Jakten på den svårgreppade kvantdatorn

Permalänk
Medlem

"48 procent av gångerna man kör algoritmen klarar den av att dela upp primtalet 15 i faktorerna 5 och 3." Primtalet 15. Intressant repotage.

Permalänk
Hedersmedlem

Mer av detta. Det var ett riktigt nöje att läsa, det kändes inte som något dummades ner som saker gärna görs i vanlig media vilket jag verkligen uppskattar.

Visst är det svårt att greppa allt när man inte arbetar inom samma område men det gick ändå att förstå sig på vid en viss nivå.

Permalänk
Medlem

Härlig artikel, älskar att läsa om kvantdatorer.
Men tyvärr lär det dröja många år innan vi har en i hemmet, om det ens blir möjligt alls att krympa den så pass mycket.

Permalänk
Medlem

Detta lär ju vara porr för Zotamedu.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Entusiast

Lite mer om D-wave. Det var ju lite prat om huruvida det är en kvantdator de säljer eller inte men oberoende experiment har visat att den använder sig av kvantfenomen, så därför borde man ju kunna kalla den för kvantdator. Dock klarar den ju bara en sorts beräkningar och grovt förenklat så hittar den extrempunkter på en viss typ av ekvationer. Det låter kanske inte så upphetsande men det är ett väldigt vanligt problem inom optimering till exempel. Så det finns helt klart andra användningsområden än att räkna primtal och därmed krascha all världens datasäkerhet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lite mer om D-wave. Det var ju lite prat om huruvida det är en kvantdator de säljer eller inte men oberoende experiment har visat att den använder sig av kvantfenomen, så därför borde man ju kunna kalla den för kvantdator. Dock klarar den ju bara en sorts beräkningar och grovt förenklat så hittar den extrempunkter på en viss typ av ekvationer. Det låter kanske inte så upphetsande men det är ett väldigt vanligt problem inom optimering till exempel. Så det finns helt klart andra användningsområden än att räkna primtal och därmed krascha all världens datasäkerhet.

Ja men där kom du ju.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

kvantfysik eeh va hurdi durdi derp.. Vad betyder detta i praktiken för gamers om dom fixar det?

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk

Fel i artikeln

Tyvärr innehåller artikeln felaktigheter. Det är känt att Peter Shor kan faktorisera tal (generellt innebär faktoisering att man hittar bara en faktor, inte nödvändigtvis ett primtal) och lösa diskreta logaritmproblemet (diffie hellman kryptot) i polynomiell tid jag tror O(n^3) och (han fick Gödelpriset för dessa två alogritmer där han använder kvant fouriertransformer) men kvantdatorer kan inte lösa TSP, eftersom man vet att en kvantdator inte kan lösa NP fullständiga problem (HERR EKBERG KORRIGERING: i polynomiell tid). Faktorisering ligger inte i klassen NP (HERR EKBERG KORRIGERING: Faktorisering är inte NP fullständigt). Jag skummade första sidan, och såg flera fel redan där.

Jag har sett en annan artikel i Illustrerad Vetenskap ta upp detta ämne, och journalisten var inte heller matematiker/datalog så den artikeln var ännu värre. Matematik kräver ganska mycket kunskap annars blir det lätt fel.

Jörgen, du skriver bra artiklar vanligvis, men det är bra om någon korrekturläser när du skriver om nåt högt teoretiskt ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Herr Ekberg påpekade några fel här, jag skrev när jag låg i sängen och var trött.

Permalänk
Skrivet av MichaelJackson:

Tyvärr innehåller artikeln felaktigheter. Det är känt att Peter Shor kan faktorisera tal (generellt innebär faktoisering att man hittar bara en faktor, inte nödvändigtvis ett primtal) och lösa diskreta logaritmproblemet (diffie hellman kryptot) i polynomiell tid jag tror O(n^3) och (han fick Gödelpriset för dessa två alogritmer där han använder kvant fouriertransformer) men kvantdatorer kan inte lösa TSP, eftersom man vet att en kvantdator inte kan lösa NP fullständiga problem. Faktorisering ligger inte i klassen NP. Jag skummade första sidan, och såg flera fel redan där.

Jag har sett en annan artikel i Illustrerad Vetenskap ta upp detta ämne, och journalisten var inte heller matematiker/datalog så den artikeln var ännu värre. Matematik kräver ganska mycket kunskap annars blir det lätt fel.

Jörgen, du skriver bra artiklar vanligvis, men det är bra om någon korrekturläser när du skriver om nåt högt teoretiskt ämne.

Ja, jag har bara läst de två första sidorna av artikeln och jag har redan börjat få lite panik på när han skriver att man faktoriserar primtal.

När han skriver

Citat:

Ett sätt att undersöka om ett tal är ett primtal är att prova en brute force-metoden och helt enkelt dividera det tilltänkta primtalet med alla tal från 1 och uppåt och ser om någon division går jämnt upp.

så vill jag även notera att man bara behöver testa de tidigare funna primtalen, upp till sqrt(n), där n är talet du testar. Efter 2 kan du även hoppa över alla jämna tal.

Visa signatur

Maximus VI Extreme – Intel Core i7 4770k @ 4.2 GHz – Corsair H100i – 2x Asus DCUII GTX 780 – NZXT H440 – 4TB segate HDD, 2x Samsung 850 Pro 256 GB, Raid0 – Corsair AX860i – 16 GB HyperX Fury @ 2400 MHz – Windows 10 – Corsair K70 – Samsung U28D590D

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Ser gärna fler, liknande, artiklar.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av MichaelJackson:

Tyvärr innehåller artikeln felaktigheter. Det är känt att Peter Shor kan faktorisera tal (generellt innebär faktoisering att man hittar bara en faktor, inte nödvändigtvis ett primtal) och lösa diskreta logaritmproblemet (diffie hellman kryptot) i polynomiell tid jag tror O(n^3) och (han fick Gödelpriset för dessa två alogritmer där han använder kvant fouriertransformer) men kvantdatorer kan inte lösa TSP, eftersom man vet att en kvantdator inte kan lösa NP fullständiga problem. Faktorisering ligger inte i klassen NP. Jag skummade första sidan, och såg flera fel redan där.

Jag har sett en annan artikel i Illustrerad Vetenskap ta upp detta ämne, och journalisten var inte heller matematiker/datalog så den artikeln var ännu värre. Matematik kräver ganska mycket kunskap annars blir det lätt fel.

Jörgen, du skriver bra artiklar vanligvis, men det är bra om någon korrekturläser när du skriver om nåt högt teoretiskt ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

Generella kvantdatorer kan lösa NP-fullständiga problem, men ingen vet om de kan lösa dem i polynomiell tid. De flesta tror väl att de inte kan det, precis som de flesta tror att det ligger till med vanliga datorer. Sedan ligger faktorisering (beslutsvarianten, alltså) i NP, men misstänks att varken vara i P eller vara NP-fullständigt. (Annars håller jag med om att artikeln kan behöva faktagranskas.)

Permalänk
Skrivet av MichaelJackson:

Tyvärr innehåller artikeln felaktigheter. Det är känt att Peter Shor kan faktorisera tal (generellt innebär faktoisering att man hittar bara en faktor, inte nödvändigtvis ett primtal) och lösa diskreta logaritmproblemet (diffie hellman kryptot) i polynomiell tid jag tror O(n^3) och (han fick Gödelpriset för dessa två alogritmer där han använder kvant fouriertransformer) men kvantdatorer kan inte lösa TSP, eftersom man vet att en kvantdator inte kan lösa NP fullständiga problem. Faktorisering ligger inte i klassen NP. Jag skummade första sidan, och såg flera fel redan där.

Jag har sett en annan artikel i Illustrerad Vetenskap ta upp detta ämne, och journalisten var inte heller matematiker/datalog så den artikeln var ännu värre. Matematik kräver ganska mycket kunskap annars blir det lätt fel.

Jörgen, du skriver bra artiklar vanligvis, men det är bra om någon korrekturläser när du skriver om nåt högt teoretiskt ämne.

Skickades från m.sweclockers.com

det går genom emprisk kvadrering av 18:e skvattroten i femtioelva..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Borde inte sannolikheten för rätt svar öka med antal atomer som används vid beräkning? istället med 4 som dom måste köra om miljard tals gånger så har dom miljarder med atomer som dom räknar på och kollar snittet??

Om du läser noggrannare så skrivs det att komplexiteten att hantera flera kvantbitar samtidigt ökar snabbt. Så jo fungerar om det gick, vilket det inte gör i nuläget.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Om saker kan ändra på sig, förändras eller byta plats, hur avgör man då detta ?
när det oberäkneliga svaret kan vara 2 olika saker och ändå vara rätt.
- vad är då rätt svar ?

Om a leder till b... så vet man svaret, oavsett om man vet mer än "a" (för det leder till ) ... ?
men om a kan leda till a, b eller c (okänt) hur kan man då avgöra vad som är/ borde vara svaret? ( när " svaret" blir det blir och ingen vet vad svaret borde vara )

Jag försöker svara / bygga på det du skrivit så gott jag kan

I fallet med kvantdatorn så är just detta det som han kommenterar i artikeln, att ifall svaret inte går att testa utöver kvantdatorn så kan man inte veta vilket som är rätt svar. Man kan bara veta vilket svar som är mer sannolikt och ungefärligt hur mycket mer sannolikt det är men inte säkert att det är rätt svar.

I ett mer generellt perspektiv så är detta en väldigt filosofisk fråga men inom forskning och vetenskap så är "rätt svar" det svar som fungerar bäst med nuvarande modeller och formler. Detta innebär att man utgår från att så länge de nuvarande svaren och faktan stämmer överens med vad man observerar så kan de antas vara sanna. När något kommer och motsäger sig detta får systemet arbetas om för att ge plats åt de nya faktan.

Exempel på det kan vara när relativitetsteorin började utvecklas och formeln för rörelsemängd först var p = m*v men sedan behövdes utökas till p = y*m*v där y är Lorentzfaktorn. Lorentzfaktorn är väldigt nära 1 och således försumbar för låga hastigheter men blir viktigare desto närmare ljusets hastighet något rör sig.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Skrivet av HerrEkberg:

Generella kvantdatorer kan lösa NP-fullständiga problem, men ingen vet om de kan lösa dem i polynomiell tid. De flesta tror väl att de inte kan det, precis som de flesta tror att det ligger till med vanliga datorer. Sedan ligger faktorisering (beslutsvarianten, alltså) i NP, men misstänks att varken vara i P eller vara NP-fullständigt. (Annars håller jag med om att artikeln kan behöva faktagranskas.)

Du har helt rätt i båda korrigeringarna (utav min korrektion). Jag skrev när det var sent. Där ser man hur lätt det blir fel, även när man kan ett ämne.

EDIT: Men har du verkligen rätt nu? Jag har bestämt för mig att det är bevisat att kvantdatorer inte kan läsa NP fullständiga problem i polynomiell tid. Så jag tror du har fel? Det är inte okänt, det är känt.

Permalänk

Hej allesammans,

Long time lurker som skaffade en användare för att kommentera på denna artikel. Jag är utbildad teknisk fysiker vid Chalmers som gjorde sitt kandidatarbete om just kvantdatorer och har länge haft ett intresse för datavetenskap och algoritmer. Jag är ingen expert på kvantdatorer, men skulle vilja påstå att jag är någorlunda insatt.

Min första tanke med denna post var att ge en errata till artikeln (dvs en lista felaktigheter), men vid en närmre genomläsning har jag insett att det tyvärr finns för många fel för att detta skall vara rimligt. Inget illa menat Jörgen, kvantdatorer är ett minst sagt knepigt område och det är inget konstigt att förvirring uppstår, men det är just vad denna text är - en förvirrad blandning av missuppfattningar och halvsanningar.

För att ge några exempel:
* Det finns ingen seriös forskare som påstår att en kvantdator skulle kunna göra allt som nämns i inledningen. "Lösa valfritt numeriskt problem på hundra nanosekunder" är dessutom uppenbart omöjligt.
* Som många redan påpekat är "faktorisera primtal" inte ett vettigt problem. Lite längre ner på sida 2 går författaren över till problemet att undersöka om ett tal är ett primtal. Intressant nog är detta ett mycket enklare problem än att faktorisera talet, och kan göras med en vanlig dator, se https://en.wikipedia.org/wiki/Primality_test. Detta behövs alltså inte en kvantdator för.
* Jag ser ingen anledning varför en kvantdator intrinsiskt måste ge fel svar ibland. Rimligen kommer man behöva hög säkerhet på utläsningen för att kvantdatorn ska vara användbar på riktigt.

Till detta tillkommer diverse fysikaliska och tekniska detaljer som nog är bäst att hoppa över, och mycket jag inte tycker jag är tillräcklig insatt i för att kommentera på.

Jag inser att jag är lite av ett elitistiskt rövhål som skriver det här, och att det är ganska taskigt mot författaren, men jag tycker inte denna artikel borde stå oemotsagt. Sweclockers läsare förtjänar bättre! I min mening borde artikeln antingen kraftigt revideras eller dras tillbaka.

//Anders

Permalänk
Skrivet av Meepedeep:

I min mening borde artikeln antingen kraftigt revideras eller dras tillbaka.

Artikeln är inte dålig, så den bör inte dras tillbaka. Däremot bör den faktagranskas så det blir rätt. Jörgen gör bra artiklar, inget snack om saken.

Permalänk
Skrivet av MichaelJackson:

EDIT: Men har du verkligen rätt nu? Jag har bestämt för mig att det är bevisat att kvantdatorer inte kan läsa NP fullständiga problem i polynomiell tid. Så jag tror du har fel? Det är inte okänt, det är känt.

Det är inte bevisat åt något håll, men den allmäna uppfattningen är att det inte går. Dock verkar det vara mycket svårt att hitta ett bevis. Faktum är att ett bevis att kvantdatorer inte kan lösa NP-kompletta problem skulle bevisa att P!=NP då en kvantdator kan göra allt en vanlig dator kan.

Skrivet av MichaelJackson:

Artikeln är inte dålig, så den bör inte dras tillbaka. Däremot bör den faktagranskas så det blir rätt. Jörgen gör bra artiklar, inget snack om saken.

Jag var kanske lite väl hård, men texten innehåller många felaktigheter. Om detta åtgärdas av en faktagranskning så för all del.

EDIT: ändrade "koncensus" till "allmän uppfattning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meepedeep:

Hej allesammans,

Long time lurker som skaffade en användare för att kommentera på denna artikel. Jag är utbildad teknisk fysiker vid Chalmers som gjorde sitt kandidatarbete om just kvantdatorer och har länge haft ett intresse för datavetenskap och algoritmer. Jag är ingen expert på kvantdatorer, men skulle vilja påstå att jag är någorlunda insatt.

[...]

Jag inser att jag är lite av ett elitistiskt rövhål som skriver det här, och att det är ganska taskigt mot författaren, men jag tycker inte denna artikel borde stå oemotsagt. Sweclockers läsare förtjänar bättre! I min mening borde artikeln antingen kraftigt revideras eller dras tillbaka.

//Anders

Jag har liksom Anders studerat detta på universitet och jag började också skriva på ett errata men det blev för långt. Det största misstaget tycker jag är på sidan 1: "Det där med överlagring behöver man egentligen inte bry sig så mycket om". Det är superpositionen som är hela poängen med kvantdatorer. Det är superpositionen som möjliggör prestandavinsten och motiverar all denna forskning.

"En sak är dock helt säker: kvantdatorn kommer aldrig att ta formen av en vänligt blinkande låda med en bildskärm ovanpå" - detta är ren spekulation, språk som "en sak är helt säker" eller "blir det aldrig" är olämpligt. Det är ju givetvis precis detta alla dessa människor arbetar på kvantdatorer vill och tror sig kunna åstadkomma. Hade kunnat säga samma sak om vanliga datorer 30 år sedan.

Tillkommer diverse fel om sannolikheter, "vågpartikelteorin", anledningen till att man behöver kyla ner saker och hålla det vibrationsfritt är inte att det blir skört, det är att man stör mätningen. "Som med allt inom kvantfysiken, kan man inte vara riktigt säker." är ett missförstånd av kvantfysik generellt.

Jag gillar tanken med artikeln och jag menar inte att kritisera eller vara besser för sakens skull men artikeln är i mina ögon inte en bra lekmansintroduktion då den helt enkelt är på gränsen till vilseledande. Jag är ingen auktoritet på ämnet men jag skulle gärna att hjälpa till med en reviderad version om så önskas. Professor Göran Manneberg på KTH är också ofta synlig i såna här sammanhang, ni kan säkert kontakta honom och höra om han har tid att hjälpa er.

Permalänk
Avstängd

@Meepedeep:
@akius:
Vart skulle världen vara utan rövhål? Den skulle vara i ett rövhål, alternativt i Paradiset. Finns kunskapen, så fram med den, skriver jag.
Artikeln behöver inte tas bort då forum-delen hanterar korrektioner alldeles utmärkt. Som en peer-review from hell, inom ramen för moderatorernas falköga.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wereaz:

@Meepedeep:
@akius:
Vart skulle världen vara utan rövhål? Den skulle vara i ett rövhål, alternativt i Paradiset. Finns kunskapen, så fram med den, skriver jag.
Artikeln behöver inte tas bort då forum-delen hanterar korrektioner alldeles utmärkt. Som en peer-review from hell, inom ramen för moderatorernas falköga.

Frågan är väl om någon av moderatorerna har tillräcklig kunskap i ämnet för att kunna avgöra OM och ev VAD som behöver korrigeras, nu har dom ju fått ett tipps iaf. om vart dom kan vända sig. Korrekturläsare är alltid bra att ha, det brukar vara svårt att se sina egna fel. Om man vill förmedla kunskap i ett svårt men intressant ämne som få har en inblick i är de ännu viktigare ett det blir rätt. Det är ingen kritik mot Jörgen, skulle ingen ge sig på att försöka ge oss en inblick i det här bara för dom kände att dom inte kan ämnet till 100% skulle vi nog aldrig få nån inblick men nån som kunde korrekturläsa det först, om dom nu inte haft det, verkar vara en bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

@Meepedeep:
@akius:
Vart skulle världen vara utan rövhål? Den skulle vara i ett rövhål, alternativt i Paradiset. Finns kunskapen, så fram med den, skriver jag.
Artikeln behöver inte tas bort då forum-delen hanterar korrektioner alldeles utmärkt. Som en peer-review from hell, inom ramen för moderatorernas falköga.

du sätter den nivån för forumdelen och förväntar dig samtidigt att den ska klara kvantfysik.

Permalänk
Avstängd

@akius:

Vad jag menar är att forum kopplade till artiklar i allmänhet brukar korrigera felaktiga texter. Dessa korrigeringar kan vara mer eller mindre avvägda, men om någon med grundläggande högre utbildning ser uppenbara brister i en artikel så är forumet ett utmärkt sätt att förklara bristerna. Då tjänar artikel+kommentar till att förbättra förståelsen för den vanlige läsaren, eller åtminstone kan det sporra till vidare efterforskningar istället för att endast acceptera en artikel rakt av.

Så jag satte ingen nivå, mer än den nivå som kan presteras av forumdeltagarna själva. Har någon forumskribent en högre nivå, som det kliar i fingrarna att presentera så är det en välgärning att visa på bristerna i artikeln. En saklig kritik kan uppfattas som rövhålswisser varför jag ville tona ner dessa farhågor hos Derpedeerp.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Avstängd

@anon999:
Hej, jag var otydlig. Jag menade att forummoderatorerna skulle stävja okvädelser och andra dumheter i enlighet med forumreglementet. Om sakinnehållet är bortom moderatorernas kunskapsnivåer, så kan de såklart inte moderera av den anledningen. Det är ungefär som när de Broglies avhandling ej kunde hanteras av peers utan de skickade hans arbete till Einstein som fick verka som överpeer och godkänna avhandlingen om partiklars vågnatur. (Sedan är det ett annat problem om överpeer godkänner något felaktigt, som övriga dödliga ej vågar ifrågasätta för de är för rädda att skämma ut sig om det visar sig att de hade fel (eller rätt) i sin kritik. Som en överillusionist som godkänner en aspirerande illusionists arbete, där de sedan gemensamt fakturerar ur offentlig sektors forskningsillusoriska budget, utan att de inblandade inser att de är utsatta för illusionskonster.)

Det är också anledningen varför jag inte anser att artiklar skall raderas, eftersom om artikeln tas bort så kan ingen i efterhand konstatera om artikeln de facto var korrekt eller inte. Behålles artikeln kan någon läsare i efterhand läsa artikel och förment utbildad kritik i forumet och sedan skriva en egen kommentar där ytterligare kritik tillkommer.
Däremot kan det vara berättigat att om en skribents artiklar överlag håller för låg kvalitet, att man ej längre publicerar dennes artiklar. Sådant kan ta kortare eller längre tid, beroende på hur snabbt OODA-loopen snurrar. Läsarnas OODA-loop, möter utgivarens OODA-loop. Avviker dessa från varandra för mycket, så kanske samarbetet upphör. En Ding Ding-värld skribent kanske inte möter New Scientists läsare.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

"Styrningen eller ”skrivningen” görs fortfarande med mikrovågsstrålar på 44 gigahertz"

Är 'skrivning' att man bestämmer vilket tillstånd eller spin q-biten ska ha och 'läsning' att man mäter vilket tillstånd den har?
EDIT: Gäller osäkerheten om vilket tillstånd q-biten har både in- och utdata, ex att den har spin 'upp' med 64% sannolikhet?

" Så snart man mäter på en utgång får man en etta eller nolla. " Betyder det här att q-biten både i in & utdata endast kan ha 2 olika värden och att det är endast under den tid däremellan, när data processas, som den kan ha fler än 2 värden?

Just det. Skrivning är när man bestämmer ett spin och läsning är när man tar reda på spinnet. Vad den har som indata det vet jag, för det har jag satt själv, men utdata vet man inte. Vår mätutrustning kan bara se ettor eller nollor och då får man bara ettor eller nollor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Att säga att alla problem ska kunna gå att lösa på samma tid känns spontant som ett väldigt naivt påstående, gränsen för ljusets hastighet gäller fortfarande. Om inte på kvant-partikeln i sig (eftersom den är okänd innan den läses och därför inte har någon fördröjning) så på all kringutrustning.

Man måste lösa problemet så snabbt, för sedan har kvantbitarna kollapsat. Men allt det där är ju en önskedröm för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Borde inte sannolikheten för rätt svar öka med antal atomer som används vid beräkning? istället med 4 som dom måste köra om miljard tals gånger så har dom miljarder med atomer som dom räknar på och kollar snittet??

Det blir ingen skillnad. Blir svaret 67% ett så blir det det oavsett hur många atomer man använder. Har man fyra qubitar (som i exemplet) så är det bredden på ackumulatorn. Den kan alltså hantera talen noll till 15. Man måste idag minska bruset i körningen genom att göra om och om, eftersom signalnivåerna är så låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whopido:

"48 procent av gångerna man kör algoritmen klarar den av att dela upp primtalet 15 i faktorerna 5 och 3." Primtalet 15. Intressant repotage.

Grrr. Rättat

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Jag har liksom Anders studerat detta på universitet och jag började också skriva på ett errata men det blev för långt. Det största misstaget tycker jag är på sidan 1: "Det där med överlagring behöver man egentligen inte bry sig så mycket om". Det är superpositionen som är hela poängen med kvantdatorer. Det är superpositionen som möjliggör prestandavinsten och motiverar all denna forskning.

Det var kanske ett slarvigt sätt att försöka uttrycka ett det där emr överlagring är så matematiskt knepigt att man som vanlig lekman inte ska försöka bry sig så mycket om det. Men vill du gärna ha den fullständiga förklaringen så finns den här: http://www.quantiki.org/wiki/Basic_concepts_in_quantum_comput...

"En sak är dock helt säker: kvantdatorn kommer aldrig att ta formen av en vänligt blinkande låda med en bildskärm ovanpå" - detta är ren spekulation, språk som "en sak är helt säker" eller "blir det aldrig" är olämpligt.

Får jag byta ut ordet "aldrig" mot inom en nära framtid? Kvantdatorn, som den ser ut idag, är inte interaktiv, kommer inom en nära framtid inte att bli interaktiv, a la HAL9000. Den kommer inte att kunna hanteras med tangentbord, eller visa något direkt på en bildskärm, eller kunna samtala, som Siri. Jo, jag spekulerar gärna.

Det är ju givetvis precis detta alla dessa människor arbetar på kvantdatorer vill och tror sig kunna åstadkomma. Hade kunnat säga samma sak om vanliga datorer 30 år sedan.

Tillkommer diverse fel om sannolikheter, "vågpartikelteorin", anledningen till att man behöver kyla ner saker och hålla det vibrationsfritt är inte att det blir skört, det är att man stör mätningen.

Jo, visst stör vibrationer mätningen. Det är ju hela avsikten med att använda ett vibrationsfritt bord. Men lilla minsta vibration får en kontakt att flytta sig, och det stör definitivt mätningen.

"Som med allt inom kvantfysiken, kan man inte vara riktigt säker." är ett missförstånd av kvantfysik generellt.

En kvantdatorberäkning är aldrig riktigt säker. Den måste kontrolleras på en klassisk dator innan man kan vara säker på att den är rätt.

Jag gillar tanken med artikeln och jag menar inte att kritisera eller vara besser för sakens skull men artikeln är i mina ögon inte en bra lekmansintroduktion då den helt enkelt är på gränsen till vilseledande. Jag är ingen auktoritet på ämnet men jag skulle gärna att hjälpa till med en reviderad version om så önskas. Professor Göran Manneberg på KTH är också ofta synlig i såna här sammanhang, ni kan säkert kontakta honom och höra om han har tid att hjälpa er.

Ungefär.

Permalänk
Medlem

Om du undrar mer om enfotontelskop så gå vidare till min artikel om supraledande teleskop. Den finns i referenserna:

Supraledande teleskop med enfotonsdetektor: http://www.idg.se/2.1085/1.530830/magnetiska-virvlar-i-supral...

Supraledning är ett kvantfenomen.