Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

En specifikation som inte finns förrän 2017? Moderkort finns med både USB 3.1 och Type-C.

Alla dessa är väl icke-problem?

Då är det via tredjepartskretsar.
Vilket betyder:

• Ökad kostnad pga fler komponenter

• Chans till inkompatibilitet att inte tredjepartskretsen stöds i olika operativ system eller att druvrutinerna är buggiga

• Ännu en komponent som kan ha hårdvarubakdörrar

• Ökad strömförbrukning

• Ökad miljöpåverkan

• Ökad komplexitet, ytterligare en komponent som kan fallera

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av jH0Ni:

Alltså, jag kan inte bestämma mig. Alla säger att det är ovärt att uppgradera, men om jag vill spela i 1440p/144Hz lär jag väl få uppgradera från en i5 2500K? 980ti + 2500K lär väl flaska?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vad du vill spela. Men ska du spela med höga inställningar i 144Hz behöver du mer än 2500K och 980Ti.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@MackanSC:
Köp begagnat hehe. 2700:- för en i5 6600k är för mycket för en quad core, specielt när äldre processorer så som i7 3770k presterar bättre i spel som använder mer än 4 kärnor/trådar. Spelar man dock spel som använder 4 kärnor eller mindre duger både 6600k och 4690k och även äldre generationer som överklockas. Jag tycker fortfarande 5820k är ett bra köp om man ska lägga över 3500:- på en cpu, den har ju trots allt 6 kärnor och 12 trådar.

Om budget är tight en ny cpu ska införskaffas så duger ju 4690k den kostar ju 400:- mindre än 6600k, inte mycket pengar kan man tänka men har man en "tight" budget så har man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Alltså, jag kan inte bestämma mig. Alla säger att det är ovärt att uppgradera, men om jag vill spela i 1440p/144Hz lär jag väl få uppgradera från en i5 2500K? 980ti + 2500K lär väl flaska?

Kör du den i stock kan det säkert flaska en del, ligger du på 4,5GHz & över lär det inte vara några enorma problem direkt. Bara & kika i tabellerna så ser du skillnaderna rätt fort, sen kan jag väl säga direkt att ska du köra 1440 & 144Hz får du nog bereda dig på & få sänka detaljnivå i många spel, en del kommer inte komma över 100fps oavsett vad du gör.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Då är det via tredjepartskretsar.
Vilket betyder:

• Ökad kostnad pga fler komponenter

• Chans till inkompatibilitet att inte tredjepartskretsen stöds i olika operativ system eller att druvrutinerna är buggiga

• Ännu en komponent som kan ha hårdvarubakdörrar

• Ökad strömförbrukning

• Ökad miljöpåverkan

• Ökad komplexitet, ytterligare en komponent som kan fallera

Fast detta är ju inget ovanligt, detta finns på varenda moderkort som släppts?

Finns iallafall på varenda moderkort jag ägt och sett. Jag förstår problematiken, men varför är det mer relevant nu än innan?

Gigabyte verkar ju vara exklusiv med Alpine Ridge just nu, så då får du väl skaffa ett sådant moderkort istället?
Så slipper du tredjepart.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Bedrövliga resultat för Skylake, både för 6600K och 6700K. Detta särskilt med tanke på att de jämförs mot förra "tocken", dvs det är både en krympning från 22 till 14 nanometer OCH en ny arkitektur. Sannolikt så kommer Skylake bättre till sin rätt på strömsnåla enheter men för entusiasten så är ökningarna så små att de 400-600kr man sparar mellan Haswell och Skylake gör Haswell till ett klart bättre alternativ.

Mycket mera spännande då med Broadwell som tidigare dömts ut som helt ointressanta av Sweclockers. Resultaten från 5675C är förbluffande, även om den är 150kr dyrare än 6600K så är den i mitt tycke en klart intressantare CPU. Särskilt om man betänker att moderkort för 1150 sannolikt kommer att vara mycket billigare än 1151 nu ett tag. Fördelen med 5675C är också att när den tjänat ut som "main CPU" så kommer den passa utmärkt i en liten HTPC eller motsv. då grafikdelen är så kompetent.

Permalänk
Medlem

Förresten, för er som bara kollar på average FPS...
Det finns fler parametrar där ute som är viktiga att hålla kolla på:
http://www.pcper.com/image/view/60027?return=node%2F63524 (Sandy i7 vs Skylake i7)

Eller om man nu ska lira med SLI:

http://www.pcper.com/files/imagecache/article_max_width/revie...

40% är ingen skillnad, alltså.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Umbrellas:

Jag sa ge, inte kasta. Och nog är det bättre investerat än att göra en minimal investering på CPU som du ändå inte kommer märka skillnad av?

Att det är bättre investerat tror jag ju absolut inte. Andra hands värdet på en 6700k är högre än när man ger bort pengar som man aldrig får tillbaka. Men du vet det är gött att vi bor i ett fritt land där man kan bestämma själv vad man gör med sina pengar. Jag är helt övertygad om att BRIS gärna tar emot en donation av dig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör du den i stock kan det säkert flaska en del, ligger du på 4,5GHz & över lär det inte vara några enorma problem direkt. Bara & kika i tabellerna så ser du skillnaderna rätt fort, sen kan jag väl säga direkt att ska du köra 1440 & 144Hz får du nog bereda dig på & få sänka detaljnivå i många spel, en del kommer inte komma över 100fps oavsett vad du gör.

Skrivet av Svaniis:

Beror på vad du vill spela. Men ska du spela med höga inställningar i 144Hz behöver du mer än 2500K och 980Ti.

Självklart får jag sänka inställningarna lite. Det mest krävande jag spelar just nu är nog BF4. Får runt 100 fps på medium med ett klockat gtx 580 (i 1080p alltså). Självklart är Processorn öveklockad en aning. Tycker dock det är svårt att veta om processorn kommer begränsa mig.

Permalänk
Medlem

Rätt nöjd jag köpte 4790K när jag gjorde.
Nästa system blir AMD Zen för mig.

För övrigt borde Sweclockers ha ARMA 3 med i testen, särskilt vid CPU test. Ett spel som faktiskt folk kommer fortsätta spela även när de spel som testades har glömts bort. Vem kommer spela trendspelet "Dragon bla bla" (ni ser, jag har redan glömt bort vad det heter) om ett år t ex?

Permalänk
Medlem

@jH0Ni:
Det beror på vilka spel du lirar och hur många kärnor de använder. Normalt säger man att processorn är en mindre flaskhals vid högre upplösningar, men du kommer aldrig veta helt säker om du inte kollar cpu och gpu användning i afterburner när du lirar spel. Ska du uppgradera så kör på något fett, typ en 5820k som har 6 kärnor och 12 trådar, vilket är bra till framtida spel som använder fler kärnor samt win10 och dx12 :). 5820k är fett underskattad sett till priset, då den kostar 100:- mer än nuvarande 4790k och samma som 6700k. Moderkort är dock lite dyrare men det är ju x99 hihi.

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX
Tack för snabbt svar! Ja som tidigare nämnt så byter jag upp mig från en bärbar så jag blir att åka på hela smällen med chsssi, grafikkort osv. plånboken lärt ta stryk helt klart. Vad som var lite i baktanke var att om man går på en 4690k så lär man införskaffa ett nytt moderkort nästa gång man uppgraderar, därav framtidssäker. Men å andra sidan kanske det kan ta en tid innan det händer, speciellt om man lär sig leka runt med inställningarna och överkolckar processorn. Jag hade funderar på gå på ett GTX 960, relativt bra prisklass för mig, och då lär väl inte en 4960k fungera mycket sämre än en 6600k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast detta är ju inget ovanligt, detta finns på varenda moderkort som släppts?

Finns iallafall på varenda moderkort jag ägt och sett. Jag förstår problematiken, men varför är det mer relevant nu än innan?

Gigabyte verkar ju vara exklusiv med Alpine Ridge just nu, så då får du väl skaffa ett sådant moderkort istället?
Så slipper du tredjepart.

Nja, jag vet inte om det är på varenda moderkort. Har inte så bra koll. Jag vet att MSI gärna bestyckar sina kort med KillerNIC och något SoundBlaster X-Fi eller något.

Sen väljer många tillverkare att slänga in ett chips för extra SATA portar från ASMedia, eller liknande.

Vet inte om ECS har renare kort?
Tror MSI är värst.

Jag skulle vilja se fler rena no-frills moderkort utan onödiga extra tredjepartskretsar. Det bådar för ett billigare och stabilare kort. Men tråkigt nog så verkar de flesta entusiast korten ha massa onödiga extra kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Äntligen!!! Har väntat så länge på att få läsa detta test! Nu ska vi se om det är värt att uppgradera eller ej!

EDIT: Nä! Blir ingen uppgradering i år heller!

Håller med.
Min 4790k håller ett tag till.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Helt klart trevlig CPU
Men min 980gtx och 5820k funkar alldeles utmärkt i 144hz/1440p.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Skrämmande dålig övetklockning? Vad fan var inte Haswell innan devils canyon då? Fan många hade problem att ens komma till 4.4, gott om folk i överklockningstråden som fastna redan på 4.2. Om det är 4.6ghz i snitt på dessa så klockar dom ju inte sämre än nått sen sb, är dr dessutom svala ser det väl helt ok ut.

Presterar helt som väntat imo. Synd bara att den där jävla dollarn sabbar allt vad gäller prisvärdet nu för tiden, för är väl samma msrp som tidigare generationer.

Ja du läste rätt, det är en ny tillverkningsprocess och ännu en gång så har det inte hänt något vettigt sedan Intel's 32nm process. Att då jämföra förra generationens CPU ännu en gång efter tidigare floppar och ha det som ett försvar är rätt konstigt om du försöker neutralisera dig lite bättre. Intel har alltid vart glada i att skala i klockfrekvens sedan dom grundade x86. Det behöver inte nämnas att det är en slump att det stannat av, man har tydliga problem. Dom flesta har sedan 3770K tänk att "nu kommer 5Ghz i snitt på luftkylning".

Haswell klockar helt ok. Det finns skräckexempel i större grad, men jag har haft flera som gjort 4.6-4.7Ghz. Min första 4770K gjorde 5.1Ghz stabilt på 2c4t/3c6t och 4.9GHz med 4c8t. Mina 2 andra gör över 4.6 med 4c8t. Det många missar med Haswell är finjustering av FIVR som är extremt komplex att justera, men det finns frekvens att hämta om man orkar sitta veckovis och luska ut allt.

Skrivet av SeF.Typh00n:

För att du sitter och bildar dig uppfattningar av ett enda test.

Redan här vet jag inte om det är någon idé att föra en diskussion med dig när du redan här spekulerar i att jag läst ett test. Fantastiskt, men vi försöker.

Citat:

Läs igenom vad fler har att skriva inklusive Anandtech.
http://www.anandtech.com/show/9483/intel-skylake-review-6700k...
IPC-ökningen är i linje som vanligt, 5.7% vid samma klockfrekvens.
37% snabbare än Sandy, 19% snabbare än 4770K och 5% snabbare än 4790K.

En upplysning, Anandtech är bland dom första recensenter som jag använder mig utav. Nog om det.

Vem jämför med äldre generationer? Det är redan hugget i sten. För dom som sitter på en gammal CPU och vill uppgradera till något nytt idag så kanske SKylake är något. Skylake i jämförelse mot Haswell, en ren katastrof. Du skriver ju själv "i linje som vanligt". Ja IPC ökningarna i deras "nya arkitekturer" man sett dom sista åren har varit mycket låg jämfört med förr.

Hela strategin med tick-tock har visserligen varit att långsamt, men i ett högre tempo öka effektiviteten, men på bekostnad av mindre förändringar från varje gång. För att påminna vad en ny arkitektur är var t.ex P6 till Netburst, eller K6 till K7. Stora förändringar från grunden. Dagens i7 är Core2 med IMC+SMT på steroider som i sin tur var steroider utav Banias/P3, dvs Intel P6 arkitektur.

Det känns lite som att man diskuterar med någon som jobbar på Intel och svarar i försvarsställning som att "NEJ så dålig är den inte". Hur vore det om man är kund och gått och väntat på Skylake som hypats med 20% IPC boost och dålig överklockning. Många är ruskigt besvikna. Bl.a på jobbet där jag vet ett 10 tal som väntat på Skylake är extremt besvikna. Om du är nöjd med denna "utveklingen" så spring och köp Skylake, det är ingen som hindrar dig, men många hade förväntat sig en IPC ökning på 15-20%, och/eller i kombination med högre klockpotential med en ny arkitektur på 14nm. Broadwell uppvisar också extremt dålig klockpotential på 14nm. Två arkitekturer på samma MFP som klockar dåligt...

Högre strömförbrukning i idle består av variationer, flera sidor mätte lägre resultat för Skylake än Haswell.
http://www.tomshardware.com/reviews/skylake-intel-core-i7-670...
Sen verkar stock-inställningarna på moderkorten lägga på betydligt högre spänning än vad som behövs, vilket visas på resultaten.

Citat:

Värdelös överklockning? Har du läst något om BCLK änsålänge?
Priset kommer inte stanna där uppe, precis som vanligt. Detta sker vill alla processorsläpp, vilket alla glömmer direkt.
Det är samma MSRP som föregående processorer.

Ja skulle energieffektivitet vara prioriterat på 14nm och Skylake så borde vi sett betydligt bättre siffror. En CPU för en normal konsument står i idle större delen av tiden, och det är trist att se att man är likvärdig eller sämre förra generationen.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ingen skillnad.

Det är en rätt stor skillnad på 60 och 90fps som minimum, det är en förbättring på 50%.
Det är inte illa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

Ja du läste rätt, det är en ny tillverkningsprocess och ännu en gång så har det inte hänt något vettigt sedan Intel's 32nm process. Att då jämföra förra generationens CPU ännu en gång efter tidigare floppar och ha det som ett försvar är rätt konstigt om du försöker neutralisera dig lite bättre. Intel har alltid vart glada i att skala i klockfrekvens sedan dom grundade x86. Det behöver inte nämnas att det är en slump att det stannat av, man har tydliga problem. Dom flesta har sedan 3770K tänk att "nu kommer 5Ghz i snitt på luftkylning".

Haswell klockar helt ok. Det finns skräckexempel i större grad, men jag har haft flera som gjort 4.6-4.7Ghz. Min första 4770K gjorde 5.1Ghz stabilt på 2c4t/3c6t och 4.9GHz med 4c8t. Mina 2 andra gör över 4.6 med 4c8t. Det många missar med Haswell är finjustering av FIVR som är extremt komplex att justera, men det finns frekvens att hämta om man orkar sitta veckovis och luska ut allt.

Redan här vet jag inte om det är någon idé att föra en diskussion med dig när du redan här spekulerar i att jag läst ett test. Fantastiskt, men vi försöker.

En upplysning, Anandtech är bland dom första recensenter som jag använder mig utav. Nog om det.

Vem jämför med äldre generationer? Det är redan hugget i sten. För dom som sitter på en gammal CPU och vill uppgradera till något nytt idag så kanske SKylake är något. Skylake i jämförelse mot Haswell, en ren katastrof. Du skriver ju själv "i linje som vanligt". Ja IPC ökningarna i deras "nya arkitekturer" man sett dom sista åren har varit mycket låg jämfört med förr.

Hela strategin med tick-tock har visserligen varit att långsamt, men i ett högre tempo öka effektiviteten, men på bekostnad av mindre förändringar från varje gång. För att påminna vad en ny arkitektur är var t.ex P6 till Netburst, eller K6 till K7. Stora förändringar från grunden. Dagens i7 är Core2 med IMC+SMT på steroider som i sin tur var steroider utav Banias/P3, dvs Intel P6 arkitektur.

Det känns lite som att man diskuterar med någon som jobbar på Intel och svarar i försvarsställning som att "NEJ så dålig är den inte". Hur vore det om man är kund och gått och väntat på Skylake som hypats med 20% IPC boost och dålig överklockning. Många är ruskigt besvikna. Bl.a på jobbet där jag vet ett 10 tal som väntat på Skylake är extremt besvikna. Om du är nöjd med denna "utveklingen" så spring och köp Skylake, det är ingen som hindrar dig, men många hade förväntat sig en IPC ökning på 15-20%, och/eller i kombination med högre klockpotential med en ny arkitektur på 14nm. Broadwell uppvisar också extremt dålig klockpotential på 14nm. Två arkitekturer på samma MFP som klockar dåligt...

Högre strömförbrukning i idle består av variationer, flera sidor mätte lägre resultat för Skylake än Haswell.
http://www.tomshardware.com/reviews/skylake-intel-core-i7-670...
Sen verkar stock-inställningarna på moderkorten lägga på betydligt högre spänning än vad som behövs, vilket visas på resultaten.

Ja skulle energieffektivitet vara prioriterat på 14nm och Skylake så borde vi sett betydligt bättre siffror. En CPU för en normal konsument står i idle större delen av tiden, och det är trist att se att man är likvärdig eller sämre förra generationen.

Du skriver precis vad det är och sen säger att ni är många som förväntat er mer. Alltså, detta mönstret måste ni väl ha insett ända sen Ivy Bridge? Det är ganska vedertaget att vi inte kommer någon vart med kisel med nuvarande tekniker. Har man väntat sig sådana sjuka ökningar så har man ju inte varit realist.

Överklockningen är objektivt bättre med Skylake, då du slipper den onödiga FIVRn. För överklockare är det endast en positiv utgång jämfört med Haswell. Skylake reagerar bättre på spänningen och har inte lika skenande temperaturer som Haswell.

Om Skylake är en katastrof från Haswell, vad är då Haswell över Ivy Bridge? Ivy Bridge över Sandy Bridge?

Strömförbrukningen ser du ju är lägre på både broadwell och skylake, både på Toms och på Anandtech?
Nuförtiden är det moderkortens delar som drar ström i Idle, inte processorn. Så där kommer vi inte heller se några underverk innan tillverkningstekniken för tredjepartskontroller ändras.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jag blir villrådig när jag läser testet som förövrigt var mycket välformulerat och utömmande

Avser att gå från AMD till Intel nu i höst och I7 prolle blir det givetvis när budgeten för en gångs skull finns. Däremot blir jag kluven om jag ska köpa en 4790k istället för en 6700k, är DDR4 här för att stanna tro? Hur ska man tänka?

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk

Trevlig läsning! Det blir en uppgradering för mig, men får tyvärr invänta nästa löning för att inte behöva snåla med RAM

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Trist att redaktionen valde 720p framför 1440p men iaf ser rätt klent jämfört med 5820k som toppmodellen kostar skrämande nära.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Seriöst , kunde man inte ha ansträngt sig lite mer!?
Får hålla hoppet uppe för Zen istället då.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem

Speciellt överklockningsresultatena var stor besvikelse för mig, hade hoppats på några hundra MHz mer speciellt vid såpass hög spänning hade jag gissat på runt 4.8~5GHz faktiskt då jag kör min medel/aningen sämre exemplar av 4670K i 4.3GHz 1.24v som bäst. Blir nog att hålla fast vid min nuvarande CPU och fokusera på en GPU uppgradering inom kort (gör en massa video renderings så processorkraft kommer alltid till hands för mig) men GTX 760 2GB är ju inget att hänga i granen längre precis.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

För jag kan, och det är kul med ny hårdvara

Ja, pengar ska ju användas..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Satan, i7 5775C är ju en riktig best! Om jag skaffar en 1440p 144Hz skärm kanske det kan vara värt att uppgradera från min i5 4690K.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Trist att redaktionen valde 720p framför 1440p men iaf ser rätt klent jämfört med 5820k som toppmodellen kostar skrämande nära.

Man testar cpu i låga upplösningar eftersom testerna annars blir begränsade av grafikkortet.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kilroy:

Det är en rätt stor skillnad på 60 och 90fps som minimum, det är en förbättring på 50%.
Det är inte illa...

Det va lite skämt, ville framföra det är skillnad

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Intel 2600K @ 4.9 GHz, utan HT, Cinebench R15, 1 tråd = 171

Om de hade samma frekvens: 189*4.9/4.6 = 201.33

Procentuell förändring: (201.33-171)/171 = 0.177

Dessa får bra prestanda trots sin frekvens. Ökningen hade kanske varit ännu större om HT hade varit avstängt under testet av i7-6700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Seriöst , kunde man inte ha ansträngt sig lite mer!?
Får hålla hoppet uppe för Zen istället då.

Zen kommer i första generationen antagligen ligga runt Haswell (inte refresh) i prestanda.

Jag är trots mina lågt ställda förväntningar också besviken. Men jag tror inte det är brist på ansträngning som är problemet...