Min dator har börjat låta en massa och arbeta långsammare rädd att den överhettas

Permalänk

Min dator har börjat låta en massa och arbeta långsammare rädd att den överhettas

Hej jag har en relativt nybyggd dator (2 månader gammal) den har fungerat bra hittils men jag har märkt att fläktarna låter mer och datorn kan efter ett tag bli långsam. Kan det vara så att den överhettas och vad bör jag isåfall göra? Tacksam för svar! Här är delarna jag använder: Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W
MSI Z97 PC Mate - ATX / Z97
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (GTX 970 GAMING 4G) + Phantom Pain
Intel Core i5-4460 - 4 trådar / 3,2GHz (3,4Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1150 (Boxed) (84w)
Fractal Design Define R4 - Pearl Black (Ej PSU)
WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III (7200 RPM / 64MB Cache / WD10EZEX)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

Hej jag har en relativt nybyggd dator (2 månader gammal) den har fungerat bra hittils men jag har märkt att fläktarna låter mer och datorn kan efter ett tag bli långsam. Kan det vara så att den överhettas och vad bör jag isåfall göra? Tacksam för svar! Här är delarna jag använder: Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W
MSI Z97 PC Mate - ATX / Z97
MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (GTX 970 GAMING 4G) + Phantom Pain
Intel Core i5-4460 - 4 trådar / 3,2GHz (3,4Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1150 (Boxed) (84w)
Fractal Design Define R4 - Pearl Black (Ej PSU)
WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III (7200 RPM / 64MB Cache / WD10EZEX)

Rensat den från damm på sistone?

Kolla temperaturerna med t.ex HWMonitor och se hur de ligger medan du använder datorn så som du brukar!

Permalänk

@aSparrow: Tack för det snabba svaret!:D Ska testa det återvänder med svar snart.

Permalänk

Det första jag la märke till nu var att GPU fläktade låg på 0 RPM vet inte vad det betyder riktigt men kan det vara att fläkten lagt av?

Permalänk
Avstängd

Låter som någon fläkt dött. Öppna lådan och kolla om de snurrar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Stefflo: Tittade till inutti datorn och mycket riktigt så snurrar inte GPU fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

@Stefflo: Tittade till inutti datorn och mycket riktigt så snurrar inte GPU fläktarna.

Grafikkortet är semipassivt. Fläktarna snurrar inte om de inte måste.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Ok testar att ladda upp ett spel och ser om dem går igång. Men om det inte är GPU fläkten vad skulle det kunna vara som gör att datorn ibland blir långsam och låter mer?

Permalänk

GPU fläktarna startade när jag satte på ett spel så dem är det inte fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

Ok testar att ladda upp ett spel och ser om dem går igång. Men om det inte är GPU fläkten vad skulle det kunna vara som gör att datorn ibland blir långsam och låter mer?

Skriv gärna vilka temperaturer du har i idle och load på allt så blir det kanske lite lättare att avgöra.
Att den låter mer emellanåt är inte så konstigt då fläktarna rampar upp när vissa temperaturer uppnås.
När upplever du att burken blir långsam? När du surfar, spelar etc?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

@Barak: Uppdaterar med temps så snabbt som möjligt. Jag upplever att datorn efter långt spelande kan sakta ner, jag får låg FPS och ofta 100% Disc Usage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

@Barak: Uppdaterar med temps så snabbt som möjligt. Jag upplever att datorn efter långt spelande kan sakta ner, jag får låg FPS och ofta 100% Disc Usage.

Du har inte massa program som ligger och uppdaterar i bakrunden? Kan vara steam, origin, win update etc.
Du kan köra diagnostik på din hårddisk om du vill.
WD's mjukvara: http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=606&sid=3...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Idle Temps: GPU 49 grader och Cpu core 34 Load: 56 och cpu core 54 grader
märkte att jag hade en cpu core 6 som det stod uppnådde 110 grader vad skulle det kunna vara?

Permalänk

@Barak: Idle Temps: GPU 49 grader och Cpu core 34 Load: 56 och cpu core 54 grader
märkte att jag hade en cpu core 6 som det stod uppnådde 110 grader vad skulle det kunna vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

@Barak: Idle Temps: GPU 49 grader och Cpu core 34 Load: 56 och cpu core 54 grader
märkte att jag hade en cpu core 6 som det stod uppnådde 110 grader vad skulle det kunna vara?

Ingen aning, kan vara en bugg. Är ju bara 4 kärnor men skulle det syfta på något annat så är det varmt oavsett vad det är.
Annars var det låga temperaturer.
Du kan kolla grafikkortet också. Vet inte riktigt vid vilken temperatur det börjar throttla men det är nog vid 85/90+ grader.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

@Barak: Ok tack för svaret. Datorn fortsätter nu att låta ganska högt ska se om lite städning kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

z

Skrivet av TrickyZerg:

Idle Temps: GPU 49 grader och Cpu core 34 Load: 56 och cpu core 54 grader
märkte att jag hade en cpu core 6 som det stod uppnådde 110 grader vad skulle det kunna vara?

Bara för att sånt alltid kan spöka: testa installera om lite drivrutiner. Man vet aldrig.

Annars kan det ju vara som du nämnde att disc usage går på max som är problemet.

Permalänk
Medlem

Om du läst av temperaturerna korrekt är 50-60 grader ingen orsak till oro.

Kan du ladda upp screenshots på temps i HWmonitor eller coreTemps?

När du städar, använd INTE dammsugare på dina komponenter utan använd istället tryckluft. Dammsugare kan fungera på fläktar och kylflänsar, men varför chansa?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Börjar tro att det är grafikkortet som krånglar hör konstiga ljud ibland och kände på grafikkortets metall del och den var inte kall. Vet inte vad det kan vara har inte hunnit städa den ännu men kan inte se att det är så mycket damm i den.

Permalänk

Nu när jag la lite load på kortet hörde jag ett skrivar liknande ljud från datorn som inte kan vara ett bra tecken:(

Permalänk
Medlem

@TrickyZerg: Det är heatpipen som är varm eftersom den drar iväg det värmen från själva gpu core, min är också varm när jag tar på den. Den gör bara sitt jobb

Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk

@peakx: ok Tack för snabbt svar men är fortfarande orolig över ljuden men jag kanske bara överreagerar.

Permalänk

http://i.imgur.com/c1Dk2zQ.png så här ser det ut det är alltså en core som är extremt varm.

Permalänk

Använde hwmonitor istället nu och då såg det ut såhär
http://imgur.com/I3zncOn

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrickyZerg:

Nu när jag la lite load på kortet hörde jag ett skrivar liknande ljud från datorn som inte kan vara ett bra tecken:(

Det du hör är antagligen coil whine. Inget att oroa sig över.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB