Väggmonterad 2000W K33 180x50cm VVS radiator till ett prestanda system.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tobbbe__:

Det är en splitt ny radiator. Ingen risk för skit i loopen.

Värmeväxlar idén var tänkt att ha mellan pumpens brine vätska och datorns loop. Då skulle man dessutom kunna reglera hur kallt vattnet skulle bli. Jo kondens är alltid ett problem när man går under rumstemperatur.

Skickades från m.sweclockers.com

Problem uppstår mer eftersom det inte är samma material i elementet som vattenkylning till datorer. Galvanisk korrosion och allt det där. Det hade varit smartast att ha en värmeväxlare enbart på grund av det.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Problem uppstår mer eftersom det inte är samma material i elementet som vattenkylning till datorer. Galvanisk korrosion och allt det där. Det hade varit smartast att ha en värmeväxlare enbart på grund av det.

Radiatorn är tillverkad i Stålplåt Fe Po1. Den är rätt långt ner på listan av metaller i den ädla/oädla listan.

I loopen kommer det finnas koppar och stål. Den ädlare av dom är kopparen.

Alltså har jag "ofrivilligt" skapat ett "batteri" och radiatorn kommer vara den del som rostar medans kopparn förblir orörd.
Vill jag så kunde jag montera en offeranod någonstans på radiatorn av tex Aluminium som är en oädlare metall. Då skulle endast den rosta och radiatorn förblir rostfri tills anoden vittrat bort.

Eftersom vattnet som cirkulerar i systemet är varmt och syrefattigt rostar allt mycket långsamt. Är dessutom vätskan korrosionsförebyggande lär det inte vara några större problem. Luftar jag dessutom elementet och försöker få ut allt syre minskar risken ännu mer för korrosion.

Kan inte annat än bli lite flammigt inne i elementet. Datorns koppar block och koppar radiatorer kommer inte att påverkas.
Det lär ta flera år innan det blir så pass att det riskerar att låsta något som sedan fastnar i blocken. Speciellt när flödet är så långsamt och radiatorn är den lägsta delen i loopen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Radiatorn är tillverkad i Stålplåt Fe Po1. Den är rätt långt ner på listan av metaller i den ädla/oädla listan.

I loopen kommer det finnas koppar och stål. Den ädlare av dom är kopparen.

Alltså har jag "ofrivilligt" skapat ett "batteri" och radiatorn kommer vara den del som rostar medans kopparn förblir orörd.
Vill jag så kunde jag montera en offeranod någonstans på radiatorn av tex Aluminium som är en oädlare metall. Då skulle endast den rosta och radiatorn förblir rostfri tills anoden vittrat bort.

Eftersom vattnet som cirkulerar i systemet är varmt och syrefattigt rostar allt mycket långsamt. Är dessutom vätskan korrosionsförebyggande lär det inte vara några större problem. Luftar jag dessutom elementet och försöker få ut allt syre minskar risken ännu mer för korrosion.

Kan inte annat än bli lite flammigt inne i elementet. Datorns koppar block och koppar radiatorer kommer inte att påverkas.
Det lär ta flera år innan det blir så pass att det riskerar att låsta något som sedan fastnar i blocken. Speciellt när flödet är så långsamt och radiatorn är den lägsta delen i loopen.

Man ska inte heller glömma att avståndet spelar stor roll och med tanke på att elementet inte direkt lär sitta monterat inom ens ett par dm från närmsta block så tror jag det är hel lugnt för år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Man ska inte heller glömma att avståndet spelar stor roll och med tanke på att elementet inte direkt lär sitta monterat inom ens ett par dm från närmsta block så tror jag det är hel lugnt för år framöver.

Ja precis skulle dem komma i kontakt med varandra skulle såklart korrosionen bli värre. Nä jag känner mig rätt lugn faktiskt.

Det är järnet i elementet som korroderar (tar åt sig syre) och bildar järnoxid (magnetit). När allt syret gått åt så upphör dessutom processen.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Tror jag underskattat storleken.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

hahaha, go overkill or go home

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__ Det börjar bli spännande

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

I all hast blev det lite batterivatten på Ica haha

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Sista sakerna har landat! Nu är det bara å börja!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Overkill !!

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha gett mycket för att få veta vad kassören/kassörskan tänkte, när vederbörande fick syn på ditt fynd.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle ha gett mycket för att få veta vad kassören/kassörskan tänkte, när vederbörande fick syn på ditt fynd.
/Lifooz

Jag kände att jag faktiskt tvungen att säga att jag lämnade en flaska ^^
Hon såg väldigt fundersam ut..

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jag kände att jag faktiskt tvungen att säga att jag lämnade en flaska ^^
Hon såg väldigt fundersam ut..

Hahah, vet själv hur det är när man har hamstrat av en viss vara.
Du får nog dra till macken nästa gång, annars lär du bli känd som "vattenmannen"
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hahah, vet själv hur det är när man har hamstrat av en viss vara.
Du får nog dra till macken nästa gång, annars lär du bli känd som "vattenmannen"
/Lifooz

Dom tror jag bränner hemma eller tillverkar nån syntetisk drog haha!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Dom tror jag bränner hemma eller tillverkar nån syntetisk drog haha!

Ser det framför mig när polisen stormar in och skriker FRYS. Du sitter där vettskrämd och stammar fram "men...men, jag ville ju bara testa ett hembyggt vattenkylarsystem till datorn.

/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ser det framför mig när polisen stormar in och skriker FRYS. Du sitter där vettskrämd och stammar fram "men...men, jag ville ju bara testa ett hembyggt vattenkylarsystem till datorn.

/Lifooz

Haha!

Kan säga att DAHL som sålde radiatorn var något förvirrade när jag förklarade vad den skulle vara till.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Tur man inte är gjort "bårte morronpisse" som farfar brukade säga! Fyfan va tung den va.

Tråkigt var dock att jag måste börja med att ta bort uttagen jag drog i våras för att radiatorn ska kunna monteras mot väggen.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Haha!

Kan säga att DAHL som sålde radiatorn var något förvirrade när jag förklarade vad den skulle vara till.

Hahah, ja det tro fan det. I början tänker dom "åh vilken god familjefader som skall värma upp fru och barn med en ny fin radiator"
Sen kom sanningen.

Skrivet av Tobbbe__:

Tråkigt var dock att jag måste börja med att ta bort uttagen jag drog i våras för att radiatorn ska kunna monteras mot väggen.

http://i.imgur.com/t9wuXtG.jpg

Men den där skall väl sitta inuti datorn?
Frågar är ju om du bara kan sätta en sådan där vit plastplugg där dom sitter nu och genom pluggen sedan bara dra upp kabeln ovanför radiatorn där uttagen sedan monteras.
Att det skulle bli för mycket värme för elkablaget är inget att oroa sig för, så varmt blir det aldrig.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hahah, ja det tro fan det. I början tänker dom "åh vilken god familjefader som skall värma upp fru och barn med en ny fin radiator"
Sen kom sanningen.
Frågar är ju om du bara kan sätta en sådan där vit plastplugg där dom sitter nu och genom pluggen sedan bara dra upp kabeln ovanför radiatorn där uttagen sedan monteras.
Att det skulle bli för mycket värme för elkablaget är inget att oroa sig för, så varmt blir det aldrig.
/Lifooz

Det gick bra. Endast ett uttag röck!

Blev tvungen att förstärka upp väggen då gipsen inte bär speciellt bra och reglarna inte livar med fästenas CC mått.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

fantastiskt bygge, ser fram emot framtida poster

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Luftar loopen! Drygt 20L gick det åt!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

Haha grymt!

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

Riktigt häftigt de där:) Hur är tempen på detta? och är de bra flöde igenom loopen?

Visa signatur

CPU:i7 5960X@4,7Ghz MB: Asus Rampage 5 Extreme RAM:HyperX 16GB@2800Mhz GPU:4Way 980Ti@1447Mhz PSU:Corsair AXi 1500 Chassi:Corsair 900D Cooling:Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlidaGorthon:

Riktigt häftigt de där:) Hur är tempen på detta? och är de bra flöde igenom loopen?

Helt ok flöde faktiskt. Redan på läge 1 så snurrar flödesvisaren rätt friskt och systemet har bra cirkulation.
Ingen märkbar skillnad i temps alls. Har luftat på läge 5 i en timme drygt.
Step 1: 1800 rpm
Step 2: 2550 rpm
Step 3: 3300 rpm
Step 4: 4050 rpm
Step 5: 4800 rpm

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Sen kom sanningen.
/Lifooz

Snarare sätta datorn i elementet

Bara 20 liter , trodde det skulle gå i mer när du har så stort element. Förstod att du skulle få enormt elelement, har sett dom med bara två och en veckad plåt (och den med 2 är inte liten i bredd).

Hur som datorn lär gå svalt i alla fall Bara blockerna som blir flaskhalsen i systemet (en gjorde eget block och hittade en effektivare design av fenorna i blocket, än ett köpt block).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Helt ok flöde faktiskt. Redan på läge 1 så snurrar flödesvisaren rätt friskt och systemet har bra cirkulation.
Ingen märkbar skillnad i temps alls. Har luftat på läge 5 i en timme drygt.
Step 1: 1800 rpm
Step 2: 2550 rpm
Step 3: 3300 rpm
Step 4: 4050 rpm
Step 5: 4800 rpm

Okej så bara:) kul när nån gör såna här saker......Tummen upp.

Visa signatur

CPU:i7 5960X@4,7Ghz MB: Asus Rampage 5 Extreme RAM:HyperX 16GB@2800Mhz GPU:4Way 980Ti@1447Mhz PSU:Corsair AXi 1500 Chassi:Corsair 900D Cooling:Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Snarare sätta datorn i elementet

Bara 20 liter , trodde det skulle gå i mer när du har så stort element. Förstod att du skulle få enormt elelement, har sett dom med bara två och en veckad plåt (och den med 2 är inte liten i bredd).

Hur som datorn lär gå svalt i alla fall Bara blockerna som blir flaskhalsen i systemet (en gjorde eget block och hittade en effektivare design av fenorna i blocket, än ett köpt block).

Slutade räkna där, Kkan ha gått 25 också haha vart gode less på att fylla
Det hade man gärna haft hemma!

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlidaGorthon:

Okej så bara:) kul när nån gör såna här saker......Tummen upp.

Tack!

EDIT! Mjukvaran jag använt mig av. OCCT's inbyggda HW monitor's temperaturer felar ca 15c.
Upptäckte mjukvarubuggen i samband med att jag läste av via min ROG panel som går direkt från "soucre/mobo" inte via mjukvara. Antar att det är ett Windows 10 kompabilitetsfel.

Därför återkallar jag samtliga temperatur tester.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S