Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar tyvärr klocka dåligt, annars hade det varit ett bra alternativ.
4790K känns plötsligt rätt prisvärd.

Men som sagt, jag är nyfiken på BCLK-klockningen. Tror Skylake har mer potential än vad swec visat i sitt OC-test.

aa dels för den har lägre base clocks men också för att de är sämre på att överklocka ser det ut som..

Men vi behöver en recension om broadwell.

Permalänk
Medlem

Byggde precis ihop en dator med 2600k. Man får helt enkelt gratulera alla som köpte sandy bridge när det väl begav sig med tanke på att de flesta 2600k gör uppåt 5ghz så är prestandavinsten med ett nytt system rätt minimal om man räknar in hurpass många år sandy bridge har på nacken.
köpte mina delar förra sommaren. Har för mig att jag gav 2000:- för 2600k, 8gb, ram, p67 moderkort och fractal design define R4. Köpte precis crucial bx100 250gb för 700:- och ett corsair 550w guld cert agg för 550:-
Sammanlagt 3250:- för ett system som med lite OC står sig rätt bra mot skylake

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alla som köpte 4770K när den kom gjorde ett bra köp minst sagt. En rejäl flopp och 5w högre idle mot Haswell.

Fördelen med detta är att AMD kan komma ikapp rejält med Zen under 2016 så länge dom inte drabbas av förseningar eller oväntade överraskningar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Känns som ett rätt tråkig release. Planerat en ny build, men känns som att det är vettigare att leta deals på Haswell nu...

Permalänk
Medlem

Jag sitter här med min Q9550 och vill mest uppgradera pga att plattformen börjar bli gammal. Vem hade trott det 2009?

Visa signatur
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av 2good4you:

Alla som köpte 4770K när den kom gjorde ett bra köp minst sagt. En rejäl flopp och 5w högre idle mot Haswell.

Fördelen med detta är att AMD kan komma ikapp rejält med Zen under 2016 så länge dom inte drabbas av förseningar eller oväntade överraskningar.

Haha du och ditt tjat om AMD

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av coopish:

@kinc kan man räkna med att det kommer in fler asus moderkort från rog-serien denna eller nästa vecka? Tänker främst på ASUS MAXIMUS VIII HERO Z170 ATX.

Finns i lager hos Komplett redan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3266696

Det kommer att dyka upp fler kort senast Fredag denna veckan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Alla som köpte 4770K när den kom gjorde ett bra köp minst sagt. En rejäl flopp och 5w högre idle mot Haswell.

Fördelen med detta är att AMD kan komma ikapp rejält med Zen under 2016 så länge dom inte drabbas av förseningar eller oväntade överraskningar.

Flopp? Läste vi samma test?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Att i5'an inte presterade upp i toppklass, var ju tråkigt.

Klarar mig utmärkt med 4670k.

Längtar desto större till Skylake-E, där är mitt uppgraderingsmål, då med pascal ska det vara vanligt med 4K/60FPS.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

För jag kan, och det är kul med ny hårdvara

Badar du i pengar? Skillnaden du får är minimal. Bättre med bättre/ett till GPU, eller en större SSD, en bättre skärm etc.
Om du redan har allt det och ändå är snorrik så ge till fattiga barn istället för fan.

Skrivet av BrottOchStraff:

Hamnar Zen ens i närheten av Haswell/skylake så är det en win för AMD, då kan de konkurrera med pris och vi konsumenter gynnas av pressade priser. Jag kan tom tänka mig att Sympatiköpa en ZEN-cpu bara för att.

*Kollar CPUn i ditt signatur*

Ja, sympatiker är det man kallar dem dessa dagar. F-ordet är förbjudet

Skrivet av Vangen:

Att i5'an inte presterade upp i toppklass, var ju tråkigt.

Klarar mig utmärkt med 4670k.

Längtar desto större till Skylake-E, där är mitt uppgraderingsmål, då med pascal ska det vara vanligt med 4K/60FPS.

Är det så stor skillnad (i spel) då? Tänker jämfört med 4970K och typ 5820K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Blizzards spel utnyttjar bara 2 kärnor vad jag märkt i alla fall Spelar StarCraft och HOtS
Totalt värdelös prestanda på AMD i dessa spel

Skrivet av tvelander:

3 CORES sista är ljud dock.

Gammal print på Starcraft med min FX-6300. Ganska tydligt att det är precis 4 kärnor som används. Eller?

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att uppgradera nu men nu känns det inte precis värt pengarna.... med tanken på en 2600k i 4,5Ghz presterar bra nog även mot denna....

Tja får väl köra burken tills den helt och hållet dör... får se hur länge till mitt 4,5 år gamla moderkort håller.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jahopp då vet man vad det går för. Bara tryggt luta sig tillbaka o vänta på höstens släpp.
Nöjd med mitt senaste processorköp och kommer nog va nöjd med det kommande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ywap:

Känns som lite gambling för dom som ska köpa inom närtid. Om dx12 innebär stora fördelar i spel för processorer med flera kärnor/trådar kan 5820k vara en betydligt bättre affär. Folk med SB och bättre kan nog vänta och se vad som händer, både vad gäller dollar kursen och dx12.

De prestandavinster som finns att pressa där kommer vara störst på långsamma CPUer, inte snabba. Finns ingen som helst anledning att blanda in DX12 i diskussionen om CPUer i den här klassen.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Mycket bra genomgång och bra läsning.

Flera saker förvånade mig. Dels hur stor skillnad det är i spel på i7an och i5an det trodde jag inte, får ta mig en rejäl funderare där. Skulle säga att har man en Sandybridge som klockar närmare 4.8ghz så ska man hoppa över uppgradering. Ivy och Haswell kan man sitta kvar på garanterat.

På AMD-fronten är det också intressant att se att 1100T är med, där kan man verkligen säga att det blir ett hopp. Nästan 100% ökning i singeltrådprestanda, känns som en självklar uppgradering. Tråkigt också att AMD i princip stampat på samma plats sen Phenom II, Vishera presterar i princip likadant som Thuban om man bortser från klockfrekvenserna, och Bullodozer ska vi nog helst försöka glömma.

Väntar med iver på hur BCLK-klockningen funkar i Skylake samt jämförelse med Broadwell med överklockning.Känns rent spontant som att Intel med flit inte gjort speciellt mkt PR för Boradwell för att de visste att den konkurrerar för mkt mot Skylake? Skulle vara kul om vi äntligen kan börja klocka Core i3 för budgetgaming.

Är det bara jag eller har gapet mellan olika CPU:er ökat när man kollar på speltester? Jämför med äldre SweC tester.
Tänker på prestanda vi samma hastighet. För dig så blir det nästan 100% fps upgrade om du har en 980ti

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Avstängd

Ingen PCI Express 4.0, ingen USB 3.1, ingen USB Type-C, ingen OpenGL 4.5.

Intel wtf?

Fail!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Ingen PCI Express 4.0, ingen USB 3.1, ingen USB Type-C, ingen OpenGL 4.5.

Intel wtf?

Fail!

En specifikation som inte finns förrän 2017? Moderkort finns med både USB 3.1 och Type-C.

Alla dessa är väl icke-problem?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Haha du och ditt tjat om AMD

Tjat? Vad snackar du om?

Skrivet av SeF.Typh00n:

Flopp? Läste vi samma test?

Motivera varför det inte skulle vara en flopp. Här är min motivering:

* Skrämmande dålig IPC ökning och presterar ibland sämre än Haswell
* Högre strömförbrukning i idle
* Debuten av 14nm uppvisar helt värdelös överklockning
* Högre pris än motsvarande Haswell

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag som sitter på en Core 2 Q9400 och är på väg att köpa ett nytt system blir kluven på vilket system jag skall välja. 6700K eller 5820K ?

Systemet kommer användas för photoshop, lightroom, diverse smått 3D arbete och för spel (Radeon 390 är beställd) såsom GTA V & Dying Light samt andra "småspel"(spelar inte jättemycket men vill endå ha någorlunda flyt när man väl håller på...).

Om jag kör med 6700K blir priset ca: 4000(cpu), 350(kylare), 1400(mobo) = 5750kr
och med 5820K: 3900(cpu), (ingen kylare behövs), 2000~(mobo) = 5900kr

Det är antingen en modernare plattform vs 2 kärnor mer. Synpunkter samt tips på moderkort till * plattformen (något man bör ha i åtanke vid köp av moderkort? Kommer ej köra crossfire, klockning ej heller aktuellt(kanske i framtaiden))

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem

allt jag lärt mig från detta test är att så länge inte z170 platformen tillför något mer än ddr4 så är det mer värt att stanna på haswell refresh. billigare och ger som max 5% sämre performance. men sparar in tusenlappar (om man antar ddr4)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Är det bara jag eller har gapet mellan olika CPU:er ökat när man kollar på speltester? Jämför med äldre SweC tester.
Tänker på prestanda vi samma hastighet. För dig så blir det nästan 100% fps upgrade om du har en 980ti

Ja, mitt 970 får äntligen sträcka lite på benen. Har dock enbart en 60hz skärm just nu och kör vsync, men lär märka skillnad i dipparna, tex i Witcher 3 novigrad. Är ifs enda stället i spelet som jag får märbara FPS-dippar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Jag som sitter på en Core 2 Q9400 och är på väg att köpa ett nytt system blir kluven på vilket system jag skall välja. 6700K eller 5820K ?

Systemet kommer användas för photoshop, lightroom, diverse smått 3D arbete och för spel (Radeon 390 är beställd) såsom GTA V & Dying Light samt andra "småspel"(spelar inte jättemycket men vill endå ha någorlunda flyt när man väl håller på...).

Om jag kör med 6700K blir priset ca: 4000(cpu), 350(kylare), 1400(mobo) = 5750kr
och med 5820K: 3900(cpu), (ingen kylare behövs), 2000~(mobo) = 5900kr

Det är antingen en modernare plattform vs 2 kärnor mer. Synpunkter samt tips på moderkort till * plattformen (något man bör ha i åtanke vid köp av moderkort? Kommer ej köra crossfire, klockning ej heller aktuellt(kanske i framtaiden))

6C/12T ger faktiskt extra fps i GTA 5 över 4C/8T så där är ju 5820k bättre.
5820k kör ju dock bara i 3,3/3,6 som standard så om du inte klockar är ju 6700k bättre i det som inte utnyttjar 5820k:s extra kärnor och trådar.
Varför behövs ingen kylare till 5820k? Har du redan en som passar till X99?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Tjat? Vad snackar du om?

Motivera varför det inte skulle vara en flopp. Här är min motivering:

* Skrämmande dålig IPC ökning och presterar ibland sämre än Haswell
* Högre strömförbrukning i idle
* Debuten av 14nm uppvisar helt värdelös överklockning
* Högre pris än motsvarande Haswell

Skrämmande dålig övetklockning? Vad fan var inte Haswell innan devils canyon då? Fan många hade problem att ens komma till 4.4, gott om folk i överklockningstråden som fastna redan på 4.2. Om det är 4.6ghz i snitt på dessa så klockar dom ju inte sämre än nått sen sb, är dr dessutom svala ser det väl helt ok ut.

Presterar helt som väntat imo. Synd bara att den där jävla dollarn sabbar allt vad gäller prisvärdet nu för tiden, för är väl samma msrp som tidigare generationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Tjat? Vad snackar du om?

Motivera varför det inte skulle vara en flopp. Här är min motivering:

* Skrämmande dålig IPC ökning och presterar ibland sämre än Haswell
* Högre strömförbrukning i idle
* Debuten av 14nm uppvisar helt värdelös överklockning
* Högre pris än motsvarande Haswell

För att du sitter och bildar dig uppfattningar av ett enda test.

Läs igenom vad fler har att skriva inklusive Anandtech.
http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...
IPC-ökningen är i linje som vanligt, 5.7% vid samma klockfrekvens.
37% snabbare än Sandy, 19% snabbare än 4770K och 5% snabbare än 4790K.

Högre strömförbrukning i idle består av variationer, flera sidor mätte lägre resultat för Skylake än Haswell.
http://www.tomshardware.com/reviews/skylake-intel-core-i7-670...
Sen verkar stock-inställningarna på moderkorten lägga på betydligt högre spänning än vad som behövs, vilket visas på resultaten.

Värdelös överklockning? Har du läst något om BCLK änsålänge?

Citat:

Skylake is more thermally limited than voltage limited. In all the samples I had, as well as a number of results from other reviewers, the main barrier to overclocking was that at some point the thermal limits of the processor kicked in and it reduced both frequency and voltage to recover. With sufficient cooling, such as a water chiller, this means that Skylake could be a really nice overclocker.

For users monitoring temperatures, they will see a nice low idle near ambient, but any serious workload will cause it to shoot up very quickly. Skylake is fighting the fact that it is made on the 14nm process, meaning that important logic circuits are next to each other and heat generation for the whole processor is localized over a smaller area with more transistors per square millimeter. On the plus side, whether it is the lack of the FIVR on the processor or something fundamental in the silicon, it certainly feels like there is some headroom to push in the right circumstances.

Priset kommer inte stanna där uppe, precis som vanligt. Detta sker vill alla processorsläpp, vilket alla glömmer direkt.
Det är samma MSRP som föregående processorer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Om någon är kunnig inom området och har tid så uppskattar jag all hjälp jag kan få.

Jag sitter nu och ska införskaffa en ny dator, uppgraderar från en bärbar, och hade då tänkt bygga en själv. Jag blev rekommenderad att vänta på lanseringen av Skylake men efter att jag har läst igenom forumet får jag blandade känslor för mitt köp. Då jag inte är speciellt datorkunnig så undrar jag om det är värt för en sån som mig, som bygger från grunden, att gå för en i5 6600k och passande moderkort, eller spara in lite och gå på tidigare modellen i5 4690k. Tanken är att burken ska vara relativt framtidssäker.

Det kanske är värt att nämna att spela spel är i fokus med datorn.

Tack på förhand.

omskrivning
Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Umbrellas:

Badar du i pengar? Skillnaden du får är minimal. Bättre med bättre/ett till GPU, eller en större SSD, en bättre skärm etc.
Om du redan har allt det och ändå är snorrik så ge till fattiga barn istället för fan.

Jag har väl ett helt hyfsat jobb/lön, och ett 980ti med EK block på. Men vill inte köra sli igen, spelar på en 1440p Acer ips g-sync skärm.
Fattiga barn låter inte jätte kul att kasta sina pengar på dock.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eloj:

Finns ingen som helst anledning att blanda in DX12 i diskussionen om CPUer i den här klassen.

Du kanske har rätt, jag kan tyvärr inte spå in i framtiden

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

6C/12T ger faktiskt extra fps i GTA 5 över 4C/8T så där är ju 5820k bättre.
5820k kör ju dock bara i 3,3/3,6 som standard så om du inte klockar är ju 6700k bättre i det som inte utnyttjar 5820k:s extra kärnor och trådar.
Varför behövs ingen kylare till 5820k? Har du redan en som passar till X99?

Tack för svar. Nu när du nämnde det märkte jag att 5820K också levereras UTAN Kylare!

Det är just fabriksklockningen som kanske kommer att spela in, fast nu när man endå måste köpa kylare som är bättre än intels så kanske lättare klockning kan vara aktuellt. Någon annan som har synpunkter på båda plattformarna som jag kan ha missat?

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag har väl ett helt hyfsat jobb/lön, och ett 980ti med EK block på. Men vill inte köra sli igen, spelar på en 1440p Acer ips g-sync skärm.
Fattiga barn låter inte jätte kul att kasta sina pengar på dock.

Jag sa ge, inte kasta. Och nog är det bättre investerat än att göra en minimal investering på CPU som du ändå inte kommer märka skillnad av?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan inte bestämma mig. Alla säger att det är ovärt att uppgradera, men om jag vill spela i 1440p/144Hz lär jag väl få uppgradera från en i5 2500K? 980ti + 2500K lär väl flaska?

Skickades från m.sweclockers.com