Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem

Min har stannat på 6,92 GB.

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Min mapp är bara 3,96GB (1879 filer, 229 mappar) och den växer ej

Gissar på att Home versionen är i den storleken, vilken ska du ha?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Project Cars prestandatest mellan Windows 10 och 8.1.

https://www.youtube.com/watch?v=XzFe5OOHZko

Men hur går detta ihop?

Det är ju inte DX12 i pCars ännu, så vad kan det vara som orsakar den stora skillnaden?

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Skrivet av Zodiam:

Men hur går detta ihop?

Det är ju inte DX12 i pCars ännu, så vad kan det vara som orsakar den stora skillnaden?

Man tycker att det borde stå DX12 då på den till vänster. För det ser ut som DX11 där ju eller det ser lika dant ut. Det enda som är olika är fps.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Men hur går detta ihop?

Att Windows 10 är betydligt bättre optimerat. Ännu bättre blir det när pCars och andra har stöd för DX12. Framförallt för AMD-GPUs.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen mapp

EDIT: Sekunder senare dök den upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Gissar på att Home versionen är i den storleken, vilken ska du ha?

Tror jag har home faktiskt...

Permalänk
Medlem

6,52GB här.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Entusiast

Jag har PRO och min har stannat sedan eftermiddags på 5GB (Storlek) & 3.9GB (Storlek på disk).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Jag har inte fått nå fil/mapp får man inte det om man är TP testare behöver jag inte den eller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Använder MediaCreationTool som Microsoft släppte idag för Windows 10 och uppgraderar från insider preview. Hoppas detta fungerar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Använder MediaCreationTool som Microsoft släppte idag för Windows 10 och uppgraderar från insider preview. Hoppas detta fungerar:)

Kom ihåg att uppgradera först via Windows Update. Sedan gör en clean install

Annars funkar det ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kom ihåg att uppgradera först via Windows Update. Sedan gör en clean install

Annars funkar det ej

Jag har Home Insider Preview och har försökt flera gånger på att söka efter uppdateringar... Fast på 10166 så jag testar detta sätt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Jag har Home Insider Preview och har försökt flera gånger på att söka efter uppdateringar... Fast på 10166 så jag testar detta sätt istället.

Din nyckel kommer ej vara en Win 10 nyckel om du gör på det viset

Står klart och tydligt att du måste uppgradera först via windows update

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Din nyckel kommer ej vara en Win 10 nyckel om du gör på det viset

Står klart och tydligt att du måste uppgradera först via windows update

Uppgradera från 8.1 så det ska inte vara någon fara. Starta keyfinder och såg min nyckel aktiverat till home insider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Uppgradera från 8.1 så det ska inte vara någon fara. Starta keyfinder och såg min nyckel aktiverat till home insider.

Ok då funkar det nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok då funkar det nog

Får hoppas det:) återkommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nån som vet hur jag löser detta.

Jag var tvungen att tillfälligt börja använda min AMD burk istället för mitt intel bygge. Det jag gjorde var att jag bara kopplade in min SSD som jag hade Windows 10 på över till min AMD burk (jag har uppdaterat från Win 8.1 till Win10 build 10240).

Nu anser ju inte MS att min licens är giltig pga. att det är en helt ny dator inkopplad. Borde det inte gå att använda en annan Windows 8.1 licens för att återaktivera? Jag har provat men det funkar inte (har tillgång till det vid MSDN). Är det så att jag behöver installera 8.1 från scratch och sedan uppdatera till Win10 på AMD systemet?, sen när jag går tillbaka till Intel systemet göra samma sak?

Jag vet såklart att jag borde blåsa och börja från scratch när jag byter dator sådär, men det är bara av ren lathet som jag gjort det eftersom jag bara kommer använda AMD burken i 2,5 veckor framåt.

För att sumera: Nån som varit med om liknande? Och vet om det går att återaktivera windows 10 på ngt sätt utan att behöva formatera, installera 8.1 och sedan uppdatera till Win 10 (alt. installera win 10 direkt från scratch i morron).

Inte 100% på detta, men du kan aldrig byta moderkort hårdvara med denna gratis uppgraderingen. Då förverkas licensen och du förlorar den.
Ev kan du installera om med den nyckeln som användes för att uppgradera första gången, på rätt hårdvara och uppdatera igen (den bör känna igen att det är samma, eller använda samma Win 10 nyckel om du registrerat den via Microsoft).

Men du kan inte hålla på och flytta OS disken mellan datorer... någonsin igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte 100% på detta, men du kan aldrig byta moderkort hårdvara med denna gratis uppgraderingen. Då förverkas licensen och du förlorar den.
Ev kan du installera om med den nyckeln som användes för att uppgradera första gången, på rätt hårdvara och uppdatera igen (den bör känna igen att det är samma, eller använda samma Win 10 nyckel om du registrerat den via Microsoft).

Så det är OEM licenser man får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Så det är OEM licenser man får?

Hade du OEM tidigare, så ja. Hade du full retail tidigare, så nej.

Permalänk

Vi som kör Insider, är det bara att installera över eller måste vi installera först 8.1 och sedan windows 10 igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Vi som kör Insider, är det bara att installera över eller måste vi installera först 8.1 och sedan windows 10 igen?

Funderar också på det, har haft W10 sedan bygge 9926 eller nåt sånt.
Vilka är för/nackdelar med att stanna kvar i Insider programmet?

edit: Tror det räcker med att man väljer Stop insider builds under Settings.
En clean install förbättrar inte den nuvarande versionen vi har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Funderar också på det, har haft W10 sedan bygge 9926 eller nåt sånt.
Vilka är för/nackdelar med att stanna kvar i Insider programmet?

edit: Tror det räcker med att man väljer Stop insider builds under Settings.
En clean install förbättrar inte den nuvarande versionen vi har.

Har du uppgraderat hela vägen från den releasen så kommer en ren installation sannolikt att förbättra din installation rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har du uppgraderat hela vägen från den releasen så kommer en ren installation sannolikt att förbättra din installation rejält.

Varför det? Källa? Har du en annan version än 10240?

Permalänk

När jag försöker starta installationsprogrammet i mappen som lagts till i min dator står det att jag saknar "boot.wim". Någon annan med samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

När jag försöker starta installationsprogrammet i mappen som lagts till i min dator står det att jag saknar "boot.wim". Någon annan med samma problem?

Betyder att det inte är din tur än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Var får man en "ren ISO" att installera ifrån?

Visa signatur

Bra dator.-Acer Aspire 7745G
Rapp dator.Gigabyte GA-AX370 gamers5-Ryzen 5 5600X Corsair 16Gb 3200C-RadeonRX6650XT-Samsung EVO 1000Gb
Raspberry pi 5 8Gb Corsair 256Gb SSD USB
NAS Qnap 4 bays

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det löste sig, jag rensade bara bort min gamla key helt från alls ställen i burken. Sen tog jag ned en ny win 10 nyckel från MSDN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok då funkar det nog

Allt gick utmärkt! Inga konstigheter och datorn är aktiverad!:)

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp, har build 10130 och den vägrar uppgradera till build 10240. Eftersom W10 kommer idag och jag läst att build 10240 är den förmodade RTM tänkte jag uppgradera, visst datorn bara har legat senast 1v då det inte är min huvuddator. Men det kanske kommer så småningom...