Hur bra är Argon högtalare?

Permalänk

Hur bra är Argon högtalare?

Ganska ny här på Sweclockers så vet ej om detta är rätt plats att posta detta på men jag försöker!

Jag vill gärna ha ett par bra datorhögtalare som är till helt enkelt att lyssna på musik osv.. dock vet jag har nästan noll erfarenhet av högtalare. Nu är det så att jag har siktat in mig på dessa Argon Octave 5A och saken är att eftersom det finns väldigt få reviews på internet om dessa högtalare så blir jag lite osäker om jag vill köpa dem eller inte.

Finns det någon här som har erfarenhet med dessa högtalare eller med argon i överlag? Eller har tips på bra högtalare i samma prisklass.

Tack för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Personen1:

Ganska ny här på Sweclockers så vet ej om detta är rätt plats att posta detta på men jag försöker!

Jag vill gärna ha ett par bra datorhögtalare som är till helt enkelt att lyssna på musik osv.. dock vet jag har nästan noll erfarenhet av högtalare. Nu är det så att jag har siktat in mig på dessa Argon Octave 5A och saken är att eftersom det finns väldigt få reviews på internet om dessa högtalare så blir jag lite osäker om jag vill köpa dem eller inte.

Finns det någon här som har erfarenhet med dessa högtalare eller med argon i överlag? Eller har tips på bra högtalare i samma prisklass.

Tack för mig!

Argon är HiFi-klubbens egna märke. Därav finns inte så många reviews på det! Jag kör ett 3.1 Argon hemmabio system som jag plockade ihop hos HiFi-klubben efter öra helt enkelt. Det som föll mig mest i smaken blev det, och det var Argon! Skulle rekommendera dig att åka till närmaste HiFi-klubb och provlyssna dom olika modellerna och höra med dom! Helt fantastisk service och bemötande (i Kristianstad) fick jag!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Rekordmedlem

Du får oftast mer ljud för pengarna med ett par aktiva monitorer, de brukar ha bättre förstärkare och mindre "finesser" som du kanske inte har nytta av, de du länkade har ju tex blåtand och inbyggd dac men bara 55w effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

När det gäller HiFi är "bra" ett OERHÖRT subjektivt begrepp. Jag har handlat X antal system på hifiklubben genom åren och Argon är enligt mig prisvärda.
Jag kör ett par aktiva Argon Octave i köket. Jag hör naturligvis att de är mycket långt ifrån frekvenslinjära, men ljudet är mysigt och de spelar både Metallica, AC/DC, Mozart, Hanz Zimmer, Måns Zelmerlöv och Babblarna så att jag, min fru och min ettåriga son bli glada

Om du gillar tex B&W, så tycker jag att motsvarande Argonhögtalare är lite lika i att de har ett fylligt sound i mellanregistret, fast betydligt sämre i hur "exakt" de återger ljudet. Se det som att genvägarna man tagit i design/konstruktion lurar dit öra på ett trevligt sätt....

Permalänk
Medlem

Lyssna på dem i en butik. Smaken och kraven är så olika från person till person.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Tack för alla svar, ni är väldigt trevliga och hjälpsamma! Jag tänkte åka på torsdag och provlyssna på dem.

Skrivet av mrqaffe:

Du får oftast mer ljud för pengarna med ett par aktiva monitorer, de brukar ha bättre förstärkare och mindre "finesser" som du kanske inte har nytta av, de du länkade har ju tex blåtand och inbyggd dac men bara 55w effekt.

Det tänkte jag också, känns lite onödigt att betala för bluetooth när jag förmodligen inte tänker använda det. Finns det några andra märken jag kan kika på som endast levererar bra ljud utan.. ja finesser?

Permalänk
Skrivet av Gabrioth:

När det gäller HiFi är "bra" ett OERHÖRT subjektivt begrepp. Jag har handlat X antal system på hifiklubben genom åren och Argon är enligt mig prisvärda.
Jag kör ett par aktiva Argon Octave i köket. Jag hör naturligvis att de är mycket långt ifrån frekvenslinjära, men ljudet är mysigt och de spelar både Metallica, AC/DC, Mozart, Hanz Zimmer, Måns Zelmerlöv och Babblarna så att jag, min fru och min ettåriga son bli glada

Om du gillar tex B&W, så tycker jag att motsvarande Argonhögtalare är lite lika i att de har ett fylligt sound i mellanregistret, fast betydligt sämre i hur "exakt" de återger ljudet. Se det som att genvägarna man tagit i design/konstruktion lurar dit öra på ett trevligt sätt....

Det var bra info! Jag lyssnar väldigt varierat också, så det är lika med bas som det motsatta.

Permalänk

Fast är inte Argon OEM'ade (av Hifi-klubben) Gale högtalare!? (som ju även tidigare såldes av Hifi-klubben som entry level Hifi-högtalare.

http://www.gale.co.uk/

Permalänk
Medlem

Här är ett par bra högtalare också. http://www.thomann.de/se/m_audio_bx8_d2.htm

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

En fråga, om man har ett par högtalare med både blåtand och sladd funktionalitet, kommer ljudet att bli "cappat" av blåtanden eller blir ljudet bättre med sladd?

Förtydligade
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Jag har samma och är mycket nöjd. Hade ett par Audioengine 5 innan som jag sönder, och jag måste säga att för mitt användsningsområde så var Argon högtalarna bättre. Främst då de har basreflexporten på framsidan, istället för baksidan. Att ha basreflexporten på baksidan kan vara ett problem om man som jag har högtalarna bak på skrivbordet vid skärmen, och sen en vägg bakom, då basen studsar och ljudet kan bli bröligt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Föredrar personligen Audio Pro och M-Audio över Argon. Men som många säger så är det högst personligt med ljud, vad man gillar för karaktär och ''färgning'' av musiken man lyssnar på i kombination av vad för musikstilar man gillar och kvalitén på filerna man pushar till högtalarna.

Men kan rekommendera att kika på Audio Pro och M-Audio i liknande prisklasser, dem låter bättre i mina öron över lag, även Yamaha Hs5 kan vara värda om du vill ha en väldigt neutral ljudbild som du själv kan färga med ett externt ljudkort.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Personen1:

En fråga, om man har ett par högtalare med både blåtand och sladd funktionalitet, kommer ljudet att bli "cappat" av blåtanden eller blir ljudet bättre med sladd?

Ljudkvalitén är helt separerade från varann. Om du förstår.
För övrigt har BT väldigt bra ljudkvalité om aptX används. Högtalarna stödjer det i alla fall, så beror väl sen på vad man streamar FRÅN.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag äger ett par Argon Octave 5A och är MYCKET nöjd! De spelar fint både på låg och hög volym och klarar med lätthet av att spela högre än vad dina öron klarar och bibehålla ett fint register utan märkvärdiga ljud som tillkommer.

Tror inte du hittar något som är mycket bättre till samma pris som inkluderar bluetooth, laddning av mobil samt alla anslutningsmöjligheter som dessa högtalare faktiskt har. Men som recensionen säger på HIFIklubbens egna hemsida säger så behöver du komplimentera dessa högtalare med en subwoofer för att få ett fylligt ljud med bra botten, mellanregister samt diskant.

Kan till 99.9% av fallen säga att man behöver komplimentera högtalarsystem med en sub. Må finnas några svindyra aktiva högtalare som inte behöver en sub för att få ett komplett ljud men då får du nog leta väldigt länge och spendera x antal laxar.

Exempel på ett väldigt fint all-around paket:
Argon Octave 5A + DALI SUB E-9 F Subbas / DALI SUB E-12 F Subbas / ARGON
SUB10 Subbas

Kan du avstå ARGON basen så gör det, även om Dali är dyrare så är det värt det med ljudet du får för pengarna!

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Lyssna på dem i en butik. Smaken och kraven är så olika från person till person.

Tänk dock på att ett par högtalare kan låta helt annorlunda när du väl kommer hem med dom.
Dels på grund av placerinegn men även rummets storlek och mått spelar stor roll i hur det kommer låta.

Hade själv ett par SQ-50 (kit som man får bygga själv) som lät bra där dom stod vilket var mitt i rummet då jag hade tv-bänk/bokhylla som rumsavdelare med 15,m till ena väggen.
Innan det så hade jag dom och tv/etc ståendes efter ena väggen (fick vända fotölj åt andra hållet) MEN det fanns absolut ingen bas ur dom då och det var en väldigt stor skillnad.

Efter ett par år köpte jag ett par klipsch f1 och med dom var det tvärtom stod dom i mitten av rummet fanns ingen bas men stod dom efter väggen lät dom bra (blev en ommöblering igen med andra ord).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Tänk dock på att ett par högtalare kan låta helt annorlunda när du väl kommer hem med dom.
Dels på grund av placerinegn men även rummets storlek och mått spelar stor roll i hur det kommer låta.

Hade själv ett par SQ-50 (kit som man får bygga själv) som lät bra där dom stod vilket var mitt i rummet då jag hade tv-bänk/bokhylla som rumsavdelare med 15,m till ena väggen.
Innan det så hade jag dom och tv/etc ståendes efter ena väggen (fick vända fotölj åt andra hållet) MEN det fanns absolut ingen bas ur dom då och det var en väldigt stor skillnad.

Efter ett par år köpte jag ett par klipsch f1 och med dom var det tvärtom stod dom i mitten av rummet fanns ingen bas men stod dom efter väggen lät dom bra (blev en ommöblering igen med andra ord).

Absolut , därför man bör lyssna på dem hemma om man har möjlighet. Hifiklubben lånar gärna hem om man vill så man hör hur det låter.

Jag har själv köpt rätt mycket från hifiklubben och har testat endel hemma innan köp

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Personen1:

Tack för alla svar, ni är väldigt trevliga och hjälpsamma! Jag tänkte åka på torsdag och provlyssna på dem.

Det tänkte jag också, känns lite onödigt att betala för bluetooth när jag förmodligen inte tänker använda det. Finns det några andra märken jag kan kika på som endast levererar bra ljud utan.. ja finesser?

Aktiva studiomonitorer i alla dess former är ofta intressanta, de har ibland "finesser" mer inriktade på bara ljudkvalitet, en del dyrare har dsper men tex Behringer har en lite enklare rumsanpassning på sina enklare modeller, de har även aktiva filter för att göra det möjligt, nu finns det bra passivt delade system också men just anpassningen är rätt vettig att ha i en del fall, just sånt finns sällan på hifimodeller utan där lägger man på tex blåtand

Skrivet av Personen1:

En fråga, om man har ett par högtalare med både blåtand och sladd funktionalitet, kommer ljudet att bli "cappat" av blåtanden eller blir ljudet bättre med sladd?

Blåtand i sig innebär lite sämre ljud än icke trådlöst men aptx låter bra och det betyder inte att den fasta anslutningen blir sämre, däremot blir det ju mer saker att fördela budgeten på och det kan ju göra att det blir mindre pengar att fördela på ljudkvalitet snarare än funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.