Göra färdiga kundvagnar för Sweclockers som hjälp för köpråd

Permalänk
Medlem

Göra färdiga kundvagnar för Sweclockers som hjälp för köpråd

Hallå alla, när man kollar vad för trådar som skapas mest så är det ju nästintill de som vill ha köpråd för datorer, vad sägs då om att vi gör ex antal kundvagnar mellan 6000-20 000 kr. De får givetvis uppdateras varje år när nya delar kommer men känns som det skulle bli till större hjälp och för varje kundvagn så skriver man prestanda. Även färdiga kundvagnar enbart för dator och sedan kundvagnar med alla utrustning som skärm. Inga fanboy kundvagnar och likande nu utan kundvagarna som ger bra med prestanda, bra produkter för bästa priset!

Så vad tror ni om det?

Kundvagnar just nu ni kan använda som riktlinjer, uppdateras när skylakes släpps! (2015-08-xx)

Ca 7000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876862&view=m

Ca 10000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876804&view=m

Ca 12000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876800&view=m

Ca 18 000-20 000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876861&view=m

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Datorer, visst. Men hela paketet kan bli väldigt subjektivt så det kommer aldrig fungera. Det finns allt för många alternativ att blanda möss, skärmar och tangentbord.

Men jag är helt inne på en tråd med färdiga datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

@Kimpur:

Helt sant, inser direkt när du säger det med utrustning att det blir för krångligt.

Här då ett exempel, endast dator med mycket prestanda,

12 000 kr klassen.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876800&view=l

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det är lite synd att inte fler använder sökfunktionen. För nästan alltid när det söks efter en dator för t ex. 6k så finns det en dator för 6k redan fixad, sen visst det är lite individuella behov, montering eller inte.

Tycker det är ett mycket bra förslag, dock så vet jag av egen erfarenhet att det är svårt då t ex. jag verkligen vill tipsa alla (speciellt "nybörjare") om att hellre köpa en SSD på 250 GB än en HDD på 1 TB, även om jag vet att det är långt ifrån alla som behöver detta :-).

Annars brukar nätagg/moderkortsmärke vara en annan grej som bara förvillar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Kimpur:

Helt sant, inser direkt när du säger det med utrustning att det blir för krångligt.

Här då ett exempel, endast dator med mycket prestanda,

12 000 kr klassen.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876800&view=l

Ser väldigt bra ut, inget att klaga på :-).

Permalänk
Moderator
Moderator

Det har funnits en samlingstråd för detta tidigare men folk tappade intresset och den dog dessvärre.
Redaktionens egna sommardator (som dock möjligtvis kommer sent eller inte alls i år pga brist på större nyheter på komponentsidan) har väl till en viss nivå ersatt den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Daemon:

Okej jag förstår, men kanske kan vara värt ett nytt försök, många gånger man tyvärr ser folk ge dåliga råd som inte kommer bli så bra i slutändan, så att få upp en ny tråd med färdiga klistrade kundvagnar som ändras någon gång per år kanske kan vara värt att testa. Åtminstone se vad folk skulle tycka om det!

Yes förstår det med sommardatorn men den täcker ju bara för personer med en viss budget, men förstår hur det menar!

Här skulle då förövrigt ett annat exempel vara för en dator i 9k klassen.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876804&view=m

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

@Nesvop:

Enligt min erfarenhet så är majroriteten utav de som gör nya topics väldigt väldigt nya inom köp området och känner att de vill ha ett system skräddarsytt för sig istället för att läsa in sig på någon annans. OC3D och TekSyndicet "lider" av samma saker. Sålänge man har en forum del för köpråd så tror jag många nya kommer posta sina egna storys istället för att läsa någon annans

Personligen har jag inget problem med det, jag undviker den forum delen när jag har ont i huvudet och sedan går jag in när jag känner mig #hjälpsam (jag hänger på twitter för mycket, varsegod)

Jag gillar iden men som nån nämnde här så händer det jämt saker på pc marknaden. Bäst vore väll om man gjorde typ 3 olika prisplaner (oftast är det ju "budget" byggen mellan 6 - 9000 som folk frågar om) via prisjakt. och sedan får en kille me mycket fritid läsa tråden för att läsa vad som är nytt för månaden och om datornerna behöver editeras med nya saker. Tror det blir svårt att gå efter billigast pris för väldigt många (iaf enligt min upplevelse) vill köpa allt ifrån en affär (något jag också brukar rekommendera för nya då det blir midnre krångel att hålla reda på olika kvitton.

Ni får väll suga på den posten å antingen rata eller älska

Permalänk
Medlem

@Aldhissla:

Förstår din punkt men cpu:er och grafikkort brukar ju fungera i åtminstone ett år åt gången innan det kommer nya, så om det blivit större uppdateringar på en kortare tid får man uppgradera men om vi gör ett exempel fram tills du skulle ju 4670k/4690k varit cpu för en speldator tills nästa månad då har ju de hållt över ett år iallafall. Men givetvis datorer i olika prisklasser, inga fanboy grejer utan det som ger med bang for the buck! Chassi är ju också en smaksak och så men med hjälp av tråden kanske man kan ge tillräckligt bra med information vad man faktiskt får för sina pengar. Tycker det är värt ett försök iallafall!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Så har nu byggt ihop 4 kundvagnar för budget mellan 7.4 till 20 tusen kronor som skulle kunna vara som färdiga kundvagnar, det jag tänk på är att inte överdriva eller göra saker för dåliga så som undermåliga psu:er eller hemska chassin att bygga i. Helt enkelt datorer som ska vara enkla och bygga och ge bra prestanda per krona. Observera att detta är förslag och inte bestämda kundvagnar.

Ca 7000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876862&view=m

Ca 9000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876804&view=m

Ca 12000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876800&view=m

Ca 18 000-20 000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876861&view=m

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag tycker det är smart, då kan man bygga vidare på dem eller ta de som de är.
De allra flesta som vill ha köpråd om dator, de använder nog Windows, är det inte bäst att lägga in det också? Annars blir din 7000kr dator en 8000kr dator och då kanske det är för mycket.
Lika bra att ha med OS från början tycker jag.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Har funderat på att göra en tråd med olika kundvagnar i 5-20000 kr klassen hela sommaren men inte haft tid till det...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Daemon:

Okej jag förstår, men kanske kan vara värt ett nytt försök, många gånger man tyvärr ser folk ge dåliga råd som inte kommer bli så bra i slutändan, så att få upp en ny tråd med färdiga klistrade kundvagnar som ändras någon gång per år kanske kan vara värt att testa. Åtminstone se vad folk skulle tycka om det!

Yes förstår det med sommardatorn men den täcker ju bara för personer med en viss budget, men förstår hur det menar!

Här skulle då förövrigt ett annat exempel vara för en dator i 9k klassen.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876804&view=m

T.ex. R7 370 för 2000 kr som folk envisas med. Är ju ett R7 265 och det finns R7 270 för ca 1300 kr som presterar bättre.

Skrivet av NatureBoyyy:

Så har nu byggt ihop 4 kundvagnar för budget mellan 7.4 till 20 tusen kronor som skulle kunna vara som färdiga kundvagnar, det jag tänk på är att inte överdriva eller göra saker för dåliga så som undermåliga psu:er eller hemska chassin att bygga i. Helt enkelt datorer som ska vara enkla och bygga och ge bra prestanda per krona. Observera att detta är förslag och inte bestämda kundvagnar.

Ca 7000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876862&view=m

Ca 9000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876804&view=m

Ca 12000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876800&view=m

Ca 18 000-20 000 kr
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2876861&view=m

Grafikkortet i 7k är ju i princip bättre än det i 9k.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Jag tycker det är smart, då kan man bygga vidare på dem eller ta de som de är.
De allra flesta som vill ha köpråd om dator, de använder nog Windows, är det inte bäst att lägga in det också? Annars blir din 7000kr dator en 8000kr dator och då kanske det är för mycket.
Lika bra att ha med OS från början tycker jag.

Mvh, Jakob

Sant, får tänka om på det och ha med det som standard så får folk ta bort det om de redan har os!

Skrivet av LudvigLindell:

Har funderat på att göra en tråd med olika kundvagnar i 5-20000 kr klassen hela sommaren men inte haft tid till det...

Ahja nu får du dig en liten sporre bara att hänga på, tänkte försöka få igång något!

Skrivet av ArcticFire:

T.ex. R7 370 för 2000 kr som folk envisas med. Är ju ett R7 265 och det finns R7 270 för ca 1300 kr som presterar bättre.

Grafikkortet i 7k är ju i princip bättre än det i 9k.

Där ser man, jag har inte riktigt 100% koll på de olika rebranden mellan 2xx och 3xx serien mer än toppkorten. Men som jag skrev är detta exempel och inte huggna i sten. Sen är ju dock cpun det som skiljer mest mellan de två kundvagnarna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

I byggen med något lägre budget gör det ju oftast stor skillnad med tillfälliga erbjudanden/reor mm. Det gör ju att färdiga listor är ganska kass:/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd

Tror inte det går att göra en bra samling för detta.. Vissa prioritera GPU kraft framför CPU kraft. andra vill ha MAAAASSSOOR av ram medans andra går på STOOOOORA SSD, Etc etc etc.. Vissa gillar Nvidia andra säljer sin farmor för Amd, Stora Chassing, små chassin.. Det är just därför folk hänger här istället för att gå till butiker och köpa färdiga märkes datorer. För att just deras dator är "Unik" för dom.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

I byggen med något lägre budget gör det ju oftast stor skillnad med tillfälliga erbjudanden/reor mm. Det gör ju att färdiga listor är ganska kass:/

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men med start runt 7000 kr så tycker jag det är rätt rimligt med ett exempel på delar som är bra iallfall.

Skrivet av Neonodia:

Tror inte det går att göra en bra samling för detta.. Vissa prioritera GPU kraft framför CPU kraft. andra vill ha MAAAASSSOOR av ram medans andra går på STOOOOORA SSD, Etc etc etc.. Vissa gillar Nvidia andra säljer sin farmor för Amd, Stora Chassing, små chassin.. Det är just därför folk hänger här istället för att gå till butiker och köpa färdiga märkes datorer. För att just deras dator är "Unik" för dom.

Detta handlar om speldatorer som ger mest prestanda för pengarna, vilket innebär att det är irrelevant om de prioriterar annat, detta är för folk som inte har så bra koll som vill ha bra prestanda för en bra peng. Skrev också att det inte är för fanboys utan vagnar som ger mest bang for the buck.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Där ser man, jag har inte riktigt 100% koll på de olika rebranden mellan 2xx och 3xx serien mer än toppkorten. Men som jag skrev är detta exempel och inte huggna i sten.

R9 380 = R9 285
Förrän 380 kom var 280X helt klart rekommenderat över 285 då det hade en massa underliga buggar. Verkar vara fixat i 380. I test verkar 280X och 380 vinna över varandra lite slumpmässigt.
Så jag vet inte vilket av 280X 3GB eller 380 4GB som är vettigast, men 380 2GB går nog nästan bort.
Skillnaden på 7k och 9k är egentligen bara överklockning vilket ju gör den mera framtidssäker. Finns ju tyvärr inget grafikkort mellan 2,3k och (3k så länge man fortfarande hittar 290 eller 3,5k 290X) 3,4k om man vill ha 300-serien (390).
Hmm, det här visade sig vara ett exempel på problemet med färdiga kundvagnar. Väljer man bort överklockning på CPU går det att få ett betydligt bättre grafikkort.

Helt bra exempel annars

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy:Skulle ju va nåt om du/jag/någon annan startar en tråd och hoppas på att den går att få klistrad. I de lägre prisklasserna kan man ju göra en dator per tusenlapp, när man sedan kommer till de lite högre kan man ju faktiskt göra flera datorer då det finns lite mer "svängrum"
T.ex. Mitx, matx, atx.. Osv även intel eller AMD, nvidia eller AMD vad som prioriteras gpu eller cpu. Typ 6+ datorer per budget.

Edit: om man orkar

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@ArcticFire:

Bra, då har jag koll på läget! Jepp givetvis, finns inget bra kort som går till ca 3000 kr och inte över utan det får gå lägre ner då istället. Angående cpu så får man väl tänk att det är mycket enklare att byta gpu än cpu, men det är jag haha. Därför jag vill diskutera så vi kan få fram vettiga kundvagnar!:) kommer väl inte sluta väl men tänker iallafall försöka

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell:

Hmm, tror det som blir bäst är nog om man bara då gör olika på formfaktorn, och inte utefter nvida/amd, bättre med bäst prestanda per krona i olika formfaktorer då det kan bli lite förvirrande med ännu flera tror jag, denna ska ju vara för att göra det enklare för de som ska skaffa sig en ny rigg som inte har jättekoll! Men vi kan diskutera i denna tråden och sen när vi kommit fram till om det kommer att fungera kan vi kolla om det finns möjlighet att klistra en ny tråd med kundvagnar som kommer att uppdateras när det kommer nya släpp!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hallå alla, när man kollar vad för trådar som skapas mest så är det ju nästintill de som vill ha köpråd för datorer, vad sägs då om att vi gör ex antal kundvagnar mellan 6000-20 000 kr. De får givetvis uppdateras varje år när nya delar kommer men känns som det skulle bli till större hjälp och för varje kundvagn så skriver man prestanda. Även färdiga kundvagnar enbart för dator och sedan kundvagnar med alla utrustning som skärm. Inga fanboy kundvagnar och likande nu utan kundvagarna som ger bra med prestanda, bra produkter för bästa priset!

Så vad tror ni om det?

Är det inte det man gjort iom Sweclockerssommardator ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Grunden finns ju men saknar endå i en del prisklasser tycker jag, om man har en klistrad tråd i köpråd kanske folk kollar i den innan med lite tur. Men har ju tråden nu för att kunna diskutera fram om det är en bra idé eller inte!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NatureBoyyy:

Hallå alla, när man kollar vad för trådar som skapas mest så är det ju nästintill de som vill ha köpråd för datorer, vad sägs då om att vi gör ex antal kundvagnar mellan 6000-20 000 kr. De får givetvis uppdateras varje år när nya delar kommer men känns som det skulle bli till större hjälp och för varje kundvagn så skriver man prestanda. Även färdiga kundvagnar enbart för dator och sedan kundvagnar med alla utrustning som skärm. Inga fanboy kundvagnar och likande nu utan kundvagarna som ger bra med prestanda, bra produkter för bästa priset!

Så vad tror ni om det?

DU är knappast den första och förmodligen inte den sista som kommit på samma idé. De som tidigare har försökt gav upp relativt så omgående då ingen bidrog med förslag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Förslag på kundvagnar kan jag göra själv om det skulle vara problemet men tror fler kan vilja vara med. Nej tror verkligen inte jag är först men är värt ett försök annars får väl bara tråden dö ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Hallå alla, när man kollar vad för trådar som skapas mest så är det ju nästintill de som vill ha köpråd för datorer, vad sägs då om att vi gör ex antal kundvagnar mellan 6000-20 000 kr. De får givetvis uppdateras varje år när nya delar kommer men känns som det skulle bli till större hjälp och för varje kundvagn så skriver man prestanda. Även färdiga kundvagnar enbart för dator och sedan kundvagnar med alla utrustning som skärm. Inga fanboy kundvagnar och likande nu utan kundvagarna som ger bra med prestanda, bra produkter för bästa priset!

Så vad tror ni om det?

Jag skapade en sådan tråd för ett tag sedan:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1376611-hur-skulle-denn...

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Problemet är i de lägre prisklasserna där man ofta får argumentera lite för och emot vissa val. Så att man förstår vad man hoppar över för att istället få det. SSD, OS, montering om man bygger in sig i ett hörn osv

I de större paketen får man ofta upp det till en nivå där man inte behöver göra några tvära avvägningar. Samt att det finns utrymme att utöka budgeten lite

Permalänk
Medlem

@jocke92:
Jo precis därför kanske man inte går längre ner än 6000 kr klassen då många avvägningar behövs göras i billigare riggar.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag kan fortsätta på denna tråd då!

Jag ska bygga en dator till en kompis bror(halvt långsökt hehe). Kollat runt och delarna är billigast på webhallen just nu. Kanske kan spara någon hundralapp om jag skulle ta en del någon annanstans, men sen är det frakt på det.

Datorn jag laggt ihop delar till ser ut såhär. Budget 12k, inklusive skärm. Så ska jag gå efter tråden ligger den på 11 000:- ^^.

Tog utan K på processorn för han kan nästan ingenting om datorer så överklockning är inte behövligt.

Nätagget har jag hört mycket gott om.

Det enda jag är osäker på är moderkortet, då det finns så många olika att välja på...

Annars ser det ut som en någorlunda dator? Kommer användas endast för spel.

(vill mest ha någon annans input innan jag ger honom ordern )

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Tänkte att jag kan fortsätta på denna tråd då!

Jag ska bygga en dator till en kompis bror(halvt långsökt hehe). Kollat runt och delarna är billigast på webhallen just nu. Kanske kan spara någon hundralapp om jag skulle ta en del någon annanstans, men sen är det frakt på det.

Datorn jag laggt ihop delar till ser ut såhär. Budget 12k, inklusive skärm. Så ska jag gå efter tråden ligger den på 11 000:- ^^.

Tog utan K på processorn för han kan nästan ingenting om datorer så överklockning är inte behövligt.

Nätagget har jag hört mycket gott om.

Det enda jag är osäker på är moderkortet, då det finns så många olika att välja på...

Annars ser det ut som en någorlunda dator? Kommer användas endast för spel.

(vill mest ha någon annans input innan jag ger honom ordern )

Eftersom han inte ska överklocka och säkerligen inte kommer krångla med crossfire. Då är det enda du egentligen behöver kolla på att cpun är kompatibel samt att den har de portarna som kan vara bra att ha.

Sedan rekar jag inte Samsung efter de problem de haft. Men annars bra delar