Akta er för att "uppgradera" till Windows 10

Permalänk
Medlem

Detta förvirrar mig grymt mycket.. Uppgraderade från Windows 8 Pro Retail och om 30 dagar blir alltså den licensen ogiltig? Kollade min nya Windows 10-produktnyckel i PID checker, det står ju Retail?? Kan jag ändå inte flytta skiten mellan datorer?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ny processor kräver väl inte att man ska aktivera igen? Kanske om man byter moderkort eller HDD.

moderkort har det alltid varit låst till.

Skrivet av Paddanx:

Blir väl 2-3 samtal om året då.
Hela poängen med Retail var ju att inget skulle låsas, alls, till hårdvara. Därför jag köpte det. (Win 7 Ultimate kostade 2,3kkr och 2,4kkr, har en RTM och en SP1)

Men jag kommer behålla mina Win 7 istället. Ser så lite nytta med Win 10 på alla enheter, om man tappar andra möjligheter.

Sen kan jag mycket väl uppgradera OEM maskiner och (som jag redan gjort) nån Win 8 Retail.

Vad jag vet så är även retail begränsad till 3 hårdvarubyten (alltså du få bara ha sönder moderkortet 3 gånger).

Skrivet av Slanteryao:

Men hur ska dom ha det? Ställde en fråga här igår och fick en länk som svar bla och tänkte jaja va bra...

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Pratar denna mannen strunt bara eller hur ligger det till?

För enligt han så om du har en win 7 RETAIL och uppgraderar så blir det en win 10 RETAIL och alla "förmåner" följer med.

Eller har jag läst galet? Eller har dom börjat ändra på reglerna ang vad man får göra och inte får göra med dom olika versionerna? (RETAIL, OEM)

Gratis versionen är OEM vad det verkar. Oavsett vad du hade tidigare. Verkar även vara mer låst än tidigare OEM.

Att MS vill att man ska ha win 10 är för all inbyggd spionprogramvara så MS kan göra pengar på oss. Men tydligen kommer nytt os efter detta, även om dom påstått motsatsen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Windows 7 är den bästa os som ms har gjort och jag har svårt att byta till Windows 10 då den inte lockar mig det ändå jag ser Windows 10 som är att dom har tyck in massa med skit som jag ändå inte vill ha i mitt os.

Jag hatar hatar mobil utseende i ett os och det har dom i både i Windows 8 och Windows 10.

Windows 7 kallar jag för ett rent os då man inte får med sig så mycket skit det hade jag tog bort var spelen som finns i os.

Men om jag ska testa Windows 10 så måste jag ta bort mycket skit och visa saker kanske inte går att ta bort då blir det att stänga av i registry eller koda ett program som dödar processen vare gång den startar.

Så jag kommer ha kvar Windows 7 tills Windows 11 kommer ut som kan kallas för ett rent os om det nu blir så.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffee:

Detta förvirrar mig grymt mycket.. Uppgraderade från Windows 8 Pro Retail och om 30 dagar blir alltså den licensen ogiltig? Kollade min nya Windows 10-produktnyckel i PID checker, det står ju Retail?? Kan jag ändå inte flytta skiten mellan datorer?
http://i59.tinypic.com/2j18zup.png

Kan du jämföra din mot dessa:

Där är nämligen de 4 som majoriteten verkar få.
Om du har något annat så bara bekräfta det (ber dig inte ge ut den :), utan bara säga så).
Vill veta om där blir äkta retail nycklar eller inte.

@Broken-arrow Hmm, vill minnas jag har bytt mer än det. Men kanske jag räknat fel, eller så har klonen inte aktiverat något nytt ev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du har något annat så bara bekräfta det (ber dig inte ge ut den :), utan bara säga så).

@Broken-arrow Hmm, vill minnas jag har bytt mer än det. Men kanske jag räknat fel, eller så har klonen inte aktiverat något nytt ev.

jag tror helt enkelt retail är snällare än OEM på detta. Krävs 2/3 byten på OEM ca för att trigga telefonaktivering.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är tydligen mer än svårt att gå tillbaka till t ex 7:an

Länk

"At this point, then, we aren't certain if you can return to your old OS by using a clean install, because it is possible that Microsoft will invalidate old activation codes after that first month. This would seem in some way to align with Microsoft's upgrade deal, as you can only get your free Windows 10 by upgrading from your old OS; you can't use an old activation code. "

"From the perspective of the consumer, however, these issues seem to jibe with Mozilla's assertion that Microsoft has reduced user choice in Windows 10, in this case by giving them very limited ability to downgrade the OS, re-install the OS or change hardware. The initial upgrade process itself is needlessly long and complicated, too."

Alltså gör MS om din Windows 7 licens så att den inte längre fungerar på Windows7, bara Windows 10. Vidare måste du kontakta MS support (något som garanterat är krångligt) om du vill uppgradera din hårdvara, med t ex en ny processor.

.

Kan ju bara trygga dig och förklara att så är inte fallet.

Din windows 7/8-licens kommer alltid gälla. Efter en månad tar windows automatiskt bort gamla windwos-installationen, det är därför som man då inte kan "rulla tillbaka".

Det går finfint att installera om ditt gamla OS som vanligt, och sedan göra en "vanlig" aktivering med hjälp av att ringa till microsoft.

Ändrar du däremot i din dator (typ byter moderkort) ett år från nu och vill ominstallera W10 så går inte det, utan då sitter du fast med ditt gamla OS.

Till alla som pratar om era nycklar i w10, nej, ingen av er har unika nycklar. Microsoft har själva sagt det, man får ingen W10-nyckel, du får en generic nyckel och du aktiverar med fingerprint från ditt moderkort, som du fick i samband med uppgraderingen till w10.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det stämmer! Pro-nyckeln stämmer precis överens med nyckeln jag fick!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,4GHz | RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2048MB | SSD: Intel SSD 520-Series 120 GB | HDD: Western Digital Caviar Blue 1 TB | Mobo: Asus P8Z77-V LX2 | Chassi: Cooler Master 690 II Basic | PSU: Cooler Master GX 650W | Kylare: Arctic Cooling Freezer i30 | DVD-enhet: DVD±RW Samsung 24X DL | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Kan ju bara trygga dig och förklara att så är inte fallet.

Din windows 7/8-licens kommer alltid gälla. Efter en månad tar windows automatiskt bort gamla windwos-installationen, det är därför som man då inte kan "rulla tillbaka".

Det går finfint att installera om ditt gamla OS som vanligt, och sedan göra en "vanlig" aktivering med hjälp av att ringa till microsoft.

Har du någon källa på detta?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är: Har någon fått en annan nyckel än någon av dessa fyra?

Precis det jag också försöker få svar på.
Finns folk som påstår detta... men jag kan ju inte direkt be dem "bekräfta det" genom att ge ut nyckeln.
Så "dunno" är svaret.

Jag har inga bekräftade fall på att folk har fått något annat än de 4 som är länkade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Hittade detta på MS hemsida:

Länk: http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq

EDIT: Det framkommer ju dock inte om det är programnyckeln som slutar gälla eller om möjligheten att göra en rollback försvinner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Precis det jag också försöker få svar på.
Finns folk som påstår detta... men jag kan ju inte direkt be dem "bekräfta det" genom att ge ut nyckeln.
Så "dunno" är svaret.

Jag har inga bekräftade fall på att folk har fått något annat än de 4 som är länkade där.

Beror också hur man fått fram nyckeln. Två olika program visade olika nycklar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

De e bara å googla. Läste det i reddit-trådar på skärmdumpar från microsoftsupporten.

http://www.theguardian.com/technology/askjack/2015/jun/25/mic...

"Store-based activation
I built my own PC two years ago and am thinking of changing my processor. Will I need to buy a new copy of Windows or a new license since the registration key is tied to the motherboard? If Microsoft allows the free upgrade to Windows 10 to be burned to disc, and provides a registration key, will I be able to switch the motherboard and install Windows 10 just like a new copy of Windows 7 or 8.1? Cory

Tricky question. I asked Microsoft UK, which said: “If a customer has already taken the upgrade, they will be able to clean install back to Windows 10 because their device will have been provisioned with the new store-based license. No product key interaction required. Just ‘Skip Key’ and it’ll activate once installed.”

So, keep your current system, and do an “in place” upgrade to Windows 10. Use a Microsoft identity – such as an Outlook.com or Hotmail email address – to create your Administrator account to access the online Windows Store. The store-based license key will supersede the registration key that is locked to your PC’s motherboard. After that, you can change the motherboard, check that activation still works, then do a clean installation to a new drive."

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Beror också hur man fått fram nyckeln. Två olika program visade olika nycklar.

Hmm.
Rätta mig nu om jag har fel, men du har ju en Produkt-ID. Denna räknas ju tillbaka till en Nyckel i alla program jag känner till.
Hur kan det då bli 2 nycklar???

Det jag har testat är det som länkades med de 4 nycklarna (i posten jag länkade ovan) och jag har 3V66T nyckeln på 2 maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm.
Rätta mig nu om jag har fel, men du har ju en Produkt-ID. Denna räknas ju tillbaka till en Nyckel i alla program jag känner till.
Hur kan det då bli 2 nycklar???

Det jag har testat är det som länkades med de 4 nycklarna (i posten jag länkade ovan) och jag har 3V66T nyckeln på 2 maskiner.

Kolla vad ovanstående skrev. Nyckeln är ju krypterad, så den behöver ju extraheras. det han använde som du länka har inte officiellt stöd till win 10 (sist jag kolla).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kolla vad ovanstående skrev. Nyckeln är ju krypterad, så den behöver ju extraheras. det han använde som du länka har inte officiellt stöd till win 10 (sist jag kolla).

Okej, har kört dessa 2, på mina 2 olika maskiner.

Första ger samma nyckel på båda maskinerna (Slutar på HCFC6).

Andra ger 3V66T, vilket jag känner igen

Så okej, du kan få fram en annan nyckel, ja... men det är fortfarande samma nyckel som alla andra har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, har kört dessa 2, på mina 2 olika maskiner.

Första ger samma nyckel på båda maskinerna (Slutar på HCFC6).

Andra ger 3V66T, vilket jag känner igen

Så okej, du kan få fram en annan nyckel, ja... men det är fortfarande samma nyckel som alla andra har

Nu kör jag en nyckel ingen har BBBBB-BBBB-BBBB-BBBBB som är valid Får se om jag får behålla nyckeln Kan skicka print om du vill ha bevis.

Hade tidigare liknande nyckel som du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Den med 3V66T, vad uppgraderades den ifrån?

Min nyckel slutar med 8HVX7 , uppgraderad från 7 Home Premium 64-bitars retail, delar den nyckeln med minst en annan person från Sweclockers... så mycket för "unik" nyckel.

Permalänk

Jag har fått en nyckel som inte är bland de 4 listade, min installation är aktiverad, och jag kollade med PID Checker som också sa att det var en retail nyckel.

Jag har dock 10 Pro N och uppgraderade från 8.1 Pro N, så det kan ju vara därför den inte är listad, då den versionen av Windows inte är med bland de 4 som finns listade?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av septembro:

Alldeles sant det. Där har du absolut en viktig poäng.

Tack!

Jag har alltså en speldator i familjen som det faller på min lott att ha vårdnaden om. Den kör Windows 7.

Min och användarens högsta önskan är att slippa pilla med Windows. Kan vi få Windows att bara funka och hålla käft så är alla glada och nöjda.

Vi har inga problem som en ny version av Windows skulle lösa. Det enda problem vi har är malware och möjligen buggar. Vår högsta önskan är ett AVLUSAT och SÄKERT Windows.

Ju mer man ändrar i ett OS, ju mer buggar och annat elände ställer man till med. Det OS som kräver minst uppmärksamhet är ett gammalt väl inkört och väl avlusat OS. Ju mer ofräscht, desto bättre.

När Win 8 dök upp som hot så snabbade jag på med byggandet av den nya speldatorn så jag skulle slippa den pucken. Ett klokt beslut, visade det sig. Jag slapp bränna tid på att hålla reda på Microsofts senaste krumbukter i UI-svängen. Skönt.

Räknar med att ligga kvar med 7:an tills dess supporten upphör. Kommer antagligen att ligga kvar även efter det också, det tar ett tag innan bristen på support har gett upphov till fler säkerhetshål än vad ett nyfött OS har innan man hunnit avlusa skapelsen.

Att Microsoft har affärsmässiga problem har jag full förståelse. Likaså att man har väldigt mycket åsikter om hur kunderna skall bete sig. Mitt hjärta blöder för Microsoft och dess aktieägare men egoistisk som jag är så sätter jag mina egna intressen före Microsofts.

Kör Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nu kör jag en nyckel ingen har BBBBB-BBBB-BBBB-BBBBB som är valid Får se om jag får behålla nyckeln Kan skicka print om du vill ha bevis.

Hade tidigare liknande nyckel som du.

Hur i tusan fick du en annan nyckel då? (Tror dig, finns ingen anledning till att du skulle ljuga, och du brukar inte snacka skit här på forumet heller )
Som sagt, den Win 8 jag har är ingen köpt i butik Retail, utan en från högskolan. Kan mycket väl vara därför den inte blir en "egen" nyckel. Får jag bara bekräftat att jag får en äkta, egen, så uppgraderar jag troligen de Win 7 jag har.

Jag vill mest veta vad och vilken nyckel som blir vad, så jag vet vilken/vilka jag bör behålla och inte.

Skrivet av str8forthakill:

@Paddanx:

Min nyckel slutar med 8HVX7 , uppgraderad från 7 Home Premium 64-bitars retail, delar den nyckeln med minst en annan person från Sweclockers... så mycket för "unik" nyckel.

Ena är Win 10 TP som uppdaterades till RTM.
Den andra är en Win 8.0 Pro nyckel som uppgraderats till 8.1 och sen Win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Paddanx:

Min nyckel slutar också med 8HVX7, uppgraderad från 7 Home Premium 64-bitars retail här med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Självklart inte. Stannar du på Windows 7 händer inget med din licens.

Ok, ville ändå vara på den säkra sidan och fråga eftersom det gick att (miss)-tolka vissa inlägg som att alla licenser förvandlas till windows 10 om en månad och att man därefter inte kan använda sin windows 7-skiva längre.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axor:

Min nyckel slutar också med 8HVX7, uppgraderad från 7 Home Premium 64-bitars retail här med.

@str8forthakill
@TKvC-SainT

Jag tror att de har en nyckel för varje version av Windows 10 som uppgraderas. De 4 där är några exempel på de vanligaste, men att de har olika för olika versioner är det mest troliga. De verkar tom ha en specifik för "olagliga" versioner

Att ens nyckel skulle vara unik låter mindre och mindre troligt desto mer info som dyker upp. Man har bara en mer sällsynt eller udda version av OSet. Där är typ 70 Miljoner Win 10 uppdaterade nu, så vi får väl se om nån vecka vf som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Ett OS är ett OS. Ett verktyg. Ju mindre man behöver ägna sig åt det, desto bättre. Lägg tiden på annat. Sådant som spelar roll.

Ju mindre nytta med uppgraderingen, desto mer tricks tar Microsoft till för att få folk att ändå uppgradera.

Håller med ett OS ska bara vara till för att köra andra program och hantera sina filer.
Så känns inte så big deal så länge det inte börjar släppas drösvis med DX12 spel.

Permalänk

Shit... Ju mer jag läser om Win10 och hur uppgraderingen fungerar, desto mindre vill jag ha Win10.

Permalänk
Inaktiv

När man sen uppgraderar hårdvara och ska sälja den gamla så får man ju även skriva att win 10 följer med hårdvaran så köparen får ju med ett operativsystem.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Samma nyckel som mig..
Uppgraderad från 8.1 pro

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur i tusan fick du en annan nyckel då? (Tror dig, finns ingen anledning till att du skulle ljuga, och du brukar inte snacka skit här på forumet heller )
Som sagt, den Win 8 jag har är ingen köpt i butik Retail, utan en från högskolan. Kan mycket väl vara därför den inte blir en "egen" nyckel. Får jag bara bekräftat att jag får en äkta, egen, så uppgraderar jag troligen de Win 7 jag har.

Jag vill mest veta vad och vilken nyckel som blir vad, så jag vet vilken/vilka jag bör behålla och inte.

Ena är Win 10 TP som uppdaterades till RTM.
Den andra är en Win 8.0 Pro nyckel som uppgraderats till 8.1 och sen Win 10.

Försökte se om jag kunnde få in win 8 nyckeln men så klart gick det inte och testa lite tips som att reseta nyckeln i registret. Nå det fungerade inte bra, sluta med Windows 10 egna reset. Men fick behålla nyckeln från min reset. I alla fall påstår en i forumet att det kan rättta sig till om några dagar. Får se hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

"Gratis" på bekostnad av frihet och information..

mmm lite svår val där hehe

Permalänk
Medlem

Fulhet klockvidgetbrist och bristande stöd för VIA HD ljud fick mig att rulla åter till 7 på min mediadator efter att ha krånglat in 10, en semesterdag som jag inte får igen.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700