Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Haha, galet! Gillas skarpt!
Antar att du kan få rätt intressanta tempraturer om du har radiatorn i anslutning till fönster/balkongdörr vintertid

EDIT! Mjukvaran jag använt mig av. OCCT's inbyggda HW monitor's temperaturer felar ca 15c.
Upptäckte mjukvaru felet i samband med att jag läste av via min ROG panel som går direkt från "Soucre" inte via mjukvara. Antar att det är ett Windows 10 kompatibelt fel.

Därför återkallar jag samtliga temperatur tester.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Efter upptäckten att Win10 inte lirar med mjukvaror och temperaturer så har jag gjort om testerna.

Nu tog jag mig tiden att kopiera Sweclockers test inställningar så har vi siffor att jämföra med.
Notera att dom använder en 4kärnig prolle, min 4930K drar drygt 50W mer än en 2600K så hade jag använt en 2600K hade temperaturen varit något lägre än vad jag har uppmätt. Keep that in mind.

Processorkylartester.
http://www.sweclockers.com/test/19144-noctua-nh-d15-bjasse-ti...

Warning: Spoiler!

Processorer strömförbrukning.
http://www.sweclockers.com/test/19191-intel-core-i7-5960x-i7-...

Warning: Spoiler!

Sweclockers inställningar.
4.5Ghz 1.35 Vcore (i7 2600K Lödd IHS) (4 kärnig)
20c Rumstemp
Prime 95 stresstest.
Övervaknings mjukvara HW Monitor, Coretemp

Mina inställningar
4.4Ghz 1.35 Vcore (i7 4930K Lödd IHS) (6 kärnig)
23c Rumstemp
Prime 95 stresstest.
Övervaknings hårdvara ROG Panel

Efter 2h Prime95 Small FFT's Torture test.

• CPU temp 47c

• Moderkort 34c

• Vattentemp 29c

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Mycket coolt och verkligen kul att du genomförde ideen och att den inte bara stannade på kvar på ribordet så att säga.

Även jag har haft liknande tankar men just elemt har bara stannat i tanken som snabbast, dessutom är jag alldeles för feg ang eventuell korrision även om man mixar in diverse pt, anti corro medel, silver spiraler etc etc.. Har dock funderat mera allvarligt på någon större fom av tank fast bor i liten lägenhet just nu så får vänta men tänkte som så at ifall volymen bara är tillräcklig så torde man kunna klara sig bra med bara det och om inte annat skulle det ta en evighet att värma upp samt någonstans slår man ju i taket där det inte klarar att värma upp mer eller?

Jaja oavsett bara flummar på med flyktiga ideer här som sagt och har inte varken räknat på något el ens grävt i det online men du gick ifrån ide till ritbordet och därifrån hela vägen in i den fysiska verkligheten, respekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Mycket coolt och verkligen kul att du genomförde ideen och att den inte bara stannade på kvar på ribordet så att säga.

Även jag har haft liknande tankar men just elemt har bara stannat i tanken som snabbast, dessutom är jag alldeles för feg ang eventuell korrision även om man mixar in diverse pt, anti corro medel, silver spiraler etc etc.. Har dock funderat mera allvarligt på någon större fom av tank fast bor i liten lägenhet just nu så får vänta men tänkte som så at ifall volymen bara är tillräcklig så torde man kunna klara sig bra med bara det och om inte annat skulle det ta en evighet att värma upp samt någonstans slår man ju i taket där det inte klarar att värma upp mer eller?

Jaja oavsett bara flummar på med flyktiga ideer här som sagt och har inte varken räknat på något el ens grävt i det online men du gick ifrån ide till ritbordet och därifrån hela vägen in i den fysiska verkligheten, respekt!

En tank hade fungerat förutsatt att den håller tillräckligt stor volym.
Problemet med en tank är att du måste upp på sådana stora volymer för att det ska fungera.

Min radiatorloop rymmer någonstans mellan 20-25L. Tar inte så lång tid att värma upp den mängden trots allt.
Från rumstemp på vattnet till ca 26-30c tar en timme kanske? Efter det så klarar radiatorn av att göra sig av med all energi och temperaturen stabiliseras.

Med en tank skulle det visserligen ta en stund för vattnet att värmas upp ju större den är. Problemet blir väl att den ackumulerar värmen som en ackumulatortank. Det är inte anpassad för att kyla vätskan. Efter några timmar skulle det bli ett problem istället för något bra.
Du vill inte försöka kyla dina komponenter med vatten som kanske håller 40-50-60c.
Du måste troligen upp på så stora volymer att den skulle bli skymmande, 100L eller mer troligen. Inte kul att ha den i rummet hehe.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Problemet blir väl att den ackumulerar värmen som en ackumulatortank. Det är inte anpassad för Du måste troligen upp på så stora volymer att den skulle bli skymmande, 100L eller mer troligen.

Tror inte ens 100L räcker då det blir "täckt" loop, den värme som skapas vid en högpresterande maskin är i runda tal 1Kw +-0.3Kw
Ren gissning är för ett 24/7 en cistern på minst 500L

Nu när vintern närmar sig, har du värden på tidigare uppvärmingskostnader?
Väl bekant att spillvärme från dator ventilaras ofta rakt ut (öppnar fönster) men med element är det lättare att reglera överskottsvärmen från datorn då den inte kommer å går tvärt.

Ex: Jag å bror i samma rum med våra leksaker innebär att efter 2h öppnas fönstren på vid gavel även vid temperaturer -20 ute för att ha skälig temp inomhus vid datorn.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tror inte ens 100L räcker då det blir "täckt" loop, den värme som skapas vid en högpresterande maskin är i runda tal 1Kw +-0.3Kw
Ren gissning är för ett 24/7 en cistern på minst 500L

Nu när vintern närmar sig, har du värden på tidigare uppvärmingskostnader?
Väl bekant att spillvärme från dator ventilaras ofta rakt ut (öppnar fönster) men med element är det lättare att reglera överskottsvärmen från datorn då den inte kommer å går tvärt.

Ex: Jag å bror i samma rum med våra leksaker innebär att efter 2h öppnas fönstren på vid gavel även vid temperaturer -20 ute för att ha skälig temp inomhus vid datorn.

Fast en 1000 L tank är "endast" en kubikmeter i storlek, alltså 1x1x1m. Radiatorn använd i det här bygget är ganska nära 0.5 kubikmeter.

Permalänk
Medlem

@Macatonia:

Tror nog problemet med 1000 l lite ligger i att det väger 1 ton också..

EDIT: Med det sagt, en dator i poolhuset (med avancerad rening så klart) hade kunnat fungera

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

En tank hade fungerat förutsatt att den håller tillräckligt stor volym.
Problemet med en tank är att du måste upp på sådana stora volymer för att det ska fungera.

Min radiatorloop rymmer någonstans mellan 20-25L. Tar inte så lång tid att värma upp den mängden trots allt.
Från rumstemp på vattnet till ca 26-30c tar en timme kanske? Efter det så klarar radiatorn av att göra sig av med all energi och temperaturen stabiliseras.

Med en tank skulle det visserligen ta en stund för vattnet att värmas upp ju större den är. Problemet blir väl att den ackumulerar värmen som en ackumulatortank. Det är inte anpassad för att kyla vätskan. Efter några timmar skulle det bli ett problem istället för något bra.
Du vill inte försöka kyla dina komponenter med vatten som kanske håller 40-50-60c.
Du måste troligen upp på så stora volymer att den skulle bli skymmande, 100L eller mer troligen. Inte kul att ha den i rummet hehe.

Hallå
Riktigt imponerande bygge du har gjort!

5/5 från mig.

Men hade det inte varit bättre att använda ren glykol istället för vatten?
Min tanke är lite som motorer, där glykol förhindrar korrosion och smörjer vattenpumpen.
Eller tänker jag fel?

/skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Haha! Är du galen? Ett jävla element??! Det var det sjukaste och roligaste jag sett på länge! Wow! Grymt jobbat. Bejaka din nyfikenhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hallå
Riktigt imponerande bygge du har gjort!

5/5 från mig.

Men hade det inte varit bättre att använda ren glykol istället för vatten?
Min tanke är lite som motorer, där glykol förhindrar korrosion och smörjer vattenpumpen.
Eller tänker jag fel?

/skog1s

Hehe höll precis på att tömma loopen eftersom jag var snål med tillsatserna sist. Har bestämt mig för att blanda i glykol nu, struntar i om akrylen spricker. Från höger är det 50/50, 30/70, 20/80 % glykol. Glaset till vänster visar hur vattnet missfärgats. Här ser du resultatet

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Haha! Är du galen? Ett jävla element??! Det var det sjukaste och roligaste jag sett på länge! Wow! Grymt jobbat. Bejaka din nyfikenhet!

Go big or go home

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Stabiliseras temperaturen under prime eller ökar den med timmarna?
Största problemet med detta skulle jag tänka mig är galvanisk korrosion.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Ett mycket trevligt bygge måste jag säga, det är så man själv blir lite småsugen på att genomföra något liknande.

Men en tanke slog mig: Hur handskas du med eventuell rost? Element är mig veterligen i stort sett alltid byggd av vanlig kallvalsad stålplåt, möjligtvis behandlade på insidan (tänk galvanisering, eller liknande) men där är nog ändå en betydande risk att man kan räkna med eventuell korrosion i systemet. Har du funderat på detta något, eller blir det så att du byter vatten hyfsat frekvent och så får elementet vara din eventuella "offeranod" istället för kopparblock och annat i systemet?

Det krävs syre för att metall ska rosta eller oxidera. Ett slutet system
blir fritt från syre på någon dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Minns att jag läst om vattenkylningsbyggen för länge sen... innan det fanns färdigfyllda kit som är populära idag och innan det ens knappt fanns något färdigt överhuvudtaget, där de som ville vattenkyla fick göra egna vattenlock och dyl.

Hursomhelst, det var någon snubbe, minns inte vilket forum det var på (något engelskspråkigt) som byggde vattenkyld dator där han tog någon stor tub, tror det var en sån som man normalt använder för gas till svetsning. Fixade anslutningar på den tuben.
Sen höll han på med ett annat litet projekt också... att bygga sitt nya hus.
Han behövde låna/hyra grävmaskin för att göra något på tomten, då passade han på att gräva ner tuben tillräckligt djupt i trädgården för att temperaturvariationerna mellan sommar och vinter ska vara relativt små.
Så en stor tank som bara kyls av kall jord räckte för att kyla hans dator.

Men det är ju inte alla som har tillgång till en tomt att gräva ner saker och grävmaskin och så...
Får man någon läcka så verkar det rätt besvärligt också...
Eller ifall man skaffar mer strömhungrig dator eller vill koppla in fler datorer eller något och når gränsen där man behöver gräva ner fler och/eller större tankar.

Minns inte vilket forum jag läste det på, men det var tidigt 2000 tal någon gång, så närmare 15 år sen nu.
Men tyckte det var så coolt att det fastnade på minnet. Inte alla detaljer såklart... men själva grejen.

Vet inte om det var samma kille eller någon annan, men minns någon annan story från runt den tiden.
Någon kille som ville vattenkyla och fick göra egna vattenblock. Han skaffade någon stor pelarborrmaskin med fräs-möjlighet som vägde rätt mycket.
Sen skrev han ett stort tack till sin sambo och hennes stora tålamod som stod ut med att han fräste block och grejer i deras sovrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Den stabiliseras vid mellan 28-30c. Har aldrig sett vattnet varmare än så och det efter mer än 10h i occt och prime

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Det krävs syre för att metall ska rosta eller oxidera. Ett slutet system
blir fritt från syre på någon dag.

Du har fortfarande galvanisk reaktion mellan olika metaller som sker i loopar vilket lär leda till att korrosion av den minst ädla.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

nu borde du kunna dra på mer än 4,4ghz med luft med sånt kylning. säkert upp runt 4,8ghz snyggt jobb

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Har själv haft samma idé men att någon faktiskt genomför det också är ju kul!

Nu måste du klocka hårdare!

Permalänk
Medlem

Hahaha! Vansinnigt och roligt! 5 poäng!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Go big or go home

Jag gillar ditt bygge.
Kul med någon som tar ut svängarna och gör något annorlunda!

Permalänk
Medlem

"Tobbe det är kallt i huset, kan inte du lira Witcher 3 på högsta upplösningen en timme?

Snyggt bygge och kul idé!

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Jag brukar flukta i byggloggarna här och blir mer eller mindre imponerad av allt folk hittar på, men detta var utan tvekan det mest pimp jag någonsin sett.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skrivet av Commander:

Du har fortfarande galvanisk reaktion mellan olika metaller som sker i loopar vilket lär leda till att korrosion av den minst ädla.

Men glykol förhindrar korrosion så mycket bättre än vatten.

Det är därför man använder glykol i vattenkylda motorer t e x för att det i dagens motorer har mer viktiga uppgifter än att bara se till att vattnet inte fryser. Den förhindrar korrosion, smörjer vattenpumpen och sänker ytspänningen

Har själv gjort så i många år på vattenkylda mopeder och cross Mc!
Med väldigt bra resultat.

Har skruvat av flera cylindrar/toppar som jag köpt, som enbart varit kyld med vatten, och en härd med klumpar/korrosion trillar över en i alla lopp och skrymsle.

Och ursäkta mig om jag missuppfattat dig, ville bara skriva en synpunkt!

Ha det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Master of Overkill

@Tobbbe__

Tobias tycker att du ska fylla det med Pastel #billigt

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

@Tobbbe__

Tobias tycker att du ska fylla det med Pastel #billigt

Ja det hade varit något! Sponsrar du ellleeeeer???

Blev 6L Glykol och 14L vatten istället.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk

Snyggt bygge och en rolig ide.

Du har rätt i att en radiator har stor yta för avkylningen men för att den ska fungera och du ska kunna få ut de två kilowatten så måste det finnas min 10cm fritt under radiatorn och lika mycket ovanför, Det krävs för att luft ska kunna cirkulera runt lamellerna. monterar du radiatorn på de medföljande konsolerna kommer den ut från väggen en bit och kyleffekten maximeras.

Glöm glykol, det används bara vid frysrisk och försämrar värmeöverföringen i vätska. Ett kylsystem dimensioneras annorlunda jämfört med ett värmesystem just p.g.a. brinelösningen i vattnet.

Angående korrosion, mässing, koppar och rostfritt funkar bra ihop.

när du värmer vatten så expanderar det och trycket stiger, en radiator brukar vara byggd för ca 2 bar och du behöver ha en säkerhetsventil och ett expansionskärl annars letar sig vattnet ut i den koppling eller den svagaste punkten. Eller Enklare är att du drar en slang från den högsta punkten i systemet upp till taket i rummet och där fäster ett litet kärl som har någon liters volym, Fyll systemet så att halva det kärlet är vattenfyllt, då får du också tryck över pumpen som gör att cirkulationen kommer att fungera bättre och i och med att det är ett "öppet" system klarar du dig utan en säkerhetsventil.

Jag vet inte vad det är för pump du använder men alla cirkulationspumpar behöver ett statiskt tryck (förtryck) för att fungera om det inte är någon form av specialpump. Men gör du som ovan får du bättre prestanda och minimerar risken för läckage.

Mycket skojigt bygge.

Permalänk
Avstängd

@Tobbbe__

Har lite frågor.

Hur mycket vatten gick det åt?
Vad för pump använder du för att kunna driva det?
Märker du att det blir varmare i ditt rum?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

Coolt som fan. Lite otymplig kylare!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! En off-topic fråga, var har du köpt det datorbordet?

Permalänk
Medlem

Tummen upp för bästa Lan-datorn.