Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

http://i.imgur.com/4gsFq1m.png

Nya startmenyn passar mig, men jag gillade Windows Phone looken så det sitter som handsken för mig. Har lagt upp spelen och allt annat i den för att ha allt iordning.

Hur fixar jag så att jag kan göra startmenyn bredare? Lägger jag till nya program på start hamnar de bara under varandra.

Permalänk
Medlem

Funkar helt okej! Jag kör med rätt gammalt moderkort, asus p8p67 ws revolution, finns inga drivrutiner till W10, får bara error att det inte stödjer detta operativsystemet när jag försöker installera w7 drivrutiner.. Funkar det köra utan? eller vad gör man åt saken?
Samt jag är lite sur på är att mitt andra grafikkort Geforce GT 610 inte funkar alls i W10, är det nvidia drivrutinerna? Kör senaste beta ver (provade äldre, samma sak).

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått min uppdatering. Ska man bara vänta eller kan man göra något?

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa Windows 10 Pro för $199 och inte för 2599:-, detta är fånerier år 2015.
De jobbar för att man ska pirata det...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av neytiri:

Hur fixar jag så att jag kan göra startmenyn bredare? Lägger jag till nya program på start hamnar de bara under varandra.

längst ut i kanten så kan du dra den som vilket fönster som helst dra den bara från vänster till höger så blir den bredare. Du kan göra detta uppåt med så att den blir högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Kan användas för alla tillgängliga språk/versioner.

Ok, men den säger att den inte kan spara personliga inställning för att språket inte är detsamma som det installerade Windows 8.1. Men jag får väl prova ändå då, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZIPPEDFREAK:

Undrar också om detta, vill inte updatera och lida av dåligt fps i cs.

Jag har ~250 fps i CS iallafall...

Permalänk
Medlem

@Aldhissla: Haha, trodde jag försökte med detta förut. Jaja, nu fungerar det. Tack!

Permalänk
Medlem

när man ska göra windows 10 usb ska man använda fat32 eller ntfs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Du måste göra en uppgradering från den tidigare versionen till windows 10. Enligt MS support så reggas något i BIOS som Windows 10 senare använder vid en clean install för att aktivera produkten.

Dvs, microsoft kontot används inte enligt dem. (Iaf han jag pratade med).

Så om man någon gång byter moderkort så måste man installera om den gamla versionen av windows och därefter göra en uppgradering till Win 10, och sen en clean install efter det...

Omständigt...

Efter man uppgraderat till Win10 och sedan vill göra en ny ren installation, skall man då välja skip när man skall ange produktnyckeln eller skall man ange sin gamla nyckel för win 8.1?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, det verkar vara licensstrul på något vänster iaf. Blir inte klok på detta...

Uppgraderade från W8.1 Pro till W10 Pro, inga problem. Stod att nyckeln var aktiverad.

Installerade cleant från USB-sticka. Nu står det att nyckeln är ogiltig.

"Error code: 0xC004C003"

Fanns en länk att följa, http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/why-activate-wi...

Den säger att man ska klicka på store. Gör jag det så ser det OK ut.

http://i.imgur.com/1Rux7DI.png

När jag installerade så råkade jag dock installera till fel disk. Fick formatera om båda diskarna och skapa nya partitioner. Är det något som kan påverka och hur löser jag det? Det står nu en helt annan produktnyckel som den som jag använder just nu och försöker jag knappa in min gamla w8-nyckel så får jag bara detta kryptiska meddelande

http://i.imgur.com/rxTrfhU.png

Efter du har gjort uppdateringen från 7/8/8.1 och aktiverat Windows 10 skall din nyckel ha blivit uppdaterad. DOCK så skall du inte skriva i din key när du gör en clean install efter det. Utan ta bara skip och så skall det gå att aktivera det ändå. Detta är för att din maskin-id är kopplat till din key på M$-servrar.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Det var ju inte riktigt min fråga!
Enligt microsoft så skulle alla även dom som hade piratversioner få uppdatera och få en legitim version av windows.
Och det är min fråga på det du citerade.

Microsoft Software License Terms

Activation and licensing status when upgrading from a non-genuine copy of Windows. As usual, the license agreement allows the right to install and run Windows on a single licensed device. It also requires activation, a process that is automatic on most devices from large OEMs. The new agreement adds this clause: "Updating or upgrading from non-genuine software with software from Microsoft or authorized sources does not make your original version or the updated/upgraded version genuine, and in that situation, you do not have a license to use the software."

Permalänk

Jag valde att spara alla personliga filer och appar, och det var ju bra.

Men har alla drivrutiner försvunnit? Jag kan till exempel inte öka storleken på bilden, jag är fast i 1024x768, och alternativet för att ändra storlek är gråad, så kommer ingen vart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Det var ju inte riktigt min fråga!
Enligt microsoft så skulle alla även dom som hade piratversioner få uppdatera och få en legitim version av windows.
Och det är min fråga på det du citerade.

Nej. En pirat är en pirat. Så betala som alla andra så får du genuina grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Efter man uppgraderat till Win10 och sedan vill göra en ny ren installation, skall man då välja skip när man skall ange produktnyckeln eller skall man ange sin gamla nyckel för win 8.1?

Jag gjorde en åtyyerställning via windows 10. Så då slapp ajg ange nyckeln. Jag ANTAR att du ska ange windows 8:a nyckeln du hade.

Permalänk
Medlem

Nu finns det uppe på OnTheHub för mig, ett gäng olika windows versioner. Windows 10 IoT för raspberry pi 2 bland annat. Frågan är vilken version man vill välja sin desktop:

  • Windows 10 EDU

  • Windows 10 (Multiple Editions)

  • Windows 10 EDU N

  • Windows 10 N (Multiple Editions)

  • Windows 10 (Multiple Editions) Debug/Checked

  • Windows 10 Features on Demand

  • Windows 10 IoT Core for MinnowBoard MAX

  • Windows 10 IoT Core for Raspberry Pi 2

  • Windows 10 Language Interface Pack

  • Windows 10 Language Pack

  • Windows 10 N (Multiple Editions) Debug/Checked

  • Windows 10 Symbols

  • Windows 10 Symbols Debug/Checked

Bäst att checka ut så mycket man kan innan man tar ut sin examen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jag var förbannad på google för detta också.
Men lösning finns

Ändra genvägen till chrome till detta "C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" --disable-new-avatar-menu

Eller ja, lägg till det sista till din genväg helt enkelt så är den inte där.

Inte perfekt lösning men det är enda som finns i nuläget. Tyvärr ser jag väl att den möjligheten kommer försvinna så småningom, mer bloat skräp som tar upp plats som dom tvingar på en.

Har redan testat det och tyvärr funkar det inte med den senaste versionen (Version 44.0.2403.107 m eller senare). Hoppas att google lyssnar på användarna och ger oss möjligheten att ta bort menyn.

Kanske är daga att uppgradera till en 4k skärm bara för att kunna ha fler flikar öppna

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Efter du har gjort uppdateringen från 7/8/8.1 och aktiverat Windows 10 skall din nyckel ha blivit uppdaterad. DOCK så skall du inte skriva i din key när du gör en clean install efter det. Utan ta bara skip och så skall det gå att aktivera det ändå. Detta är för att din maskin-id är kopplat till din key på M$-servrar.

Det var precis det jag gjorde, tog skip vid installationen. Kanske är överbelastning? Felkoden stod som network error och nu står det "Connect to internet to activate Windows".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ingen mer än mig som undrar hur man gör som användare (I det här fallet Strejf som gjort sig känd för att inte skriva om något annat än Microsoft och uteslutande positivt) i forumet för att få den tråd man skapar länkad till SweClockers fram-/startsida...?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Älskar 10an än så länge men hur får man bort att man måste ange lösenord varenda gång datorn startas

cmd netplwiz gör bara så det blir 2 konton :/

Säkert redan besvarat, men i tidigare Windows är väl enklaste metoden att ifrån "Kör..." köra "control userpasswords2".
Bör väl funka i 10:an med kanske...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Säkert redan besvarat, men i tidigare Windows är väl enklaste metoden att ifrån "Kör..." köra "control userpasswords2".
Bör väl funka i 10:an med kanske...

Fungerar i w10 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Du måste uppgradera först för att din nyckel skall uppdateras. Sen kan du köra en reset eller göra en ISO med hjälp av deras toolkit eller via deras egna ISOs.

Mhe, min Lilla skitlaptop 10'' ville inte ta emot Windows 10 via windows update så jag laddade hem ISO via deras hemsida och är nu klar med installationen.. Får inte göra samma misstag på huvuddatorn då :<

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SweMerlin:

Ingen mer än mig som undrar hur man gör som användare (I det här fallet Strejf som gjort sig känd för att inte skriva om något annat än Microsoft och uteslutande positivt) i forumet för att få den tråd man skapar länkad till SweClockers fram-/startsida...?

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/cgcfgniiqpbhdu/

Sweclockers redaktion har helt enkelt valt att fästa Strejfs tråd på framsidan då den blåste upp snabbt och är aktuell, sen att det är Strejf som skapade den är väl mer eller mindre en slump.
Det är inte första gången det händer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Har redan testat det och tyvärr funkar det inte med den senaste versionen (Version 44.0.2403.107 m eller senare). Hoppas att google lyssnar på användarna och ger oss möjligheten att ta bort menyn.

Kanske är daga att uppgradera till en 4k skärm bara för att kunna ha fler flikar öppna

Har inte det problemet och sitter med .125m - du kan stänga av det under chrome://flags
"Aktivera ett nytt profilhanteringssystem"
Beskrivning: "Aktiverar det nya profilhanteringssystemet, med bland annat profillås och det nya gränssnittet för avatarmenyn"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Har inte Microsoft någon webbaserad funktion som tillåter en att smidigt flytta över sin W7 retail-licens till W10 så en slipper vänta på windows update och kan dra hem ISO-filen och köra ren installation direkt?

Permalänk
Medlem

Någon mer som inte kan ändra detta?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Har nu installerat på min gamla burk och gillar vad jag ser. Behöver köpa ett serienummer till min nya. Var hittar jag det?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som hänt, min dator känns allmänt långsammare, gjorde en Upgrade från windows 7 och får typ 70 fps max i csgo när jag brukar ligga på 250-300. Känns allmänt slö med, dock ingen cpu förbrukning när jag kollar.

någon med samma problem? specs: i5 i5 4670k 8gb ram gtx 970 windows 10 pro

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Oj, vad många problem folk har med Windows 10. "Vad tycker ni om Windows 10?" heter tråden och installationen med mera är ju en del av "användarupplevelsen".

Näe, bäst att vänta lite och låta de värsta buggarna raderas ut av någon annan. Tydligen är det inte snabbare än tidigare OS heller, så varför installera det över huvud taget.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på nerladdningen gött testversionen har funkat bra för mig bara lite strul
bli roligt och se hur skarpa kommer att funka

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz