse den.
Mne om vi räknar på 2013 års omsättning att det är samma 2014, så skulle det likväl ta 22 år för Microsoft att få igen pengarna (beräknat på en vinst på 816 Miljoner kronor /år) vilket säkert kommer sjunka ju mer åren går, då det kommer säljas färre spel då intresset svalnat, etc.

Så än en gång så har jag inte fel

Microsoft är världens tredje högst värderade företag och omsätter 116 miljarder dollar
2 miljarder dollar är peanuts för dem, och de är nog mer medvetna om sina företagsköp och strategi
än vad du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Precis, DX12 kommer inte i närheten av den stora ökningen, det kommer handla om några % i ökning, inte direkt som kommer märkas av som "wow, jag blåstes av stolen av skillnaden mellan DX10/DX11 och nya DX12".

En sak får man ge Microsoft, att de är bra på marknadsföring och skapa en "hype" kring DX12 att det är "det bästa sedan 3D lanserades" ungefär på samma sätt som de hypade W8 som sedan föll pladask.

Så bra att du själv tog upp att spelutvecklarna hittar på siffror, för det är precis det som de gör. De visar upp ett "best case" scenario, vilket inte återspeglar hur det i praktiken kommer att ge i ökning. Men som sagt, marknadsföring.

Allvarligt talat @Powernet, tänk lite. Mantle visade redan sina muskler, och DX12 är lik mantle vad det gäller effektivitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Japp. Alla ljuger och hittar på siffror om DX12. Spelutvecklare, Microsoft, NVIDIA, AMD och teknikwebbsiter. LOL.

Bra att du äntligen inser det, för ingen har visat att det blir någon större skillnad, ja, det blir en liten skillnad, men inte 820% som ex Sweclockers skrev i en nyhet.

Skrivet av SUMITOMO:

Microsoft är världens tredje högst värderade företag och omsätter 116 miljarder dollar
2 miljarder dollar är peanuts för dem, och de är nog mer medvetna om sina företagsköp och strategi
än vad du tror.

Ja, och vad har deras omsättning med köpet att göra?
Även om Minecraft gör samma vinst framöver så skulle det ta 22år för Microsoft att få igen köpesumman på 18 miljarder, och eftersom Minecraft försäljningen trappas av ju längre tiden går så kommer det ta ännu längre tid.

Skrivet av riporto:

Allvarligt talat @Powernet, tänk lite. Mantle visade redan sina muskler, och DX12 är lik mantle vad det gäller effektivitet.

Ja? Jag har inte sagt något om varken eller, varken DX12 eller Vulkan är något omvälvande, ja båda gör en viss skillnad, men inte något direkt större märkbart som påverkar upplevelsen.

Och för utvecklarnas del så är det bättre om de satsar på Vulkan än DX12, dåVulkan är cross platform medans DX12 är låst till ett enda operativ (W10) och således har en väldigt liten användarbas, mot om de skulle utveckla mot Vulkan och nå alla användarna, oavsett plattform.

Så ja, DX12 har ingen ljus framtid för sig mot Vulkan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Bra att du äntligen inser det, för ingen har visat att det blir någon större skillnad, ja, det blir en liten skillnad, men inte 820% som ex Sweclockers skrev i en nyhet.
Även om Minecraft gör samma vinst framöver så skulle det ta 22år för Microsoft att få igen köpesumman på 18 miljarder, och eftersom Minecraft försäljningen trappas av ju längre tiden går så kommer det ta ännu längre tid.
Ja? Jag har inte sagt något om varken eller, varken DX12 eller Vulkan är något omvälvande, ja båda gör en viss skillnad, men inte något direkt större märkbart som påverkar upplevelsen.

Och för utvecklarnas del så är det bättre om de satsar på Vulkan än DX12, dåVulkan är cross platform medans DX12 är låst till ett enda operativ (W10) och således har en väldigt liten användarbas, mot om de skulle utveckla mot Vulkan och nå alla användarna, oavsett plattform.

Suck, företag som är så stora har råd att göra affärer vars effekter som inte är direkt lönsamma för kassan.
Du tror uppenbarligen att Microsoft inte har klarat av att göra den beräkningen
Att affären är ren förlust och att de inte får några synergieffekter.
Jag tror nog de vet vad de gör mer än dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Microsoft råkar ha en liten konsol som heter Xbox One också. Som utvecklare är det inte bara W10 med DX12 som är intressant, utan både W10, Xbox One, Hololens och till en liten del Windows 10 Mobile.

En annan mycket viktig faktor för om DX12 blir en succé eller inte har att göra med hur många spelutvecklare som är intresserade av plattformen. Microsoft har aldrig någonsin haft samma tryck från spelutvecklare och övriga partners för en ny DirectX-version.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Suck, företag som är så stora har råd att göra affärer vars effekter som inte är direkt lönsamma för kassan.
Du tror uppenbarligen att Microsoft inte har klarat av att göra den beräkningen
Att affären är ren förlust och att de inte får några synergieffekter.
Jag tror nog de vet vad de gör mer än dig.

Jag sade inte att det är en förlust affär, men jag sade att det tar 22 år med Mojangs vinst under 2013 innan de får igen de 18 miljarderna, och troligen så sjunker Mojangs vinst framöver då de säljer färre spel ju längre tid det går, och då sjunker vinsten.

Skrivet av strejf:

Microsoft råkar ha en liten konsol som heter Xbox One också. Som utvecklare är det inte bara W10 med DX12 som är intressant, utan både W10, Xbox One, Hololens och till en liten del Windows 10 Mobile.

En annan mycket viktig faktor för om DX12 blir en succé eller inte har att göra med hur många spelutvecklare som är intresserade av plattformen. Microsoft har aldrig någonsin haft samma tryck från spelutvecklare och övriga partners för en ny DirectX-version.

Fast DX12 kommer inte göra någon direkt skillnad på Xbox One alls, då Xbox One redan kör low level api för grafiken (Motsarande vad DX12 blir på PC), vilket gör att vinsten där är minimal, då de går från ett low level api till ett annat.
Så det är ren marknadsföring från Microsoft, att de "hypar" upp DX12 till max, och det visar sig sedan bli platt pankaka av det hela.

Och från spelutvecklare så är det ur deras sits bättre att de satsar på Vulkan direkt, än att satsa på DX12 som är en stängd plattform, som endast funkar på W10, och då har en liten användarbas.

Det är ren företagsekonomi:

Alt 1:
Använd DX12 som grund, nå några få % (upp mot säg 15% som W8 har) efter 5 år

Alt 2:
Använd Vulkan som grund, och direkt nå alla mottagare utan problem, oavsett om de sitter på W7, W8, W10, OS X eller de olika Linux operativsystemen.

Det vore rätt logiskt ur ett företags perspektiv att satsa på alternativ 2, utan att ens blinka.
Varför satsa på ett stängt alternativ och nå säg 15% efter 5 år på marknaden mot att satsa på ett öppet alternativ och kunna nå hela marknaden på en gång?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riporto:

Directx 12 är revolutionerande och skäl nog att uppgradera till Win 10.

Haha, jo visst.

Folk är så lättköpta nuförtiden. Vilket är bra för Microsoft såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Inget illa om vulkan, när det är en succé så kommer vi ändå att använda den. Dessuttom så vet du inte om vulkan finns för Windows versioner innan win 10.

Skrivet av Verminator:

Haha, jo visst.

Folk är så lättköpta nuförtiden. Vilket är bra för Microsoft såklart.

Om vi hade varit lättköpta skulle Vista varit succé.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riporto:

Syftar du på DirectX 10? Jo jag minns lite av all hype som rådde då också eftersom jag höll på och skulle sätta ihop en ny dator till mig själv i samband med att Vista lanserades.

Men jag ska inte spekulera i huruvida DirectX 12 kommer bli något eller ej. För tillfället tar jag alla nyheter om det med ett par flak salt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Japp. Alla ljuger och hittar på siffror om DX12. Spelutvecklare, Microsoft, NVIDIA, AMD och teknikwebbsiter. LOL.

Nej men allt som oftast används väldigt förskönade exempel för att påskina extrema förbättringar.

I bästa fall kommer vi inte få se en försämring iallafall.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Jag sade inte att det är en förlust affär, men jag sade att det tar 22 år med Mojangs vinst under 2013 innan de får igen de 18 miljarderna, och troligen så sjunker Mojangs vinst framöver då de säljer färre spel ju längre tid det går, och då sjunker vinsten.

Fast DX12 kommer inte göra någon direkt skillnad på Xbox One alls, då Xbox One redan kör low level api för grafiken (Motsarande vad DX12 blir på PC), vilket gör att vinsten där är minimal, då de går från ett low level api till ett annat.
Så det är ren marknadsföring från Microsoft, att de "hypar" upp DX12 till max, och det visar sig sedan bli platt pankaka av det hela.

Och från spelutvecklare så är det ur deras sits bättre att de satsar på Vulkan direkt, än att satsa på DX12 som är en stängd plattform, som endast funkar på W10, och då har en liten användarbas.

Alt 1:

Alt 2:
Använd Vulkan som grund, och direkt nå alla mottagare utan problem, oavsett om de sitter på W7, W8, W10, OS X eller de olika Linux operativsystemen.

Det vore rätt logiskt ur ett företags perspektiv att satsa på alternativ 2, utan att ens blinka.
Varför satsa på ett stängt alternativ och nå säg 15% efter 5 år på marknaden mot att satsa på ett öppet alternativ och kunna nå hela marknaden på en gång?

Okej: då börjar vi. Så du tycker inte det är bra att få dubbelt upp med grafikminne om man kör sli.
Du vet väl inte detta att om man har två grafikkort. Så ändvänder man ju bara minnet på det ena grafikkortet.
Med DX12 kommer man använda minnet från bägge grafikkorten.
Alltså då blir det Minne 2-2 = 4 G eller 4-4 = 8 G eller 6-6=12 G minne.

Så du påstår att detta är inte bättre ????????????

Fortsättningen fortsätter.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Alt 1:

Alt 2:

Nästa.

Spel industrin är en miljard industrin. Så du tror att de inte kommer satsa på DX12.
Hur fel kan man ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Syftar du på DirectX 10? Jo jag minns lite av all hype som rådde då också eftersom jag höll på och skulle sätta ihop en ny dator till mig själv i samband med att Vista lanserades.

Men jag ska inte spekulera i huruvida DirectX 12 kommer bli något eller ej. För tillfället tar jag alla nyheter om det med ett par flak salt.

Det borde inte undgått någon att microsoft har satsat mycket på Win 10. DX12 kommer att vara en stor succé, för redan nu finns det spelutvecklare som ger sitt stöd till det. Mantle lade grunden till det, för det som funkade för mantle kommer att funka för DX12. Vulkan är openGLs version som ligger närmare mantle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riporto:

Inget illa om vulkan, när det är en succé så kommer vi ändå att använda den. Dessuttom så vet du inte om vulkan finns för Windows versioner innan win 10.

Vulkan kommer att skeppas till OS från XP och framåt enligt specifikationen.
Så ja, det finns för OS innan W10 med, och inte som Microsoft att låsa det till endast det senaste OS:et och nå 15% av alla man skulle kunna nå, efter 3-5 år (Som med W8/8.1).

Skrivet av asard1212:

Okej: då börjar vi. Så du tycker inte det är bra att få dubbelt upp med grafikminne om man kör sli.
Du vet väl inte detta att om man har två grafikkort. Så ändvänder man ju bara minnet på det ena grafikkortet.

Jag har inte sagt något om minneshanteringen alls, utan det att DX12 kommer inte ge så stor ökning som Microsoft försöker få det att framstå som.

Skrivet av asard1212:

Nästa.
Spel industrin är en miljard industrin. Så du tror att de inte kommer satsa på DX12.
Hur fel kan man ha det.

Precis, eftersom du själv säger att spelindustrin är en miljardindustri, varför ska de då satsa på ett inlåst api (DX12) och nå kanske 15-20% efter 3-5 års tid mot att satsa på ett öppet api (Vulkan) och kunna nå 100% av mottagarna direkt?

Skrivet av riporto:

Det borde inte undgått någon att microsoft har satsat mycket på Win 10. DX12 kommer att vara en stor succé, för redan nu finns det spelutvecklare som ger sitt stöd till det. Mantle lade grunden till det, för det som funkade för mantle kommer att funka för DX12. Vulkan är openGLs version som ligger närmare mantle.

DX12 kommer inte att vara en succé då det är låst till endast W10, så utvecklarna kommer inte att kunna nå alla kunderna, då merparten av kunderna inte har tillgång till DX12, utan sitter på äldre DX10, DX11, eller äldre med.
Nej, Vulkan är inte OpenGL´s version som ligger närmare Mantle, Vulkan bygger till viss del på Mantle då AMD donerat mantle till Khronos Group, och är nu införlivat i Vulkan.

Så varför skulle spelutvecklare satsa på ett inlåst API när de kan satsa på ett öppet API (som många spelutvecklare själva är med och utvecklar)?
Flera av de stora spelutvecklarna är med och utvecklar/stödjer Vulkan, ex EA, Blizzard, Sony, Valve, Epic Games, och många hårdvarutillverkare som Sony, Oculus VR, Samsung, Qualcomm, Nvidia, AMD, och övriga med.

Så egentligen finns det ingen anledning för spelutvecklare att utveckla mot DX12, när de kan gå på Vulkan direkt och nå alla konsumenter, mot att nå endast 10-20% efter 3-5 års tid som säkert blir fallet med DX12, inte heller når de då Linux användarna, eller Mac användarna, likaså inte heller de som sitter med W7, eller W8/W8.1.

Så varför skulle de vilja hoppa över 80-90% av användarna när de har potentialen att nå 100% av användarna med Vulkan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Har Microsoft verifierat detta?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Kom igen MS.. Apple gjorde detta med USB sticka sen OSX Lion, vilket var typ 3-4 år sen... ge mig en nedladdningsbar avbildning/ISO tack... -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vulkan kommer att skeppas till OS från XP och framåt enligt specifikationen.
Så ja, det finns för OS innan W10 med, och inte som Microsoft att låsa det till endast det senaste OS:et och nå 15% av alla man skulle kunna nå, efter 3-5 år (Som med W8/8.1).
Jag har inte sagt något om minneshanteringen alls, utan det att DX12 kommer inte ge så stor ökning som Microsoft försöker få det att framstå som.
Precis, eftersom du själv säger att spelindustrin är en miljardindustri, varför ska de då satsa på ett inlåst api (DX12) och nå kanske 15-20% efter 3-5 års tid mot att satsa på ett öppet api (Vulkan) och kunna nå 100% av mottagarna direkt?
DX12 kommer inte att vara en succé då det är låst till endast W10, så utvecklarna kommer inte att kunna nå alla kunderna, då merparten av kunderna inte har tillgång till DX12, utan sitter på äldre DX10, DX11, eller äldre med.
Nej, Vulkan är inte OpenGL´s version som ligger närmare Mantle, Vulkan bygger till viss del på Mantle då AMD donerat mantle till Khronos Group, och är nu införlivat i Vulkan.

Så varför skulle spelutvecklare satsa på ett inlåst API när de kan satsa på ett öppet API (som många spelutvecklare själva är med och utvecklar)?
Flera av de stora spelutvecklarna är med och utvecklar/stödjer Vulkan, ex EA, Blizzard, Sony, Valve, Epic Games, och många hårdvarutillverkare som Sony, Oculus VR, Samsung, Qualcomm, Nvidia, AMD, och övriga med.

Så egentligen finns det ingen anledning för spelutvecklare att utveckla mot DX12, när de kan gå på Vulkan direkt och nå alla konsumenter, mot att nå endast 10-20% efter 3-5 års tid som säkert blir fallet med DX12, inte heller når de då Linux användarna, eller Mac användarna, likaså inte heller de som sitter med W7, eller W8/W8.1.

Så varför skulle de vilja hoppa över 80-90% av användarna när de har potentialen att nå 100% av användarna med Vulkan?

Om det bygger till viss del på mantle då ligger det närmare mantle, eller hur? Det är inte säkert att vulkan når till W7, eller W8/W8.1 heller. Du säger att det finns ingen anledning för spelutvecklare att utveckla mot DX12 men ändå gör de det. Du förstår inte att microsoft håller i tyglarna, för tänk på det här: OpenGL är också plattforms-oberoende API men ändå blev den omkörd av directx. OpenGl stöder också osx, linux och spelkonsoler. Ingenting förändras med vulkan, varför skulle vulkan ändra på någonting? Är det för att prestanda förbättras likt DX12? För i slut ändan är det precis som OpenGL vs Directx. Alla de där utvecklarna stöder DX12 också, förutom Sony. Du har inte läst någonting om DX12.

Permalänk
Medlem

Var ju på tiden, var många år sedan man hade en dvd spelare i burken

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riporto:

Om det bygger till viss del på mantle då ligger det närmare mantle, eller hur? Det är inte säkert att vulkan når till W7, eller W8/W8.1 heller. Du säger att det finns ingen anledning för spelutvecklare att utveckla mot DX12 men ändå gör de det. Du förstår inte att microsoft håller i tyglarna, för tänk på det här: OpenGL är också plattforms-oberoende API men ändå blev den omkörd av directx. OpenGl stöder också osx, linux och spelkonsoler. Ingenting förändras med vulkan, varför skulle vulkan ändra på någonting? Är det för att prestanda förbättras likt DX12? För i slut ändan är det precis som OpenGL vs Directx. Alla de där utvecklarna stöder DX12 också, förutom Sony. Du har inte läst någonting om DX12.

Nej det är inte närmare Mantle, för att Mantle har gått upp i Vulkan, och således ersätter Mantle, då AMD donerat den mesta koden till Khronos Group.

Och jo, det är sagt att Vulkan ska stödja Xp, W7, W8/W8.1 (och säkerligen W10), och såklart Linux och OS X.

Jo, att Microsoft inför en flopp till förstår jag helt klart, sen att några få utvecklare hakar på Microsofts fula marknadsföring med trixande siffror med mera är rätt korkat, då de kommer nå 10-20% efter 3-5 års tid, mot om de satsar på Vulkan så kan de potentiellt nå 100% av användarna direkt vid släpp. Vilket är bäst för företagen? Att nå 10-20% efter 3-5 år eller att nå 100% direkt vid släppet av ett spel? Utan tvekan så är det bäst att satsa på Vulkan, då man inte låser spelet till just DX12 (W10) utan låter alla oavsett operativ kunna spela spelet, med samma grund.

Så ja, jag har läst tillräckligt om DX12 och det har inte presenterats en så bra lista som Khronos Group gjort om vilka utvecklare som stödjer Vulkan, där ligger Microsoft också efter, den enda större utvecklaren som pratat är EA, och det är inte ens officiellt utan en anställd på EA som "vill" att alla spel 2016 ska vara DX12 (Undra hur många miljoner Microsoft betalat till honom?)
Johan Andersson på EA (Teknisk direktör):
"Would like to require Win10 & DX12/WDDM2.0 as a minspec for our holiday 2016 games on Frostbite, likely a bit aggressive but major benefits"

Det där uttalandet borde EA officiellt gå ut och dementera och säga att de inte kommer ställa de kraven.

Men EA är ju inte de smartaste bolaget, så det skulle inte förvåna mig om EA skulle ställa de kraven, men de är rent ut sagt urdåliga krav, och endast för att Microsoft betalar till EA för att de ska promota W10 och DX12 till vägens ände, Microsoft är så rätta för att W10 ska bli en Vista 3.0 (W8/8.1 är Vista 2.0) flopp, och som det ser ut nu så är det mycket som tyder på att W10 blir just en flopp, begränsa DX12 till endast W10 (likt som de låste DX11.1/11.2 till W8/8.1) är korkat, och det är endast för att de vill få över användarna till W10.

Men de som har läst på lite och ser vad som är vettigt och inte ser just att det är bara marknadsföringsknep från Microsoft, för att just få över användarna till W10 för att det krävs för DX12, när de utan några problem kunde släppt DX12 (och DX11.1/11.2) till W7 med, men då hade ju inte lättlurade personer haft "anledning" att "uppgradera" till ett sämre operativ (W10).

Så om spelföretagen vill nå ut till största massan så är det Vulkan som gäller, annars kommer DX12 exklusiva spel inte bli några större försäljningsframgångar, likt det knappt finns några DX11.1/11.2 spel ute på marknaden direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

windows 10 blir ett måste kommer komma spel som kräver windows 10 och Direct X 12. DX12 fungerar ej på Win 7/8

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det är inte närmare Mantle, för att Mantle har gått upp i Vulkan, och således ersätter Mantle, då AMD donerat den mesta koden till Khronos Group.

Och jo, det är sagt att Vulkan ska stödja Xp, W7, W8/W8.1 (och säkerligen W10), och såklart Linux och OS X.

Jo, att Microsoft inför en flopp till förstår jag helt klart, sen att några få utvecklare hakar på Microsofts fula marknadsföring med trixande siffror med mera är rätt korkat, då de kommer nå 10-20% efter 3-5 års tid, mot om de satsar på Vulkan så kan de potentiellt nå 100% av användarna direkt vid släpp. Vilket är bäst för företagen? Att nå 10-20% efter 3-5 år eller att nå 100% direkt vid släppet av ett spel? Utan tvekan så är det bäst att satsa på Vulkan, då man inte låser spelet till just DX12 (W10) utan låter alla oavsett operativ kunna spela spelet, med samma grund.

Så ja, jag har läst tillräckligt om DX12 och det har inte presenterats en så bra lista som Khronos Group gjort om vilka utvecklare som stödjer Vulkan, där ligger Microsoft också efter, den enda större utvecklaren som pratat är EA, och det är inte ens officiellt utan en anställd på EA som "vill" att alla spel 2016 ska vara DX12 (Undra hur många miljoner Microsoft betalat till honom?)
"Would like to require Win10 & DX12/WDDM2.0 as a minspec for our holiday 2016 games on Frostbite, likely a bit aggressive but major benefits"

Det där uttalandet borde EA officiellt gå ut och dementera och säga att de inte kommer ställa de kraven.

Men EA är ju inte de smartaste bolaget, så det skulle inte förvåna mig om EA skulle ställa de kraven, men de är rent ut sagt urdåliga krav, och endast för att Microsoft betalar till EA för att de ska promota W10 och DX12 till vägens ände, Microsoft är så rätta för att W10 ska bli en Vista 3.0 (W8/8.1 är Vista 2.0) flopp, och som det ser ut nu så är det mycket som tyder på att W10 blir just en flopp, begränsa DX12 till endast W10 (likt som de låste DX11.1/11.2 till W8/8.1) är korkat, och det är endast för att de vill få över användarna till W10.

Men de som har läst på lite och ser vad som är vettigt och inte ser just att det är bara marknadsföringsknep från Microsoft, för att just få över användarna till W10 för att det krävs för DX12, när de utan några problem kunde släppt DX12 (och DX11.1/11.2) till W7 med, men då hade ju inte lättlurade personer haft "anledning" att "uppgradera" till ett sämre operativ (W10).

Så om spelföretagen vill nå ut till största massan så är det Vulkan som gäller, annars kommer DX12 exklusiva spel inte bli några större försäljningsframgångar, likt det knappt finns några DX11.1/11.2 spel ute på marknaden direkt.

EA kommer inte gå ut och dementera det där, oavsett vad du skriver här eller inte, och gissningsvis lär också EA släppa sina spel på det vis som han beskriver, eftersom Johan Andersson är just "Teknisk Direktör" och därmed kan fatta den typen av beslut. Sedan huruvida det beslutet är "betalt" eller inte kan vi spekulera om i timmar, men det kommer inte förändra vad som kommer att ske.

Windows 10 är ett, i mångt och mycket, bättre operativsystem än både win7/win8/8.11, det är baserat på empiriska fakta. Det är, t ex betydligt bättre multi-monitor stöd i win8 över win7, vilket också följer med in i win10. Win10 kommer också kunna hantera 4K upplösningar bättre vilket gör en sådan arbetsstations-lösning praktisk. Det är den inte i dagsläget. Win10 kommer också med andra funktioner som förbättrar arbetsflödet när man multitaskar, såsom window snapping i 4 delar av skärmen på ett snabbt, enkelt sätt via tgb. Det finns dessutom avsevärt bättre snabbkommandon via tgb i win 8.11 över win7, återigen, saker som är bättre för arbetsflödet. Det är dessutom Gratis att uppgradera till, för slutanvändare, förutom då, den tid som måste läggas ned i en sådan åtgärd. (inom loppet av ett år). Det är främst av dessa anledningar som jag väljer att uppgradera, mest aktuellt för min del är praktiskt 4k-stöd samt windowsnapping i 4 delar, vilket kommer underlätta när jag arbetar hemifrån avsevärt.

Sedan blir det gissningsvis lite hassle när jag måste ta med mig och spara ned MAC-adresserna på mina 10 VM's i HyperV (Win 8.1 Pro-feature) eftersom de kommer förändras och göra mina linuxmaskiner obrukbara, men den resan gick jag redan igenom vid ominstallation, så kan vara förberedd.

Nedan är nog min främsta anledning till att köra just win 8.1 Pro just nu.

Hyper-V

Lade till en länk.
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Okej, då kan ju du berätta vad som är "revolutionerande" med DX12?

Vill du veta en hemlighet?
Dx12 är inget "revolutionerande" alls egentligen, det är ett marknadsföringstrick från Microsoft och alla sväljer det utan problem, det DX12 gör är inget annat än vad ex Vulkan gör, och där har Vulkan större chans än DX12, då Vulkan stöd finns till både Windows, Linux och OS X, och är då således ett mer självklart val för spelutvecklare att utveckla mot Vulkan API än mot DX12, och då bara nå en bråkdel av alla (oh få mer jobb) än att utveckla mot Vulkan direkt, och de kan nå betydligt fler användare på mindre jobb.

Så nej, DX12 är inget "revolutionerande" och ger inget mervärde alls.
Kolla bara på DX11.1/DX11.2 (Exklusiva för W8/W8.1), om utvecklarna skulle satsa på DX11.1/DX11.2 så skulle de nå en bråkdel av alla användarna som de vill nå, därför så finns det knapp några DX11.1/DX11.2 byggda spel alls, utan det är DX9, DX10 och DX11 i grunden för att nå den största massan.

Tror du då att spelutvecklarna skulle satsa på DX12 när de kan satsa på Vulkan som kommer fungera på alla de stora plattformarna, och således innebära betydligt mindre jobb för utvecklare och ett bättre slutresultat?

Ska vi sitta och göra en lista med spel som stödjer endast OpenGL mot endast DirectX så kommer listan vara jävligt enformig mot DirectX, varför skulle alla hoppa över till OpenGL imorgon när det inte har gjort det de senaste 20 åren?

Klart DirectX 10 och Vulcan båda ger riktigt trevliga fördelar framför de gamla systemen och också mycket svårigheter. Att kunna teoretiskt ha samma låga draw calls på PC som konsol är mycket trevligt.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Ja? Windows 8/8.,1 är ju skamfilat, då det utstått mycket kritik för att de inte har startmeny, är gjort för surfplattor osv. Windows 8/8.1 har ju blivit en total flopp.
Och W10 ser inte bättre ut heller, visst de återinför en startmeny, men många kommer nog sitta kvar på W7 då W10 i sig inte ger någoit direkt mervärde som gör att det "är värt" att uppgradera (indirekt nedgradera) från W7.
Nu så ger ju Microsoft bort W10 under 1 års tid, dock kan man tycka att Microsoft borde ge W10 gratis när man "uppgraderar", oavsett okm det sker inom 1 år eller 2-4 år till nästa version, ex som Apple gör, och har gjort sedan 2013, och 2012 så var det ca 150 kr det kostade att få nya versionen. Så på den sidan så ligger Microsoft efter.
Dock så kostar det inga 2-300 kr för et usb minne direkt från tillverkaren, utan de ligger rätt långt ned. Så ett USB minne på säg 64GB skulle säkert inte kosta så mycket mer än säg de 6-8 eller fler skivor som skickas med på vissa spel, då de köper in i så stora mängder. Du vet, 2-300 kr är butikspris i Sverige inkl Copyswede skatten vilken är 1.25 kr/GB (max 100 kr) allt för att musiker ska bli kompenserade för "privatkopiering" (som för övrigt närmst är dött sedan Spotify kom in på marknaden, vem kopierar en bekants skiva och lägger in på USB eller i sin telefon idag?).
Orsaken till att spel inte skickas ut till PC på blu-ray idag är ju att folk inte har en blu-ray läsare i sin dator, även fast det är rätt många år sedan de kom på marknaden, dels för att de är rätt dyra mot en "vanlig" dvd läsare/brännare, och dels så innehåller filmer etc kopieringsskydd så det oftast krävs speciella program för att spela upp dem (Så var det på den tiden som man testade blu-ray läsare till datorn, då funkade det ex inte att spela upp med VLC).

Medan ex Playstation har haft blu-ray sedan lanseringen 2006, lika så PS4 har blu-ray, vilket Microsoft gick över till med vid släppet av Xbox One (Xbox 360 körde DVD, och en extern HDDVD om man ville).

Det var ju också en av anledningarna varför PS3 sålde rätt bra, att köparen fick både en kompetent konsol och en blu-ray spelare för mindre pengar på den tiden än vad "bara" en blu-ray spelare gick på löst.

Prisfördelen med ett PS3 mot en Blu-ray spelare vara bara sant i början, tog bara något år tills det jämna ut sig. Sen så sålde PS3 ruskigt dåligt i början, vart totalt överkörd av 360 och Wii. De fick inte igång sin försäljning först efter att de hade hade fått mer exklusiva spel som var värd att nämna då otroligt många vart försenade, samt att folk hade börjat tappa förtroendet för 360 då de börja få sina fina problem med rrod.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Om du menar denna: http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-g...
Så är idet inget där som tilltalar mig, DX12 kommer floppa (likt DX11.1/DX11.2 gjort) då utvecklarna förhoppningsvis satsar på Vulkan istället för ett API som är låst till ett enskilt operativ (DX12 för W10), annars är den där listan inget som tilltalar mig, ändringarna i Windows Explorer är inget att hänga i granen (Är lika puckat som på W8 med flikar etc), lika så "Task switcher" är inte bättre på W8/W8.1/W10 än på W7 (och dessutom en ren kopia av Apple´s OS X), lika så "Action Center" är en ren kopia av notifikations centret i OS X, "Support is right there" är samma stuk som redan fanns på Windows XP tiden.

Så ur de 21 sakerna så är det inget som tilltalar mig direkt.

Så sammanvägt för min del så känns W10 som en flopp, då det inte ger någon "wow, det där måste jag ha" känsla/behag, utan mer är som "meh, det är W8 i lite ändrad förpackning, och ännu sämre".

Finns mycket i W8, W8..1 och WW10 som är saker som sätter stopp för att det är något att ha, de största stoppen är startmenyn (eller bristen av den), flikar i Explorer (varfår gå ifrån ett vinnande koncept?), att de rent kopierar från ex Apple (Notifikations centret, task switcher, cortana etc). W10 känns som ett desperat försök från Microsoft att "rädda" Windows från att sjunka ännu mer, i och med att fler och fler går över till Mac (OS X) eller Linux.

För min del så är W10 lika ointressant som W8/W8.1 då Microsoft tydligt visar att de varken lyssnar, eller bryr sig om kunderna, precis som på Office där sista vettiga versionen är Office 2003 (Enkelt och snyggt gui) och inte gömma undan allt i massa flikar som ex Office 2010, 2013 och 2013 och kommande Office 2016.

Precis, sedan så i dagsläget så har vi sedan några år egentligen mött en gräns där hårdvaran "sprungit" ifrån mjukvaran (ex spel), en hel del spel idag är så dåligt utvecklade så de inte ens idag kan dela ut lasten över en 4 kärnig cpu, då de är så dåligt trådade.
Ser man idag så finns det väldigt liten anledning till att uppgradera till nyare cpu, eller gpu för att just spelen ligger så långt efter och är så dåligt kodade så de inte kan skala upp på fler kärnor på ett bra sätt.

Och en uppgradering idag av cpu/gpu ger väldigt lite i ren upplevelse, i spel så är det rätt liten skillnad mellan olika grafikkort i de generationerna (i upplevelse), sen att man vill ha det senaste för att "skryta" med är en annan sak, men till upplevelsen så är det rätt liten skillnad mellan 2 grafikkort i olika generationer. Lika så som att en 4 kärnig cpu som är 3 år gammal idag funkar lika bra som en sprillans ny 4 kärnig cpu gör, och ger samma upplevelse för användaren (ingen större märkbar skillnad).
Lite som att vissa jagar "högsta MHz på ram minnen", vilket inte ger någon märkbar skillnad mot ex 1333MHz vs 1866MHz eller högre klockade, den skillnad man mäter är någon enstaka fps i skillnad, vilket är inom felmarginalen, så det är således "same shit".

Beror helt på vad du gör och hur du spelar. En bättre CPU ger högre max FPS vilket är viktigt om man ska köra i 144Hz, samt om du ska köra i riktigt stora upplösningar så spelar VRAM och antalet grafikkort stor roll och hoppet mellan grafikkorts generationer spelar stor roll. Sen om man bara kollar på en sådan simpel sak som prestandan mellan 580 GTX och 980 Ti (http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...) så är 980 Ti över tre gånger starkare i 1080p. Kollar man mellan 580 GTX och 7970 så är 7970 i runda slängar 30% starkare och det är bara på en generation!

Det ända som har varit riktigt "meh" är den senaste kort generationen men den är mer som en påtvingad mellanlandning innan nod byte. Dock är ju inte 980 Ti fy skam om man jämför med det tidigare Ti Flaggskeppet 780.

Till sist får man inte glömma att vi har suttit på den här noden ovanligt länge nu men nästa generations kort kommer med en ny nod och då kan man förvänta sig ett större hopp igen. Men om man nöjer sig med 720p/1080p 30-60 FPS så behöver man inte direkt det vassaste strået i stacken men då hänger man ju inte med i den senaste utvecklingen och kanske inte är målgruppen för SLI Titan X.

(Anledningen för att jag inte la ihop svaren till bara ett svar är för att jag är lat, flera sidor text och du har skrivit en hel del här)

Permalänk
Medlem

@1337sweden: Vad jag vet så kan du skapa ditt eget installationsmedium via Microsofts sidor, bara du har en nyckel.
Dock har jag inget datum på när de började med detta men det finns möjlighet att göra detta med Windows 7 och Windows 8.x.

Jag kom på att det kanske kan vara till din hjälp om jag länkar till sidorna eftersom det inte alltid är helt enkelt att finna dem.

Windows 8.1
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Windows 7
http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Först ska vi se om vulkan blir nåt att ha alls ,open Gl har lovat gröna skogar förr. På 90 talet & början av 2000 talet så var open GL & dx ungefär lika stora. Sen började microsoft att göra dx mer användarvänligt för utvecklare ,open GL gick andra vägen var väldigt svåranvänt därför slutade spelutvecklare använda open gl på pc fronten bara Linux som återstod, företaget räddades av Kronos grupp
(Är väl troligtvis steam som räddar dom denna gång .)
Man ska nog snarare vara microsoft tacksam för att dom hjälpte till att utveckla grafiken på pc sidan (men det vår då det) .
Sen dom släppte x-box fjollet så har deras pc utveckling (på spelfronten ) stått still ,så själv tycker jag det bara är kul med dx12.

P.S Hela detta svar är bara en reflektion över blint puttemjuk hat. Linux som spelplattform har ju inte varit mycket att hurra för heller (open GL) Hoppas att det kan bli bättre denna gång.

P.S.S DX används till annat än för spel ,det används av windows för att kunna visa grafik alls ,så utveckling där är bra även för annat än att bara spela spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare

@Ase: tror tyvärr precis som du att Vulkan kommer göra väldigt lite för att bryta DX dominans som API för speltillverkning till PC.

En av de absolut viktigaste fördelarna i DX12 är stöd för något som kallas "bindless resources". En förklaring finns här, leta på sektionen om "Descriptor heaps and tables". Kort kan man säga att det är något som möjliggör betydligt komplexare scener än vad som är möjligt med dagens DX11 då vissa saker som i DX11 måste hanteras av CPUn (med stor "overhead" som följd) kan med "bindless resources" helt hanteras via GPUn.

Nvidia lade till stöd för detta i OpenGL, via extension, redan 2009. Detta har bl.a. kommenterats av John Carmack i samband med Mantles lansering. Så detta har funnits i ~5 år utan att speltillverkarna sett någon större anledning att gå ifrån DX.

Däremot har de flesta spelmotorer redan stöd för OpenGL (eller kanske främst OpenGL ES), det för att fungera på Android och iOS. Där finns väl kanske Vulkans chans, som jag förstått det kommer Vulkan även fungera för OpenGL ES. Ser dock inte att man kommer gå ifrån DX på PC-sidan, är helt enkelt för liten marknad som inte är Windows här.

Edit: verkar faktiskt som både OpenGL och OpenGL ES ersätts av Vulkan, positivt om det blir ett API oavsett typ av enhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer