Akta er för att "uppgradera" till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Hmm... Det som gör mig så osäker är ju att alla som skriver såhär talar om "dom som köpt" - jag har ännu inte sett ett klart uttalande av typen "jag gjorde själv ett eget försök att uppgradera w7 retail till w10 retail och det misslyckades även efter att jag talat med MS- supporten". Alla talar om "de som försökt" eller "när man ringer"... Det är väldigt oklart vem som faktiskt suttit med en Retail-licens och sedan blivit nobbad av MS-supporten i telefon efter att migreringen misslyckats. Hörsägen, som sagt.

Om man går i vidare cirklar utanför Microsofts egna tvetydiga forum så kan man ju kolla andra källor, som erkända testsajter på nätet som har tokkört W10 den sista veckan för att kunna rapportera om hur uppgraderingsprocessen går till. Winsupersite skriver följande om sina erfarenheter de sista dagarna:

Q. What if I bought a retail license that was purchased online or in a store - does the system upgraded to the free Windows 10 upgrade remain licensed as a retail license?
A. YES.

Q. If I purchased my copy of Windows 7 or 8/8.1 as a retail license from either a brick-and-mortar store or an online store, then I upgrade to Windows 10, can I transfer that upgrade to a new computer under the retail licensing?
A. YES

Så det kanske går trots allt?

Sent igår såg jag att folk i nån gigantiska Win 10 trådar på Sweclockers bla börjat undersöka om man kan se på nyckeln som registrerades vid uppgraderingen om den är retail eller inte så vi kanske får fler svar.

Permalänk
Medlem

Verkar klarna upp lite i alla fall
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Citat:

You have a computer with a full retail copy (not pre-installed and not upgraded) version of Windows 7 or 8.1.

You upgrade it to Windows 10.

So, if you want to take that to a new computer, you would:

Remove the OS from the original computer. This would mean removing Windows 10, but you can't put Windows 7 or 8.1 back on it, because that's the license you want to transfer.

Install Windows 7/8.1 (the full qualifying version) onto your brand new computer. Activate it. You might need to call the hotline to activate, and explain to the agent that you are installing it on a new computer now and that the old computer no longer has it installed.

Upgrade it to Windows 10. Note that upgrades from previously-qualifying versions are only free until July 29, 2016. After that date, you'll need to buy an upgrade.

Så uppgraderar man någon hårdvara måste man blåsa hela datorn, installera 7/8 (retail), och sedan uppgradera till Windows 10 genom Windows Update igen. Och det går enbart inom ett år, efter ett år låses det och man kan inte uppgradera till Windows 10 igen. 10'n fungerar som en OEM, så i stort sett har man oändligt antal aktiveringar av OEM innan 29 juni 2016, men man har ingen Retail 10 inte. Inte heller en OEM nyckel. Väldigt mycket jobb för att installera Windows 10 på en ny dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Verkar klarna upp lite i alla fall

Så uppgraderar man någon hårdvara måste man blåsa hela datorn, installera 7/8 (retail), och sedan uppgradera till Windows 10 genom Windows Update igen. Och det går enbart inom ett år, efter ett år låses det och man kan inte uppgradera till Windows 10 igen. 10'n fungerar som en OEM, så i stort sett har man oändligt antal aktiveringar av OEM innan 29 juni 2016, men man har ingen Retail 10 inte. Inte heller en OEM nyckel. Väldigt mycket jobb för att installera Windows 10 på en ny dator...

Det är ju det här som är hela grejen med att jag köpte retail Windows 7 för att jag vet att jag förr eller senare kommer uppgradera moderkortet och kommer då ändå få köpa en ny Windows 10 licens om något år. Jag skulle i så fall kalla det för prova på licens så länge man inte har någon riktig produktnyckel att ange under installationen, måste ju finnas något verktyg för att ta fram produktnyckeln från bios?

Permalänk
Medlem

@herakles:
Nej du får ingen W10 nyckel, den som du hittar är en generisk bunden till ditt moderkorts hårdvaru ID som registreras när du uppgraderar från Windows 7/8.1, du kan använda den vid installation på ett nytt system men det kommer inte att aktivera på något sätt. Och du kan enbart uppgradera till Windows 10 innan 29 Juni 2016, sedan är det slut, sista uppgraderingen du gör dör med hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Kan ju bara säga det att min nya nyckel inte har <OEM> i sig iaf
Inte heller står de under systemegenskaper m.m

Har du skaffat den genom windows update är det inte retail.

Skrivet av ronnylov:

Har en dator jag tänkt uppgradera från mekanisk HDD till SSD som systemdisk i samband med uppgradering från Windows 7 till Windows 10 och då tänkte jag göra ren installation från USB-minnet på nya tomma SSD-disken efter att det gamla windows 7 blivit uppgraderat till Windows 10.

Hade varit bra att veta exakt vad (om något) som måste kopieras över från gamla hårddisken till den nya för att behålla aktiveringen. I min enfald trodde jag inget gammalt krävdes eftersom jag testade ta bort alla partitioner med windows 10 installationsprogram när jag gjorde fräsch ominstallation på en annan dator. Men som du skriver så kan installationsprogrammet då behandlat systempartitionen på rätt sätt i samband med omformateringen.

Dessutom gillar jag att köra Linux och dual boot. Finns det risk att man "sabbar" något med Windows 10 när man lägger in grub eller gummiboot bootloader? Fast detta borde de ha tänkt på för att undvika ramaskri så jag antar det är problemfritt. Det luriga är väl att då använder man partitionsverktyg från Linux som riskerar behandla disken "fel".

För övrigt har jag hoppat över alla steg där de bett mig skapa Microsoft-konto och endast kört med lokalt konto (funkade ändå att göra en ren ominstallation från USB-minne). Men om de med retailnyckel måste ha microsoft-konto för att kunna installera på ny hårdvara så kan det ju vara bra att veta innan man byter hårdvara i datorn. Någonstans måste ju ändå licensinfomationen sparas och om den inte är knuten till hårdvaran så bör den väl lagras någon annanstans. Men det kanske är därför möjligheten att skriva in produktnyckel finns i installationsprogrammet?

Du behöver bara uppdatera och få nycken valid, sen kan du på samma moderkort installera om det hela. Lokalt konto fungerar utmärkt, inget krav för att få valid installation.

Det hela är låst på moderkortet.

Skrivet av snajk:

Retail blir inte OEM vid uppgraderingen. Hur det fungerar att flytta sin Retail till en annan dator om man inte har kopplat ett MS-konto är inte helt klarlagt men eftersom det klart och tydligt är en Retail-licens så har man ju rätt att göra det och problemet är rent tekniskt. MS är därmed tvungna att lösa det på något sätt.

Har man ett konto så lär det vara rätt lätt att lösa förstås men har man inte det så kan det bli lite problematiskt. Sannolikt kommer det att bli något program man kör på sin nuvarande dator som plockar fram eller skapar en licensnyckel som man sen kan använda på sin nya dator och som då gör den gamla datorns licens ogiltig. Sen kan jag tycka att de borde ha denna lösning på plats redan förstås.

Nej du får en låst OEM version. Om inte MS ändrar på reglarna, kanske på grund av vissa påtryckningar. Men man får se hur det hela slutar.

Skrivet av str8forthakill:

@xpanterx:
Dem svarar Nej, 8 retail verkar inte bli en 10 retail, om dem inte ändrar sig.
På Microsoft Community forumet får man endast svaret "NDA" på allt som rör licensieringen. Även från dem som tidigare refererade till FAQ'en skriven i Januari, har nu ändrat sig från "det stämmer" till "NDA".

Låter surt att dom håller tyst. Men får hoppas MS kommer med ett uttalande.

Skrivet av willpower:

Det har fungerat såhär med windowsversioner långt innan W10. Både W8 och W7 har varit hårdvarulåst med fingerprint (främst OEM-versioner, men inte ens Retail kan flyttas hur många gånger som helst utan att man omregisterar sig hos MS) där OS-installationen automatiskt kände igen att "det här moderkortet har jag varit på förut" efter att både hårddiskar och processor bytts. Det har varit så i åratal.

Samma sak med "övervakning", "rapportering", "telemetri" och andra ord som plötsligt blivit nyheter. Tidigare Windowsversioner har rapporterat både det ena och det andra till bland annat Microsoft - de har läckt som såll. Nu när W10 mer eller mindre tydligt skriver ut att man faktiskt kommunicerar så har det blivit en "nyhet" att information om din dator sprids.

Det är lätt att göra coola rubriker av informationsläckage, och jag försöker inte på något sätt försvara det. Men när man vrålar "stoppa W10 som numera läcker information" eller "uppgradera inte till W10 som läser av ditt moderkort" så har man missat att nyheterna är 10 år gamla. Eller mer... Man kan stanna vid W7, men tro inte att du skulle vara säkrare mot moderkortsfingerprint och informationsläckage. Du har bara lurat dig själv att du stannat vid något som skulle vara tryggare.

EDIT: Windows XP som lanserades 2001 hade hardware fingerprint för att låsa ditt OS till hårdvaran (och underlätta ominstallation). XP samlade också in användarinformation. Så det som folk chockas av idag har redan existerat sedan MINST 2001. Prova gärna att backa till W8 eller W7 för att komma undan... *ironi*

Fel du kan flytta retail 3 gånger enligt licensavtalet. Även OEM kan du flytta någon gång utan behöva göra telefonaktivering.

Skrivet av willpower:

Jag utgår från att du gjort detta själv och att du har en Retail-licens?

(OEM-licenser har MS gjort klart att de är låsta till det moderkort man uppgraderat med och "hörsägen" är inte mycket värt på internet.)

Vet tidigare windows versioner går det flytta OEM lätt. Win 10 gratisversionen är betydligt mer låst än vad man är van vid OEM är.

Skrivet av willpower:

Hmm... Det som gör mig så osäker är ju att alla som skriver såhär talar om "dom som köpt" - jag har ännu inte sett ett klart uttalande av typen "jag gjorde själv ett eget försök att uppgradera w7 retail till w10 retail och det misslyckades även efter att jag talat med MS- supporten". Alla talar om "de som försökt" eller "när man ringer"... Det är väldigt oklart vem som faktiskt suttit med en Retail-licens och sedan blivit nobbad av MS-supporten i telefon efter att migreringen misslyckats. Hörsägen, som sagt.

Om man går i vidare cirklar utanför Microsofts egna tvetydiga forum så kan man ju kolla andra källor, som erkända testsajter på nätet som har tokkört W10 den sista veckan för att kunna rapportera om hur uppgraderingsprocessen går till. Winsupersite skriver följande om sina erfarenheter de sista dagarna:

Q. What if I bought a retail license that was purchased online or in a store - does the system upgraded to the free Windows 10 upgrade remain licensed as a retail license?
A. YES.

Q. If I purchased my copy of Windows 7 or 8/8.1 as a retail license from either a brick-and-mortar store or an online store, then I upgrade to Windows 10, can I transfer that upgrade to a new computer under the retail licensing?
A. YES

Så det kanske går trots allt?

Vad jag provat och sett andra göra, så kräver windows 10 (gratisversionen), en valid kopia av tidigare os, annars kan du inte aktivera på nytt moderkort. Du behöver helt enkelt installera om tidigare Os på nytt moderkort och sen installera win 10.

Du får ju ingen egen nyckel, utan MS fixar nyckeln. Är som en låst OEM.

Så får att slippa strul behöver man köpa antingen OEM eller retail av Windows 10 (för att få en egen CD nyckel).

Väntar heller på nästa OS, än köper windows 10 (verkar bara få support i 10 år), inte som tidigare rykten där Windows 10 vore sista os:et.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

...
Fel du kan flytta retail 3 gånger enligt licensavtalet. Även OEM kan du flytta någon gång utan behöva göra telefonaktivering.
...
Vet tidigare windows versioner går det flytta OEM lätt. Win 10 gratisversionen är betydligt mer låst än vad man är van vid OEM är.
...
Vad jag provat och sett andra göra, så kräver windows 10 (gratisversionen), en valid kopia av tidigare os, annars kan du inte aktivera på nytt moderkort. Du behöver helt enkelt installera om tidigare Os på nytt moderkort och sen installera win 10.
...

Jag syftade precis på att man kan flytta Retail 3 gånger när jag skrev skrev "främst OEM-versioner, men inte ens Retail kan flyttas hur många gånger som helst utan att man omregisterar sig hos MS" men jag kanske skulle ha varit tydligare med att den rätta termen är "telefonaktivering".

När jag skrev "(OEM-licenser) är låsta till det moderkort man uppgraderat med" så var det Windows 10-uppgraderingen jag talade om.

Bra att du prövat och skaffat hands-on experience. Det är alldeles för många som hänvisar till vad andra sett och gjort.

Själv köper jag en ny licens varje gång jag byter hårdvara. Det blir minst bekymmer då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Jag syftade precis på att man kan flytta Retail 3 gånger när jag skrev skrev "främst OEM-versioner, men inte ens Retail kan flyttas hur många gånger som helst utan att man omregisterar sig hos MS" men jag kanske skulle ha varit tydligare med att den rätta termen är "telefonaktivering".

När jag skrev "(OEM-licenser) är låsta till det moderkort man uppgraderat med" så var det Windows 10-uppgraderingen jag talade om.

Bra att du prövat och skaffat hands-on experience. Det är alldeles för många som hänvisar till vad andra sett och gjort.

Själv köper jag en ny licens varje gång jag byter hårdvara. Det blir minst bekymmer då.

mmm körde virtuellt och prova och märkte att det inte fungerade utan "bakomliggande" os med valid nyckel. Orkade inte gå mer djupgående och installera Windows som jag har nyckel till, sen windows 10. Men borde fungera utmärkt att göra så (har inte haft tid att hålla på nu när det är sommar). Det jag är mest nyfiken på är om det går att installera om med nytt moderkort efter året är slut (har ju registrerat mig på en licens). Tänkt bygga om den burken jag kör win 10 på nästa år (vet dock inte när och om det blir av).

Jo förstod det sen, men förtydligade lite hur det fungerat tidigare och att just denna version av windows är unik.

Jupp skönt att köpa allt nytt vid ny hårdvara en annan är snålare och kan man spara 1000kr så gör jag det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Har du skaffat den genom windows update är det inte retail.
...
Det hela är låst på moderkortet.
...
Nej du får en låst OEM version. Om inte MS ändrar på reglarna, kanske på grund av vissa påtryckningar. Men man får se hur det hela slutar.
...
...

Du säger det här om och om igen men har du någon källa på det? Vilka regler är det du pratar om? Licensavtalet (paragraf 4) säger nämligen tvärtom:

Skrivet av MS:

Fristående programvara.
Om du införskaffade programvaran som fristående programvara (eller om du uppgraderade programvaran som du införskaffade som fristående programvara) kan du överföra programvaran till en annan enhet som tillhör dig. Du får även överlåta din rätt att använda programvaran till en enhet som ägs av någon annan om (i) du är den första licensierade användaren av programvaran och (ii) den nya ägaren godkänner villkoren i det här avtalet. Du får använda säkerhetskopian som du har tillåtelse att skapa eller mediet som programvaran levererades på för att överföra programvaran. Varje gång du överför programvaran till en ny enhet måste du ta bort programvaran från den förra enheten. Du får inte överlåta programvaran i syfte att dela licenser mellan olika enheter.

Hur det ska gå till rent tekniskt är inte helt klarlagt än dock och därför får man gå den långa vägen och installera det OS som man faktiskt har köpt för att sen uppgradera, vilket man får det första året. Således har de ett år på sig att lösa detta men det är inte frivilligt för MS eller något sådant utan de har förbundit sig via sina egna avtalstexter att göra det.

Skrivet av Broken-arrow:

Du får ju ingen egen nyckel, utan MS fixar nyckeln. Är som en låst OEM.

Nej. Bara för att man inte får någon nyckel betyder inte det att det blir som en OEM utan de kan lösa det på andra sätt. Exempelvis via epostadressen man använde när man köpte Windows om man använde en sådan. Så svårt är det inte att lösa rent tekniskt, MS kanske får fråga vilken av X datorer som är reggade på din epost (eller vad det nu blir) som det är du har flyttat licensen från varpå den licensen blir avaktiverad samtidigt som den nya blir aktiverad eller så. Eller så blir det något program som man får köra på alla sina enheter med Windows som sen låter en välja vilket som ska avaktiveras eller så.

Skrivet av Broken-arrow:

Väntar heller på nästa OS, än köper windows 10 (verkar bara få support i 10 år), inte som tidigare rykten där Windows 10 vore sista os:et.

Och var har du fått det ifrån? W10 uppdateras kontinuerligt och varje större uppdatering kommer förstås att förlänga supporttiden som MS har sagt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

@willpower

Har letat.. och sök. Hittar inget som säger 3...

Dock finns där svar på 5 eller 10, på flera ställen, MEN samtliga verkar peka till att du faktiskt har oändligt. Dock måste du efter dessa antal återaktivera den (vilket du kan göra så länge support för OSet finns)

Jag har kollat bakåt och jag vet att min ena har varit på 4 maskiner, utan aktivering. Så jag tror inte på just "3". Men det kan ju stå 3 vid något avtal du läst @Broken-arrow och sen har de satt spärren vid 5 innan man måste ringa.

Oavsett så är den en bagatell i detta sammanhang.

Har man OEM licens så är Win 10 uppgraderingen väl värt det (om man vill dvs). Då man ändå är ganska låst.
Men Retail är dum att uppgradera, när den är mer värd som en Retail licens (då du inte kan använda den när du har den uppgraderad).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Har man OEM licens så är Win 10 uppgraderingen väl värt det (om man vill dvs). Då man ändå är ganska låst.
Men Retail är dum att uppgradera, när den är mer värd som en Retail licens (då du inte kan använda den när du har den uppgraderad).

Se mitt inlägg precis ovanför ditt. Retail som uppgraderas är fortfarande Retail enligt avtalet som vi alla har godkänt när vi installerade. Alla kanske inte läste det så noga dock...

Permalänk
Medlem

OEM-uppgradering

Skrivet av Paddanx:

Ja, precis som jag skrivit i mina längre inlägg ovan så kommer en uppgradering av en OEM-licens, vilket majoriteten av Win7/8/8.1-ägare har, inte att vara något större bekymmer ur ett licensieringsperspektiv.

För Retail förefaller det i nuläget vara ett bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Se mitt inlägg precis ovanför ditt. Retail som uppgraderas är fortfarande Retail enligt avtalet som vi alla har godkänt när vi installerade. Alla kanske inte läste det så noga dock...

Jag har läst det och tackar för posten. Det har gett mig hopp, men jag vill vara säker först.

Eftersom även i den tråden du länkat, folk inte 100% vet "hur" detta ska gå till, eller någon har testat detta, så tänker jag inte göra eller rekommendera det tills jag vet det fungerar.
Och om du läser längre upp i denna tråd så har en som ringt deras support här i Sverige fått ett annat svar.

Om något har skötts dåligt av lanseringen för Windows 10, så är det just licens frågor. Och man vill inte bli bränd.

Tills MS säger samma sak, med en röst och en FAQ (som är bekräftad) så vet vi ingenting. Utan allt är baserat på "vad någon hört någon säga". Får ffs inte finnas konfliktande info gällande licenser och regler. Man har då inget att hänvisa till när det väl behövs.

Jag ska dock läsa igenom licensen noga igen. För om något så måste det vara den som gäller, även om MS support kanske behöver få den mailad till sig för att själva tro på den.

Största problemet är ju att vi inte vet 100% hur allt kommer ske förrän aug 2016... efter 1 år:et, och då är det försent att uppgradera. Catch 22 sort of.. :=/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag har läst det och tackar för posten. Det har gett mig hopp, men jag vill vara säker först.

Eftersom även i den tråden du länkat, folk inte 100% vet "hur" detta ska gå till, eller någon har testat detta, så tänker jag inte göra eller rekommendera det tills jag vet det fungerar.

Men samtidigt så är de ju tvungna att ordna det eftersom de lovar att det ska fungera i avtalet.

Citat:

Och om du läser längre upp i denna tråd så har en som ringt deras support här i Sverige fått ett annat svar.

Jo, men jag vet också att support i allmänhet och MS konsumentsupport i synnerhet inte riktigt alltid har koll på allt de säger.

Citat:

Om något har skötts dåligt av lanseringen för Windows 10, så är det just licens frågor. Och man vill inte bli bränd.

Absolut. På flera plan, först att de tog bort den här smarta licensen till åttan som inte var OEM utan System Builder och som påminde mer om Retail, sen att de antydde att pirater skulle få Windows gratis och aktiverat (även om de aldrig egentligen sa det rakt ut) och nu det här med Retail-licenserna som de inte kan ge klara besked om trots att avtalet ger klara besked.

Citat:

Tills MS säger samma sak, med en röst och en FAQ (som är bekräftad) så vet vi ingenting. Utan allt är baserat på "vad någon hört någon säga". Får ffs inte finnas konfliktande info gällande licenser och regler. Man har då inget att hänvisa till när det väl behövs.

Jag hade också svårt att hitta en bekräftande text, det var foruminlägg från visserligen MS MVP och så men inget klart besked. Sen läste jag avtalet dock och då stod det ju svart på vitt.

Citat:

Jag ska dock läsa igenom licensen noga igen. För om något så måste det vara den som gäller, även om MS support kanske behöver få den mailad till sig för att själva tro på den.

Jo men MS support behöver inte tro på den, texten finns ju där för alla att se liksom.

Citat:

Största problemet är ju att vi inte vet 100% hur allt kommer ske förrän aug 2016... efter 1 år:et, och då är det försent att uppgradera. Catch 22 sort of.. :=/

Jo, har MS inte sagt något typ 27/7 2016 så kanske det är läge att gå tillbaka till sin gamla licens. Men jag är ganska säker på att de kommer att komma fram till en lösning inom kort då de vill få bort alla hinder som står i vägen för att så många som möjligt ska uppdatera och detta är ett hinder. Det är kasst att de inte har löst eller varit tydliga ännu men än så länge är det bara ett bekvämlighetsproblem liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men samtidigt så är de ju tvungna att ordna det eftersom de lovar att det ska fungera i avtalet.

Jo, men jag vet också att support i allmänhet och MS konsumentsupport i synnerhet inte riktigt alltid har koll på allt de säger.

Jo men MS support behöver inte tro på den, texten finns ju där för alla att se liksom.

Jo, har MS inte sagt något typ 27/7 2016 så kanske det är läge att gå tillbaka till sin gamla licens.

Samtidigt är det ju här problemet ligger. För det är trots allt denna "okunniga" support som du måste övertala om att du har rätt att byta dator, då det står i ditt avtal.

Sen att MS har gått NDA med det är ju lite konfunderande på om de ångrar något de gjort, eller inte, och kanske vill ändra avtalet. De kan ju trots allt ändra avtalet när fan de vill så länge du måste acceptera det nya. (Har skett med både spel och annan mjukvara förr).
Kan ju också vara att de håller på att redan ut allt och vill klargöra allt.

Jag vill verkligen hålla med dig, men jag tänker ta det säkra före det osäkra.
De 3 maskiner som är uppgraderade (1x TP, 1x Win 8.0 och 1x Win 8.1 får vara uppgraderade). Sker något så får jag ta hand om dem. Men inget mer kommer uppgraderas tills jag vet vf som gäller skrivet i sten (de släpper väl licensavtalet i Minecraft bygge ).

Jag har dock 2x Win 7 OEM som jag ska ge bort (moderkort och CPU mm), till vänner. De får de själva avgöra om de vill uppgradera, men de har inte mycket att förlora heller (pga OEM).

Ang gå tillbaka är det ju inget problem. Din nuvarande licens ska inte påverkas, så du kan installera Win 8.1/8.0/7 (resp du hade tidigare) när du vill. Jag vill bara inte sitta med 9 månaders jobb att optimera ett OS för att sen gå tillbaka och börja om med gammalt OS om jag nu har vant mig. Detta är nog exakt vad MS räknar med...

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vilken soppa det blev. Hoppas swec kommer ut med en fredagspanel eller podcast i ämnet. Just nu är det så mycket motstridig information att man blir helt matt. Tror jag sitter kvar på mina W7 retail sålänge. Fast jag är sugen på Windows 10.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Samtidigt är det ju här problemet ligger. För det är trots allt denna "okunniga" support som du måste övertala om att du har rätt att byta dator, då det står i ditt avtal.

Förhoppningsvis har de som sitter på aktiveringstjänsten bättre koll än de på supporten. Personligen har jag bara behövt prata med en person där en gång och då gällde det en OEM-licens och det var inga problem. Annars är det en automatisk tjänst där man bara knappar in siffrorna man hittar i System och på så vis låser upp licensen igen.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja att diskussionen om retail oem licensen på Windows 10 är avslutad... Oavsett vad Allan svensson på den svenska Microsoft supporten, Linus Torvalds på den finska, Mette Marit på den Norska, Steve Jobs på den Amerikanska och så vidare.
Är det gemensamma Användaravtalet som vi ochMicrosoft har godkänt som gäller.
Alla ska komma ihåg att det är skrivet av personer som har studerat juridik slmhuvudämne.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Skulle vilja att diskussionen om retail oem licensen på Windows 10 är avslutad... Oavsett vad Allan svensson på den svenska Microsoft supporten, Linus Torvalds på den finska, Mette Marit på den Norska, Steve Jobs på den Amerikanska och så vidare.
Är det gemensamma Användaravtalet som vi ochMicrosoft har godkänt som gäller.
Alla ska komma ihåg att det är skrivet av personer som har studerat juridik slmhuvudämne.

Hoppas dessa personer klarade sin juridik bättre än din stavningskontroll iaf

Sen förstår jag inte var felet ligger i att diskutera.
Avtal kan ändras, avtal kan uppdateras och jurister är experter på att blåsa dig på allt du trodde du kunde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Länk

"The initial upgrade process itself is needlessly long and complicated, too."

Vad pratar de om här? Upgrade processen från Win7 till Win10? Var inte den absurt simpel?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du säger det här om och om igen men har du någon källa på det? Vilka regler är det du pratar om? Licensavtalet (paragraf 4) säger nämligen tvärtom:

Skrivet av MS:

Fristående programvara.
Om du införskaffade programvaran som fristående programvara (eller om du uppgraderade programvaran som du införskaffade som fristående programvara) kan du överföra programvaran till en annan enhet som tillhör dig. Du får även överlåta din rätt att använda programvaran till en enhet som ägs av någon annan om (i) du är den första licensierade användaren av programvaran och (ii) den nya ägaren godkänner villkoren i det här avtalet. Du får använda säkerhetskopian som du har tillåtelse att skapa eller mediet som programvaran levererades på för att överföra programvaran. Varje gång du överför programvaran till en ny enhet måste du ta bort programvaran från den förra enheten. Du får inte överlåta programvaran i syfte att dela licenser mellan olika enheter.

Det ovanstående gäller väl endast inköpta retail Win 10 licenser.

När man gör den fria uppgraderingen till Win 10, godkänner man ju ett annat avtal, som då är det som gäller.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Boota från olika hårddiskar

Blir inte riktigt klok på det här med licenser

Jag har "Windows 7 Utlimate" 32/64 bit (inte Retail/OEM) på en hemmagjord dator.

Jag har klonat min hårddisk så jag kan boota via bios (ingen "boot-loader")
från två olika hårddiskar med samma Windows 7.

Om jag nu updaterar den ena disken till Windows 10,
kan det påverka min andra Windows 7 disk (licens) och "Windows Update" ?

Tror jag hittat svaret här:

What happens to my old license when I upgrade to Windows 10? (Luigi Bruno)
Your Windows 7 license will always be valid and will not be changed or deactivated because of the upgrade to Windows 10: you'll be able to install or restore Windows 7 again in case you'll need to do that
(provided that you've the Windows 7 installation DVD or a set of Windows 7 restore discs or
a full disk image of your PC running Windows 7, of course).

Borde gå att lita på; det kommer ju från Microsoft självt (eller ?)

Har nog missat något; det är väl en Retail-licens jag har.
Hursomhelst så blir det väl så här ? :
Windows 7 disken behåller sin fulla Retail-licens.
Windows 10 disken får en OEM-licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur det ska gå till rent tekniskt är inte helt klarlagt än dock och därför får man gå den långa vägen och installera det OS som man faktiskt har köpt för att sen uppgradera, vilket man får det första året. Således har de ett år på sig att lösa detta men det är inte frivilligt för MS eller något sådant utan de har förbundit sig via sina egna avtalstexter att göra det.
Nej. Bara för att man inte får någon nyckel betyder inte det att det blir som en OEM utan de kan lösa det på andra sätt. Exempelvis via epostadressen man använde när man köpte Windows om man använde en sådan. Så svårt är det inte att lösa rent tekniskt, MS kanske får fråga vilken av X datorer som är reggade på din epost (eller vad det nu blir) som det är du har flyttat licensen från varpå den licensen blir avaktiverad samtidigt som den nya blir aktiverad eller så. Eller så blir det något program som man får köra på alla sina enheter med Windows som sen låter en välja vilket som ska avaktiveras eller så.
Och var har du fått det ifrån? W10 uppdateras kontinuerligt och varje större uppdatering kommer förstås att förlänga supporttiden som MS har sagt hela tiden.

Med just win 10 gratis verkar inte gå att flytta till ny hårdvara (inte utan nyckel i alla fall). Så det verkar just vara OEm man får, sen om man installera om win7/win8 på ny hårdvara och installerar win 10 sen fungerar troligen bra. Men frågan är om man kan göra det efter året passerat är största frågetecknet.

Det jag menade är att du måste utgå från tidigare OS, så win 10 blir OEM för alla.

Skrivet av Paddanx:

@willpower

Har letat.. och sök. Hittar inget som säger 3...

Dock finns där svar på 5 eller 10, på flera ställen, MEN samtliga verkar peka till att du faktiskt har oändligt. Dock måste du efter dessa antal återaktivera den (vilket du kan göra så länge support för OSet finns)

Jag har kollat bakåt och jag vet att min ena har varit på 4 maskiner, utan aktivering. Så jag tror inte på just "3". Men det kan ju stå 3 vid något avtal du läst @Broken-arrow och sen har de satt spärren vid 5 innan man måste ringa.

Oavsett så är den en bagatell i detta sammanhang.

Sett MS själva nämnt retail för win 7 i alla fall fick man göra tre datorbyten (antog det var samma på senare OS). OEM krävs ungefär 2/3 olika moderkort för att behöva göra telefonaktivering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Windows gratis och Windows 10 retail är två olika regler och avtal mellan.

Du får OEM vad det ser ut som oavsett vilken tidigare licens du har, men du kan installera om tidigare os på ny dator och sen installera win 10 på det (bökigt, men verkar idag vara enda sättet). Har provat ren Win 10 och det fungerar så klart inte, tänkt leka lite mer när tiden finns och se om jag måste gå win 8 till win 10.

För mig är då frågan vad händer när året gått? Är helt enkelt win 10 låst till just det moderkortet då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stradzon:

Blir inte riktigt klok på det här med licenser

Jag har "Windows 7 Utlimate" 32/64 bit (inte Retail/OEM) på en hemmagjord dator.

Jag har klonat min hårddisk så jag kan boota via bios (ingen "boot-loader")
från två olika hårddiskar med samma Windows 7.

Om jag nu updaterar den ena disken till Windows 10,
kan det påverka min andra Windows 7 disk (licens) och "Windows Update" ?

Det mesta om licenser står i FAQ:n av Andre Da Costa.
http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

I want to dual boot instead of replace my current version of Windows.
If you need to install Windows 10 on a separate hard disk or partition, you will need to purchase a full license.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Tack för länken. Mycket info där !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Det ovanstående gäller väl endast inköpta retail Win 10 licenser.

När man gör den fria uppgraderingen till Win 10, godkänner man ju ett annat avtal, som då är det som gäller.

Skrivet av Broken-arrow:

Med just win 10 gratis verkar inte gå att flytta till ny hårdvara (inte utan nyckel i alla fall). Så det verkar just vara OEm man får, sen om man installera om win7/win8 på ny hårdvara och installerar win 10 sen fungerar troligen bra. Men frågan är om man kan göra det efter året passerat är största frågetecknet.

Det jag menade är att du måste utgå från tidigare OS, så win 10 blir OEM för alla.

Sett MS själva nämnt retail för win 7 i alla fall fick man göra tre datorbyten (antog det var samma på senare OS). OEM krävs ungefär 2/3 olika moderkort för att behöva göra telefonaktivering.

Skrivet av Broken-arrow:

Windows gratis och Windows 10 retail är två olika regler och avtal mellan.

Du får OEM vad det ser ut som oavsett vilken tidigare licens du har, men du kan installera om tidigare os på ny dator och sen installera win 10 på det (bökigt, men verkar idag vara enda sättet). Har provat ren Win 10 och det fungerar så klart inte, tänkt leka lite mer när tiden finns och se om jag måste gå win 8 till win 10.

För mig är då frågan vad händer när året gått? Är helt enkelt win 10 låst till just det moderkortet då?

Nej de licensvillkoren är de som finns för Windows 10, de skiljer sig inte (nämnvärt) mellan OEM och Retail utan behandlar båda och det gör ingen skillnad ifall man har uppgraderat eller köpt det separat.

Gå till http://www.microsoft.com/sv-se/useterms där villkoren finns. Där har ni två alternativ att välja på, antingen kom programvaran förinstallerad på din dator eller så är den från butik förpackad för slutkonsumenter eller direkt från Microsoft. Detta handlar alltså om originalprogramvaran (det Windows ni uppgraderar från) och inte uppgraderingen för då hade alla hamnat i retail-kanalen då den ju kommer direkt från MS. Därefter är det bara att välja Windows följt av version 10. Sen kommer ni, beroende på det första valet, till antingen http://www.microsoft.com/en-us/Useterms/OEM/Windows/10/UseTer... eller http://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Use... Båda är exakt likadana fram till den sista delen om garantivillkor.

Det finns inget Windows gratis utan det är OEM eller inte (eller volymlicens men det är inget vi behandlar här och de avtalen skiljer sig sannolikt åt beroende på med vem de är tecknade, dessutom är de privata). Tidigare har man inte blivit OEM om man köpte en uppgraderingslicens till sin retail-licens utan den har fortsatt vara retail så om jag utgår från tidigare OS så är det precis samma.

MS kan heller inte juridiskt frånsäga sig ansvaret för support eller garanti som de har till de som köpt en retail-licens, inte utan att det är noga detaljerat i avtalet. Och det är vad de hade gjort om de hade gjort om dem till OEM. Supporten och garantin kan inte bara försvinna, det finns ingen OEM som kan ta över ansvaret, så vad skulle hända om inte det som avtalet säger och som de ändå hade varit bundna till liksom? För MS är det simpelt, antingen har de ansvar eller så har någon annan det, retaillicenser har de ansvaret för och OEM någon annan. Har man köpt en retail-licens så finns det ingen annan som kan ta över det ansvaret om man på något sätt skulle gå en OEM-licens så det kan man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej de licensvillkoren är de som finns för Windows 10, de skiljer sig inte (nämnvärt) mellan OEM och Retail utan behandlar båda och det gör ingen skillnad ifall man har uppgraderat eller köpt det separat.

Gå till http://www.microsoft.com/sv-se/useterms där villkoren finns. Där har ni två alternativ att välja på, antingen kom programvaran förinstallerad på din dator eller så är den från butik förpackad för slutkonsumenter eller direkt från Microsoft. Detta handlar alltså om originalprogramvaran (det Windows ni uppgraderar från) och inte uppgraderingen för då hade alla hamnat i retail-kanalen då den ju kommer direkt från MS. Därefter är det bara att välja Windows följt av version 10. Sen kommer ni, beroende på det första valet, till antingen http://www.microsoft.com/en-us/Useterms/OEM/Windows/10/UseTer... eller http://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Use... Båda är exakt likadana fram till den sista delen om garantivillkor.

Det finns inget Windows gratis utan det är OEM eller inte (eller volymlicens men det är inget vi behandlar här och de avtalen skiljer sig sannolikt åt beroende på med vem de är tecknade, dessutom är de privata). Tidigare har man inte blivit OEM om man köpte en uppgraderingslicens till sin retail-licens utan den har fortsatt vara retail så om jag utgår från tidigare OS så är det precis samma.

MS kan heller inte juridiskt frånsäga sig ansvaret för support eller garanti som de har till de som köpt en retail-licens, inte utan att det är noga detaljerat i avtalet. Och det är vad de hade gjort om de hade gjort om dem till OEM. Supporten och garantin kan inte bara försvinna, det finns ingen OEM som kan ta över ansvaret, så vad skulle hända om inte det som avtalet säger och som de ändå hade varit bundna till liksom? För MS är det simpelt, antingen har de ansvar eller så har någon annan det, retaillicenser har de ansvaret för och OEM någon annan. Har man köpt en retail-licens så finns det ingen annan som kan ta över det ansvaret om man på något sätt skulle gå en OEM-licens så det kan man inte.

Tror du missuppfattat mig lite. Pratade inte om support delen alls.

Utan det praktiska snarare att byta hårdvara efter 1 år. Retail och även OEM går att byta moderkort till (sist nämna under vissa premisser).

Det jag menar med Win 10 är OEM för alla, är att du inte kan installera win 10 på ny hårdvara alls (du får ingen nyckel som är giltig).

Utan gå vägen genom tidigare Windows och går detta efter detta år nu? Vad det låtit så är det tveksamt, beror på om dom går efter din gamla nyckel eller efter låsning till hårdvaran (ditt moderkort). Det jag menar är att du inte kan byta viss hårdvara efter året passerat vad det verkar. Sen är det frågan hur MS själva tänkt sig det ska vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väl mycket spekulationer i den här tråden och en massa "jag lästa att han skrivit där" alltså andra hands information.

Enligt användaravtalet för windows 10

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hoppas du har rätt.

Men villkoren kryllar av undantag/friskrivningar såsom:
(Tog bara ett exempel ur högen)

"The terms also apply to any Microsoft
· updates,
· supplements,
· Internet-based services, and
· support services
for this software, unless other terms accompany those items. If so, those terms apply.

Det avtal som gäller och man bör granska noga,
är det som man godkänner när man installerar den "gratis" uppgraderingen till Win 10.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Jag tycker det är väl mycket spekulationer i den här tråden och en massa "jag lästa att han skrivit där" alltså andra hands information.

Enligt användaravtalet för windows 10

b. Stand-alone software. If you acquired the software as stand-alone software (and also if you upgraded from software you acquired as stand-alone software), you may transfer the software to another device that belongs to you. You may also transfer the software to a device owned by someone else if (i) you are the first licensed user of the software and (ii) the new user agrees to the terms of this agreement. You may use the backup copy we allow you to make or the media that the software came on to transfer the software. Every time you transfer the software to a new device, you must remove the software from the prior device. You may not transfer the software to share licenses between devices.

Det låter precis som det ska vara. Jag kommer iof personligen att köpa en retail windows 10 pro för att slippa huvudvärken när jag vill uppgradera min windows 10 home oem dator, f.d. windows 7 home premium oem.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3