Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squedo:

Ctrl + Shift + ESC?

Tanken var väl "autostarta med Windows".

Permalänk
Medlem

Nä, även om det till viss del fungerar också. Men det är inte riktigt vad jag söker.
@Propy:

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanAgios:

Funkar inte sedan Win8, har läst att det beror på att den kräver Administratörsrättigheter.

Vadå har du inte de?
De funkar utan problem för mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

@HampZZ:

Skapa ett lokalt konto. Men då funkar visst ej store vad jag fattat det som. Eller så gör man att win loggar in automatiskt. Jag följde denna guiden: http://www.intowindows.com/how-to-automatically-login-in-wind...

Tackar

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

Något i SMB protokollet verkar vara ändrat lyckas inte lösa nätverksdelning mellan W10 och mina Amiga längre :/ Inte hela världen dock då man ändå har en FTP körandes men lite tråkigt är det allt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att youtube laggar i chrome, stuttrar liksom. Sen när jag ska starta datorn så vill inte skärmen få någon signal, så jag får starta om den ca 3 gånger innan den hoppar igång. (Vet inte om det är något strul med XB270HU, har åtminstone inte hittat något)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

@Asprarn: Har också problem med You Tube och att ljudet inte hänger med. Har en NUC kopplad till en Sony TV och får stänga av TV:n och sätta på ibland för att det blir svart. Men oftast fungerar det.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx: Men vad gör ni egentligen som hela tiden pajar när ni installerar uppdateringar liksom? Applikationen jag främst jobbar med har levt länge och således finns det kunder som ligger kvar på jättegamla versioner som inte kan exempelvis köras på WS2012 eller så, vi har till och med någon maskin kvar på 2003, men alla servrar är uppdaterade så långt de kan vara (på den versionen de har) och det är inget som påverkar applikationen eller så. Det händer förstås att vissa saker blir liksom utgångna men då är det saker som borde ha bytts för länge sedan. Man kan inte köra DTS längre utan en massa mekande exempelvis (och inte alls på 2012) men avvecklingen av det har varit på gång i åtminstone ett decennium liksom och MS har haft tekniker (SSIS exempelvis) som kan ersätta funktionaliteten länge.

Sen är det inte direkt så att WS har automatiska uppdateringar. Klientmaskinerna bör inte heller ha det om ni inte kör Home och kör ni Home så kan ni ju inte gnälla då Home-licensen inte är till för företag. Är ni så små att en person sitter och installerar patchar och uppgraderingar på en maskin i taget så är det inte så mycket extra jobb att stänga av de automatiska uppdateringarna i samband med installationen, och är ni större än så så kör ni någon form av central lösning och då får man inte dessa problem förstås.

Är ni ett litet företag och har problem med de här sakerna, vilket är ganska tydligt att ni har, så kanske det är dags att fundera på outsourcing av serverdriften och kanske även av klientmaskinerna. Då blir ni aldrig patchade förrän ni godkänt patchen exempelvis och driftbolaget har ju mycket erfarenhet av det mesta som har att göra med just drift. Kostnaden kan kännas hög men räknar man på vad det kostar i tid att hålla allt igång inhouse så brukar kalkylen se ganska bra ut.

Permalänk
Medlem

Har nu lekt runt ganska ordentligt med en uppgraderad dator, kan leka runt rätt ordentligt samt testa lite olika saker samt se vad man kan trixa med för att rätta till en del mindre bra saker.
Ska ändå idag göra en cleen installation så om jag ställer till nått så gör det inget.

I stort tycker jag Windows 10 är betydligt mycket bättre än Windows 8.1, Windows 10 känns inte som det vore designat av en psykpatient som åttan gör.
Finns mycket som är bra med Windows 10, men också en del mer saker som kunde varit bättre.

Främst är frånvaron av att kunna bestämma utseende av speciellt program och katalogfönster påtaglig, men detta är en utvecklingen som blivit allt sämre med varje Windowsversion sen XPs dagar.

Följden är om man har ganska många fönster upp att det blir rörigt och ser tråkigt ut med titelrader som enbart är vita, och vilket fönster som är aktivt ser man inte lätt.

Det går att delvis få bättre antingen med anpassade teman från tredje part eller program tex winaero tweeker.
Jag har också lagt på shadow FX för att få fönster att bli lite snyggare och lättare att se vilket som är aktivt.

Det är dock fortfarande små möjligheter att anpassa färger, och olika färger på olika ställen som man själv vill.

Nästa aber är att med Windows 10 så blir du extremt övervakad och trackad, på en mängd sett.
Nästan allt går dock att slå av, samt man kan köra lokalt konto bara, men då fungerar inte store.
Vad som är lite tveksamt är att allt är default på.

Har själv inget problem med detta då jag kan ganska lätt slå av det jag inte gillar, hindra telemetri helt om jag vill, stänga av tjänster, bara köra lokalt konto, spärra att data skickas till valda adresser osv, men folk i allmänhet vet väldigt lite om allt detta.

Frågan är hur mycket nytta användaren har av allt detta trackande, och övervakande, eller kanske är så att MS och tredje part har mest nytta av detta, för att kunna pusha reklam, samt få oss användare att köpa programvaror..

Sen hur mycket säkerhetshål som allt detta kan skapa vill man nog inte tänka på..

Sist har vi systemet med uppdateringar som är väldigt illa utformat, jag vill själv avgöra vilka uppdateringar som ska installeras, och när dom ska hämtas, samt när dom ska installeras, samt när datorn ska startas om.
Man kan med Windows 10 pro och dess policy editor ändra det till det bättre dock, men hur uppdateringar utförs borde ha varit samma som i Windows 7 och 8, rejäl bakläxa här MS.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nej, när din Windows 10 blir/blev aktiverad har Microsoft lagrat din dators hårdvaru-ID i sin databas. När du vill installera om Windows 10 gör du det direkt. Hämta ISO-fil här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
När installationen är klar kommer datorns hårdvaru-ID att skickas till Microsoft för kontroll och då upptäckts det att den är godkänd för Windows 10 och då blir din nyinstallerade Windows 10 aktiverad.

Detta funkade inte alls nu när jag skulle prova att göra en ren installation. Kan det vara så att jag måste göra en återställning under inställningarna?

Går inte att hoppa över licensnyckeln och han hittar inget själv. Min gamla nyckel funkar inte heller och Windows är aktiverat.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

@snajk jo, jag har frågat mig samma sak.
Problemet är att det inte går att övertyga chefen om det. Han vill, och ska ha allt "inhouse" och med de personer han litar på. Har försökt ändra, men det vill inte. Hade han fått bestämma helt så hade vi kört på XP i 10 år till.. (men han fick ingen support på andra program då, så han gav sig)

Men vi kör Pro licenser, så det är inte problemet.
Och sedan en del äldre servrar blev uppdaterade nu så verkar saker fungera betydligt bättre. Jag är bara rätt att få nya problem (paranoid kanske).

Men notera att kostnaden för licenser för servrar mm är svin dyrt för småföretag. Därför har man inte råd att byta så ofta som man borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Detta funkade inte alls nu när jag skulle prova att göra en ren installation. Kan det vara så att jag måste göra en återställning under inställningarna?

Går inte att hoppa över licensnyckeln och han hittar inget själv. Min gamla nyckel funkar inte heller och Windows är aktiverat.

Jag kan bara säga att det är så det ska fungera och har fungerat så för väldigt många här i forumet, men jag vet inte varför du inte kan hoppa över licensnyckeln. Det är riktigt att det inte går att mata in nycklar för Windows 7, 8 eller 8.1.

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte köra SLI Fast än jag uppdaterade drivrutinerna för typ 3 dagar sen eller något. Laggar ofta till när jag kör BF4

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Är det fler med liknande setups som mig (SLI, multimonitor etc) som fortfarande har problem med Nvidias drivrutiner?
Jag vet att många hade problem med drivrutinerna i början, men det känns som att det fungerar bra för många nu?
Funderar på att installera om Windows 10 för att se om det skulle hjälpa på något sätt..

Några exempel på problem:
Drivrutinskrasch när jag alt+tab:ar CSGO.
3-6 FPS i flera minuter Arma 3 ibland när jag klickar upp spelet efter att ha alt+tab.at det.
Randiga skuggor i World of Tanks
Crash vid nedtabning av CIV V
FPS drops i ARK survival evolved (Kan gå ner från 50FPS till 15FPS i 20 sekunder tex)

När jag kollar i MSI afterburner så står oftast VRAM högre än det borde (När problemen uppstår alltså), har ju 2GB men MSI visar tex 3800MB 0MHz på VRAM :3

Skrivet av KlyfftPotatis:

Kan fortfarande inte köra SLI Fast än jag uppdaterade drivrutinerna för typ 3 dagar sen eller något. Laggar ofta till när jag kör BF4

SLI funkar för mig men jag har många problem (Kanske pga SLI?)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Är det fler med liknande setups som mig (SLI, multimonitor etc) som fortfarande har problem med Nvidias drivrutiner?
Jag vet att många hade problem med drivrutinerna i början, men det känns som att det fungerar bra för många nu?
Funderar på att installera om Windows 10 för att se om det skulle hjälpa på något sätt..

Några exempel på problem:
Drivrutinskrasch när jag alt+tab:ar CSGO.
3-6 FPS i flera minuter Arma 3 ibland när jag klickar upp spelet efter att ha alt+tab.at det.
Randiga skuggor i World of Tanks
Crash vid nedtabning av CIV V
FPS drops i ARK survival evolved (Kan gå ner från 50FPS till 15FPS i 20 sekunder tex)

När jag kollar i MSI afterburner så står oftast VRAM högre än det borde (När problemen uppstår alltså), har ju 2GB men MSI visar tex 3800MB 0MHz på VRAM :3

SLI funkar för mig men jag har många problem (Kanske pga SLI?)

Jag har visserligen inte SLI, men drivrutinerna funkar bra. Till och med fått mer fps i spel med dom nya drivrutinerna än dom förra. Win10 funkar bra också. Också sätt att en del har problem med SLI, men det är oftast folk som gjort uppgradering utan ren installation verkar det som.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Jag har visserligen inte SLI, men drivrutinerna funkar bra. Till och med fått mer fps i spel med dom nya drivrutinerna än dom förra. Win10 funkar bra också. Också sätt att en del har problem med SLI, men det är oftast folk som gjort uppgradering utan ren installation verkar det som.

Jag har gjort en clean install men har ändå problem :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har gjort en clean install men har ändå problem :/

aha, tråkigt att höra. Nvidia släppte en ny drivrutin för någon dag sedan, vet inte om den kan hjälpa dig något?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

aha, tråkigt att höra. Nvidia släppte en ny drivrutin för någon dag sedan, vet inte om den kan hjälpa dig något?

Har den redan och nej, den gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Synd man inte kunde göra en ren installation direkt med Windows 10 ISOn, utan att först gå via Windows Update.
När man har en äkta Windows 8 nyckel... för den ligger ju om inte jag minns fel i BIOS på OEM datorer.

Kommer köra Linux ett tag till, får se om jag installerar Windows 10.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat en sidodiskussion som inte tillförde något till diskussionen i tråden.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceraven:

Synd man inte kunde göra en ren installation direkt med Windows 10 ISOn, utan att först gå via Windows Update.
När man har en äkta Windows 8 nyckel... för den ligger ju om inte jag minns fel i BIOS på OEM datorer.

Kommer köra Linux ett tag till, får se om jag installerar Windows 10.

Köper man egen win 8 kopia ligger den inte i bios Men nyckeln går att få fram, även om det inte spelar roll (för den går inte använda ändå).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Köper man egen win 8 kopia ligger den inte i bios Men nyckeln går att få fram, även om det inte spelar roll (för den går inte använda ändå).

Det är väl inget problem att använda OEM Product Key från BIOS? Har själv plockat från en HP-dator och använt på min iMac utan problem. Stöter man på problem, så är det bara att aktivera via telefon.

Då många företag använder Enterprise Licenser, så ligger OEM Product Key oaktiverade i BIOS. Bara att använda direkt Däremot kräver 8.1 nycklarna att man uppgraderar till 10 först och aktiverar nyckeln. Sedan kan man göra en fullständig installation från ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl inget problem att använda OEM Product Key från BIOS? Har själv plockat från en HP-dator och använt på min iMac utan problem. Stöter man på problem, så är det bara att aktivera via telefon.

Då många företag använder Enterprise Licenser, så ligger OEM Product Key oaktiverade i BIOS. Bara att använda direkt

Menade för win 10 inte att den fungerar för win 8 (ja det kunde väl missförstås).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl inget problem att använda OEM Product Key från BIOS? Har själv plockat från en HP-dator och använt på min iMac utan problem. Stöter man på problem, så är det bara att aktivera via telefon.

Då många företag använder Enterprise Licenser, så ligger OEM Product Key oaktiverade i BIOS. Bara att använda direkt Däremot kräver 8.1 nycklarna att man uppgraderar till 10 först och aktiverar nyckeln. Sedan kan man göra en fullständig installation från ISO.

Min nyckel i BIOS är inte till 8.1 utan till Windows 8. För det var Windows 8 som var intallerat när jag köpte datorn.

Hängde inte med där riktigt, menar du att om man har en 8 nyckel så behöver man inte köra via Windows Update utan det går att installera från Microsofts ISO direkt och aktivera 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iceraven:

Min nyckel i BIOS är inte till 8.1 utan till Windows 8. För det var Windows 8 som var intallerat när jag köpte datorn.

Hängde inte med där riktigt, menar du att om man har en 8 nyckel så behöver man inte köra via Windows Update utan det går att installera från Microsofts ISO direkt och aktivera 10?

Nej uppgradera till win 10 är det som gäller.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam

Under inställningar->system->lagring, ställer man numra enkelt in var ens personliga mappar skall hamna.
Funkar märkligt nog inte för mappen nedladdade filer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej uppgradera till win 10 är det som gäller.

Om jag installerar Windows 10 blir det nog att köpa det istället med en 10 nyckel. Har ingen lust att installera om Windows 8 bara för att uppgradera till Windows 10

Permalänk
Avstängd

Tycker det är bra att 10:an är gratis för alla med Windows 7 och Windows 8. Har lite svårt att gnälla även om allt inte fungerar som jag vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kskolle:

Tycker det är bra att 10:an är gratis för alla med Windows 7 och Windows 8. Har lite svårt att gnälla även om allt inte fungerar som jag vill.

"Gratis"...vill man installera om datorn efter friåret, hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

"Gratis"...vill man installera om datorn efter friåret, hur gör man då?

När du väl har uppgraderat till Windows 10 så är din licens en Windows 10 licens och du kan ominstallera hur många gånger du vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500