Någon med Htc One M9 ? samt gisslet i abbonemangsjungeln..

Permalänk
Medlem

Någon med Htc One M9 ? samt gisslet i abbonemangsjungeln..

Sitter i nuläget med en Htc One M7, som jag haft 24 månader.

Är väldigt nöjd med telefonen förutom att kameran är lite strulig, men det är knappast något jag kan skylla telefonens kvalité för då den varit med om en del i min ägo. . . .

Så tanken är väl hur vida man skall byta eller inte ?

Har betalat 449 för telefon och 3 total 2GB, vilket fungerat bra, inga överraskningar med samtals eller sms kostnad.

Tanke först var att byta till billigare abb. och köra ett tag till och hoppas på prisfall på M9, men att komma undan mycket billigare om man skall ha anständig datamängd och fria samtal verkar inte vara så självklart, 349 per månad med 3 total 2GB för 4G, en hundralapp billigare liksom - eller så får jag lägga till 50 spänn mot nu för att få en ny telefon, så egentligen 150 spänn i skillnad mot om jag behåller nuvarande. Beslutsångest !

Någon med Htc One M9 som är nöjd, eller har erfarenhet gentemot M7 ?
Vill gärna fortsätta med Htc då jag är så grymt nöjd med mina senaste.

Hur stora möjligheter har man idag som kund att få lite extra rabatt utöver de priser som företagen skyltar med ?

Hade ju gärna sagt till 3 att de får ge mig något för att ja varit trogen kund, men fungerar detta i dag ? Antar att man måste hitta en riktig säljare isf och inte de barnarbetare som jobbar extra över skoltid med att kränga abb till förbipasserande, kanske ringa 3 ?

Eller kan man räkna med att Htc one M9 trillar ner i pris i närtid ?
Fördelen med att byta är att frugan kan få min gamla mobil tills det är dags för henne att byta abb om ett tag, hennes har en lite ledsen skärm (som allt hon har med skärm )

Eller är det rimligt att få något på beg marknaden för en lite skamfilad Htc One M7 med kamera som fungerar dåligt i mörker ?
Är lite emot att sälja gamla mobiler då jag vet vad de varit med om, gillar inte att "lura" folk på något som kanske inte håller så länge..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha det senaste men ändå gillar kvalitén på HTC mobiler så kolla denna deal från Comviq.

http://webbutik.comviq.se/htc-one-m8s.html?s=1029
245kr, fria samtal, sms, mms och 2GB surf + en HTC M8s.
Är du student så får du 6GB surf för 245kr

Permalänk

Köpte min M9 begagnad på blocket, helt klart värt!

Permalänk
Medlem

Bara så att ni vet har M9 väldigt dålig kamera jämfört med konkurerande mobiler. Det råkar också vara en av de få med en toshiba sensor...

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Om du inte måste ha det senaste men ändå gillar kvalitén på HTC mobiler så kolla denna deal från Comviq.

http://webbutik.comviq.se/htc-one-m8s.html?s=1029
245kr, fria samtal, sms, mms och 2GB surf + en HTC M8s.
Är du student så får du 6GB surf för 245kr

Känns lite som att det kvittar då, vill ha ordentlig skillnad från min M7

Skrivet av gwin:

Bara så att ni vet har M9 väldigt dålig kamera jämfört med konkurerande mobiler. Det råkar också vara en av de få med en toshiba sensor...

Mobilkameror är rätt patetiska rent allmänt. (visst, massa pixlar, lite digitala filter, men ingen optik som kan förändra brännvidd och skärpedjup, inte alls de egenskaper man vill ha för seriöst foto. . . .)

Ska jag fotografera ordentligt har jag en systemkamera för detta ändamål.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Problemet har nog löst sig självt.

Min telefon låg idag i en plastpåse i en kanot, inte den jag satt i.
Kanotisterna i ovan nämnda kanot kantrade.
Påsen höll inte vattnet.

Har aldrig tidigare lyckats bada min telefon.

Så hur stora är oddsen: när jag för första gången får telefonen badad och den dessutom ligger i en plastpåse med knut, så är det hål i den plastpåsen, en helt ny fryspåse från ICA.

Får se om den kommer till liv..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hehe, en Oneplus One da? Sen kör du ett abonnemang hos exempelvis Vimla, Hallon eller Comviq för ca 200kr per månad med fria samtal, sms och ca 2-3gb surf?

Permalänk
Medlem

Nä, den lockar inte.

Tycker dessutom deras system för att köpa är lite fånigt, vill ha det tillgängligt i en känd butik dit jag kan gå direkt rent fysiskt för att både prova telefonen och även lämna in vid problem.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast

Ärligt talat är inte kameran så dålig som folk får det att låta, speciellt inte efter den senaste uppdateringen. Jag är väldigt nöjd med min och kommer du ifrån M7 är det en rejäl uppdatering på alla sätt. Speciellt på kamerafronten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ärligt talat är inte kameran så dålig som folk får det att låta, speciellt inte efter den senaste uppdateringen. Jag är väldigt nöjd med min och kommer du ifrån M7 är det en rejäl uppdatering på alla sätt. Speciellt på kamerafronten.

Ok, så du hade både M7 och nu då M9, låter trevligt ?

Min nuvarande M7 som fick sig ett dopp i Nissan igår tog jag isär hemma, torkade alla delar i påsar med silica och satte sedan ihop mobilen igen, fick den att starta och fungera hyggligt så jag kunde dumpa hela internminnet över till PCn, men sedan började den flippa totalt. Vibratorn löpte amok och gick på 100% även med avstängd telefon, klippte trådarna till den, sedan gav sig skärmen istället, hade stora problem med streck och fläckar på skärmen så det är inte någon överraskning för min del.

Så nu är det bara att åka till en butik som säljer M9 så är problemet snart löst

EDIT: Ni kanske kan få se bilder på ett test på HTC One M7 och skottsäkerhet från handeldvapen, i en tråd nära er framöver

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Entusiast

@Karaff nja jag gick ifrån M7 till M8 till M9 Men då har jag ju ägt alla och kan med enkelhet säga att det är en värdig uppgradering, speciellt med tanke på 5.1 uppdateringen som ska komma nästa vecka med bättre prestanda, batteritid, kamera och göra telefonen lite svalare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Sitter i nuläget med en Htc One M7, som jag haft 24 månader.

Är väldigt nöjd med telefonen förutom att kameran är lite strulig, men det är knappast något jag kan skylla telefonens kvalité för då den varit med om en del i min ägo. . . .

Så tanken är väl hur vida man skall byta eller inte ?

Har betalat 449 för telefon och 3 total 2GB, vilket fungerat bra, inga överraskningar med samtals eller sms kostnad.

Tanke först var att byta till billigare abb. och köra ett tag till och hoppas på prisfall på M9, men att komma undan mycket billigare om man skall ha anständig datamängd och fria samtal verkar inte vara så självklart, 349 per månad med 3 total 2GB för 4G, en hundralapp billigare liksom - eller så får jag lägga till 50 spänn mot nu för att få en ny telefon, så egentligen 150 spänn i skillnad mot om jag behåller nuvarande. Beslutsångest !

Någon med Htc One M9 som är nöjd, eller har erfarenhet gentemot M7 ?
Vill gärna fortsätta med Htc då jag är så grymt nöjd med mina senaste.

Hur stora möjligheter har man idag som kund att få lite extra rabatt utöver de priser som företagen skyltar med ?

Hade ju gärna sagt till 3 att de får ge mig något för att ja varit trogen kund, men fungerar detta i dag ? Antar att man måste hitta en riktig säljare isf och inte de barnarbetare som jobbar extra över skoltid med att kränga abb till förbipasserande, kanske ringa 3 ?

Eller kan man räkna med att Htc one M9 trillar ner i pris i närtid ?
Fördelen med att byta är att frugan kan få min gamla mobil tills det är dags för henne att byta abb om ett tag, hennes har en lite ledsen skärm (som allt hon har med skärm )

Eller är det rimligt att få något på beg marknaden för en lite skamfilad Htc One M7 med kamera som fungerar dåligt i mörker ?
Är lite emot att sälja gamla mobiler då jag vet vad de varit med om, gillar inte att "lura" folk på något som kanske inte håller så länge..

Tre har sällan varit billiga och någon "trogen kund rabatt" tror jag inte existerar, enda fördelen är väl "gratis telefon" köret. Tele2 har bra priser på sina abonnemang t.ex Fast pris 149kr/mån(fria samtal och sms/mms) och bra tillvalspaket t.ex 5GB surf för 99kr.

HTC one M9 är deras senaste flaggskepp och lär inte sjunka i pris förrän en ny modell lanseras.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Sitter iaf nu och installerar min nya Htc "M9".

Känns bra, dock ovant, men det kan väl fungera..

Dock ett elände att få tillbaka alla program osv som man hade det innan, fattar inte folk som blåser sin telefon för skoj skull ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Sitter iaf nu och installerar min nya Htc "M9".

Känns bra, dock ovant, men det kan väl fungera..

Dock ett elände att få tillbaka alla program osv som man hade det innan, fattar inte folk som blåser sin telefon för skoj skull ?

Dina tidigare installerade appar återfinns i play store/mina appar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Använder ingen HTC:s backup?
Jag gör det och då installeras ju (nästan) allt som det var innan. Gör man en systemåterställning eller installerar en ny rom så är det bara att logga in på kontot och vänta så sköter det sig nästan helt självt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Sitter iaf nu och installerar min nya Htc "M9".

Känns bra, dock ovant, men det kan väl fungera..

Dock ett elände att få tillbaka alla program osv som man hade det innan, fattar inte folk som blåser sin telefon för skoj skull ?

Skrivet av M3Johan:

Använder ingen HTC:s backup?
Jag gör det och då installeras ju (nästan) allt som det var innan. Gör man en systemåterställning eller installerar en ny rom så är det bara att logga in på kontot och vänta så sköter det sig nästan helt självt.

Jo precis, jag använder alltid HTC:s backup. Dessutom kan man ju föra över typ alla inställningar och bilder och sms osv från den gamla till den nya via WiFi med deras app.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Använder ingen HTC:s backup?
Jag gör det och då installeras ju (nästan) allt som det var innan. Gör man en systemåterställning eller installerar en ny rom så är det bara att logga in på kontot och vänta så sköter det sig nästan helt självt.

Nästan.. eller inte så jättebra alls faktiskt.

Är glad jag dumpade hela bildmappen manuellt på PC:n

Skrivet av MrAdde:

Jo precis, jag använder alltid HTC:s backup. Dessutom kan man ju föra över typ alla inställningar och bilder och sms osv från den gamla till den nya via WiFi med deras app.

Om den andra telefonen inte legat i badet

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nästan.. eller inte så jättebra alls faktiskt.

Är glad jag dumpade hela bildmappen manuellt på PC:n

Om den andra telefonen inte legat i badet

Bildmappen ligger ju inte i systemdelen och blir inte påverkad av systemåterställning. Kom ihåg det om ni säljer telefonen, det finns massor kvar även efter en återställning. Jag kommer inte ens iihåg hur många återställningar jag gjort och aldrig tappat ett kort. Men är man rädd om korten gör man naturligtvis en backup på dem innan man gör nåt.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Bildmappen ligger ju inte i systemdelen och blir inte påverkad av systemåterställning. Kom ihåg det om ni säljer telefonen, det finns massor kvar även efter en återställning. Jag kommer inte ens iihåg hur många återställningar jag gjort och aldrig tappat ett kort. Men är man rädd om korten gör man naturligtvis en backup på dem innan man gör nåt.

Men att backuptjänsten inte tar backup på bilderna är rätt kass, det är ändå dem man vill behålla om telefonen ryker.

Kontakter etc går ofta att skaka fram ändå, men bilder är ändå oersättliga.

Så att inte ha automatisk backup på bilderna när telefonen dör är lite tråkigt, som tur va kunde jag få liv i telefonen så lång tid att jag kunde dumpa interna minnet över USB innan den dog helt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det finns mängder med backuptjänster för bilder också. Man kan ju även skapa sitt eget moln hemma med en nasdisk/dator/ftp-server om man inte vill nyttja online-varianterna. Så vill man verkligen ha sina bilder kvar så finns det möjligheter till det.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@M3Johan:

Lättast är väl att bara installera dropbox eller google photos och göra backuper till dessa tjänster. Photos är bättre då du kan lagra stort sett orginalbilderna gratis utan gräns. Det är sen lätt att hämta ned bilderna antigen via photos sidan eller drive på nätet (eller lättare) installera google drive på en dator och addera photos mappen.