Permalänk
Medlem

BIOS laddar ej. (MSi Z77A-s01)

Hej!

Sitter på ett MSI z77a-s01 moderkort som har börjat knasa rejält sedan jag bytte grafikkort. (Från GTX 660 till GTX 980).
Det jag upplever är B2-skärmen (Det är ett blinkande understreck till toppen av vänster och så står det först A2 som skiftar till B2 längst ner till höger.)
Under tiden denna skärmen laddar kan jag trycka de vanliga knapparna, DEL, F11 för boot meny osv.
Trycker jag DEL (för BIOS) så står det entering setup en bra stund, skärmen är säkert 2 minuter lång innan något bootar alls.
Till slut så händer något, precis som om BIOS skall ladda, förutom att skärmen blir helt svart istället och inget alls går o trycka på.
Note; om jag väljer att inte ladda BIOS, utan gå direkt till OS så laddar den i ca 3 min, sen kommer någon färgglad bild upp i typ 0.3 sekunder, sen bootar Windows.

Det jag testat:
Flasha BIOS, gjort genom MSI's control center från Windows.
Resetta BIOS genom att ta ut batteriet. Här händer också något kul, iom att jag inte märkte någon skillnad när jag återställde BIOS, så tänkte jag att jag skulle testa köra datorn helt utan BIOSbatteri. Sanningen är att det funkar och att jag faktiskt skriver denna post nu utan batteri. Jag märkte då ingen skillnad heller i bootprocessen.

Har någon en aning på hur jag kan lösa detta mysterium?
Det jag skall testa härnäst är att flasha via USBminne, får dock se om jag ens kommer in i bootmenu.

EDIT
Kommer inte in i bootmenu.

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PwntuZ:

Hej!

Sitter på ett MSI z77a-s01 moderkort som har börjat knasa rejält sedan jag bytte grafikkort. (Från GTX 660 till GTX 980).
Det jag upplever är B2-skärmen (Det är ett blinkande understreck till toppen av vänster och så står det först A2 som skiftar till B2 längst ner till höger.)
Under tiden denna skärmen laddar kan jag trycka de vanliga knapparna, DEL, F11 för boot meny osv.
Trycker jag DEL (för BIOS) så står det entering setup en bra stund, skärmen är säkert 2 minuter lång innan något bootar alls.
Till slut så händer något, precis som om BIOS skall ladda, förutom att skärmen blir helt svart istället och inget alls går o trycka på.
Note; om jag väljer att inte ladda BIOS, utan gå direkt till OS så laddar den i ca 3 min, sen kommer någon färgglad bild upp i typ 0.3 sekunder, sen bootar Windows.

Det jag testat:
Flasha BIOS, gjort genom MSI's control center från Windows.
Resetta BIOS genom att ta ut batteriet. Här händer också något kul, iom att jag inte märkte någon skillnad när jag återställde BIOS, så tänkte jag att jag skulle testa köra datorn helt utan BIOSbatteri. Sanningen är att det funkar och att jag faktiskt skriver denna post nu utan batteri. Jag märkte då ingen skillnad heller i bootprocessen.

Har någon en aning på hur jag kan lösa detta mysterium?
Det jag skall testa härnäst är att flasha via USBminne, får dock se om jag ens kommer in i bootmenu.

EDIT
Kommer inte in i bootmenu.

Vad händer om du sätter tillbaka 660:t?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad händer om du sätter tillbaka 660:t?

Testa detta! Det låter som att ditt moderskort är inkompatibelt med ditt nya grafikkort.

Om det fungerar med 660:t, ladda ned senaste BIOS, flasha, och testa att starta upp datorn med ditt nya grafikkort isatt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Tja. Har fått igång datorn nu efter mycket om o men. Fick plugga ur alla hårddiskar och forca CD-boot, när skivan började snurra pluggade jag in ssdn, då startade win10 installationen. Tog bort partitionen, formaterade den och lyckades till slut få in windows på den iaf. Så nu startar datorn.
Men det går fortfarande långsamt vid B2 skärmen.
Ang att sätta tillbaka 660't så testade jag detta redan när jag köpte 980't (2 månader sedan ish) för det krånglade redan då. Och det funkade precis som ni säger då att köra i 660't, men jag har tyvärr sålt det grafikkortet nu så kan fortfarande inte komma åt BIOS/Boot menu etc.

Jag testade även göra en "Hard reset" som någon skrev i en liknande tråd, det hjälpte inte heller.
Ang att flasha BIOS, har försökt göra så gott som jag kan.
Dels testade jag att ladda ner MSI's egna OEM BIOS (ClickBios II/Control Center) och sedan ändra boot priority till 1'a som FLASH USB KEY vilket är mitt USB-minne.
Problemet då istället är att när jag bootar från det så blir skärmen svart med ett blinkande understreck. Till skillnad från B2-skärmen så gick det åtminstone att trycka enter för att få ner strecket, men inget händer vad jag än trycker på. Förutom Ctrl+alt+del som startar om datorn då.
Testade även att göra en BIOS update direkt i MSI Live Update Agent igen efter det, men jag saknar Intel ME8 driver (vilket är skitsnack för jag har installerat det.)

Hur som helst är det inte konstigt att ClickBios, Intel ME8 och dylikt inte fungerar i Windows 10.
Och jag försökte nu köra Win 8.1 x64 direkt från Windows också, men det anses som en nedgradering från Microsoft. it wont let me.

Jag antar att felet därmed ligger någonstans mellan MSI och Microsoft och att det inte är mycket jag kan göra åt saken för tillfället. Får helt enkelt vänta på W10 drivers och program. Konstigt att det inte finns än dock.

Det jag vill tillägga är dock att första anledningen till att jag ville utföra detta, var för att Windows 10 endast visade 4GB RAM tillgängligt även om jag hade 8. Detta lyckades jag till slut göra genom att återställa mina OC-inställningar i Click Bios. Det fungerade iaf och nu har jag 8gb på ett clean installerat Windows 10. Men moderkortsstrul kvarstår

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -