Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv

Sonys trådlösa Bluetooth-hörlur MDR1ABTB.CE7 (med mikrofon) sänkt från 3 790 kr till 1 990 kr hos Cdon

Sonys trådlösa Bluetooth-hörlur MDR1ABTB.CE7 (med mikrofon) sänks från 3 790 kr till 1 990 kr om du anger följande kod:
xYnLH8tZ
http://cdon.se/sommarrea/ljud_%26_bild/sony_headset_mdr1abtb/

Övriga ÅF tar minst 3 200 kr enligt Prisjakt:
http://www.pricerunner.se/pl/94-3058617/Hoerlurar-och-Headset....

Gäller t.o.m. 2015-08-04

Permalänk
Medlem

Mina K7XX anlände äntligen idag

Har inte hunnit lyssna något mera på dem än några låtar. Mycket bekväma, verkar som ett bra köp.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Avstängd

mina HD600 börjar falla i bitar med stoppningen.
välanvända ljudmässigt rymdupplevelse bortom ord.
nya kuddar ska fixas så de blir som nya.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

mina HD600 börjar falla i bitar med stoppningen.
välanvända ljudmässigt rymdupplevelse bortom ord.
nya kuddar ska fixas så de blir som nya.

Jag har också ett par HD600, funkar så jäkla bra till allting som inte är väldigt basigt. Såg också en video om en snubbe som gjorde ett custom paint job på sina, det blev riktigt fräsch.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bumbsan:

Mina K7XX anlände äntligen idag

http://s24.postimg.org/4najgwm45/2015_08_03_16_03_39.jpg

http://s3.postimg.org/d8pss0uoj/2015_08_03_16_08_04.jpg

Har inte hunnit lyssna något mera på dem än några låtar. Mycket bekväma, verkar som ett bra köp.

Vad blev totalpriset?
Fick du betala moms, tull och hanteringsavgift eller slank de igenom ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Vad blev totalpriset?
Fick du betala moms, tull och hanteringsavgift eller slank de igenom ändå?

Paketet fastnade i tullen så blev att betala moms och tull. Totalpriset slutade på ganska jämnt 250€.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Konsolgrävare

Tjenare Head-Fi fantaster.
Har under lång tid funderat över att lägga rätt mycket mer pengar än vanligt för en ny headfi anläggning och behöver lite råd.

Vad skulle ni säga om att skaffa en Audeze LCD-3 för DnB,Dubstep, trance och EDM i allmänhet?

Och skulle det passa att köra med en WA7 AMP/DAC?

Eller skulle ni rekommendera något annat?

Har rätt stor samling av Flac och Vinyl som jag skulle vilja höra med bättre anläggning än vad jag har i dagsläget. (Audio Technica ATH-M50 + Asus Xonar Essence STX)

Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

@tyvar1: Varför ska du göra ett sådant jättekliv utan något mellansteg? Testa några mid-fi-lurar först, t.ex. Fidelio X2 eller HE-400i vilka passar väldigt bra till elektronisk musik.

Om du nu ska lägga 35000-40000 på en hörlursrigg; varför just LCD-3 och WA7? Du måste ju provlyssna för att komma fram till vilken typ av signatur som passar dig, speciellt när du lägger så mycket pengar.

Permalänk

Håller med föregående. Det är inget litet hopp du vill göra och när det handlar om sådana pengar vill man ju vara säker på vad man gillar. Dock så är väl lcd-3 och wa7 en beprövad kombo?

Permalänk
Medlem

Hej hopp,
Kör med en DIY lurstärkare (med diy "diskret opamp") matad av en DIY USB-DAC med signaltransformatorer från Edcor på utgångarna istället för opampar.
Till detta ett par Goldring DR150.
Sistnämnda är med 99% säkerhet svagaste länken i kedjan, men har för stunden inte råd att uppgradera.
Tycker om ljudet, men för spelande hade jag velat ha lite större soundstage...t ex ATH-AD700X hade varit kul för just spelandet.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Mina Sony MDR-V6 har tjänat mig väl i över tio år, men nu håller kuddarna på att ge upp, och kontakten är glapp efter att jag råkade rulla över den med stolen. En gång i tiden försökte jag hänga med i teknikutvecklingen, men det var då det... så jag har ingen aning om vad som är "best bang for the buck" idag.

Har ni några tips på bra & bekväma trådade lurar runt tusenlappen, helst slutna, lämpliga att användas med en riktig stereo för att lyssna på mestadels rock och elektronika?

Personliga preferenser: gillar som sagt min nuvarande Sony, gillar inte Koss, och tycker Sennheiser är tunna och tråkiga.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Mina Sony MDR-V6 har tjänat mig väl i över tio år, men nu håller kuddarna på att ge upp, och kontakten är glapp efter att jag råkade rulla över den med stolen. En gång i tiden försökte jag hänga med i teknikutvecklingen, men det var då det... så jag har ingen aning om vad som är "best bang for the buck" idag.

Har ni några tips på bra & bekväma trådade lurar runt tusenlappen, helst slutna, lämpliga att användas med en riktig stereo för att lyssna på mestadels rock och elektronika?

Personliga preferenser: gillar som sagt min nuvarande Sony, gillar inte Koss, och tycker Sennheiser är tunna och tråkiga.

Sony mdr 7506 är ju direkt ersättare till v6 så det kanske vore något? Alternativt beyerdynamic dt250.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Sony mdr 7506 är ju direkt ersättare till v6 så det kanske vore något?

Ja, de toppar listan för närvarande, men det är alltid kul att få lite alternativ.

Citat:

Alternativt beyerdynamic dt250.
Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, de ska jag testa!

Permalänk
Medlem

Ska felsöka min lurstärkare, ett par av kondningarna svullnade...bytte dem mot bättre, men la fort märke till att de som sitter där de svullna satt blir rätt varma.
Skulle det vara för krångligt att laga nuvarande lurstärkare så bygger jag en ny.
Någon som har tips på bra designer? Gärna diskret och i klass A.
Bra vore även om ringkärnan jag kör till nuvarande passar (2x15VAC 1A).

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Njae, hade i så fall (om jag ska bygga nytt) tänkt mig något "bättre". Men tack för tipset

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_75:

Njae, hade i så fall (om jag ska bygga nytt) tänkt mig något "bättre". Men tack för tipset

här kanske det finns något : http://www.head-fi.org/t/537398/list-of-diy-headphone-amplifi...

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Mina Sony MDR-V6 har tjänat mig väl i över tio år, men nu håller kuddarna på att ge upp, och kontakten är glapp efter att jag råkade rulla över den med stolen. En gång i tiden försökte jag hänga med i teknikutvecklingen, men det var då det... så jag har ingen aning om vad som är "best bang for the buck" idag.

Har ni några tips på bra & bekväma trådade lurar runt tusenlappen, helst slutna, lämpliga att användas med en riktig stereo för att lyssna på mestadels rock och elektronika?

Personliga preferenser: gillar som sagt min nuvarande Sony, gillar inte Koss, och tycker Sennheiser är tunna och tråkiga.

Kolla på Audio Technica ATH M40X. De är rätt lika MDR-V6 / MDR-7506 till både design och ljudsignatur men många tycker att de sopar mattan med Sony-lurarna och tar ljudkvaliteten upp ett snäpp. Sony-lurarna eftersträvar en korrekt och neutral frekvensåtergivning men kan vara lite vass i diskanten ibland. På den punkten ska M40X vara mer förfinade + att vissa påstår att de kan hantera bas lite bättre.

Har själv ett par MDR-7506 och efter allt jag läst så har jag blivit väldigt nyfiken på dessa Audio Technica lurar och funderar på att ge dem ett försök. Priset är inte så tokigt heller, de ligger på ca 800 kr.

Permalänk
Medlem

Kikar på ett par alternativ, bl a en ultra low noise super regulator att ersätta nätdelen på lurstärkarkortet (om felet är där jag misstänker).
Annars har jag hittat några alternativ, diskreta lösningar som går i klass A.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Kolla på Audio Technica ATH M40X.

Will do. Tack för tipset!

Citat:

Sony-lurarna eftersträvar en korrekt och neutral frekvensåtergivning men kan vara lite vass i diskanten ibland.

När mina V6'or var nya var de fruktansvärt vassa i diskanten, det skar i öronen så det gick inte det gick att lyssna på dem. Som tur var lugnade de ner sig ganska snart. Efter det har jag varit väldigt nöjd med dem.

Citat:

Har själv ett par MDR-7506 och efter allt jag läst så har jag blivit väldigt nyfiken på dessa Audio Technica lurar och funderar på att ge dem ett försök. Priset är inte så tokigt heller, de ligger på ca 800 kr.

350 bagis billigare är aldrig fel. Men ska jag vara ärlig har jag inga invändningar mot ljudåtergivningen i mina V6'or, det enda som är lite jobbigt med dem är att jag tycker de trycker lite för hårt på öronen. Efter nån timmes lyssning så känns det.

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

350 bagis billigare är aldrig fel. Men ska jag vara ärlig har jag inga invändningar mot ljudåtergivningen i mina V6'or, det enda som är lite jobbigt med dem är att jag tycker de trycker lite för hårt på öronen. Efter nån timmes lyssning så känns det.

Man kan ersätta MDR-V6 / MDR-7605 öronkuddar med Beyerdynamic DT250 öronkuddar i velour vilka är jäkligt mycket bekvämare & skönare. Jag testade det härom dagen men tyckte de påverkade ljudet negativt så jag återgick till standardkuddarna.

Gällande ljudet så tycker jag också att MDR-7506 (vilka alltså ska vara så gott som identiska till MDR-V6) har riktigt bra ljud och det är otroligt bra balans över så gott som hela registret. Om jag däremot jämför dem med mina Beyerdynamic DT880, vilka ska vara en av de mest korrekta/neutrala/balanserade lurarna på marknaden så märker man just problemen med diskanten på MDR-7506. De har liksom en vass topp någonstans i mellandiskanten medan den allra högsta diskanten försvinner. De kan uppfattas som "detaljrika" men då jag jämför med mina Beyers så märker jag att de har en mer naturlig och behaglig diskant som faktiskt avslöjar mer. Det är lite det som jag hoppas att ATH M40X-lurarna ska leverera.

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

diskanten på MDR-7506. De har liksom en vass topp någonstans i mellandiskanten

Hur gamla är lurarna?
Jag undvek att säga det eftersom det alltid blir debatt om "burn in" är en myt eller inte, men mina V6:ors problem med sibilance, där särskilt kvinnliga sångares "s" och "f" skar i örat, blev bättre efter att jag lagt lurarna åt sidan, dragit upp volymen, och låtit dem ligga och spela musik en vecka i streck. Jag trodde inte det skulle funka, men jag stod verkligen inte ut med den vassa diskanten så alternativet var att kasta dem.
Om dina lurar är nya eller lite använda och du i alla fall funderar på att byta ut dem, kan du ju testa att ge dem en "burn in".

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Hur gamla är lurarna?
Jag undvek att säga det eftersom det alltid blir debatt om "burn in" är en myt eller inte, men mina V6:ors problem med sibilance, där särskilt kvinnliga sångares "s" och "f" skar i örat, blev bättre efter att jag lagt lurarna åt sidan, dragit upp volymen, och låtit dem ligga och spela musik en vecka i streck. Jag trodde inte det skulle funka, men jag stod verkligen inte ut med den vassa diskanten så alternativet var att kasta dem.
Om dina lurar är nya eller lite använda och du i alla fall funderar på att byta ut dem, kan du ju testa att ge dem en "burn in".

Mmm, burn-in är sovande björn man inte vill väcka... Men jag kan ju berätta att lurarna är köpta second hand av en snubbe som köpt dem i januari så jag skulle gissa att de har minst 50 h speltid bakom sig och är hyfsat inkörda om det nu spelar någon roll. Och jag måste påpeka att jag inte egentligen störde mig på överdriven diskant utan snarare bristen av den högsta/finaste diskanten.

Faktum är att jag har precis beställt ett par Audio Technica ATH M40X som jag ska hämta upp på Webhallen idag. Återkommer efter jag jämfört dom två!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tjenare Head-Fi fantaster.
Har under lång tid funderat över att lägga rätt mycket mer pengar än vanligt för en ny headfi anläggning och behöver lite råd.

Vad skulle ni säga om att skaffa en Audeze LCD-3 för DnB,Dubstep, trance och EDM i allmänhet?

Och skulle det passa att köra med en WA7 AMP/DAC?

Eller skulle ni rekommendera något annat?

Har rätt stor samling av Flac och Vinyl som jag skulle vilja höra med bättre anläggning än vad jag har i dagsläget. (Audio Technica ATH-M50 + Asus Xonar Essence STX)

Tackar!

LCD-3 funkar hur bra som helst för den typen av musik (och det mesta annat också för den delen)! Basen är den bästa jag någonsin hört, hands down. Dom låter, som Tyll på inner fidelity beskrev så bra, yummie! Jag har haft mina i lite över ett år och fortfarande händer det att jag inte kan sluta le när jag kommer hem och sätter på lite bra musik i lurarna. En del tycker att dom är lite tunga, vilket dom också är på över 500g, men jag använder dom ibland 8+ timmar om dagen utan problem. Det kan kännas lite ömt ovanpå huvudet ibland, men då är det bara att flytta bandet lite grann.

Jag är fortfarande relativt ny till high-end-hörlurarnas värld. Jag jobbade mig stadigt uppåt i många år från billiga in ear (300kr) till lite dyrare over ear (~4kkr) tills jag förra året fick höra ett par LCD-2. Jag vart såld och köpte mig genast ett par. Sedan tog det bara ett halvår innan jag uppgraderade till LCD-3 och efter det har jag aldrig sneglat efter en annan hörlur, utom möjligtvis Abyss AB-1266, men då måste jag nog sälja av lite organ först. Jag har fortfarande inte köpt en ordentlig förstärkare till mina lurar, utan kör tills vidare på en ifi iDSD micro. Motiveringen till det vart en liten portabel förstärkare var att när jag väl köper en 'riktig' stärkare sen så har jag något att ta med mig när jag reser. Jag använder den dessutom redan ofta på språng tillsammans med Shure's SE846.

Jag kan starkt rekommendera LCD-3 om man har den budgeten, men som folk har sagt innan så borde du åka till en hifi-butik och lyssna på lite olika lurar för att se vilka som passar dig bäst. Du kanske inte alls gillar Audeze's ljud utan föredrar något annat, som Sennheisers HD800. I en välsorterad hifi-butik kan du också testa lurarna i kombination med en massa olika förstärkare. Du kan också jämföra LCD-2 med LCD-3, för där får du säkert 80% av ljudet till 50% av priset.

*Edit* Kom på att du har ju LCD-X också, som faktiskt har lite mer tryck i basen och är lite mer neutral och bättre för studiobruk. En del föredrar dom för elektronisk musik. Men LCD-3 är väldigt musikalisk och har en viss magi som ingen annan hörlur jag har provat har. Ska man lyssna för njutningens skull är dom för mig oslagbara (utom möjligtvis Abyss'en som jag sa tidigare, men dom har jag inte lyssnat på).

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Hallå där!
Har en fråga angående ett par hörlurar, tänkte kanske köpa dessa HyperX Cloud II.
Men har en fundering angående 7.1 ljudet som det sägs vara i dessa. Är det 7.1 i lurarna, eller är det mjukvara som skapar virtuellt? Är det lite lur över det hela när man skriver 7.1/5.1 i hörlurar sådär?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av MrPhilicorda:

Man kan ersätta MDR-V6 / MDR-7605 öronkuddar med Beyerdynamic DT250 öronkuddar i velour vilka är jäkligt mycket bekvämare & skönare. Jag testade det härom dagen men tyckte de påverkade ljudet negativt så jag återgick till standardkuddarna.

Gällande ljudet så tycker jag också att MDR-7506 (vilka alltså ska vara så gott som identiska till MDR-V6) har riktigt bra ljud och det är otroligt bra balans över så gott som hela registret. Om jag däremot jämför dem med mina Beyerdynamic DT880, vilka ska vara en av de mest korrekta/neutrala/balanserade lurarna på marknaden så märker man just problemen med diskanten på MDR-7506. De har liksom en vass topp någonstans i mellandiskanten medan den allra högsta diskanten försvinner. De kan uppfattas som "detaljrika" men då jag jämför med mina Beyers så märker jag att de har en mer naturlig och behaglig diskant som faktiskt avslöjar mer. Det är lite det som jag hoppas att ATH M40X-lurarna ska leverera.

Du är nog den första jag stöter på som kallar DT880 "neutral" och "korrekt". Ingen av beyers 770/880 eller 990 är neutrala. DT880 tycker jag är riktigt jobbiga att lyssna på med dess massiva brölbas och skrikiga övre register lika så DT770.

Att rekommendera någon utav dessa till någon som gillar mdr v6 så är man fel ute tycker jag. Ett bättre tips är då DT250, Shure 840 eller varför inte german maestro 8.35D.

Öron är ju olika givetvis men att rekommendera en ren "hifi" inriktad lur istället för en monitor blir lite knas. Behöver inte låta illa för det, men det låter annorlunda då de har helt olika syften.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

Hallå där!
Har en fråga angående ett par hörlurar, tänkte kanske köpa dessa HyperX Cloud II.
Men har en fundering angående 7.1 ljudet som det sägs vara i dessa. Är det 7.1 i lurarna, eller är det mjukvara som skapar virtuellt? Är det lite lur över det hela när man skriver 7.1/5.1 i hörlurar sådär?

Ja det är lite lureri, man måste manipulera signalen elektriskt eftersom man inte kan placera drivers på rätt ställe och få ljudet att gå runt huvudet på normalt sätt så det påverkas av hrtf https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function

Man kan däremot åstadkomma korrekt surround om man använder en stereohörlur och lyssnar på konsthuvudsinspelningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Du är nog den första jag stöter på som kallar DT880 "neutral" och "korrekt". Ingen av beyers 770/880 eller 990 är neutrala. DT880 tycker jag är riktigt jobbiga att lyssna på med dess massiva brölbas och skrikiga övre register lika så DT770.

Head-Fi forumet är fullt av entusiaster och musikproffs/mixare som hyllar just DT880 för sin neutralitet. Både DT770 och DT990 har en sk. V-signatur med förhöjd bas & diskant, medan DT880 har den rakaste frekvensåtergivningen av de alla tre. Kanske du blandar ihop olika lurar här...?

Skrivet av Agustavsson:

Att rekommendera någon utav dessa till någon som gillar mdr v6 så är man fel ute tycker jag. Ett bättre tips är då DT250, Shure 840 eller varför inte german maestro 8.35D.

Jag tipsade om Audio Technica ATH M40x pga. vad jag läst om dom medan jag jämförde 7506 med DT880 eftersom de båda har sk. "skrikig" diskant. Läs inläggen lite noggrannare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Du är nog den första jag stöter på som kallar DT880 "neutral" och "korrekt". Ingen av beyers 770/880 eller 990 är neutrala. DT880 tycker jag är riktigt jobbiga att lyssna på med dess massiva brölbas och skrikiga övre register lika så DT770.

Att rekommendera någon utav dessa till någon som gillar mdr v6 så är man fel ute tycker jag. Ett bättre tips är då DT250, Shure 840 eller varför inte german maestro 8.35D.

Öron är ju olika givetvis men att rekommendera en ren "hifi" inriktad lur istället för en monitor blir lite knas. Behöver inte låta illa för det, men det låter annorlunda då de har helt olika syften.

Dt770 är inte skrikiga alls. Säga att det är hifi lurar förstår jag inte vart du vill komma med, Beyer är även för studio bruk, då är Sennheiser och AKG också hifi lurar eller hur har du tänkt dig när alla 3 märken används inom proffesionellt sammanhang från studio, tv och den vanlige kidzen. Beyer anser jag har bättre ljud rent prismässigt eftersom dess ljud är mer korrekt och alla märken har olika nisch där de briljerar, Sennheiser är extremt mycket fokuserat i mellanregister så att man tröttnar och AKG är neutralitet när man närmar sig AKG dyra modeller.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lugn nu, jag menar inte att trampa någon på tårna.
Jag menar bara att jag aldrig skulle mixa med en DT770, det kommer låta jättekonstigt då. Som monitor så visst, dom isolerar bra och har bra bastryck.

770 funkar utmärkt som monitor i en studio eller liveinspelning. Men dom är inte neutrala för tex mixning.

Kika på goldenears mätningar på DT770, toppen är betydligt med framträdande än på tex SRH 840 i kombination med att drom droppar av ganska mycket vid ca 5khz får dom att låta mer detaljerade men jag tycker det låter artificiellt då det saknas en del i övriga höga register. Smaksak givetvis.

DT770 pro, inte vad jag skulle kalla neutral.

DT990 inte neutral, alls.

DT250 är ett bättre val när man pratar neutrala lurar.

Jag tror man använder samma ord för att beskriva olika saker, det händer ofta när man snackar om ljud. Öronen är ju lika unika som personen dom sitter på så det är inte konstigt alls.

Sedan ska man inte stirra sig blind på mätningar för det säger ju inget om hur man själv tycker det låter. Men det är väl den mest vetenskapliga jämförelse man kan göra?