Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Inaktiv

Helt fantastiskt OS måste jag säga. Gillar 8.1. Uppgraderade till 10 från 8.1 och det enda jag behövde installera var nya drivrutiner för min GPU. Helt smärtfritt. Alla inställningar, filer och program inkl. spel ligger kvar. Inte behövt installera om någonting. Prestandan är densamma som i 8.1 om inte lite bättre. Min GPU verkar belastas mindre och även dess temperatur under belastning verkar vara lägre.

Lägg till inbyggda virtuella skrivbord och att man numera kan fästa fönster i hörnen så de bara tar upp 25% av skärmen. Klockrent verkligen. Tack MS!

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning hur uppdateringar fungerar? På 7/8/8.1 så kan man ställa in att den söker men låter en avgöra vad som ska installeras.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att det fungerar nu.
Det jag gjorde var att installera Win8 igen, uppdatera igen och sedan kolla att Win10 var aktiverat.
Sedan gjorde jag en clean installation och nu funkade, tog dock någon minut (antar deras servrar är belastade).
MVH

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Jaha nu fick jag ett mail om att jag har nått 10 appar gränsen från stor'n och att jag inte får installera fler, kul att man inte ens har rört store alls eller installerat något, förutom att vara inne på xbox appen & stänga av force vsync som automatiskt är på.......

Råkat ut för något liknande.

I mitt fall så fick jag mail om att jag hade för många konton (förklarar varför jag inte kunde använda store). Nå löste det genom att ta bort det konton som fans (ja ett konto hade jag ).

Nej jag har inte hotmail för hela windows, endast använt det i store

Skrivet av GaMeR2K5:

Med tanke på att man inte behöver betala något för uppgraderingen så tycker jag inte man ska klaga på den låsningen.

Går man från retail borde man gå till retail och det säger MS själva. Dock så är det ju så man även offrar sin nyckel mer eller mindre när man gör detta.

Skrivet av strejf:

Du har fel. Man måste inte använda sin hotmail när man ska logga in på Windows 10. Det går utmärkt med ett lokalt konto istället.

Ja till slut kunde jag aktivera tjejens laptop med.

Har dom gjort om själva registreringen när man ska välja online eller offline kontot (för minns att du nämnde att det var omgjort)? Fick aldrig upp det för jag körde inte ren installation.

Två problem till jag upptäckt,ett är att jag inte kan använda MS startmeny för att stränga av datorn då funkar inte WOL. Går om jag genom Unified Remote i min surfplatta så fungerar det utmärkt (finns i programmet både stänga av och sätta på datorn).

Vissa program försvann, verkar som windows 10 återställer från en återställningspunkt för en del försvann som bakgrundsbild och program delvis borttaget (ett i för sig så inte jätte farligt), men ligger ju kvar registernycklar och delar av programmet kvar ändå.

Det första med WOL, har hänt med annan tredjepart startmeny med (classic shell), men fungerat med IObit Start Menu 8 (som nu blev delvis borttaget, så kan ju ha strulat till det med windows egna). Men allt är rätt inställt i bios och windows (dubbelkollade nätverksinställningarna). Så måste vara en bugg som bryter strömmen eller tvångsavstänger nätverkskortet. Vet att strömmen måste vara i datorn konstant (vid strömavbrott t.ex funkar inte WOL).

Sen som jag nämnt tidigare så borde dom göra om startmenyn lite, dels där man fäster program ska gå att slimma ner till mindre storlek än det är nu. Annars ser jag faktiskt rätt positivt hur dom gjort startmenyn faktiskt (ett fint lyft). Får hoppas man kan byta färg på den till annat än svart bara.

Men inställningarna måste finslipas mer (allt ligger inte i den som finns i snabbtillgängligt i startmenyn). Senast var det UAC som jag inte hitta och även trimmat ner vanliga kontrollpanelen (t.ex är windows update borttaget). Finns endast i den enkla inställningar, på pro kan man välja att den bara ska installera sånt som inte kräver omstart automatiskt (får hoppas det fungerar).

Sen den eviga frågan är om jag har retail eller OEM av windows 10 (står endast pro), men kanske löser sig när licensen blir aktiverad. Sen om win 10 går att flytta eller är en mer nerdummad version av OEM som är låst till moderkortet utan möjlighet till flytt oavsett vilken version man hade tidigare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Någon som har en aning hur uppdateringar fungerar? På 7/8/8.1 så kan man ställa in att den söker men låter en avgöra vad som ska installeras.

På pro kan du skjuta fram uppdateringar, sen finns det inställning som du kan välja endast uppdateringar som inte kräver omstart installeras.

Home vet jag inte om det är möjligt om det går att välja ens att bara uppdatera sånt som inte startar om datorn. Sen om det finns så vet man ju inte om inställningen ger någon effekt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

@StenTuff:
Kör Powershell som administratör. Kör sedan kommandot:
Remove-AppxPackage Microsoft.Office.OneNote_17.4229.10061.0_x64__8wekyb3d8bbwe

Detta är fungerade för mig (x64-bitars versionen). Om det inte fungerar kör kommandot Get-AppxPackage och skrolla upp för att se vilken version du kör. Ersätt sedan efter Remove-AppxPackage med din version.

Permalänk
Medlem

Windows 10 finns att köpa i Windows Store såg jag om någon vill köpa det redan nu istället för i slutet av Augusti. Välj Köp Windows 10 Ladda ner

Pro versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-1...

Home Versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Tack för svaret! När jag för ca 1 år sedan köpte min nyckel för Win 8.1 Pro så körde jag nog en totalinstallation med hjälp av USB och efter det gjorde jag iallafall ingen aktivering av något slag efter den installationen (vad jag vet).

Nu igår när jag uppgraderade till Win 10, så körde jag det via Windows Update. Alltså gjorde jag ingen ISO och "uppgraderade" via det. Efter att allt var klart så såg iallafall jag ingen nyckel någonstans. Kanske missade något då? Hade tänkt att göra en clean install idag, men efter att ha läst lite här så vart jag väldigt fundersam över alla inlägg gällande nycklar. Hittade då som sagt en knapp under Aktivering i Uppdatering och Säkerhet där jag kunde aktivera mitt Windows. Nu står det såhär där:
http://i.imgur.com/ATu1nSm.png
Jag testade att kolla min nyckel både via CMD och via Magical Jelly Bean Keyfinder - både hittade "VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T".

Så tror du att jag behöver installera om min Win 8.1, aktivera den ordentligt och sedan uppgradera Win 10 och därmed få en unik nyckel?

Vilket komando använde du för att få fram nyckeln?

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Windows 10 finns att köpa i Windows Store såg jag om någon vill köpa det redan nu istället för i slutet av Augusti. Välj Köp Windows 10 Ladda ner

Pro versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Windows-1...

Home Versionen: http://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/productID...

Går det att köpa Windows 10 och uppdatera från Windows 7 och behålla program och inställningar. Alltså att inte göra "clean install" denna gången. Orkar inte göra om allt när jag gjorde det för inte så länge sedan....

Men antar att det inte är så mycket att vänta på om man ändå skall skaffa det förr eller senare....

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Gick bra att uppgradera min dator men pappas laptop går det inte lika bra.
Den fastnar på windows loggan (blå) utan HDD aktivitet. Vet inte riktigt vad jag ska göra i ärlighetens namn. Kan ju låta den stå på en bra stund och se vad som händer?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Går det att köpa Windows 10 och uppdatera från Windows 7 och behålla program och inställningar. Alltså att inte göra "clean install" denna gången. Orkar inte göra om allt när jag gjorde det för inte så länge sedan....

Gå in på denna sidan och och tanka MediaCreationToolx64 och starta och välj uppgradera. Då ska du ha alla filer kvar vad jag vet. Inget försvinner. Men någon kan gärna styrka det så du inte förlorar viktig data

Men du kommer få en Windows Old mapp efter installationen

Den mappen ska du kunna köra Disc Cleanup och ta bort den mappen.

Men tänk på att spara om det är något viktigt som har lagt sig i Windows Old mappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

På pro kan du skjuta fram uppdateringar, sen finns det inställning som du kan välja endast uppdateringar som inte kräver omstart installeras.

Home vet jag inte om det är möjligt om det går att välja ens att bara uppdatera sånt som inte startar om datorn. Sen om det finns så vet man ju inte om inställningen ger någon effekt.

Jag har Pro, tyckte det skulle ha varit som förut bara.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommytuffing:

@StenTuff:
Kör Powershell som administratör. Kör sedan kommandot:
Remove-AppxPackage Microsoft.Office.OneNote_17.4229.10061.0_x64__8wekyb3d8bbwe

Detta är fungerade för mig (x64-bitars versionen). Om det inte fungerar kör kommandot Get-AppxPackage och skrolla upp för att se vilken version du kör. Ersätt sedan efter Remove-AppxPackage med din version.

Tackar, fungera utmärkt

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800x3D | GPU: Asus Prime 5070 Ti OC | Mobo: Asus ROG Strix B650E-F | RAM: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 | M.2 2 x Kingston FURY Renegade 2TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | PSU: Phanteks AMP GH 850W ATX 3.1 | Kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Chassi: Lian Li LANCOOL 216 RGB | Monitor: Lenovo Legion Y27q-20 | Tangentbord: Mountain Everest Max MX Brown | Mus: Glorious PC Gaming Race Model I | Hörlurar: Sennheiser HD 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Gå in på denna sidan och och tanka MediaCreationToolx64 och starta och välj uppgradera. Då ska du ha alla filer kvar vad jag vet. Inget försvinner. Men någon kan gärna styrka det så du inte förlorar viktig data

Men du kommer få en Windows Old mapp efter installationen

Den mappen ska du kunna köra Disc Cleanup och ta bort den mappen.

Men tänk på att spara om det är något viktigt som har lagt sig i Windows Old mappen

Försent, nu laddas det ner

Jo såg nu när jag tryckt på det verktyget för att installera att den frågade om jag vill göra en "installationsskiva" eller om jag vill uppdatera datorn.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Listan finns här: https://account.microsoft.com/devices

Du måste logga in med ditt MS-konto, alltså knyta det till den aktuella installationen. Det är dock bara för att se i listan, aktiveringen ska vad jag förstår fungera oavsett.

Tackar för länken. Samma enheter som jag även ser i onedrive.
Jag ser ut att ha lyckat med detta redan. Trots att jag redan bara kör med lokalt-konto. Kanske lagts till när jag loggat in i one drive. Ser även några av mina gamla icke existerande burkar låg kvar.

Ser dock att surfacen har lagts till på nytt efter att jag installerade Technical Preview på den.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nu bryr jag mig inte speciellt mycket om hur just du tolkar det, men det har dock blivit fel igen
Jag har uppgraderat mitt Win 8.1 till Win 10 genom gratisuppgraderingen, det flöt på hyfsat bra. Det enda jag behövde göra var att ändra systemspråket till Engelska vilket var mitt befintliga installationsspråk för att kunna välja att behålla appar, inställningar mm.
Det jag menade ursprungligen var att jag, efter uppgraderingen, kommer att tanka ner Win 10 och installera det genom formatering, då det känns bättre att börja om från scratch.

Ahhh. oki

Permalänk
Medlem

Jaha. Nu funkar inte Intel Widi längre mot min Belkin Screencast (f7d4501 v1000)... Trevligt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Windows 10 benefits

Hello guys

I was in windows insider from first build and we tested this windows for at least 6 month. you may have a very small bugs but it is nothing compare to exitment of new windows 7! yes because it is a very good windows after windows 7. microfost do good job one in middle! first 95 was amazing, then XP was break point, then windows 7 and now windows 10

I started with ms Dos! you have no idea how is feeling to see windows 95. now you can feel windows 10 compare to windows 7.

1. you have a free assisstant cortana, tech her/him to help you on you job or at your home.
2. Every driver installed automatically and works fine.
3. A lot better security.
4. Amazing design for multi desktop multi task.
5.Directx 12 give you about 30% boost in games.
6. Everything you set about background, application setting and.... will be saved in your account, next time you install windows and connect with your account everything comes back. also this is a free upgrade form 7 totoo!

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat min andra dator och senare gjort ren installation men det står att Windows inte är aktiverat. Är det något som behöver fixas?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag har Pro, tyckte det skulle ha varit som förut bara.

Jo förstår vad du menar. detta kanske fungerar http://www.markspcsolution.com/2014/11/disable-automatic-upda... såg det i annan tråd på swec här #15568649

Skrivet av Cooling23:

Jag har uppgraderat min andra dator och senare gjort ren installation men det står att Windows inte är aktiverat. Är det något som behöver fixas?

Ja, annars kan du inte aktivera win 10 vad jag vet.

Visa signatur

Permalänk

Så hur lång tid tror ni det tar innan man kan ladda ner skiten? Nästa vecka eller i helgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo förstår vad du menar. detta kanske fungerar http://www.markspcsolution.com/2014/11/disable-automatic-upda... såg det i annan tråd på swec här #15568649

Ja, annars kan du inte aktivera win 10 vad jag vet.

Hittade felet. ISOn var för Home och inte Pro.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Gillar inte att jag inte har total frihet att ta bort appar/program som XBOX och annat jag inte vill ha.
De kanske inte skadar, men jag vill kunna ta bort skräpet.

***bort/moderator***

Permalänk
Medlem

Problem

10:an fungerar på min Asus A95V.
Det enda som inte fungerar är Real Player Download.
Win.10 kan inte läsa av min Nikon 7000

Yttliggare fel som ja hittat
Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

"It’s a feature you should know how to turn on and off—and it’s pretty easy to do so. Just head to Network settings then Manage Wi-Fi settings (Settings > Network & Internet > Wi-Fi > Manage Wi-Fi Settings). In here, you can choose which contacts you share Wi-Fi settings with. Only want to share with Facebook? Go for it—or maybe just with Outlook people? Same. You can also toggle the setting to discover friends’ Wi-Fi networks, or opt not to. If you want none of it, you basically just uncheck every single thing in this page." Lite iffy att det inte är default dock!

Ja för oss är det inga problem att stänga av men det är inte det som jag (och andra) är mest oroliga för. Det är följande scenario:

Ponera att du har ett trådlöst nätverk (och inte använder "_ optout" taggen av någon anledning du kanske inte vet om den) och en mindre teknikkunnig kompis, förälder, etc kommer och hälsar på. De kommer att fråga efter wifilösenordet, vilket du då ger till dem. Efter som de inte vet bättre är självklart delningen igång, de har också lärt sig att om det finns en kryssruta så ska man trycka i den och vips så har massor av vilt främmande människor tillgång till ditt trådlösa nätverk.

Men säger någon, de har ju inte tillgång till det lösenord, det är ju krypterat! inte heller helt sant. För att enheten ska kunna koppla upp sig mot ett nätverk måste enheten vet vad lösenordet är i klartext, du kan ju inte ange ett krypterat lösenord när du ska logga in. Självklart visas ju inte lösenordet öppet men det måste finnas någonstans i datorn/telefonen etc. och det lär inte ta länge innan någon hittar vart och skapar ett program som kan ta fram dem.

Riskerna slutar ju inte heller där. Ditt wifi-lösenord ligger på en Microsoft server, troligtvis i USA, där diverse bokstavsmyndigheter har fritillgång. Bara det faktum att "en" server (ja det lär vara massor av servrar men en tjänst) kommer hantera sådana otroliga mängder lösenord, visserligen krypterade, borde vara skrämmande nog.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Ja för oss är det inga problem att stänga av men det är inte det som jag (och andra) är mest oroliga för. Det är följande scenario:

Ponera att du har ett trådlöst nätverk (och inte använder "_ optout" taggen av någon anledning du kanske inte vet om den) och en mindre teknikkunnig kompis, förälder, etc kommer och hälsar på. De kommer att fråga efter wifilösenordet, vilket du då ger till dem. Efter som de inte vet bättre är självklart delningen igång, de har också lärt sig att om det finns en kryssruta så ska man trycka i den och vips så har massor av vilt främmande människor tillgång till ditt trådlösa nätverk.

Men säger någon, de har ju inte tillgång till det lösenord, det är ju krypterat! inte heller helt sant. För att enheten ska kunna koppla upp sig mot ett nätverk måste enheten vet vad lösenordet är i klartext, du kan ju inte ange ett krypterat lösenord när du ska logga in. Självklart visas ju inte lösenordet öppet men det måste finnas någonstans i datorn/telefonen etc. och det lär inte ta länge innan någon hittar vart och skapar ett program som kan ta fram dem.

Riskerna slutar ju inte heller där. Ditt wifi-lösenord ligger på en Microsoft server, troligtvis i USA, där diverse bokstavsmyndigheter har fritillgång. Bara det faktum att "en" server (ja det lär vara massor av servrar men en tjänst) kommer hantera sådana otroliga mängder lösenord, visserligen krypterade, borde vara skrämmande nog.

"_optout" sätter man efter namnet på sitt trådlösa nätverk?

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Försöker uppgradera från Windows 8.1 och får meddelandet: "Du kan inte behålla Windows-inställningar, personliga filer och appar eftersom du valt att installera Windows 10 med ett annat språk än det du använder nu."

Hur kan jag komma runt det? Antar att det är för att jag har engelskt windows men det vill jag fortsätta ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Nyttan enligt mig överväger inte nackdelarna. Nu när MS märkt att Svenssons vägrar uppdatera sin burk, så borde dom inse att detta gör bara saken värre för ovetande personer. Få går ju in och ändrar detta utan bara loggar in på WIFI nätverk och tänker inte på riskerna eller i detta fall inte ha en aning om dom (inte ens jag visste om detta från jag såg det nämnas i tråden).

Stängde i alla fall av all spionering, men tydligen måste man in i registret med för att vara 100% säker. Nå vissa saker ger inte en ökad säkerhet utan tvärt om. Går ens trafiken krypterad till MS eller kan någon sniffa på vägen (är enligt mig idag den största riskfaktorn än MS har datan)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

"_optout" sätter man efter namnet på sitt trådlösa nätverk?

Korrekt

Du lägger till _optout till ditt ssid.

Alltså

Jonas_75-wifi

blir

Jonas_75-wifi_optout

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matte-elite:

Jag har gjort det ifrån scratch, bootade om datorn med DVD skivan i och tog bort alla partitioner och gjorde om allting ifrån början och formaterade. Min W10 är aktiverad nu och det verkar rulla på bra.

Ja, det går. Observera att ta bort partitioner med Windows DVD skivan i samband med att du installerar är inte samma sak som att först rensa hela hårddisken på annat sätt. Gör inte det, för då kommer du inte att kunna aktivera din uppgradering.
Installationsprogrammet, måste kunna läsa av din tidigare installation av Windows först. För att kunna hitta din tidigare nyckel.