Akta er för att "uppgradera" till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffee:

Det stämmer! Pro-nyckeln stämmer precis överens med nyckeln jag fick!

Samma här, man har fått en generisk nyckel...

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Vet inte nyckeln till min W7.

Om jag formaterar C: och resettar moderkortet.
Kommer jag fortfarande att kunna skriva in den generiska nyckeln och ha ett fungerande OS?

Någonstans måste en specifik nyckel eller liknande finnas som säger ID på mitt OS, eller sparas det som mitt MS-konto på deras servrar?
Alltså att jag kan blåsa datorn och identifiera W10 som mitt genom att logga in på mitt MS-konto?

Har den generiska PRO-nyckeln enligt PID checker.
Körde ett script som fick fram en annan nyckel som var ogiltig enligt det samma.

Permalänk
Medlem

@SweMerlin Jag uppgraderade en Windows 7 dator till Windows 10, men sedan upptäckte jag att vissa drivrutiner inte fungerade, och då nedgraderade jag bara. Tog 5-10 minuter och nu så har jag Windows 7, med dom program och alla uppdateringar installerad utan problem. Windows säger också att "Windows is activated". Alltså inga problem för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

@SweMerlin Jag uppgraderade en Windows 7 dator till Windows 10, men sedan upptäckte jag att vissa drivrutiner inte fungerade, och då nedgraderade jag bara. Tog 5-10 minuter och nu så har jag Windows 7, med dom program och alla uppdateringar installerad utan problem. Windows säger också att "Windows is activated". Alltså inga problem för mig

Hade du väntat en månad så hade du haft problem, uppenbarligen.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Fast dom har ju redan förklarat att w7 och w8 ska fasas ut så fort som möjligt. onödig kostnad att släppa uppdateringar till 3 OS. Och det finns väl inte mycket som är bättre i W7 än W10?

Finns inget till och med, förutom invanda beteendemönster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Finns inget till och med, förutom invanda beteendemönster.

"inget" förutom vidgets, rundade transparenta fönster med 3D liknande kontrollknappar överskådlig filhantering och inte minst bättre bakåtkompabilitet både hård och mjukvarumässigt. Våga vägra 8 och 10!

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

"inget" förutom vidgets, rundade transparenta fönster med 3D liknande kontrollknappar överskådlig filhantering och inte minst bättre bakåtkompabilitet både hård och mjukvarumässigt. Våga vägra 8 och 10!

Bakåtkompatibilitet mot vad, W10 kan köra allt hittills som W7 kan hos mig. Videos var inte bra om du frågar mig. Filhantering är densamma, win+e så tittar den fram.
Jag tror det bara är vanan och latheten att vänja dig som styr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Paddanx:
Känner samma här, fram tills Microsoft helt klargör hur licensieringen till Windows 10 fungerar, med Uppgraderingen, OEM och Retail, samt ens äldre Windows licens. Är Windows 10 inte ett alternativ.

Kan bara hålla med. Kommer aldrig uppgradera min Windows 7 retail om den nedgraderas till en OEM.
Löser Microsoft det skulle jag gärna uppgradera till ett modernare OS.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Det där med att den byter webbläsar-standarder; är det inte det Microsoft blev hammrade av EU för att hämma konkurrens förut? Eller ja, liknande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det där med att den byter webbläsar-standarder; är det inte det Microsoft blev hammrade av EU för att hämma konkurrens förut? Eller ja, liknande.

Vill minnas det var pga IE följde med som enda valet, och de tom gjorde det svårt att välja något annat.
De är verkligen på gränsen till detta skit igen, med Bing som sökmotor (som är låst efter en patch i IE11) och Edge samt hela OSet använder den som sökmotor, samt OneDrive. Men vi får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vill minnas det var pga IE följde med som enda valet, och de tom gjorde det svårt att välja något annat.
De är verkligen på gränsen till detta skit igen, med Bing som sökmotor (som är låst efter en patch i IE11) och Edge samt hela OSet använder den som sökmotor, samt OneDrive. Men vi får se...

Jupp, var för den följde med os:et och behövde fixa så folk kunde välja en annan om dom ville. Den uppdateringen får man vad jag vet än i win 7 i alla fall, om man inte har en tredjepartswebbläsare redan (vet inte hur det är i 8).

Kom på ett störande sak i win 10, det är att även om man klistrar map/webbläsare till verktygsfältet öppnas en ny icon, det gör det inte i win 7 och 8.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sen får man inte glömma det klassiska citatet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.

Benjamin Franklin

Detta är dock tagit ur sitt sammanhang. Även om detta idag med storebror fått helt ny innebörd.

Många idag betalar idag med lite av sin frihet för att få trygghet. USA är heta på att övervaka alla och ha terrorister som ursäkt.

Detta är intressant klipp om början av internets tidsålder, sen internet kom har bigdata funnits.

http://m.youtube.com/watch?v=vXr-2hwTk58

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Fulhet klockvidgetbrist och bristande stöd för VIA HD ljud fick mig att rulla åter till 7 på min mediadator efter att ha krånglat in 10, en semesterdag som jag inte får igen.

Fungerade finfint på vår 3e burk med ett Asus P7P55D med VIA VT1828S ljud, inga konstigheter alls.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Så mycket felaktigheter i en och samma tråd så det knappt går att förstå hur det går till att missuppfatta något så grovt som några här uppenbarligen gjort.

Nej din gamla nyckel blir inte blockad efter en månad, det är windows.old mappen på den uppgraderade burken som då tas bort automatisk (om man inte redan gjort det)

Nej du hindras inte från att uppgradera hårdvara men då din licens identifieras av din hårdvara så kommer du behöva ringa ett 08 nummer, knappa in en lång kod & få en lika lång kod tillbaka, vips så är det aktiverat igen, detta gäller byte av moderkort. Inte HDD, CPU, GPU, minne, ODD, nätdel, fdd... Byte av huvud disk måste dock ske med programvara som behandlar "system" partitionen på rätt sätt, annars lär man aktivera om. För övrigt har genuina windows licenser funkat på detta sättet nu i rätt många år. Om man inte kör volymlicenser och liknande.

Sen kan vi nog ta och lägga ner foliehattarna med sekretess, det som ojjas över går att stänga av och man kan köra offline konto och under installation så blir man frågad vilka av dessa hemskheter man vill ha igång. Så istället för att skrika doom & gloom så prova skiten & skulle det inte passa så har du en månad på dig att göra en roll back.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Kan bara hålla med. Kommer aldrig uppgradera min Windows 7 retail om den nedgraderas till en OEM.
Löser Microsoft det skulle jag gärna uppgradera till ett modernare OS.

Själv skickat frågan till Microsoft på deras facebook sida.

Kommer min Windows 8 Pro Retail nyckel omvandlas till en Windows 10 Pro retail licens om jag uppgraderar.

Kan meddela i tråden när dom svarat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kommer min Windows 8 Pro Retail nyckel omvandlas till en Windows 10 Pro retail licens om jag uppgraderar.

Vad det verkar, så nej tyvärr. Om dom inte ändrar sin åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De tar en bra stund.. Men om man pillar så kan man ändra allt till Google tillslut...

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det vore vänligt!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det vore vänligt!

Kan ju bara säga det att min nya nyckel inte har <OEM> i sig iaf
Inte heller står de under systemegenskaper m.m

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Inaktiv

Jag personligen bryr mig inte om det inte går att flytta win10 jag uppdaterat för då kommer jag köpa en licens för det är så grymt operativsystem.

Det är ju bara positivt om man sen säljer sin hårdvara då kan man ju få lite mer då win10 följer med.

Permalänk
Medlem

Ungefär 5:20 in i videon börjar dom prata om Windows 10.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Så mycket felaktigheter i en och samma tråd så det knappt går att förstå hur det går till att missuppfatta något så grovt som några här uppenbarligen gjort.

Nej din gamla nyckel blir inte blockad efter en månad, det är windows.old mappen på den uppgraderade burken som då tas bort automatisk (om man inte redan gjort det)

Nej du hindras inte från att uppgradera hårdvara men då din licens identifieras av din hårdvara så kommer du behöva ringa ett 08 nummer, knappa in en lång kod & få en lika lång kod tillbaka, vips så är det aktiverat igen, detta gäller byte av moderkort. Inte HDD, CPU, GPU, minne, ODD, nätdel, fdd... Byte av huvud disk måste dock ske med programvara som behandlar "system" partitionen på rätt sätt, annars lär man aktivera om. För övrigt har genuina windows licenser funkat på detta sättet nu i rätt många år. Om man inte kör volymlicenser och liknande.

Sen kan vi nog ta och lägga ner foliehattarna med sekretess, det som ojjas över går att stänga av och man kan köra offline konto och under installation så blir man frågad vilka av dessa hemskheter man vill ha igång. Så istället för att skrika doom & gloom så prova skiten & skulle det inte passa så har du en månad på dig att göra en roll back.

Har en dator jag tänkt uppgradera från mekanisk HDD till SSD som systemdisk i samband med uppgradering från Windows 7 till Windows 10 och då tänkte jag göra ren installation från USB-minnet på nya tomma SSD-disken efter att det gamla windows 7 blivit uppgraderat till Windows 10.

Hade varit bra att veta exakt vad (om något) som måste kopieras över från gamla hårddisken till den nya för att behålla aktiveringen. I min enfald trodde jag inget gammalt krävdes eftersom jag testade ta bort alla partitioner med windows 10 installationsprogram när jag gjorde fräsch ominstallation på en annan dator. Men som du skriver så kan installationsprogrammet då behandlat systempartitionen på rätt sätt i samband med omformateringen.

Dessutom gillar jag att köra Linux och dual boot. Finns det risk att man "sabbar" något med Windows 10 när man lägger in grub eller gummiboot bootloader? Fast detta borde de ha tänkt på för att undvika ramaskri så jag antar det är problemfritt. Det luriga är väl att då använder man partitionsverktyg från Linux som riskerar behandla disken "fel".

För övrigt har jag hoppat över alla steg där de bett mig skapa Microsoft-konto och endast kört med lokalt konto (funkade ändå att göra en ren ominstallation från USB-minne). Men om de med retailnyckel måste ha microsoft-konto för att kunna installera på ny hårdvara så kan det ju vara bra att veta innan man byter hårdvara i datorn. Någonstans måste ju ändå licensinfomationen sparas och om den inte är knuten till hårdvaran så bör den väl lagras någon annanstans. Men det kanske är därför möjligheten att skriva in produktnyckel finns i installationsprogrammet?

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte att jag har avvaktat med att uppdatera mina arbetsdatorer samt gett folk som frågat mig råd om att avvakta några månader. Det finns mycket att gå igenom vad gäller inställningarna och hur licenserna behandlas över en period som synes.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

@strejf:
"
Skrivet av Jonas79:

Gå till inlägget

Vad det verkar, så nej tyvärr. Om dom inte ändrar sin åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com"

Vilket är fel då? Låter ju bra i så fall

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Retail blir inte OEM vid uppgraderingen. Hur det fungerar att flytta sin Retail till en annan dator om man inte har kopplat ett MS-konto är inte helt klarlagt men eftersom det klart och tydligt är en Retail-licens så har man ju rätt att göra det och problemet är rent tekniskt. MS är därmed tvungna att lösa det på något sätt.

Har man ett konto så lär det vara rätt lätt att lösa förstås men har man inte det så kan det bli lite problematiskt. Sannolikt kommer det att bli något program man kör på sin nuvarande dator som plockar fram eller skapar en licensnyckel som man sen kan använda på sin nya dator och som då gör den gamla datorns licens ogiltig. Sen kan jag tycka att de borde ha denna lösning på plats redan förstås.

Permalänk
Medlem

@xpanterx:
Dem svarar Nej, 8 retail verkar inte bli en 10 retail, om dem inte ändrar sig.
På Microsoft Community forumet får man endast svaret "NDA" på allt som rör licensieringen. Även från dem som tidigare refererade till FAQ'en skriven i Januari, har nu ändrat sig från "det stämmer" till "NDA".

Permalänk
Medlem

Inget behövs flyttas till ny HD

Skrivet av ronnylov:

Har en dator jag tänkt uppgradera från mekanisk HDD till SSD som systemdisk i samband med uppgradering från Windows 7 till Windows 10 och då tänkte jag göra ren installation från USB-minnet på nya tomma SSD-disken efter att det gamla windows 7 blivit uppgraderat till Windows 10.

Hade varit bra att veta exakt vad (om något) som måste kopieras över från gamla hårddisken till den nya för att behålla aktiveringen. I min enfald trodde jag inget gammalt krävdes eftersom jag testade ta bort alla partitioner med windows 10 installationsprogram när jag gjorde fräsch ominstallation på en annan dator. Men som du skriver så kan installationsprogrammet då behandlat systempartitionen på rätt sätt i samband med omformateringen.

...

Aktiveringen är kopplad till det fingerprint som en gång för alla skapas ifrån ditt moderkort under själva uppgraderingsprocessen, då din gamla nyckel uppgraderas till W10.

Jag har gjort en uppgradering på tre olika datorer, två W8.1Pro och en W8.1Home, och efter att uppgraderinen gått igenom och W10 aktiverats har jag ryckt hårddisken, blåst ur allt och gjort en ren installation från USB-sticka med ISO installationsfil. Ingen gång under installationerna har det frågats efter CD key eller liknande - moderkortets fingerprint plockas upp och aktiveringen konstaterar automatiskt att jag har en "redan W10-godkänd" dator. Samma sak när jag installerade Office 2013 efteråt: installationen plockade direkt upp att jag haft Office 2013 på denna (helt renblåsta dator med i ett fall helt ny hårddisk) och installerade och aktiverade allt utan någon nyckel eller likande.

Hårdvarulåsningen som så många ondgör sig över har fördelen av att man inte behöver mickla runt med koder som man tappat bort eller likande. Det är inga problem att installera så länge man inte byter moderkort!

Stavning
Permalänk
Medlem

När något är för bra för att vara sant....

Stannar nog på W7 ett tag till, och kör sen en retail w10 när det mognat lite.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det här är tråden där alla foliehattar samlas och byter konspirationsteorier och sprider felaktig information om Windows 10 så som att ens Windows 7-licens blir ogiltig om man uppgraderar till Windows 10 alltså. OK. GL HF

Det är underhållande att läsa iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Aktiveringen är kopplad till det fingerprint som en gång för alla skapas ifrån ditt moderkort under själva uppgraderingsprocessen, då din gamla nyckel uppgraderas till W10.

Jag har gjort en uppgradering på tre olika datorer, två W8.1Pro och en W8.1Home, och efter att uppgraderinen gått igenom och W10 aktiverats har jag ryckt hårddisken, blåst ur allt och gjort en ren installation från USB-sticka med ISO installationsfil. Ingen gång under installationerna har det frågats efter CD key eller liknande - moderkortets fingerprint plockas upp och aktiveringen konstaterar automatiskt att jag har en "redan W10-godkänd" dator. Samma sak när jag installerade Office 2013 efteråt: installationen plockade direkt upp att jag haft Office 2013 på denna (helt renblåsta dator med i ett fall helt ny hårddisk) och installerade och aktiverade allt utan någon nyckel eller likande.

Hårdvarulåsningen som så många ondgör sig över har fördelen av att man inte behöver mickla runt med koder som man tappat bort eller likande. Det är inga problem att installera så länge man inte byter moderkort!

Men det måste väl vara många tusentals andra som sitter med exakt samma modell av moderkort som jag har? Hur skiljer man olika exemplar av samma moderkortsmodell från varandra? Finns det som ett skrivskyddat serienummer inprogrammerat från fabrik i varje moderkort som går att läsa ur med mjukvara?

Edit: Ja så är det, man kan läsa moderkortets serienummer i windows 10:
http://wind8apps.com/computer-motherboard-serial-number-windo...

wmic bios get serialnumber