Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nej, finns inga tillägg än, ,men det ska komma "snart"..
varför är alla så emot UAC? tycker att det är perfekt att Edge inte fungerar utan UAC, mindre skit på världens datorer

Tycker inte om när min dator anser att den "äger" mina filer vilket gör att program som jag installerat inte har åtkomst till det.
Det är alldeles för mycket "hålla handen" i dagens Windows. Jag gillar windows 10 men jag avskyr när jag måste "hacka" mig till fullkomlig kontroll över något som jag äger. Men efter att man gör något sådant så har man självklart sig själv att skylla om nu något går åt helvete.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

@Mocka windowstangent + P

Skrivet av strejf:

Tryck följande på tangentbordet: Windows+P

Skrivet av Crazy:

Win-knapp + P? Så har jag alltid kört på!

Wünderbar! Tackar!

Ett annat "problem" jag märkt är att Edge inte alltid går att stänga med krysset i högra hörnet utan måste stängas ner genom att högerklicka i aktivitetsfältet. Känns som en liten bugg kanske?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hittade ett program där man enkelt kan aktivera fönsterfärg igen:
http://winaero.com/download.php?view.1796

Går även att ta bort låsskärmen som känns lite onödig, skapa egna färger mm. Använd på egen risk

Permalänk
Medlem

Någon annan som tycker att ikonerna på aktivitetsfältet är för små? Önskar man kunde ändra storleken.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag få ordning på detta kaoset iaf.
Onedrive borta
My folders borta
Network explorer borta
EnableLUA regedit fungerade som tur var så jag är riktig admin vilket UAC inte löser.
StartisBack
Stängt av massa windows skit som XPS.
Stängt av window animations som var för långsamma.
Tvingat windows defender OFF.
Tvingat windows update att notify innan den installerar allt skit hej vilt.
Windows 8.1 regedit för att få bort libraries i save options.

Men ja, avskyr färgtemana att dom är så låsta.
Ex vill jag ha blå färg, för jag tycker det känns bäst när man markerar en flik/fil osv.
Men då blir det sjukt störig tunn blå border runt alla fönster, vilket ser idiotiskt ut.

Tar jag så det blir mörk färg runt fönsterna så blir det mörk färg vid app,filmarkering osv.
Sen att färgerna är förbestämda utan någon möjlighet att ändra är idiotiskt, har man alltid kunnat göra.

Settings är det mest meningslösa som finns, lågupplöst touch anpassat skräp där inte ens allt finns, så kontrollpanelen osv är ett måste. Typ bestäm er vilket ni vill använda kanske?

Musen känns lite annorlunda i w10, får testa vidare på detta då andra på Overclock märkt samma, mmr.exe visar det okej iaf.

Börjar bli acceptabelt OS nu iaf efter kladd, vill få bort den fula ? ikonen i file explorer också, samt Pin ikonen i Quick Access som är fula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Inställningar --> Anpassning --> Färger
"Visa färg i Aktivitetfältet och Åtgärdscenter" välj "På"

Man tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Ja du måste uppgradera först och få den aktiverad i windows, sedan kan du göra en ren installation. Och du ska aldrig använda din Win7 nyckel igen.

Hur får man reda på den nya nyckeln man ska använda då?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det dära med virtuella skrivbord.?...hur får man fram dom?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz / Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 / Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5 / Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5 / 2*Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 / Samsung DVD-brännare SH-S202J IDE / Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS / Cooler Master Centurion 534 Svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Hur får man reda på den nya nyckeln man ska använda då?

Du behöver ingen nyckel. Microsoft reggar ditt moderkort och ditt Windows blir aktiverat om du har samma moderkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Har kört Windows 10 rätt länge, har tidigare kört testversionen, får säga att dom löste många störningsmoment mot slutet, nu när man vill ändra vad som är default program så kommer man till menyn där man får välja detta.

Gillar även starkt virtuella skrivbord detta använder jag inte på min vanliga desktop men funkar prima om man har en laptop.
Tycker även dom gjort ett helt okej jobb med startmenyn, kommer köra med den ett tag till, dock så tyckte jag det var smidigare med den dom hade i Windows 7, när jag körde med Windows 8 samt 8.1 så körde jag med start 8 bara för att få den gamla menyn.

Tycker även att dom gjort ett okej jobb med Edge, själv kommer jag inte använda denna webbläsare men den är ju ett bra steg upp från gamla internet Explorer, själv kommer jag fortsätta köra med Chrome då det är lättare att ha saker synkade till telefonen.
Finns dock en del saker jag stör mig på, jag vill inte att alla mina saker skall sparas i molnet och att alla appar skall få tillgång till all information osv, detta måste man stänga av.
Detta löser man när man suttit och pillat i inställningarna i 20 minuter, dock förstår jag inte hur dom tänkt med inställningarna känns som ett riktigt steg ner, vissa saker körs i deras ”nya” meny medan med vissa inställningar så kastas man ut i den gamla kontrollpanelen för att ändra på.

Sedan förstår jag inte varför dom inte tillåter vanliga konsument versionen av Windows att stänga av inskick av data samt att man inte kan stänga av defender.
tycker även det är konstigt att dom inte kan dölja surfplatte läge inställningarna, det är ju en helt vanlig dator utan Touch-skärm jag använder.

Tycker nya deras snabbåtkomst i Explorer beter sig lite konstigt, den har massa mappar i sig som inte finns, dessa måste man ta bort manuellt då den inte själv förstår att det inte finns längre.

Återgärdscenter tycker jag även man kunde få stänga av vissa av snabbknapparna, man kan byta ut vilka som är på översta raden och så kan man ju göra så att bara den syns men jag skulle vilja ta bort några av knapparna helt ex Surplatteläge och Position då dessa inte är något jag behöver ha på min desktop samt att dom är utgråade för att jag stängt av detta i settings:

Utökat läge:

Komprimerat läge:

Hur jag tycker det borde se ut:

Dold text

Får även fnatt på hur dom har löst närverk enda sättet jag kunde få mitt nätverk privat var att inaktivera hela nätverkskortet och sedan aktivera det igen, hitta ingen inställning för detta varken i kontrollpanelen eller deras nya inställnings panel.
Det går ju visligen att göra så man kan upptäcka nätverksenheter även fast det är publikt men är fortfarande helt sjukt att det automatiskt sätter det som publikt utan att ens fråga mig om jag vill ändra detta.
Personligen så tycker jag den kunde sätta mitt egna nätverk som privat, då jag hade det innan uppdateringen samt att jag hade nätverkskabeln i under hela uppdateringen.

Har även haft en lite konstig bugg i UI som inte var där i senaste beta versionen, det är när man hovrar på sin internetanslutning i nätverksinställningarna i den nya inställningspanelen så är den innersta rutan större än den yttre på vänsterkanten:

Värt att nämna är även att Windows update på något sätt gjorde så att filerna för Windows 10 var korrupta, så jag var tvungen att manuellt ta bort dessa filer och tvinga Windows update att ladda ner dom igen, då funkade det men det var lite tråkigt, var lite över 7 Gb att ladda ner vilket tog mig över 2 timmar med mitt internet.
om någon har samma problem så gör bara detta:

1. Go into "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete everything in that folder.
2. Now, run the command prompt as an administrator. Type in "wuauclt.exe /updatenow".
3. Go to your Control Panel > Windows Update and your Windows 10 should start re-downloading from scratch, hopefully without flaws this time.

Dold text

Får helt enkelt sitta och hoppas att dom löser det man tycker är lite irriterande, men överlag så tycker jag Windows 10 är bättre än 8/8.1.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Nu börjar jag få ordning på detta kaoset iaf.
Onedrive borta
My folders borta
Network explorer borta
EnableLUA regedit fungerade som tur var så jag är riktig admin vilket UAC inte löser.
StartisBack
Stängt av massa windows skit som XPS.
Stängt av window animations som var för långsamma.
Tvingat windows defender OFF.
Tvingat windows update att notify innan den installerar allt skit hej vilt.

Men ja, avskyr färgtemana att dom är så låsta.
Ex vill jag ha blå färg, för jag tycker det känns bäst när man markerar en flik/fil osv.
Men då blir det sjukt störig tunn blå border runt alla fönster, vilket ser idiotiskt ut.

Tar jag så det blir mörk färg runt fönsterna så blir det mörk färg vid app,filmarkering osv.
Sen att färgerna är förbestämda utan någon möjlighet att ändra är idiotiskt, har man alltid kunnat göra.

Settings är det mest meningslösa som finns, lågupplöst touch anpassat skräp där inte ens allt finns, så kontrollpanelen osv är ett måste. Typ bestäm er vilket ni vill använda kanske?

Musen känns lite annorlunda i w10, får testa vidare på detta då andra på Overclock märkt samma, mmr.exe visar det okej iaf.

Börjar bli acceptabelt OS nu iaf efter kladd, vill få bort den fula ? ikonen i file explorer också, samt Pin ikonen i Quick Access som är fula.

Lust och dela med dig hur du kom till väga för allt? Har också lust att stänga av onödigt skit jag personligen inte använder Det du räknade upp verkar som en bra start!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Du behöver ingen nyckel. Microsoft reggar ditt moderkort och ditt Windows blir aktiverat om du har samma moderkort.

Oj vad osmidigt, tänk om man köper nytt moderkort då. Då är man körd eller?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Hej är det någon med x99 deluxe moderkort och kör bluetooth och strömma till högtalare som det hacka på ljudet? På Asus hemsida så ha de släppt drivers men verkar inte vara lösning. Såg tidigare att någon ha sagt att just youtube på chrome hacka men det även via iTunes för mig när jag spela min egen musik.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Oj vad osmidigt, tänk om man köper nytt moderkort då. Då är man körd eller?

Ja det tycker vi andra också. Det är vi inte säkra på ännu, men det kan bli jobbigt ja.

Permalänk

Tack!

Skrivet av Cooling23:

Jag följde dessa instruktioner och sen kom det fram för mig.

1.Gå till C:\Windows\SoftwareDistribution\Download och ta bort allt som ligger i download mappen

2. Öppna Kommandotolken som Administratör. Och skriv in "wuauclt.exe /updatenow"

3. gå till windows update och sök på nytt så skall det komma igång..

Permalänk

Edge

Wow! Släng dig i väggen Chrome.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Enda Edge saknar är adblock.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Inte provat så mkt... Mest för att tanka Nvidia drivers och Chrome. Vad är det som är bra med den? (Nyfiken)

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | Secretlab TITAN Evo | unRAID Server: 44TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du tar 10 min och läser alla trådarna så ska du ser att många får börja om med hela uppdateringen mm om du gör det. Om detta är värt risken får du själv avgöra, men jag hade hellre använt den inbyggda återställnings funktionen.

Inte en aning vad du pratar om nu? Jag får Windows 10 via Microsoft Dreamspark Premium. Installerar den via USB-sticka och det flyter på som smör. Vilken uppdatering talar du om, menar du uppgraderingen kanske?
Det är skillnad på att installera Windows 10 på en formaterad hårddisk och installera Windows 10 över befintlig Windowsinstallation alternativt uppgradera befintlig Windowsinstallation till Win 10.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Mycket viktig information. Helt otroligt säkerhetshål. Bara det att standardinställningen är att det är igång är ju helt åt skogen. Jag vill då inte ha lösenorden till mina trådlösa nät lagrade på en Microsoft server i USA eller delade med tusen facebook/skype/outlook kontakter bara för att en vän loggar in på mitt trådlösa.

Läste om det här först
http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/wi-fi-sense-in-windows...

Att Arstechnica, som jag hittills har ansett som seriösa och hyfsat noggranna, tycker att det inte är något att oroa sig för och att:

"Ultimately, Wi-Fi Sense probably isn't the most secure feature in the world, but it isn't that bad either. As with many things in life, you have to choose between convenience and absolute security."

Är ju ett nästan lika stort skämt i sig.

Enligt Microsoft så kan man hindra folk att dela dina inloggningsuppgifter med sina kontakter genom att lägga till "_optout" till ssid på ditt trådlösa nätverk. Notera dock att:

"It can take several days for your network to be added to the opted-out list for Wi-Fi Sense."

Man kan ju undra vad Datainspektionen eller PTS har att säga om detta.

"It’s a feature you should know how to turn on and off—and it’s pretty easy to do so. Just head to Network settings then Manage Wi-Fi settings (Settings > Network & Internet > Wi-Fi > Manage Wi-Fi Settings). In here, you can choose which contacts you share Wi-Fi settings with. Only want to share with Facebook? Go for it—or maybe just with Outlook people? Same. You can also toggle the setting to discover friends’ Wi-Fi networks, or opt not to. If you want none of it, you basically just uncheck every single thing in this page." Lite iffy att det inte är default dock!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Lust och dela med dig hur du kom till väga för allt? Har också lust att stänga av onödigt skit jag personligen inte använder Det du räknade upp verkar som en bra start!

Jag vill också vet

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har lite blanda meningar med Windows 10, uppdateringen fungera fint och allt fungerar bra, den förhatliga startskärmen är borta.

Men Windows 10 dumförklarar användaren, men väldigt lite kontroll över tex färger, utseende och hur det uppför sig.
Tex en sån sak att inte kunna ändra fönsterfärg till vad man vill är ju helt befängt, nya menyn är ett skämt.

Nåja med lite tredjepartsprogram så är fönsterfärg och meny fixad, men ska det verkligen behövas för att få ett användbart OS???

Riktigt illa är också att man inte har nån kontroll alls över uppdateringar, jag vill välja själv hur, när, och var och vad jag vill uppdatera..

Sen VAR är mitt AERO???

Nix riktigt dålig Microsoft detta, tillbaks till ritbordet med er..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Fick äntligen min uppgradering after att tvingat igång den vilket inte funkade igår. Ej hunnit testa mycket men en positiv sak är att USB 3.0 funkar nu vilket var omöjligt att få igång under win7 med ASUS värdelösa drivrutin (Z97-P moderkort). Samtliga USB portar slutade helt att fungera med drivrutinen installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OEM-licensen baseras på Moderkortet, inte på Disk. Byter du däremot moderkort så är det en annan sak.

Och även OEM kan du aktivera flera gånger. Har gjort det själv och då pratar vi helt andra maskiner. Fick ringa varje gång bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss en uppgradering från Microsoft's verktyg. Frågan är kan jag göra en ren installation nu? Och vad för nyckel kommer den då att kräva av mig?

Någon som använder Edge? Vet inte om jag ska ha kvar den eller återgå till Chrome.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Gjorde nyss en uppgradering från Microsoft's verktyg. Frågan är kan jag göra en ren installation nu? Och vad för nyckel kommer den då att kräva av mig?

Någon som använder Edge? Vet inte om jag ska ha kvar den eller återgå till Chrome.

Om ditt W10 är aktiverat kan du göra en ren installation nu. Och du behöver inte skriva in någon nyckel.

Permalänk
Skrivet av Taft:

Ett stort minus för mig i Edge som fick mig att återgå till Chrome var att Edge inte har tilläggsstöd, därav ingen AdBlock..
Kul att kolla penisförlängare varje gång man checkar in på piratebay

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag tror orsaken är för att Microsofts servrar är hårt belastade just nu, om det vart aktiveringen du syftade. Om man har fått sitt Windows aktiverat efter en uppgradering så ska det inte vara några problem att formatera. Om Windows inte aktiveras efter formateringen så kan man behöva vänta några dagar innan det aktiveras.

Precis. Därför är det onödigt att lasta dem mer genom att installera 2 gånger i så fall. Vänta tills hypen lugnat ner sig, så värsta buggar och server problem är under kontroll istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan inte gå från x64 till x32 eller från x64 till x32 utan att göra en ren installation.

Jag gjorde clean install via usb minne efter uppgradering via windows, eftersom jag fick nån blåskärm när jag clean install via recovery.

Måste ha valt fel windows version av misstag när jag tog hem iso, men nu har jag installerat om och det funkade att bara dra hem en x64 och windows var aktiverat efter ominstallation.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Skrivet av Crazy:

Jag uppgraderade min Win 8.1 Pro igår via Windows Update och idag när jag satt och pillade så inne vid inställningar för Windows Update hittade jag en knapp där jag kunde aktivera mitt Windows. Detta gjorde jag nu och trodde då att jag skulle få en unik nyckel, men så var ju inte fallet. Har suttit och läst i denna tråden, men får inte riktigt grepp på hur detta fungerar. Från första början så trodde jag att nyckeln till mitt Win 8.1 Pro skulle gå över till att bli min nya nyckel för Win 10 Pro, men så fungerar det väl inte har jag förstått? Nyckeln jag får fram är denna generetiska nyckel som de flesta har (VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T). Men som du och vissa andra skriver så nämner de att de har fått en unik nyckel, hur kommer det sig? Har inte satt mig in så mycket i Win 10, men vill gärna ha klart för mig vad MIN nyckel är och om den kommer att vara unik eller inte?

Bra fråga. Jag fick den nya nyckeln direkt efter uppgraderingen, innan aktiveringen (kontrollerat med Magic Jelly Bean), så själva aktivering ger ingen ny nyckel.

Var din Win8 aktiverad korrekt?
Körde du en riktig upgrade, och inte en installation från en ISO?
Plockade du ut och skrev ned den nya nyckeln efter uppgraderingen?

Jag tvingades installera och aktivera min Win7 innan jag kunde uppgradera (jag hade en insiderPreview installerad).
Aktiveringen av min Win7 OEM gick inte att göra via nätet, utan jag fick ringa MS 020-nummret och ange min aktiveringskod manuellt för att få aktiveringsnyckeln för min Win7 (inte samma som licensnyckeln).