Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Ska nu försöka uppdatera desktopen här hemma, men enligt windows update historiken så failar bara uppdateringen och Get Windows 10-appen säger att den kommer säga till när det är redo att installera. Filerna har jag haft sen igår (5,7 GB eller vad det nu var).

Laptopen funkade ju kanon att uppdatera imorse.

Några tips?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av acrion:

går ju inte att använda Cortana....

Borde funka om du ställer in Reginal/language på engelska Cortana är ej tillgängligt på svenska ännu

Permalänk
Medlem

nu har jag installerat windows 10 men inte fan vill den ta driv rutinerna för Nvidia blir bara fel meddelande något tips någon?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Fortfarande är inte denna tråd till för att skriva hur man gör med installationen. Här postar vad vi tycker om Windows 10.

Finns 2-3 trådar om hur man installerar Windows 10

Permalänk
Medlem

Andra gången jag kör "upgrade this pc now" via Media Creation Tool... Första gången så laddade den ner alla 5 gig, och se'n står det att det misslyckades och att jag skulle starta om.

Filerna giller kvar, startar programmet igen och av allt att döma så laddar den ner allt IGEN... Vad är det här för jävla skit? Det sliter säkert fint på SSD'n också

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

nu har jag installerat windows 10 men inte fan vill den ta driv rutinerna för Nvidia blir bara fel meddelande något tips någon?

Dra ner dom via NVIDIAS Hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har nu fixat alla drivrutiner och jag kan säga att jag gillar Windows 10. Vet inte bara hur man ändrar färger på alla fönster osv.

Finns lite guider på tenforums

Borders & title bar (kräver att man börjar med ett nerladdat tema)
http://www.tenforums.com/tutorials/7935-color-window-borders-...

Generellt
http://www.tenforums.com/tutorials/3380-color-appearance-chan...

Hur man skapar en genväg till gamla hanteraren för att välja egen färg (obs, text etc är svart så vissa kombos blir inte riktigt bra)
http://www.tenforums.com/tutorials/5848-color-appearance-shor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag kan inte hitta funktionen "lås datorn" vill kunna låsa den så att program fortfarande körs i bakgrunden. Går ju bara välja stäng av, starta om och strömsparläge.

Winknapp+L

Permalänk
Medlem

Hur fixar jag det mörka temat?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har knappt testat något men det första jag saknar är den bar som fanns till höger där man kunde välja TVn som bildskärm (i Win8.1). Hur man gör nu är en gåta för mig (än så länge).

Edit - Hittade, Inställningar -> Anpassa Bildskärm men vad bökigt att gå dit varje gång. Finns det inget snabbare sätt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Oneone:

wow tusen tack!!! funkar fint fint...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Undrade samma sak och hittade mörkt tema på reddit

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

någon där ute med ett Asus Xonar Essence STX som får den till att funkar på windows 10???

har skickat förfrågan till asus om drivers men de har inte hunnit att svara än...

Jajjamensan det har jag Länkar lite drivare som verkar fungera!

Asus Xonar Essence STX: http://drive.google.com/uc?id=0B_LiLEPf2Ii3LWFUMmFqSXQyOUU

Asus Xonar Essence STX II: http://drive.google.com/uc?id=0B_LiLEPf2Ii3dkZaU3pIZWpjTDQ

Källa: http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Mitt funkar exakt som på Win 8.1 Pro

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, det verkar vara licensstrul på något vänster iaf. Blir inte klok på detta...

Uppgraderade från W8.1 Pro till W10 Pro, inga problem. Stod att nyckeln var aktiverad.

Installerade cleant från USB-sticka. Nu står det att nyckeln är ogiltig.

"Error code: 0xC004C003"

Fanns en länk att följa, http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/why-activate-wi...

Den säger att man ska klicka på store. Gör jag det så ser det OK ut.

http://i.imgur.com/1Rux7DI.png

När jag installerade så råkade jag dock installera till fel disk. Fick formatera om båda diskarna och skapa nya partitioner. Är det något som kan påverka och hur löser jag det? Det står nu en helt annan produktnyckel som den som jag använder just nu och försöker jag knappa in min gamla w8-nyckel så får jag bara detta kryptiska meddelande

http://i.imgur.com/rxTrfhU.png

Jag gjorde samma sak och får också denna felkod: 0xc004e016

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@nyllet83:

Samma här. Försökte skriva in min Win8-nyckel för att se om det funkade men det gjorde det inte.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

@bromi:
Såg tidigare kommentarer påpeka att memory leaks fanns. Och eftersom du bara har 8gb så kanske dem bli cappade, kolla att inte datorn använder onödigt mycket minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Cortana är tillgänglig på följande språk: franska, italienska, tyska, spanska, engelska (USA), engelska (Storbritannien), Mandarin

Om du vill använda Cortana måste du ange alla dessa inställningar till samma språk:
Språk (det här är språket på enheten)
Talspråk (språkpaketet måste vara installerat)
Land eller region

Testat den lösningen och det fungerar ej.

Visa signatur

|Asus GTX1070 Strix OC 8GB |16GB Veangeance 1600MHz|Intel Core i5 4690K|Corsair 650W|HDD 1TB|Samsung 840 Pro 256Gb|Gigabyte GA-Z97P-D3|Fractal Design R5|Steelseries M800|Steelseries Sensei wired/wirless Pro|Steelseries Elite Prism|Telia Fiber 100/10|

Permalänk
Medlem

Error code: 0xC004F034 när jag försöker aktivera, något fix till detta? ska jag formatera om, redan formaterat om efter jag uppdaterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

någon där ute med ett Asus Xonar Essence STX som får den till att funkar på windows 10???

har skickat förfrågan till asus om drivers men de har inte hunnit att svara än...

Jeg har 2x Asus Xonar DX i 2 maskiner her nå med windows 10 pro 64bit
Ingen Xonar drivere fungerer på windows 10 ennå ser det ut som.

Må vel bare vente på nye oppdaterte windows 10 drivere ifra Asus.

Har prøvd å kjøre "kompitable med win xp,win 7 og win 8"...its a no go...

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem

Funkat klockrent med Firefox i Windows10 Preview och BF4. Kör du Chrome?

Skrivet av micke7406:

vilken skit, Skulle testa spela BF4 och det går endast att öppna i Explorer,

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vill prova men får inte min uppdate

Är riktigt besviken på microsoft nu, har ännu inte fått min uppdatring till windows 10

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur man ändrar från Edge till Chrome som standard webbläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ladda ner http://winaero.com så kan du göra mycket mer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearsnow:

Är riktigt besviken på microsoft nu, har ännu inte fått min uppdatring till windows 10

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearsnow:

Så Microsoft har blockerat dig från denna URL http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 ?

#2..

Permalänk
Medlem

Hejsan! skulle nån snäll person vilja förklar hur jag ska göra för att kunna installera senaste versionen av nvidia samt att min win 8 key ska bli win 10??

Permalänk
Medlem

Verkar som en smidig patch (med Media Creation Tool) från 8.1 till 10 än så länge förutom att en .dll-fil hamnat på vift så Witcher 3 vägrade starta, men den var bara att googla/tanka/klistra in så tycks allt fungera minst lika bra som innan. Väldigt lättad att inte behöva krångla något med sökvägar och licenser (särskilt till musikskapandet). Lite överklockad 4790k, 980, yada yada.

Windows vill inte aktiveras men det ser jag ju att jag absolut inte är ensam om så avvaktar med det.

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | youtube.com/torzoldgamevids
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 + 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Ajazz AK820 Pro, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Dra ner dom via NVIDIAS Hemsida

Gjorde det var då jag fick buggen.

men starta om datorn så verka det funka.

Så tips till er där det inte funkar starta om datorn och kör sedan så verkar det funka gillar tydligen bara att man kör in en drivrutin i taget.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Fan vad jobbigt med denna gratisversion.. Min Windows Starter 7 dator kunde inte ladda hem via update så jag installerade via USB direkt.. Nu inser jag att man MÅSTE installera windwos 10 först innan Clean install,...

Nu måste jag ladda hem Windows 7 Starter, installera och ladda hem 8000 uppdateringar via windows update.. herregud..

Och nu strular min huvuddator med.. Laddade hem 5gb via windows update och allt var redo, klicka för att installera windows 10 stog det efter allt, klickade där och loggades tillbaka till Windows 8.1 med fel i windows update.. nu laddar den hem 8gb via windows update!... ush

Men men, denna skitlaptop är bättre nu i windows 10 home än Windows 7 Starter. :/

Permalänk
Medlem

Uppgradera från win 8.1 OEM. Allt gick smärtfritt dock får jag ogiltig licens "anslut till internet" och när försöker Aktivera så står det bara. Gick ej Aktivera nu. försök igen senare.

kan ta ändra Nyckel.. ska jag ange win 8.1 nyckeln där på nytt?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell