Akta er för att "uppgradera" till Windows 10

Permalänk
Medlem

Fingerprint

Skrivet av ronnylov:

Men det måste väl vara många tusentals andra som sitter med exakt samma modell av moderkort som jag har? Hur skiljer man olika exemplar av samma moderkortsmodell från varandra? Finns det som ett skrivskyddat serienummer inprogrammerat från fabrik i varje moderkort som går att läsa ur med mjukvara?

Jag vet inte exakt och jag orkar inte Googla på det. Men det är så det fungerar - din programvara blir låst till ett fingerprint-värde som unikt identifierar din dator.

Permalänk
Medlem

@willpower:
Fast när Microsoft insiders som har informationen och har ansvaret för att kommunicera den inte kan svara annat än NDA när det kommer till moderkortsbyte? Microsoft har inte yttrat sig och dem har lagt yttrandeförbud på folk som har informationen att ge ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Men det måste väl vara många tusentals andra som sitter med exakt samma modell av moderkort som jag har? Hur skiljer man olika exemplar av samma moderkortsmodell från varandra? Finns det som ett skrivskyddat serienummer inprogrammerat från fabrik i varje moderkort som går att läsa ur med mjukvara?

Edit: Ja så är det, man kan läsa moderkortets serienummer i windows 10:
http://wind8apps.com/computer-motherboard-serial-number-windo...

wmic bios get serialnumber

Snyggt! Jag var rätt säker på att det var på ungefär det sättet det fungerade. Nu vet vi

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

De tar en bra stund.. Men om man pillar så kan man ändra allt till Google tillslut...

Man var faktiskt tvungen att avinstallera en uppdatering för att byta till Googles sökmotor i IE11. Sen kan du installera den igen, då funkar det. Du kan dock byta till tex Yahoo mm, men du kan inte lägga in Google som sökalternativ, då den helt vägrar.

Men om vi tar TS första tråd i aspekt... att byta till Google, då kan man lika gärna skriva allt du äger och gör på detta forum, facebook och lite andra ställen. De om något är otroliga på att övervaka och kartlägga personer.

Skrivet av str8forthakill:

@xpanterx:
Dem svarar Nej, 8 retail verkar inte bli en 10 retail, om dem inte ändrar sig.
På Microsoft Community forumet får man endast svaret "NDA" på allt som rör licensieringen. Även från dem som tidigare refererade till FAQ'en skriven i Januari, har nu ändrat sig från "det stämmer" till "NDA".

Just att de svarar "NDA" leder mig till att tro en av 2 saker.

1. De har ändrat sig lite, och inte riktigt vet hur de ska göra. De funderar fortfarande på hur allt ska lösas och vilka regler som ska gälla. Något som verkligen borde vara utrett innan...

2. De får inte lov att avslöja att de försöker blåsa oss och göra något fult knep. Visst det är osannolikt, men varför då fastställa ett sätt, till att sen ändra detta och inte avslöja något som trots allt är en viktig grund för oss konsumenter.

NDA eller inte. Inga fler uppgraderingar av mina licenser kommer ske förrän jag får svart på vitt, exakt i detalj, EULA format om det så behövs, vad som gäller med dessa licenser. Jag vet vad som gäller innan uppgraderingen iaf, så jag har inget alls att förlora.

Permalänk
Medlem

Nyheter?!?

@willpower:
Fast när Microsoft insiders som har informationen och har ansvaret för att kommunicera den inte kan svara annat än NDA när det kommer till moderkortsbyte? Microsoft har inte yttrat sig och dem har lagt yttrandeförbud på folk som har informationen att ge ut.

Det har fungerat såhär med windowsversioner långt innan W10. Både W8 och W7 har varit hårdvarulåst med fingerprint (främst OEM-versioner, men inte ens Retail kan flyttas hur många gånger som helst utan att man omregisterar sig hos MS) där OS-installationen automatiskt kände igen att "det här moderkortet har jag varit på förut" efter att både hårddiskar och processor bytts. Det har varit så i åratal.

Samma sak med "övervakning", "rapportering", "telemetri" och andra ord som plötsligt blivit nyheter. Tidigare Windowsversioner har rapporterat både det ena och det andra till bland annat Microsoft - de har läckt som såll. Nu när W10 mer eller mindre tydligt skriver ut att man faktiskt kommunicerar så har det blivit en "nyhet" att information om din dator sprids.

Det är lätt att göra coola rubriker av informationsläckage, och jag försöker inte på något sätt försvara det. Men när man vrålar "stoppa W10 som numera läcker information" eller "uppgradera inte till W10 som läser av ditt moderkort" så har man missat att nyheterna är 10 år gamla. Eller mer... Man kan stanna vid W7, men tro inte att du skulle vara säkrare mot moderkortsfingerprint och informationsläckage. Du har bara lurat dig själv att du stannat vid något som skulle vara tryggare.

EDIT: Windows XP som lanserades 2001 hade hardware fingerprint för att låsa ditt OS till hårdvaran (och underlätta ominstallation). XP samlade också in användarinformation. Så det som folk chockas av idag har redan existerat sedan MINST 2001. Prova gärna att backa till W8 eller W7 för att komma undan... *ironi*

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Snyggt! Jag var rätt säker på att det var på ungefär det sättet det fungerade. Nu vet vi

Rent teoretiskt skulle man kunna läsa ur serienummer från annan hårdvara också, exempelvis systemdisken (vet att man kan se diskarnas serienummer i Linux om man listar innehållet i /dev/disk/by-id så det bör vara möjligt även på windows), och sedan använda alltihopa som ett frö till en krypteringsnyckel i aktiveringsservern genom någon klurig svårknäckt algoritm.

Edit: Rent teoretiskt skulle man också kunna välja en mer snäll approach att det räcker att någon av hårdvarorna i listan fortfarande är identisk med tidigare installation och då vet man att det sannolikt är samma person som installerar om sin dator efter någon uppgradering. Exakt hur de gör vet jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg som först bröt mot § 1.5 och sedan gick över till § 1.3. Undvik hellre att kommentera än att göra det bara för att racka ner på andras åsikter.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

@willpower:
Nu är ju saken den här, med Windows 7/8 Retail har man en Nyckel som bevisar att man äger operativsystemet, även om man skulle behöva ringa in för att aktivera den på en ny dator så har man något att ge dem i retur för att bevisa att man äger det. Något som ID't genereras ifrån.

Med Windows 10 får man ingenting överhuvudtaget, och vill man installera det på ett annat moderkort så aktiverar det inte alls, ringer man Microsoft säger dem Nej! Du kan inte flytta Windows 10 (även uppgraderad från Retail). Det finns Ingenting överhuvudtaget man kan ge dem för att bevisa att man äger Windows 10, och som dem säger är nycklar något gammalt dem inte kommer syssla med längre.

Så även med Retail får man ingenting överhuvudtaget som grund för att flytta sin licens från en dator till en annan, whoopie hårdvaru ID'd på ditt moderkort är låst till en generisk nyckel och det fungerar att installera om på den! Byt moderkort och det går inte på något sätt överhuvudtaget att aktivera Windows 10, trots att en, refererande till en FAQ från Januari, har en Retail Windows 10 om du uppgraderade från Retail 7/8.

Nu när Microsoft ställs mot väggen och folk kräver att dem klargör hur licensieringen fungerar vägrar dem att svara och har förbjudit alla som vet från att svara. Hur är det här inte ett problem säger du?

Permalänk
Medlem

Rykten?

@willpower:
Nu är ju saken den här, med Windows 7/8 Retail har man en Nyckel som bevisar att man äger operativsystemet, även om man skulle behöva ringa in för att aktivera den på en ny dator så har man något att ge dem i retur för att bevisa att man äger det. Något som ID't genereras ifrån.

Med Windows 10 får man ingenting överhuvudtaget, och vill man installera det på ett annat moderkort så aktiverar det inte alls, ringer man Microsoft säger dem Nej! Du kan inte flytta Windows 10 (även uppgraderad från Retail). Det finns Ingenting överhuvudtaget man kan ge dem för att bevisa att man äger Windows 10, och som dem säger är nycklar något gammalt dem inte kommer syssla med längre.

Så även med Retail får man ingenting överhuvudtaget som grund för att flytta sin licens från en dator till en annan, whoopie hårdvaru ID'd på ditt moderkort är låst till en generisk nyckel och det fungerar att installera om på den! Byt moderkort och det går inte på något sätt överhuvudtaget att aktivera Windows 10, trots att en, refererande till en FAQ från Januari, har en Retail Windows 10 om du uppgraderade från Retail 7/8.

Nu när Microsoft ställs mot väggen och folk kräver att dem klargör hur licensieringen fungerar vägrar dem att svara och har förbjudit alla som vet från att svara. Hur är det här inte ett problem säger du?

Du har aldrig fått en ny nyckel när du flyttar Retail från ett moderkort till ett annat, det enda du har är din "gamla nyckel" som följer med. OEM har du rent principiellt aldrig kunnat flytta - den har alltid varit låst till moderkortet (med undantaget att du kan kontakta MS och få hjälp med att migrera till ny hårdvara). Ingenting skiljer sig här mellan WXP, W7, W8, W8.1 och W10.

Vad du däremot blandar in i diskussionen är huruvida det skulle vara komplicerat eller ej att flytta en (uppgraderad) W10 Retail från en hårdvaruplattform till en annan. Det går mycket lösa rykten just nu och det verkar inte alls glasklart vad som händer med en Retail-licens när man uppgraderar. Vissa säger att den blir en W10 Retail (och då SKA den gå att flytta till ny hårdvara, dvs du måste alltså få någon form av nyckel att använda igen när du migrerar) medan vissa säger att det blir en OEM-licens som är låst till ditt moderkort vid uppgraderingsprocessen.

Här håller jag med dig om att det finns skäl att kritisera Microsoft: man skulle ha entydig och validerad information som säger om man gör en "Retail till OEM" eller "Retail till Retail". Dåligt av MS!

För alla som har OEM-licenser har denna diskussion ingen som helst betydelse eftersom de garanterat har kvar sin OEM, och det säljs betydligt fler OEM än Retail. För den mindre grupp som har Retail så är givetvis det jätteviktigt att få reda på om det kommer att bli ett problem med uppgraderingen, eller om ingen fara föreligger. Detta vet vi inte ännu.

Så vi kan teoretiskt ha ett problem för en mindre grupp användare (och inget alls för OEM-licenshavare), eller så har vi inget problem för någon. (Och nu talar jag bara om hårdvarulåsning och nycklar - resten är ju minst sagt off topic.) Det ska bli intressant att få se om det föreligger ett bekymmer för vissa eller ej.

Visst kan det kanske finnas ett licens/nyckelproblem för några, det skulle du kunna ha rätt i. Och jag håller med dig till 100% om den osäkra informationen - det är riktigt dåligt av MS. Men detta gör inte W10 till ett dåligt operativsystem och för majoriteten av alla Windowsanvändare (OEM) föreligger inga som helst frågetecken eller oklarheter runt nycklar och licenser.

Permalänk
Medlem

@willpower:
Du verkar tolka allt på något förvrängt sätt, ny nyckel när man flyttar licensen vad får du en sån tanke från ens? IDt man ger till Microsoft vid telefonaktivering genereras från ens nyckel (som aldrig ändras). Med windows 10 får man ingen nyckel och ingen information om vad som genererar detta IDt, faktum är att Microsoft säger att det inte går att flytta Windows 10 licenser och resten är NDA.

Permalänk
Medlem

Tolkningsfråga

@willpower:
Du verkar tolka allt på något förvrängt sätt, ny nyckel när man flyttar licensen vad får du en sån tanke från ens? IDt man ger till Microsoft vid telefonaktivering genereras från ens nyckel (som aldrig ändras). Med windows 10 får man ingen nyckel och ingen information om vad som genererar detta IDt, faktum är att Microsoft säger att det inte går att flytta Windows 10 licenser och resten är NDA.

Tja, vi väljer helt klart att se på samma fakta på olika sätt.

Du har ju rätt i att man idag inte får någon ny nyckel vid migrering av OEM-licenser (EDIT: eller Retail-licenser) och man lär väl knappast få det vid migrering av Retail W10 heller. Hur de tänkt lösa det vet jag inte.

Så då är vi tillbaks där jag avslutade min förra post: det skulle kunna vara problemfritt för alla om MS till slut öppet förklarar hur det här med Retail och migrering ska gå till på ett bra sätt. Det skulle kunna vara ett problem för just de användare som har Retail och skulle vilja migrera till ny hårdvaruplattform, men inte för några andra.

Vilket utav de två scenariorna som kommer att gälla i framtiden vet varken du eller jag idag. Men vi gissar och tolkar olika.

Felformulerat
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Edit: Ja så är det, man kan läsa moderkortets serienummer i windows 10:
http://wind8apps.com/computer-motherboard-serial-number-windo...

wmic bios get serialnumber

Skrivet av willpower:

Jag vet inte exakt och jag orkar inte Googla på det. Men det är så det fungerar - din programvara blir låst till ett fingerprint-värde som unikt identifierar din dator.

Hur det går till i korta förenklade drag:
Datortillverkaren köper en SLP OEM licens från Microsoft.
Microsoft förser tillverkaren med en SLIC -nyckel för varje tillverkad dator, och används istället för den traditionella nyckelnkoden.
Microsoft förser tillverkaren med ett SLP-certifikat.
SLP-certifikatet måste matcha SLIC-koden inbäddad i moderkortets ROM-krets.

När alla kriterier är uppfyllda, så anses Windows-installationen som "äkta".

Kuriosa:
Eftersom hela det här systemet fungerar helt utan internetuppkoppling, så är detta en populär punkt för hackare att ta sig an.
Det finns programvaro/verktyg för att modifiera ens egen BIOS/firmware, och injecera SLIC-nycklar i BIOS-nivå, och på så sätt lura Microsofts SLP-system. Det är tydligen mycket svårt att detektera huruvida en SLIC-nyckel är riktig eller inte. Enda sättet för microsoft att bekämpa det är genom att svartlista SLIC-nycklarna, men det dröjer i regel inte länge för hackarna innan de hackat åt sig andra nya giltiga nycklar från andra officiella SLP-aktiverade system. Microsoft kan inte heller svartlista SLP-certifikatet, då det skulle stänga av licensen för tillverkarens samtliga datorer de sålt med det SLP-certifikatet.

SLP: System Locked Preinstallation.
SLIC: System Lock Internal Code.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hur det går till i korta förenklade drag:
Datortillverkaren köper en SLP OEM licens från Microsoft.
Microsoft förser tillverkaren med en SLIC -nyckel för varje tillverkad dator, och används istället för den traditionella nyckelnkoden.
Microsoft förser tillverkaren med ett SLP-certifikat.
SLP-certifikatet måste matcha SLIC-koden inbäddad i moderkortets ROM-krets.

När alla kriterier är uppfyllda, så anses Windows-installationen som "äkta".

Kuriosa:
Eftersom hela det här systemet fungerar helt utan internetuppkoppling, så är detta en populär punkt för hackare att ta sig an.
Det finns programvaro/verktyg för att modifiera ens egen BIOS/firmware, och injecera SLIC-nycklar i BIOS-nivå, och på så sätt lura Microsofts SLP-system. Detta är tydligen mycket svårt att detektera huruvida en SLIC-nyckel är riktig eller inte. Enda sättet för microsoft att bekämta det är genom att svartlista SLIC-nycklarna, men det dröjer i regel inte länge för hackarna innan de hackat åt sig andra nya giltiga nycklar från andra officiella SLP-aktiverade system. Microsoft kan inte heller svartlista SLP-certifikatet, då det skulle stänga av licensen för tillverkarens samtliga datorer de sålt med det SLP-certifikatet.

SLP: System Locked Preinstallation.
SLIC: System Lock Internal Code.

Men om jag köper mitt moderkort själv och bygger en egen dator då? Antar att moderkortstillverkarna inte köper OEM-licenser från Microsoft eftersom det normalt sett inte följer med Windows när man köper ett moderkort. Själv använder jag ju mestadels Linux och skulle inte vilja betala extra för ett moderkorts OEM-kod från Microsoft om jag ändå inte tänkt använda Windows på datorn. Men ibland köper man med en OEM-licens från datorbutiken när man köper ett moderkort till en dator man vill använda Windows på. Tror knappast datorbutiken i fråga öppnar upp moderkortsförpackningen och går in och programmerar en matchande SLIC. Men det kanske är här som produkt-ID-koden kommer in som används för att göra det möjligt för operativsystemet att programmera in rätt SLIC på hårdvaran?

Inte för att en vanlig användare direkt behöver bry sig om de tekniska detaljerna men jag är nyfiken på hur de löst detta rent tekniskt eftersom jag är allmänt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

@willpower:

Faktum är att Microsoft säger att det inte går att flytta Windows 10 licenser?
Eftersom det är ett faktum antar jag att du har källa på det?

Känns som att många antar saker här istället för att bara ta det lite lugnt tills det kommer mer information.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om jag köper mitt moderkort själv och bygger en egen dator då? Antar att moderkortstillverkarna inte köper OEM-licenser från Microsoft eftersom det normalt sett inte följer med Windows när man köper ett moderkort. Själv använder jag ju mestadels Linux och skulle inte vilja betala extra för ett moderkorts OEM-kod från Microsoft om jag ändå inte tänkt använda Windows på datorn. Men ibland köper man med en OEM-licens från datorbutiken när man köper ett moderkort till en dator man vill använda Windows på. Tror knappast datorbutiken i fråga öppnar upp moderkortsförpackningen och går in och programmerar en matchande SLIC. Men det kanske är här som produkt-ID-koden kommer in som används för att göra det möjligt för operativsystemet att programmera in rätt SLIC på hårdvaran?

Inte för att en vanlig användare direkt behöver bry sig om de tekniska detaljerna men jag är nyfiken på hur de löst detta rent tekniskt eftersom jag är allmänt teknikintresserad.

Det är då den låser OEM-licensen till moderkortets "hårdvaru-ID" och inte skriver det till BIOS/UEFI.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."

Permalänk
Medlem

@Subzero299:
Installera Windows 10 på ett annat moderkort efter att ha uppgraderat och allt korrekt, installera utan (eller med extraherad nyckel) och Windows 10 går inte att aktivera. Ring Microsoft för att aktivera över telefon (som FAQ säger) och dem berättar då för dig att du inte kan flytta Windows 10 utan att det är låst till moderkortet, du har inget ID att göra den automerade aktiveringen med.

Permalänk
Medlem

OEM / Retail?

@Subzero299:
Installera Windows 10 på ett annat moderkort efter att ha uppgraderat och allt korrekt, installera utan (eller med extraherad nyckel) och Windows 10 går inte att aktivera. Ring Microsoft för att aktivera över telefon (som FAQ säger) och dem berättar då för dig att du inte kan flytta Windows 10 utan att det är låst till moderkortet, du har inget ID att göra den automerade aktiveringen med.

Jag utgår från att du gjort detta själv och att du har en Retail-licens?

(OEM-licenser har MS gjort klart att de är låsta till det moderkort man uppgraderat med och "hörsägen" är inte mycket värt på internet.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

SLIC-nycklar bakas i regel bara in av datortillverkarna där de tillverkar kompletta datorsystem. (märkesdatorer med andra ord)
Moderkort för konsumenter har i regel inga SLIC-nyckar eller liknande. Där har användarna fått förlita sig på de traditionella nycklarna man får på pappersark/klistermärke med tillhörande hologram och andra säkerhetsdetaljer.

Men när det kommer till Windows 10, så lär Microsoft ha ändrat detta, och härifrån så gissar jag på hur det fungerar:

Jag gissar att SLP-systemet kompletteras med ett annat system som hämtar in andra unika nummer, såsom MAC-adress på nätverkskort, serienummer inbakat i processorn, serienummer från moderkortet och så vidare, och använder dessa för att, tillsammans med en registrering online, genererar ett certifikat som installeras på datorns hårddisk.

Därav orsaken till varör man måste omaktivera sin windows-installation efter att man bytt processor, moderkort eller nätverkskort. (Eller annan hårdvara som innehåller elektroniskt läsbart serie/id -nummer)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Faktum är att Microsoft säger att det inte går att flytta Windows 10 licenser?
Eftersom det är ett faktum antar jag att du har källa på det?

Känns som att många antar saker här istället för att bara ta det lite lugnt tills det kommer mer information.

Folk har frågat MS supporten som sagt det. De ha beskrivit en OEM.

Edit:

Skrivet av willpower:

Jag utgår från att du gjort detta själv och att du har en Retail-licens?

(OEM-licenser har MS gjort klart att de är låsta till det moderkort man uppgraderat med och "hörsägen" är inte mycket värt på internet.)

Varför vänta på ubzero299 när du själv kan kontakta MS Supporten och fråga. Dvs skippa mellan handen och gå direkt till källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Folk har frågat MS supporten som sagt det. De ha beskrivit en OEM.

Edit:
Du vet att du själv kan kontakta MS Supporten och fråga eftersom ubzero299 angav dom som källan.

Vänta, så jag förstår dig rätt. Menade de att deras uppgraderade Win 10 var OEM, eller att de sedan innan hade OEM?

Permalänk
Medlem

Vad?!?

Skrivet av panpo98:

Varför vänta på ubzero299 när du själv kan kontakta MS Supporten och fråga. Dvs skippa mellan handen och gå direkt till källan.

Nu var det Str8forthakill som jag frågade. Och visst kan jag ringa MS support och fråga dem om hans licens var OEM (som vi vet är låst till ett moderkort) eller om hans licens var Retail (där det är oklart om man kan migrera från moderkort till moderkort)

Men är det inte lite onödigt att jag ringer MS Support och frågar om en licens till någon jag inte har personuppgifterna på? Och att verifiera hans utsaga genom att ringa och få ett rakt svar om hur det funkar med Retail-licenserna är det ju åskilliga människor som misslyckats med hittills.

Alltså frågade jag honom direkt. Inte så konstigt va?

korrigering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Ta det lugnt och inte installera Windows 10 innan Microsoft har klarlagt vad som gäller för den som uppgraderar från en 7/8.1 licens.
Om det visar sig att man inte kan flytta en uppgraderad Retail licens så bör ju de med sådan licens som planerar ett moderkortsbyte inom ett år vänta tills det skett. Om man inte kan nedgradera en OEM licens efter en viss tidsperiod så är det bäst att vänta tills att antingen Microsoft ger klara besked eller att de kommer rapporter från de som uppgraderade tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vänta, så jag förstår dig rätt. Menade de att deras uppgraderade Win 10 var OEM, eller att de sedan innan hade OEM?

Oavsett vad man hade innan så blev det en Win 10 OEM enligt MS supporten.

Du kan gissa vad dom som köpt retail tyckte om det. Alla hoppas nu att MS supporten har fel. Tyvärr kommer vi inte veta säkert förrän flera börja testa olika saker och berätta hur det gått eller att MS ger ett officiellt utfallande.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Retail 7 = Windows 10 OEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan gissa vad dom som köpt retail tyckte om det. Alla hoppas nu att MS supporten har fel. Tyvärr kommer vi inte veta säkert förrän flera börja testa olika saker och berätta hur det gått eller att MS ger ett officiellt utfallande.

Den enda informationen jag hittar över överhuvudtaget är detta:

"When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?
If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.
Full version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive

Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version

OEM :
OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system

What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it."

Kan dock inte tolka om det är ifrån en anställd på Microsoft eller om det är en privatperson tyvärr.
Ni får läsa själva och skaffa er en uppfattning: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Subzero299:
Folk har länkat till svar från båda sidor och diskuterat hur troliga MS forumet (MS community) och MS supporten är som källor när dom sagt olika saker om retail.

För mig verka båda sidor ha lika bra/dålig koll. Tyvärr säger det bara att vi behöver få säkrare svar från andra håll.

Permalänk
Medlem

Förstahandsuppgifter eller hörsägen

Skrivet av panpo98:

Hmm... Det som gör mig så osäker är ju att alla som skriver såhär talar om "dom som köpt" - jag har ännu inte sett ett klart uttalande av typen "jag gjorde själv ett eget försök att uppgradera w7 retail till w10 retail och det misslyckades även efter att jag talat med MS- supporten". Alla talar om "de som försökt" eller "när man ringer"... Det är väldigt oklart vem som faktiskt suttit med en Retail-licens och sedan blivit nobbad av MS-supporten i telefon efter att migreringen misslyckats. Hörsägen, som sagt.

Om man går i vidare cirklar utanför Microsofts egna tvetydiga forum så kan man ju kolla andra källor, som erkända testsajter på nätet som har tokkört W10 den sista veckan för att kunna rapportera om hur uppgraderingsprocessen går till. Winsupersite skriver följande om sina erfarenheter de sista dagarna:

Q. What if I bought a retail license that was purchased online or in a store - does the system upgraded to the free Windows 10 upgrade remain licensed as a retail license?
A. YES.

Q. If I purchased my copy of Windows 7 or 8/8.1 as a retail license from either a brick-and-mortar store or an online store, then I upgrade to Windows 10, can I transfer that upgrade to a new computer under the retail licensing?
A. YES

Så det kanske går trots allt?

korrigering
Permalänk
Medlem

Håller med

Skrivet av panpo98:

@Subzero299:
Folk har diskuterat hur troliga MS forumet (MS community) och MS supporten är som källor när dom sagt olika saker om retail. De har länkat till svar från båda sidor.

För mig verka båda sidor ha lika bra/dålig koll. Tyvärr säger det bara att vi behöver få säkrare svar från andra håll.

Instämmer! Och det är gott om rykten och hörsägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Paddanx:
Retail 7 = Windows 10 OEM.

Tack. Var detta jag frukta.

Blir ingen uppgradering för mig då.
Får väl sälja Win 7 Ulti licensen istället... mer värt då

Skrivet av Subzero299:

Ni får läsa själva och skaffa er en uppfattning: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/windows-7-pro-retail-upgrade-to-windows-10/e73a407a-2e2b-44ad-b773-8b175474d473

Där har du svaret på din egen fråga. Det är ett forum, och har lika officiell bakgrund som vad någon skriver här på Sweclockers.

Permalänk
Avstängd

win 10 kostnadsfritt.
köp licens sen kostar så inget konstigt med oem för en kostnadsfri uppgradering.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)